تفاوت گچکاری با گچبری چیست؟

0

گچکاری و گچبری به نظر می‌رسد هر دو یک تعریف داشته باشد و یک کار را انجام دهد چرا که در هر دو از یک نوع مواد استفاده می‌شود. اما آیا تفاوتی بین این دو وجود دارد؟ ما اینجا هستیم تا به این سوال شما پاسخ دهیم و به شما بگوییم تفاوت گچکاری با گچبری چیست.

ساده‌ترین تفاوتی که می‌توانیم درباره این دو توضیح دهیم نحوه کاربرد آن‌ها  و ترکیب موادیست که استفاده می‌شود. گچکاری اغلب برای خارج خانه استفاده می‌شود و به همان نام سفیدکاری شهرت دارد. گچبری معمولا برای داخل خانه است و به طرح‌های هنری و اشکالی که با گچ به روی دیوارها و سقف‌ها ایجاد می‌شود گفته می‌شود. شاید فکر کنید چه فرقی می‌کند در هر دو کار از یک مواد و یک روش استفاده می‌شود؟ درست است، با وجود اینکه در هر دو از روش‌های یکسان و تکنیک‌های شبیه به هم استفاده می‌شود، باز هم گچکاری و گچبری با هم متفاوت هستند.

تفاوت‌های گچکاری و گچبری

  • گچبری چیست؟

گچکاری چیست
گچبری سقف

گچبری در واقع خلق آثار هنری و نقش برجسته به روی دیوارها، سقف و نقاط مختلف خانه است که نقش مهمی در دکوراسیون خانه ایفا می‌کند. گچکاری با دو نوع مواد انجام می‌گیرد، آهک یا سنگ گچ. نگاهی به این دو خواهیم داشت.

گچبری با آهک- در اوایل سال‎‌های ۱۹۰۰، آهک اتصال دهنده اولیه هر نوع گچکاری بود. تا آن زمان، آهک انجام کار گچکاری را ارزان‌تر از گچکاری با گچ می‌کرد. گچ آهک از ترکیب آهک و آب که یک فرآیند نسبتا دشوار به شمار می‌رفت ایجاد می‌شود. پس از ترکیب این دو باید منتظر ماند تا آهک پیش از اینکه آماده استفاده در کنار ماسه شود، به خوبی در آب حل شده و فروکش کند. برای تقویت این ترکیب و برای اینکه آهک استحکام بیشتری روی دیوار داشته باشد نیاز به اضافه کردن الیافی نظیر موی اسب است. همچنین گچکاری با آهک زمان زیادی برای خشک شدن و کاملا مستحکم شدن می‌برد بنابراین گاهی حتی ممکن است یکسال نیاز باشد تا صبر کنید دیوار آماده رنگ زدن یا کاغذ دیواری شود.

گچبری با سنگ گچ– اگر اصطلاح گچبری پاریس را شنیده باشید باید بگوییم اشاره به این نوع گچبری دارد. نام پاریس به این علت به روی این گچبری گذاشته شده که در سال‌های ۱۷۰۰، پاریس برترین منبع سنگ گچ طبیعی در جهان به شمار می‌رفت. بنابراین هر گچکاری که با سنگ گچ پاریس انجام می‌شد با نام گچکاری پاریس نیز شناخته می‌شد. برخلاف گچکاری با آهک، سنگ گچ خیلی سریع می‌بندد و فقط چند روز طول می‌کشد تا خشک شده و شکل بگیرد. همچنین برای استحکام و مقاومت بیشتر نیز نیازی به هیچ الیافی ندارد.

بیشتر بدانید رنگ گچبری ساختمان چی خوبه؟

گچبری با سنگ گچ برای داخل ساختمان انجام می‌گیرد چرا که این ماده در برابر بارش باران و خیس شدن‌های مداوم حساس است و آسیب می‌بیند. به همین دلیل می‌توان گفت به طور کلی اغلب گچکاری‌های داخل ساختمان با سنگ گچ انجام می‌گیرد. از آهک می‌توان برای گچکاری نمای بیرونی ساختمان استفاده کرد چرا که آهک در برابر آب مقاوم‌تر است.

  • گچکاری چیست؟

تفاوت گچکاری با گچبری چیست؟
تفاوت گچکاری با گچبری چیست؟

همانطور که به آن اشاره شد گچکاری به سفیدکاری شهرت دارد و معمولا به روی سطوح دیوارهای داخلی و خارجی خانه بدون در نظر گرفتن نقوش و طرح‌های مختلف استفاده می‌شود. گچکاری با یک ماده آهکی در ترکیب با سیمان انجام می‌شود که برای اضافه کردن قدرت و استحکام آن گاهی مقداری رشته فایبرگلس و گِل به آن اضافه می‌شود. در واقع می‌توان این کار را با گچبری آهکی یکی دانست. معمولا برای بالا بردن استحکام و کارایی بیشتر مواد، به مواد اولیه که آهک است مواد دیگری از جمله خاکه آجر، کراتین، موم و حتی مواد عجیب‌تری همانند تخم مرغ، شکر، نمک و حتی خمیر گندم اضافه می‌شود.

همانند گچبری با سنگ گچ فرانسوی، گچکاری نیز گاهی با سیمان پورتلندی انجام می‌گیرد. سیمان پورتلندی در سال ۱۸۲۴ در انگلستان ساخته شد. طراح آن سعی داشت تا چیزی به سختی سنگ پورتلند بسازد. در آن زمان از این سیمان مستحکم در ساخت خانه‌های انگلیسی بسیار استفاده می‌شد.

ترکیب سیمان پورتلندی و ماسه و آب یک گچ مستحکم و قوی برای گچکاری نمای ساختمان ایجاد می‌کند. هرچند ترمیم این نوع گچ بسیار دشوار خواهد بود اما استحکام آن نسبت به سنگ آهک بیشتر است.

به طور کلی امروزه از دو واژه گچکاری و گچبری به یک منظور استفاده می‌شود. اغلب بستگی به این دارد که بخواهید به روی سقف یا دیوارها نقش برجسته حکاکی کنید یا فقط نیاز به گچکاری یا سفیدکاری دیوارها یا سقف دارید. هنر گچبری را می‌توان در سقف و دیوارهای بسیاری از خانه‌های قدیمی مشاهده کرد. گچبری چهره‌ای زیبا و متفاوت به فضای خانه می‌بخشد و همین موجب می‌شود اغلب افراد بخواهند در بازسازی خانه از گچبری در سقف و یا دیوارها استفاده کنند. در نهایت، اگرچه هر دو لغت گچکاری و گچبری یک کار و یک مفهوم را بیان می‌کنند اما نحوه مراحل انجام کار و همچنین موادی که ترکیب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند به طور کلی با هم متفاوت هستند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + 1 =