چگونه به سبک پسماند صفر زندگی کنیم؟

0

بسیاری از ما بدون توجه به طبیعت و نیازهای آن، دائماً در حال تولید زباله و وارد کردن آسیب‌های بسیاری به طبیعت، آن هم به شکل‌های متفاوتی هستیم. به همین دلیل نیز می‌توانیم شاهد آن باشیم که در سطح جهان، تغییرات و آسیب‌های بسیاری در طبیعت نمایان شده و آن را از بین می‌برد. در این میان اما دنیای حمایت از محیط‌ زیست، منفعل نمانده و با ایجاد راهکارها و اطلاع‌رسانی‌های مختلف در تلاش است تا افراد بسیاری را در سراسر جهان از مسائل مهم و تأثیرگذار در این زمینه مطلع سازد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند تأثیرات بسیار زیادی در حفظ محیط‌ زیست داشته باشد، کاهش تولید زباله و سبک زندگی پسماند صفر است. در این مطلب می‌خواهیم به طور مفصل به همین موضوع بپردازیم.

پسماند صفر چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت که زندگی با پسماند صفر، در واقع سبکی از زندگی است که بر اثر آن، فرد تصمیم می‌گیرد که به طور کامل، مسئولیت تمامی زباله‌هایی را که در طول شبانه‌روز تولید می‌کند، بر عهده بگیرد و همان‌طور که از نام این جریان مشخص است تلاش می‌کند که آنها را تا جایی که می‌تواند به نقطه صفر برساند.

معمولاً اولین حرکتی که در این کار اتفاق می‌افتد این است که فرد نیازهای خود را از زندگی مصرف‌گرا و تجملاتی دور کرده و سعی می‌کند تا جایی که می‌تواند اسراف را از زندگی خود جدا کند. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که طبیعتاً تولید زباله، امری طبیعی است و نمی‌توان آن را دقیقاً به صفر رساند. یعنی این جریان به دنبال آن است که تولید زباله را تا حد ممکن به صفر نزدیک کند.

باید اعتراف کنیم که پلاستیک، پسماندی ملموس است و در کنار سایر پسماندها، زندگی خطرناک و البته آثار کشنده‌ای را برای ما به دنبال خواهند داشت. در کنار این، گازهای گلخانه‌ای، سوزاندن سوخت‌های فسیلی، فرآیند نادرست دفن زباله و… همه و همه تأثیرات مخرب وحشتناکی را برای ما و البته سایر موجودات سیاره زمین به همراه دارند. به همین دلیل هم هست که با استفاده از سبک زندگی پسماند صفر می‌تواند تأثیرات مستقیم و هر چند کوچکی را در این فرآیند به جا گذاشت.

تمامی این توضیحات، نشان‌دهنده آن است که افرادی که به دنبال جریان و سبک زندگی پسماند صفر هستند، زباله‌های خود را مدیریت کرده و پسماندهای خشک و تر را از هم تفکیک می‌نمایند. این موضوع، امروزه به عنوان یک جنبش پرطرفدار در سطح جهان با رشد و البته اطلاع‌رسانی بسیاری روبه‌رو شده است.در همین راستا خوب است بدانیم که چرا باید زباله‌ها را تفکیک کرد؟ راهکارهای مفید در تفکیک زباله کدام است.

آغاز جنبش پسماند صفر در جهان و ایران

امروزه تولید زباله در سطح جهان، مدیریت می‌شود و در طی آن نیز سه اصل کلی کاهش، استفاده مجدد و همین‌طور بازیافت، روند کار را پیش می‌برند.

باید این نکته را بپذیریم که تولید زباله و آلودگی‌های ناشی از آن، اقتصاد جهان و ایران را تحت تأثیر خود قرار داده است. این در حالی است که سیستم‌های تولیدی و همین‌طور مصرفی این کشورها بدون در نظر گرفتن اصول صحیح پسماندها طراحی شده‌اند. به همین دلیل هم هست که تا پیش از این می‌توانستیم به طور سالیانه شاهد بحران‌ها و آسیب‌های بسیاری باشیم که در اثر همین اشتباهات، دامن‌گیر محیط ‌زیستمان می‌شد.

آغاز جنبش پسماند صفر در جهان و ایران، روند مشخصی دارد. این یعنی در ابتدا، هزینه‌هایی برای راه‌اندازی و مدیریت این امور جمع‌آوری می‌شد و در این جریان نیز، بسیاری از صنایع، به طور موقت، سرمایه یا حداقل سود خود را از دست می‌دادند. با این حال، هیچ کدام از این مسائل، انگیزه افراد مؤثر و فعال در جنبش کاهش تولید زباله و پسماند صفر را از بین نمی‌برد، بلکه آنها با یک برنامه‌ریزی گسترده‌تر، به دنبال تغییر سبک زندگی خودشان بودند.

جنبش پسماند صفر
عملکرد جنبش پسماند صفر در سطح جهان

آیا می‌توان با کاهش تولید زباله به تدریج به زندگی پسماند صفر رسید؟

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، طبیعتاً زندگی انسانی نمی‌تواند خالی از تولید هیچ‌گونه زباله‌ای باشد. با این حال، جنبش پسماند صفر، صرفاً به دنبال آن است که میزان تولید این زباله‌ها را تا جای ممکن به حداقل برساند. این یعنی، برای مثال اگر تا به حال برای سرو چای یا قهوه در سفر یا پیک نیک از لیوان‌های یک‌بارمصرف استفاده می‌کردید، حالا باید از یک فنجان و لیوان قابل استفاده مجدد بهره بگیرید.

