انواع میز ناهار خوری؛ چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؛ از جنس تا فرم

0

برای انتخاب میز ناهار خوری باید به چه نکاتی توجه کرد؟ برای فضا و سبک خانه شما چه میزی مناسب است؟ در این پست استادکار برخی از مهم‌ترین نکات برای خرید و انتخاب یک میز ناهار خوری عالی متناسب با بودجه، فضای موجود در منزل و سبک مورد پسندتان را ارائه می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چطور یک میز ناهار خوری مناسب برای خانه انتخاب کنیم؟

میز ناهار خوری در سال‌های اخیر به جزئی از مبلمان خانه تبدیل شده است بنابراین برای انتخاب آن و ست کردن با سایر اجزای منزل باید زمان بیشتری صرف کرد. اغلب افراد برای انتخاب میز ناهار خوری خصوصیات خاصی را مدنظر دارند که این ویژگی‌ها از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است اما پایه و اساس اکثر این انتخاب‌ها بر مبنای مجموعه‌ای از پارامترها نظیر استحکام میز ناهار خوری، سبک و استایل، مقرون به صرفه بودن و فضای مورد نیاز برای قرار دادن آن است. در ادامه برخی از ویژگی‌هایی که برای انتخاب یک میز ناهار خوری مناسب به شما کمک می‌کند را جمع آوری کرده‌ایم:

سایز و اندازه میز ناهارخوری

میز ناهار خوری یکی از انواع مبلمان‌های فریبنده در فول فرنیش خانه است. چون شما علاوه بر محلی برای قرار دادن میز باید فضایی اضافی برای جابه‌جایی حداقل دو صندلی را نیز تعبیه کنید. پس مطمئن شوید که با قرار دادن یک میز به همراه صندلی‌ها فضای کافی برای جابه‌جایی و حرکت نیز وجود داشته باشد.

طول و عرض فضایی که برای گذاشتن میز ناهار خوری انتخاب کرده‌اید را اندازه بگیرید. از این اندازه حدود ۱۸۰ سانتی متر کم کنید تا طول و عرض دقیق میز بدست بیاید. البته این اندازه با در نظر گرفتن نوع صندلی ممکن است اندکی کمتر باشد.

انتخاب فرم پایه میز

وقتی روی صندلی میز ناهار خوری می‌نشینید باید احساس راحتی داشته باشید. فضای کافی برای زانوها وجود داشته باشد. پاها به پایه‌های میز برخورد نکنند ضمن اینکه پایه باید بتواند سطح میز را در عالت تعادل حفظ کند. پایه میز باید منعطف باشد تا در صورت نیاز بتوانید صندلی‌های بیشتری دور میز اضافه کنید، در حالی که فضای کافی برای راحتی پاهای افراد بیشتری نیز موجود باشد.

میزهایی که چهار پایه به شکل خرک دارند و میزهایی با پایه‌های تکی از انعطاف‌پذیرترین میزها برای افزودن صندلی‌های بیشتر به شمار می‌روند.

میز ناهار خوری
یک نمونه از میز ناهارخوری چهار پایه به شکل خرک

انتخاب بهترین جنس برای میز ناهار خوری

جنس میز ناهار خوری را شاید بتوان یکی از انتخاب‌های سخت دانست. شما می‌توانید میزهای غذاخوری را در جنس‌های مختلفی نظیر چوب، فلز، پلاستیک و لمینت و.. تهیه کنید.

چوب: میزهای چوبی یکی از محبوب‌ترین انواع میزهای ناهار خوری هستند که در طرح‌های زیبا و کلاسیک در دسترس می‌باشند. ممکن است چوب در برابر گرما و رطوبت آسیب‌پذیر باشد و دچار سایش یا خراش شود ولی هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن کمتر است.

میز ناهار خوری
میزهای ناهار خوری را می‌توانید با سبک دکوراسیون خود هماهنگ کنید. در این تصویر یک نمونه از میز غذاخوری چوبی هماهنگ با سبک دکور کلاسیک را مشاهده می‌کنید. برای ست کردن میز غذاخوری با دکوراسیون پست مدرن می‌توانید از صندلی و میزهایی با پایه‌های فانتزی و رنگارنگ بهره ببرید.

روکش چوب یا چوب نما: میزهایی با روکش چوب یکی از گزینه‌های ارزان قیمت و جایگزین برای میزهای چوبی اصیل به شمار می‌روند. در این مدل یک لایه خیلی نازک از چوب روی هسته‌ای از تخته چندلایی یا انواع دیگر، به کمک چسب چسبانده می‌شود. پیش از خرید از جنس و کیفیت هسته مرکزی آن اطمینان کسب کنید.

سنگی یا سنگ نما: تخته سنگ‌های اسلب شامل مرمر، کوارتز و.. از گزینه‌های سنگی معروف در این نوع از میزهای ناهار خوری هستند. البته در برابر لکه شدن آسیب پذیرند و لکه‌ها را به آسانی جذب می‌کنند. ضمن اینکه تعمیرات آن‌ها اغلب سخت یا غیر ممکن بوده و بسیار سنگین هستند.

شیشه: میزهای شیشه‌ای در انواع مات و شفاف در دسترس هستند. استفاده از آن‌ها در فضای کوچک حسی از آزادی را القا می‌کند. اثر انگشت روی این میزها زود جذب می‌شود. اگر خیلی شلوغ و پرجمعیت نیستید یک میز ناهار خوری شیشه‌ای در آشپزخانه کوچک‌تان انتخاب معقولی است.

فلزی: میزهای فلزی را در انواع فولاد ضد زنگ، روی و مدل‌های نقاشی شده می‌توانید تهیه کنید. فلز بادوام است و سریع آسیب نمی‌بیند. برای تمیز کردن آن می‌توانید از مواد مخصوصی که در بازار موجود است استفاده کنید. اما در مورد فلزاتی که رنگ شده هستند تعمیرات مشکل است. با این وجود در قیمت‌های ارزان‌تری نسبت به میزهای چوبی می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

پلاستیک و لمینت: این میزها در مقابل لکه مقاوم هستند و نیاز به نگهداری خاصی ندارند. همچنین جزو ارزان قیمت‌ترین انواع میزهای ناهار خوری به شمار می‌روند.

میز ناهار خوری گرد بهتر است یا مستطیل؟

برای انتخاب شکل میز باید به فضای خانه خود نگاه کنید. اگر محلی که برای قرار دادن میز ناهارخوری در نظر دارید به شکل مستطیل و کمی از لحاظ جابه‌جایی محدود و تنگ است. میز دایره‌ای شکل انتخاب خوبی است چون به دلیل نداشتن کنج امکان تردد را راحت‌تر می‌کند.

میز مستطیلی شکل:

میزهای ناهار خوری مستطیلی را شاید بتوان یکی از رایج‌ترین انتخاب‌ها دانست. به همین دلیل این میزها را میتوانید در انواع طرح‌ها و جنس‌های مختلف تهیه کنید. میز ناهارخوری مستطیلی برای صندلی‌های بیشتر از ۴ نفر مناسب است. که در صورت داشتن تعداد مهمان‌های بیشتر بتوانید در طول‌های آن نیز صندلی اضافی قرار دهید.

میزهای مستطیلی در عرض‌های ۹۰ و ۱۰۵ سانتی متری انتخاب‌های ایده‌آلی هستند. همچنین می‌توانید از میزهای مستطیلی باریک برای محل‌هایی که فضای کوچکی دارند استفاده کنید. برای میزهای باریک‌تر از ۹۰ سانتی متر خوب است که از محل دیگری برای کشیدن غذا استفاده کنید. مثلا مهمانان ابتدا از روی بوفه یا اوپن غذا را بردارند و از میز فقط برای نشستن و صرف غذا استفاده شود.

میز ناهار خوری
نمونه‌ای از میز غذاخوری تبدیلی یا گسترش‌پذیر به شکل مستطیل (با امکان بزرگتر کردن اندازه رویه میز)

میزهای غذاخوری مربع

برای اتاق‌های مربعی شکل میتوانید از میزهای ناهار خوری به شکل مربع استفاده کنید. داشتن دو میز مربعی شکل این امکان را به شما می‌دهد که در صورت نیاز با چسباندن آن‌ها به همدیگر فضای بیشتری برای پذیرایی از مهمان داشته باشید. یکی از مزیت‌های میزهای مربعی شکل نزدیکی و صمیمت افراد حاضر است که میزهای بزرگ و مستطیلی از این موهبت بی‌بهره هستند. البته اگر در وعده‌های غذایی خود بیشتر از ۳ نفر هستید، می‌توانید از میزهای مستطیلی شکل استفاده کنید.

میزهای دایره‌ای

میزهای مربعی تنها انتخاب برای فضاها و اتاق‌های مربعی شکل نیستند. میز دایره‌ای یکی دیگر از بهترین انتخاب‌ها برای فضاهای کوچک مربعی و ایجاد صمیمت بیشتر بین افراد حاضر است. میتوانید دور این میزها بیشترین حس صمیمت و راحتی را تجربه کنید.
البته میزهای دایره‌ای شکل برای تعداد افراد زیاد مناسب نیستند. یک میز دایره‌ای خیلی بزرگ ممکن است شما را مجبور کند تا برای رساندن مقصود خود به فرد دیگر حاضر در جمع فریاد بزنید. ضمن اینکه اغلب فضاهایی که برای میز ناهار خوری در نظر می‌گیرید آنقدر گسترده نیست که بتواند یک میز دایره‌ای و مدور بزرگ را در خود جای دهد.

میز ناهار خوری
اگر میخواهید برای فضاهای مستطیلی از میزهای مدور استفاده کنید. میزهای مدور را از انواع گسترش‌پذیر انتخاب کنید. به این ترتیب در صورت لزوم میتوانید آن را بزرگ‌تر کرده و تعدادی صندلی نیز به آن بیافزایید. برای سفارش میز غذاخوری تبدیلی یا گسترش‌پذیر از استادکار برای یافتن متخصصین ماهر استفاده کنید.
نجاری و تعمیرات چوب

نجاری و تعمیرات چوب

  • تمامی خدمات نجاری و ساخت سازه های چوبی
  • طراحی ساخت و نصب سرویس های چوبی
  • طراحی و ساخت کمد دیواری، سرویس خواب، بوفه، دراور، ویترین، میز، صندلی
  • تعمیر و نصب انواع مصنوعات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

میز ناهارخوری بیضی

میز ناهارخوری بیضی، تمامی ویژگی‌های یک میز مستطیلی را دارد. ضمن اینکه به دلیل عدم وجود کنج، فضای بیشتری برای جابه‌جایی و تردد را در اختیارتان می‌گذارد. اگر یک اتاق باریک و کوچک دارید می‌توانید از این میز استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات

میز گرد، مربع، بیضی یا مستطیلی؟! به نظرتان چه شکلی برای میز غذاخوری جذاب‌تر است؟ چه ویژگی‌هایی برای انتخاب شکل میز باید مورد توجه قرار بگیرند؟ می‌توانید پیشنهادات ارزشمند خود را در بخش نظرات سایت استادکار با ما به اشتراک بگذارید. منتظر تجربیات مفید شما هستیم.

منابع: Nytimes | Thespruce

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + نه =