راهکارهای نظافت دفتر کار خانگی

0

یکی از تغییراتی که بعد از بحران کرونا در بیشتر جوامع به وجود آمد، رواج استفاده از Home Office یا همان دفتر کار خانگی و دورکاری بود. اگر شما هم در این مدت دورکاری و کار از خانه را تجربه کرده باشید، می‌دانید که این کار برعکس آنچه ممکن است به نظر بیاید، اصلا کار راحتی نیست و تمرکز و حفظ نظم در دفتر کار خانگی کاری بسیار سخت است.

نظافت دفتر کار خانگی برای افرادی که به جای کار کردن در دفاتر شرکت‌ها و ادارات در خانه کار کنند، یک ضرورت مهم محسوب می‌شود. افرادی که در شرایط متفاوت و از داخل خانه به امور کاری خود رسیدگی می‌کنند، باید شرایطی را مهیا کنند که بتوانند به خوبی روی کار خود تمرکز کنند. تمیز کردن دفتر کار خانگی موجب افزایش بازدهی افراد در هنگام کار می‌شود و کمک می‌کند تا فرد بهتر روی کار خود متمرکز شود. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا شما را با راهکارهای جذابی برای نظافت دفتر کار خانگی آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

نظافت دفتر کار خانگی را از کجا شروع کنیم؟

برای شروع نظافت دفتر کار خانگی‌تان باید درک روشنی از ارزش‌ها و کارهای خود داشته باشید. با خودتان فکر کنید که قرار است در این دفتر خانگی چه کنید و در چه شرایطی احساس راحتی بیشتری دارید. فراموش نکنید که مهم‌ترین چیزی که در کار کردن از داخل خانه اهمیت دارد، راحتی شما و در عین حال فراهم کردن محیطی آرام و امن برای انجام کارهایتان است. اگر اتاق کار شما نامرتب و کثیف باشد نمی‌توانید به خوبی روی کارتان تمرکز کنید و احتمالاً دچار آشفتگی ذهنی خواهید شد.

از طرفی ممکن است ترجیح دهید تا چند برگه و کتاب دور و برتان باشد و همیشه از آن‌ها برای پیشبرد کارتان کمک بگیرید. این موضوع اصلاً مهم نیست، چیزی که اهمیت دارد راحتی شما در حین کار، در دسترس بودن لوازم مورد نیازتان و همچنین تمیز بودن وسایل و چیدمان منظم آن‌ها به گونه‌ای است که ظاهر اتاق هم به طور کلی مرتب به نظر برسد.

از طرف دیگر ممکن است در اتاق کار شما لوازم و وسایلی باشند که به جای دیگری تعلق دارند. بهتر است همین حالا این وسیله‌های اضافی را از اتاق کارتان خارج کنید و اجازه ندهید که وجود آن‌ها موجب بی‌نظم به نظر رسیدن اتاقتان شود.

برای شروع کار بهتر است در طول اتاق کارتان قدم بزنید و هر چیز اضافه‌ای را اتاق خارج کنید، سپس نگاهی به برگه‌ها و کتابچه‌های استفاده شده‌تان بیندازید. هر برگه‌ای که احساس می‌کنید دیگر نیازی به آن‌ها ندارید، جدا کنید و در سطل زباله بیندازید و سایر برگه‌ها را نیز دسته‌بندی کرده و داخل پوشه قرار دهید. مرتب کردن این برگه‌ها و لوازم کارتان می‌تواند اولین کاری باشد که باید برای نظافت دفتر کار خانگی‌تان انجام دهید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

قفسه‌های کتاب را مرتب کنید

برای شروع نظافت دفتر کار خانگی بهتر است از قفسه کتاب‌ها شروع کنید. برای این کار ابتدا همه کتاب‌ها را از درون قفسه بردارید و با یک پارچه مرطوب کتابخانه‌تان را تمیز کنید. پس از آن هر یک از کتاب‌ها و مجلات را جداگانه پاک کنید و داخل قفسه بچینید. توجه داشته باشید که کتاب‌ها و مجلات به درد نخور و بدون استفاده را در جای جداگانه‌ای بگذارید و سعی کنید داخل اتاق کارتان تنها لوازم و کتاب‌هایی را بگذارید که واقعاً به آن‌ها نیاز دارید.