این دقیقاً همان کاری است که امروزه بسیاری از برندها برای کاهش زباله‌های ناشی از محصولات خود به انجام می‌رسانند. یعنی در بسیاری از فروشگاه‌ها در صورتی که فرد، خود شما یک فنجان و ماگ داشته باشد، سرو قهوه را با اعمال تخفیف‌های بسیار زیادی به انجام خواهند رساند.

باید این را بدانید که اگر تصمیم به تغییر سبک زندگی‌تان به عنوان یک پسماند صفری گرفته‌اید، لازم است که ابعاد متفاوتی از زندگی خود را تحت تأثیر این موضوع قرار دهید. یعنی از عادت‌های غذایی گرفته تا سبک آشپزی، نحوه پوشش، خرید و… همه و همه را باید با آگاهی تمام پیش بگیرید.

تفکیک زباله و مدیریت پسماند در خانه
چگونه در خانه زباله‌های خود را تفکیک کنیم؟

راهکار برای زندگی بدون زباله

برای آنکه بتوانید به عنوان یک پسماند صفری به زندگی خود ادامه دهید باید با چند راهکار برای زندگی بدون زباله آشنا شوید. به همین دلیل نیز در ادامه شما را با تعدادی از مؤثرترین این راهکارها آشنا می‌کنیم:

کنار گذاشتن سطل زباله

تأثیر این موضوع بر روی افراد، بسیار نسبی است. یعنی ممکن است که یک روز بتوانید تولید زباله‌هایتان را به صفر برسانید و روز دیگر، همچنان تعدادی زباله برای دور انداختن داشته باشید. با این حال، کنار گذاشتن سطل‌های زباله یا حداقل، کاهش تعداد آنها در خانه می‌تواند شما را از تولید بی‌رویه زباله منع کند. در همین بخش هم با مطالعه این مطلب متوجه می‌شوید که جای سطل زباله آشپزخانه کجاست؟

راهکارهایی برای زندگی بدون زباله
به حداقل رساندن میزان استفاده از سطل زباله در خانه

کاهش ضایعات غذایی

برای کاهش ضایعات غذایی‌تان اگر در خانه فضای کافی دارید، می‌توانید به تولید کمپوست، ساخت مزرعه کرم و… بپردازید. در غیر این صورت هم از مراکز و کمپین‌هایی کمک بگیرید که ضایعات غذایی را می‌پذیرند و آنها را در نهایت، بازیافت کرده یا از بین می‌برند.

کنار گذاشتن وسایل یک‌بارمصرف

به دنبال آن باشید که به جای استفاده از وسایل و ظروف یک‌بارمصرف، وسایلی تهیه کنید که از همان‌ها ولی برای دفعات مکرر بهره بگیرید. یعنی به جای خرید آب معدنی، قمقمه آب را همراه خود داشته باشید. به جای استفاده از کارد و چنگال یا ظروف یک‌بارمصرف به دنبال استفاده از کارد و چنگال‌های معمولی باشید. تمامی این موارد، با وجود سادگی‌شان می‌توانند تأثیرات بسیار زیادی در کاهش تولید زباله داشته باشند.

استفاده از ساک‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی

یکی از راه‌های بسیار مؤثر در کاهش زباله‌ها این است که به جای آنکه با هر بار مراجعه به سوپرمارکت، تعداد زیادی کیسه یک‌بارمصرف و پلاستیکی دریافت کنید، همراه خود تعدادی ساک و کیف پارچه‌ای داشته باشید تا وسایل و خریدهایتان را درون آن بریزید. این یعنی به حداقل رساندن مصرف کیسه‌های پلاستیکی در زندگی!

کاهش تولید زباله با سبک زندگی پسماند صفر
با استفاده از ساک پارچه‌ای در کاهش زباله ها موثر باشیم.

خودتان بسازید

بهتر است که در جریان زندگی پسماند صفر، روش‌های خودتان بسازید را پیش بگیرید. این یعنی از ساخت وسایل بهداشتی و آرایشی گرفته تا تهیه و پخت مواد غذایی همچون نان و… را خودتان بر عهده بگیرید تا تولید زباله‌های ناشی از ساخت این محصولات به حداقل برسد. در همین راستا مطلب ترفندها عالی برای استفاده دوباره از لباس های کهنه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

جمع‌بندی

احتمالاً بسیاری از افراد با شنیدن جنبش پسماند صفر و یا مسائل مشابه آن به این باور می‌رسند که تأثیر یک نفر در جهان طبیعت، آن‌قدر زیاد نیست و در نتیجه این میزان از سختی و چالشی که پیش روی خود قرار می‌دهد بی‌نتیجه خواهد بود! در صورتی که زندگی در جنبش پسماند صفر می‌تواند به تعداد افرادی که آن را پیش می‌گیرند، تأثیرات فوق‌العاده‌ای را در طبیعت داشته باشد و زندگی محیط‌ زیست ما و به دنبال آن، خود ما را دستخوش تغییرات چشمگیری سازد.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =