نمای کامپوزیت چیست و انواع آن کدام است؟

0

نمای ساختمان در واقع صورت یک ساختمان است و از بیرون اولین چیزی است که از ساختمان دیده می‌شود. نمای ساختمان بخش مهمی‌ از پوسته ساختمان محسوب می‌شود که در عین ایجاد مانعی در مقابل عوامل خطر بیرونی، در زمستان ما را گرم و در تابستان خنک نگه می‌دارد. نمای ساختمان می‌تواند از مواد و مصالح مختلفی ساخته شود. یکی از مصالح پر طرفدار برای ساخت نما، کامپوزیت است. در این مطلب به توصیف نمای کامپوزیت، مزایا و معایب آن و همچنین انواع نمای کامپوزیت پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

نمای کامپوزیت چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است با معنای کامپوزیت آشنا شوید. کامپوزیت در واقع به موادی گفته می‌شود که از ترکیب دو یا چند ماده با خواص فیزیکی، شیمیایی یا مکانیکی مختلف ساخته شده باشد و خود خواص متفاوتی نسبت به مواد تشکیل دهنده‌اش داشته باشد. کاربرد کامپوزیت‌ به دلیل مزایایی همچون وزن کم، قیمت پایین و استحکام بالا نسبت به مواد سنتی، در صنایع مختلف به خصوص ساختمان سازی رایج شده است.

پنل‌های کامپوزیت مخصوص نما، از جدیدترین و مدرن‌ترین مصالح مورد استفاده برای ساخت نما هستند که از یک ماده مرکزی و دو لایه پوشاننده ساخته می‌شوند و ضخامت آن‌ها بین ۳ تا ۶ میلیمتر است. یعنی در واقع پنل‌های کامپوزیت نما معمولا از ۲ لایه ورق آلومینیومی‌ ساخته شده‌اند که میان آن‌ها یک هسته پلاستیکی از جنس پلی اورتان وجود دارد. البته به جای پلاستیک می‌توان از مواد معدنی نیز برای افزایش مقاومت در برابر حریق استفاده کرد. ضخامت ورق‌های بیرونی آلومینیومی‌ کامپوزیت ساختمانی ۰٫۵ میلیمتر و لایه میانی پلی اتیلن، ۳ میلیمتر است.

ورق کامپوزیت برای نما، بسیار انعطاف پذیر بوده و به معمار این امکان را می‌دهد که طرح‌های متمایزی حتی با گوشه‌های گرد با آن خلق کند. ورق کامپوزیت همچنین در انواع مختلف برای استفاده در نمای ساختمان وجود دارد.

بیشتر بدانید آموزش نصب چراغ ال ای دی

کاربرد کامپوزیت‌ به دلیل مزایایی همچون وزن کم، قیمت پایین و استحکام بالا نسبت به مواد سنتی
کاربرد کامپوزیت‌ به دلیل مزایایی همچون وزن کم، قیمت پایین و استحکام بالا نسبت به مواد سنتی، در صنایع مختلف به خصوص ساختمان سازی رایج شده است.

نحوه اجرای نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت به سه روش فیکس، سوپر فیکس و هنگ اجرا می‌شود که در هر ۳ روش ابتدا روی نمای ساختمان آهن کشی و یا اصطلاحا شاسی‌کشی شده و سپس با توجه به اصول هر روش، پروفیل‌های آلومینیومی‌ طبق نقشه نصب شده و سپس پنل‌های کامپوزیت آلومینیوم روی این پروفیل‌ها نصب می‌شوند.

نمای کامپوزیت به سه روش فیکس، سوپر فیکس و هنگ اجرا می‌شود.
نمای کامپوزیت به سه روش فیکس، سوپر فیکس و هنگ اجرا می‌شود.

کاربردهای نمای کامپوزیت

  • نمای خارجی ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری
  • نمای مکان‌های عمومی‌ مانند بیمارستان‌ها، جایگاه‌های سوخت بنزین و فرودگاه‌ها
  • پوشش دیوار و سقف در دکوراسیون و طراحی داخلی
  • تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها
  • سقف کاذب
  • دیواره‌های تونل‌ها و ترمینال‌های مسافربری
  • بدنه و نمای ماشین‌آلات صنعتی

بیشتر بدانید کامپوزیت FRP و انواع آن کدامند؟

نمای کامپوزیت به غیر از اماکن مسکونی در اماکن مختلفی از جمله بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها، پمپ بنزین‌ها و ... کاربرد دارد.
نمای کامپوزیت به غیر از اماکن مسکونی در اماکن مختلفی از جمله بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها، پمپ بنزین‌ها و … کاربرد دارد.

مزایای نمای کامپوزیت

در این قسمت برخی از دلایل محبوبیت نمای کامپوزیت را مرور می‌کنیم:

  • پنل‌های کامپوزیت آلومینیومی‌ در مقایسه با بیشتر مصالح دیگر در بازار، قیمتی مقرون به صرفه همراه با ماندگاری طولانی دارند.
  • پنل‌های کامپوزیت بسیار سبک وزن و با دوام هستند. به حدی که از آن‌ها حتی در صنعت هوانوردی هم استفاده می‌شود. وزن هر متر مربع این پنل‌ها حدودا  ۵ تا ۸ کیلوگرم است.
  • پنل‌های کامپوزیت در مقابل تغییرات آب و هوایی و لکه‌های حاصل از برف و باران مقاوم بوده و طول عمر بالایی دارند.
  • حمل و نقل و جابه‌جایی پنل‌های کامپوزیت با توجه به ابعاد استانداردشان راحت است.
  • پنل‌های کامپوزیت آلومینیومی‌ در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار موجود هستند. این پنل‌ها حتی گزینه‌هایی با طرح و بافتی مشابه چوب و سنگ نیز دارند.
  • با توجه به اینکه آلومینیوم نمی‌سوزد و گازها و آلاینده‌های مضر نیز از خود متصاعد نمی‌کند، این پنل‌های کامپوزیت انتخاب امن و سالمی‌ برای نمای ساختمان هستند.
  • تعویض و تعمیر نمای کامپوزیت کار نسبتا و راحتی است و می‌توان تنها نقطه‌ای که دچار آسیب شده است را تعویض کرد.
  • شست و شو و پاکسازی نمای کامپوزیت نیز نسبتا آسان و کم هزینه است.
  • از آنجاییکه فضای پشت ورق‌های کامپوزیت خالی است، خاصیت آکوستیکی ایجاد می‌کند و می‌تواند عایق صوتی باشد.

معایب نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت هم مانند هر نمای دیگری نیز در کنار مزایایش، معایبی نیز دارد. برخی از معایب نمای کامپوزیت به شرح زیر هستند:

  • پنل‌های کامپوزیت آلومینیومی‌ در شرایط سخت آب و هوایی مانند طوفان و یا تندباد مستعد تو رفتگی و ضربه خوردن هستند و ممکن است به سرعت فرم اولیه خود را از دست بدهند.
  • از آنجاییکه فضای پشت پنل‌های کامپوزیت خالی است، در صورت عدم نصب صحیح و کاملا آب‌بندی شده، ممکن است پنل‌ها دچار نشتی شوند و هنگام باران، آب به داخل ساختمان نفوذ پیدا کند.
  • فضای خالی بین کامپوزیت و ساختمان همچنین ممکن است محلی برای لانه‌گزینی و تکثیر حشرات را فراهم کند.
  • نصب نمای کامپوزیت نیاز به نیروی متخصص داشته که ممکن است هزینه آن بالا باشد.

انواع نمای کامپوزیت

کامپوزیت پنل آلومینیومی نانو

کامپوزیت پنل آلومینیومی نانو مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد اسیدی و قلیایی دارد. این نوع پنل همچنین با توجه به فناوری نانوی استفاده شده در آن، ضد آلودگی بوده و گرد و غبار را جذب نمی‌کنند و به نوعی خود را پاک می‌کند.

کامپوزیت پنل آلومینیومی ضد باکتری

پنل‌های کامپوزیت آلویمینومی‌ ضد باکتری از هسته پلی اتیلن سبک و ضد آلاینده و ۲ ورق آلومینیوم ساخته شده‌اند. بنابراین این پنل‌ها گزینه‌های مناسبی برای استفاده در محیط‌های حساس مثل بیمارستان‌ها، داروسازی‌ها و آزمایشگاه‌ها هستند.

کامپوزیت پنل آلومینیومی رنگی یا طیفی

سطح پنل‌های کامپوزیت رنگی با رنگ براق مخصوصی پوشانده شده که بسته به زاویه تابش نور روی آن به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود. این پنل‌ها با توجه به ظاهر بسیار زیبایی که دارند برای دکوراسیون داخلی و خارجی اماکن عمومی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز خرید، تبلیغات نمایشگاهی و … مناسب هستند.

کامپوزیت پنل آلومینیومی ضد حریق

هسته کامپوزیت پنل آلومینیومی ضد حریق از پلاستیک مقاوم در برابر حریق تشکیل شده است که هنگام آتش‌سوزی گاز مضری نیز از خود متصاعد نمی‌کند.

کامپوزیت پنل آلومینیومی‌ طرح سنگ

سطح آلومینیومی‌ این نوع کامپوزیت با سه لایه رنگ لمینت شده است و طرح‌های مختلفی از سنگ ساختمانی روی این پنل‌ها پیاده شده است.

کامپوزیت پنل آلومنیومی‌ طرح چوب

این نوع پنل کامپوزیت نیز مانند طرح سنگ، طرح‌های مختلف چوبی را نشان می‌دهد و دارای یک لایه لمینت است.

پنل‌های کامپوزیتی در انواع و طرح‌های مختلفی در بازار موجود هستند.
پنل‌های کامپوزیتی در انواع و طرح‌های مختلفی در بازار موجود هستند.

سخن آخر

در این مطلب ضمن معرفی پنل‌های کامپوزیت برای نمای ساختمان و انواع آن، مزایا و معایب این ماده را نیز بررسی کردیم. به نظر می‌رسد که کفه ترازوی مزایای نمای کامپوزیت بسیار سنگین‌تر از معایب آن بوده و محبوبیت آن تا مدت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

اگر نمای خانه یا محل کار شما نیز از کامپوزیت ساخته شده است، تجربه و میزان رضایت خود را حتما با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 2 =