مراحل تمیز کردن دفتر کار خانگی و قفسه کتاب‌ها
برای شروع تمیز کردن دفتر کار خانگی‌تان می‌توانید از قفسه کتاب‌هایتان شروع کنید و لوازم اضافی را بردارید و نظم بیشتری به آن ببخشید.

میز کارتان را تمیز کنید

به عنوان فردی که در دفتر کار خانگی کار می‌کند، میز کار مهم‌ترین وسیله کاری شما محسوب می‌شود و تمیز کردن آن تاثیر زیادی روی راحتی شما حین کار می‌گذارد. بهتر است تمامی لوازم را از روی میز بردارید و قبل از هر کار دستی روی میزتان بکشید و آن را کاملاً تمیز کنید. استفاده از پارچه میکروفیبر برای تمیز کردن میز انتخاب فوق‌العاده‌ای است. بعد از اتمام گردگیری لوازم ضروری را با نظم و ترتیب مناسب روی میز قرار دهید.

تمیز کردن میز کار
برای نظافت دفتر کار خانگی بهتر است ابتدا همه لوازم را از روی میز کارتان بردارید، میز را پاک کنید و سپس لوازم ضروری را روی میز بچینید.

اگر روی میز کارتان لکه‌های خودکار و ماژیک وجود دارد می‌توانید مقداری الکل سفید روی آن بریزید و کمی صبر کنید و سپس با یک دستمال تمیز محل مورد نظر را پاک کنید. اگر با این روش موفق به تمیز کردن لکه‌ها نشدید می‎توانید از یک پاک کننده قوی‌تر و یک برس کمک بگیرید.

از بین بردن لکه ماژیک و خودکار روی میز دفتر کار خانگی
برای از بین بردن لکه‌های ماژیک و خودکار روی میز دفتر کار خانگی‌تان می‌توانید از الکل سفید و با یک تمیزکننده چندمنظوره کمک بگیرید. برای این کار می‌توانید مقداری ماده تمیزکننده روی میز کارتان اسپری کرده و چند دقیقه صبر کنید، سپس با کمک یک پارچه میکروفیبر یا یک برس نرم سطح میز را با دقت تمیز نمایید.

معمولاً قرار دادن یک قلمدان رومیزی در کنار لوازم کارتان می‌تواند به شما کمک کند تا میز کار جذاب‌تر و کاربردی‌تری داشته باشید و از طرفی فضای کافی برای قرار دادن خودکارهایتان داشته باشید. برای تمیز کردن میز کارتان بهتر است که همه برگه‌ها و کاغذهای اضافی روی میز را بردارید و آن‌ها را مرتب کنید و در صورت لزوم داخل قفسه کتاب‌ها قرار دهید. به منظور کاهش مصرف کاغذ در طول روز می‌توانید برای نوشتن برنامه کاریتان یک وایت برد کوچک در اتاق قرار دهید و یادداشت‌های روزانه‌تان را درون آن بنویسید تا از انباشته شدن کاغذهای اضافی در اتاق جلوگیری کنید.

مرتب کردن میز کار و نظافت دفتر کار خانگی
بعد از نظافت دفتر کار خانگی برای نظم بخشیدن به خودکار‌هایتان یک جاقلمی روی میز قرار دهید و سعی کنید هر روز به طور مداوم اتاق کارتان را تمیز کنید.

گردگیری کامپیوترتان را فراموش نکنید

کامپیوتر شما احتمالاً پرکاربردترین وسیله کارتان محسوب می‌شود که بیشتر ساعات کاری را با آن سپری می‌کنید. برای تمیز کردن کامپیوتر از تمیز کردن صفحه نمایش شروع کنید و بعد به کمک یک پارچه میکروفیبر و اسپری تمیزکننده، کلیه لوازم و تجهیزات وابسته به کامپیوتر مثل پرینتر و دستگاه فکس را نیز تمیز کنید. بهترین راه برای تمیز کردن صفحه نمایش کامپیوتر و تلویزیون این است که به کمک یک پارچه میکروفیبر و اسپری مخصوص مانیتور و ال‌سی‌دی صفحه آن را تمیز نمایید.

به یاد داشته باشید برای تمیز کردن و نظافت لوازم و تجهیزات برقی محل کار هیچ‌گاه به طور مستقیم از اسپری تمیزکننده روی آن‌ها استفاده نکنید، بلکه می‌توانید یک پارچه تمیز بردارید، روی آن مقداری ماده تمیز کننده چندکاره اسپری کنید و بعد با این دستمال، تجهیزات برقی اتاق کارتان را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن کامپیوتر هنگام نظافت دفتر کار خانگی
در هنگام نظافت دفتر کار خانگی بهتر است برای تمیز کردن کامپیوتر از یک پارچه میکروفیبر استفاده کنید.

صندلی‌تان را با کمک جاروبرقی تمیز کنید

برای تمیز کردن صندلی دفتر کارتان می‌توانید برس جاروبرقی را وصل کنید و به کمک آن گرد و غبار لابه‌لای درزهای صندلی را تمیز کنید. سپس یک پارچه میکروفیبر نم‌دار بردارید و همه قسمت‌های صندلی را با آن پاک کنید. اگر متوجه وجود لک روی صندلی شدید، می‌توانید به وسیله یک مسواک یا برس کوچک لکه‌ها را تمیز نمایید.

تمیز کردن صندلی دفتر کار با جاربرقی
در حین نظافت دفتر کار خانگی می‌توانید برای از بین بردن خاک لای درزهای صندلی از جاروبرقی کمک بگیرید. برای این کار قطعه برسی جارو را متصل کنید و تمام بخش‌های صندلی را جاروکشی کنید.

زیر میزها را جارو و تی بزنید

برای تمیز کردن کف دفتر کارتان میزها را کمی جابه‌جا کنید و به کمک جاروبرقی همه جا را تمیز کنید و سپس تی بکشید. زیر کمدها و قفسه‌ها را تمیز کنید و بعد از اینکه مطمئن شدید خاکی در آن بخش وجود ندارد، لوازم را سر جای خودشان قرار دهید.

تمیز کردن دفتر کار خانگی با جاروبرقی و تی
برای تمیز کردن دفتر کار خانگی بهتر است لوازم و تجهیزات را بلند کنید و همه جا را جاروبرقی و تی بزنید. بعد از تمیز کردن وسیله‌ها، آن‌ها را سر جای خودشان قرار دهید.

کنترل از راه دور و تلفن دفتر کارتان را ضدعفونی کنید

برای تمیز کردن تلفن و کنترل از راه دور یک پارچه تمیز بردارید و ابتدا خاک روی وسیله‌ها را تمیز کنید. سپس مقداری ماده ضدعفونی‌کننده روی یک دستمال بریزید و با دقت لوازم را تمیز کنید. راهکار دیگری که می‌توانید از آن برای ضدعفونی کردن این تجهیزات استفاده کنید، پد ضدعفونی‌کننده است. به خاطر داشته باشید که حتماً سیم‌ها و قسمت‌های زیرین لوازم را هم تمیز کنید. برای تمیز کردن درز و لابه‌لای لوازم می‌توانید از یک گوش‌پاک‌کن که به ماده ضدعفونی‌کننده یا مقداری ماده تمیزکننده آغشته شده، کمک بگیرید.

تمیز کردن تلفن دفتر کار خانگی
برای تمیز کردن تلفن و کنترل از راه دور می‌توانید از یک پارچه و مقداری ماده تمیزکننده یا ضدعفونی‌کننده مؤثر استفاده کنید و سپس همه بخش‌های وسایل را با دقت تمیز نمایید.

تجهیزات نورپردازی را از یاد نبرید

برای تمیز کردن لوسترها، چراغ‌ها و آباژورهای اتاق کارتان می‌توانید از یک پارچه میکروفیبر تمیز کمک بگیرید. اگر امکان جدا کردن بخش‌هایی از لوستر شیشه‌ای وجود دارد، می‌توانید آن بخش‌ها را جدا کنید و با مقداری آب و کف بشویید و بعد از خشک کردن بر سر جای خود  قرار دهید.

گردگیری چراغ و لوستر دفتر کار خانگی
برای نظافت دفتر کار خانگی و از بین بردن گرد و غبار روی چراغ‌ها و لوسترها بهتر است از یک پارچه میکروفیبر نم‌دار استفاده کنید.

پنجره‌ها را تمیز کنید

یکی از مهم‌ترین بخش‌های نظافت منزل و مخصوصا دفتر کار خانگی، تمیز کردن پنجره‌های آن است. برای این کار می‌توانید از یک پارچه مناسب و یک شیشه پاک‌کن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: دلایل کدر شدن شیشه پنجره و ترفندهای جلوگیری از آن

تمیز کردن پنجره‌ها هنگام نظافت دفتر کار خانگی
در زمان نظافت دفتر کار خانگی برای تمیز کردن پنجره‌ها می‌توانید از یک پارچه میکروفیبر و کمی شیشه ‌پاک‌کن یا مقداری کف استفاده کنید.

پرده‌ها و کرکره‌ها را تمیز کنید

در زمان تمیز کردن دفتر کار خانگی‌تان، بهتر است دستی هم به پرده‌های اتاق بکشید و به کمک جاروبرقی خاک روی پرده‌ها را از بین ببرید. به علاوه برای تمیز کردن پرده‌های ضخیم و کرکره‌ها می‌توانید یک پارچه میکروفیبر مرطوب بردارید و به آرامی روی کرکره‌ها بکشید تا گرد و غبار روی آن تمیز شود. اگر در خانه بخار شوی داشته باشید، می‌توانید به کمک آن کرکره‌ها و پرده اتاق کار خانگی‌تان را تمیز نمایید.

تمیز کردن پرده‌ها و کرکره‌های اتاق کار
برای تمیز کردن دفتر کار خانگی‌تان می‌توانید پرده‌ها و بخش‌های حساس اتاق را به کمک برس جاروبرقی تمیز نمایید و اگر لازم است با یک پارچه نمناک و تمیز سطوح را از وجود گرد و غبار اضافی پاک کنید.

سطل زباله اتاق کارتان را تخلیه کنید

یکی دیگر از کارهایی که باید در زمان نظافت دفتر کار خانگی‌تان انجام دهید، خالی کردن سطل زباله اتاقتان است که احتمالاً پر از برگه و کاغذهای باطله است. بهتر است این کار را به صورت روزانه انجام دهید و اجازه ندهید سطل زباله اتاقتان پر شود و ظاهر نامرتبی به اتاق ببخشد.

برنامه روزانه برای تخلیه سطل زباله اتاق کار خانگی
بهتر است یک برنامه روزانه برای تخلیه سطل زباله اتاق کارتان داشته باشید و اجازه ندهید تجمع برگه‌ها و کاغذهای باطله موجب نامرتب به نظر رسیدن اتاق شود.

کلام آخر

از آنجایی که امروزه بسیاری از افراد به جای حضور در شرکت و ادارات، از داخل خانه و در دفتر کار خانگی خودشان به امور رسیدگی می‌کنند، شناخت راهکارهای نظافت دفتر کار خانگی نیز می‌تواند در فراهم کردن محیطی امن و راحت برای کار بسیار مفید باشد.

برای اینکه دفتر کارتان همیشه مرتب باشد، بهتر است به صورت روزانه سطوح را تمیز کنید و لوازمتان را سر جای خودشان قرار دهید. اگر برای تمیز کردن دفتر کار خانگی به تیمی حرفه‌ای و باتجربه نیاز دارید، می‌توانید از تیم همکار ما در استادکار کمک بگیرید و همین حالا تنها در عرض چند دقیقه سفارش خود را وب‌سایت یا اپلیکیشن استادکار ثبت کنید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: realsimple.com   maids.com  mollymaid.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 11 =