بهترین راهکارها برای تمیزکردن نقره

0

گاهی ممکن است زیورآلات نقره یا حتی ظروف نقره‌ای که در خانه داریم به دلایلی رنگ پریده شده یا جلای خود را از دست بدهند. اما ما می‌خواهیم برای میهمانی شام زیباترین زیورآلات خود را بیندازیم یا برای پذیرایی از میهمانانمان ظروف نقره زیبا و درخشانمان را استفاده کنیم. در این صورت باید راهی برای تمیزکردن نقره پیدا کنیم تا بتوانیم به سرعت آن‌ها را تمیز کرده و مورد استفاده قرار دهیم. نگران نباشید راهکارهای ساده‌ای برای تمیزکردن نقره در خانه وجود دارد.

روش‌های تمیزکردن نقره

  1. تمیزکردن نقره با جوش شیرین و سرکه

برای جلادادن نقره‌جات با استفاده از جوش شیرین و سرکه به مواد زیر نیاز دارید:

  • فویل آلومینیومی
  • یک ظرف شیشه‌ای
  • ۱ یا دو پیمانه آب جوش
  • ½ پیمانه سرکه سفید
  • ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • ۱ قاشق غذاخوری نمک دریایی
  • یک دستمال میکروفایبر

فویل آلومینیومی را داخل ظرف شیشه‌ای قرار دهید به طوری که سمت براق‌تر آن رو به بالا بماند. ترکیب جوش شیرین و نمک دریایی را داخل ظرف و روی فویل بپاشید. به آن مقداری سرکه سفید اضافه کنید، احتمالا در این مرحله حباب‌های ریزی می‌بینید چرا که سرکه و جوش شیرین در کنار هم عکس العمل نشان می‌دهند. آب جوش را به آرامی به ظرف اضافه کنید.

حالا نوبت چیدن ظروف نقره یا زیورآلات در ظرف به روی این محلول است. باید نقره‌ها را طوری در ظرف بچینید که به خوبی با فویل و محلول روی آن برخورد کنند و روی هم قرار نگیرند. اگر نقره شما خیلی تیره شده است بگذارید تا سه دقیقه داخل محلول باقی بماند اما اگر رنگ پریدگی و تیرگی آن کم است، معمولا ۳۰ ثانیه کافی خواهد بود.

نقره‌ها را از داخل ظرف خارج کنید و با یک دستمال تمیز میکروفایبر خشک کنید. اگر پس از خشک کردن ظروف نقره دیدید که هنوز برخی از آن‌ها تیرگی دارند و کاملا براق نشده اند می‌توانید مجدد این مرحله را تکرار کنید.

بهترین راهکارها برای تمیز کردن نقره
جوش شیرین و سرکه سفید از جمله مواد طبیعی هستند که به خوبی می‌توانند نقره‌جات را جلاداده و برق بیندازند.
  1. جلادادن نقره با خمیردندان

جالب است بدانید خمیردندان علاوه بر اینکه می‌تواند دندان‌هایمان را سفید کند، می‌تواند در سفید کردن نقره نیز به ما کمک کند. برای این کار به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • خمیردندان (از نوع خمیری استفاده کنید نه ژلی)
  • مسواک نرم
  • دستمال میکروفایبر
  • آب گرم

مقداری خمیردندان به روی وسایل نقره خود بزنید و با یک دستمال خشک میکروفایبر به روی آن بکشید. این کار را به آرامی انجام دهید تا به نقره‌جات خود آسیبی نزده و خش نیندازید. در مرحله بعد برای تمیزکردن جزییات کار از مسواک استفاده کنید. مجددا به شدت انجام این کار دقت داشته باشید چرا که مسواک ممکن است به روی نقره‌های شما خش بیندازد. در نهایت نقره را زیر آب گرم بگیرید تا خمیردندانی که به آن مالیده شده به خوبی پاک شود. سپس با یک دستمال میکروفایبر تمیز، آن را خشک کنید.

بهترین راهکارها برای تمیز کردن نقره
خمیردندان می‌تواند یک روش مناسب برای تمیزکردن زیورآلات نقره باشد. چرا که زیورآلات ظرافت و ریزه‌کاری‌های بیشتری دارند و باید با دقت بیشتری تمیز شوند.
بهترین راهکارها برای تمیز کردن نقره
زیورآلات نقره را با یک دستمال میکروفایبر و نرم تمیز کنید تا هیچ آسیبی به بدنه آن وارد نشود.
  1. تمیزکردن نقره با پوست موز

شاید استفاده از پوست یک میوه برای جلادادن نقره برایتان عجیب به نظر برسد. اما پوست موز می‌تواند بهینه‌ترین روش تمیزکردن نقره باشد. بنابراین این بار که از فواید موز برای سلامتی خود بهره‌مند شدید از پوست آن نیز برای جلادادن وسایل خود استفاده کنید. برای این کار به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • پوست موز
  • یک پیمانه آب
  • مخلوط کن

پوست موز را با مقداری آب در مخلوط کن بریزید و کاملا مخلوط کنید به طوری که شبیه به خمیر شود. با یک مسواک تمیز این خمیر را به آرامی روی نقره‌جات خود بمالید. سپس نقره را داخل یک ظرف آب قرار دهید تا شسته شود. به خوبی باقیمانده‌های خمیر پوست موزی که روی آن مالیده شده است را پاک کنید. برای خشک کردن نیز از یک دستمال میکروفایبر تمیز استفاده کنید.

این روش برای تمیزکردن زیورآلات نقره‌ای که ظرافت بیشتری دارند مناسب خواهد بود.

بهترین راهکارها برای تمیز کردن نقره
شاید پوست موز پس از مخلوط شدن کمی سیاه شود و ظاهری زشت داشته باشد اما نگران نباشید این ماده به خوبی می‌تواند ظروف نقره و زیورآلات نقره شما را تمیز کند.
  1. تمیزکردن نقره با سس کچاپ

یکی دیگر از روش‌های سفیدکردن نقره که حتما با دیدن نام آن شما نیز تعجب کرده‌اید سس کچاپ است. شاید برایتان بیشتر مرسوم باشد این سس را به روی پیتزاهای خوشمزه‌ای که میل می‌کنید بزنید اما جالب است که بدانید ترکیبات موجود در این سس می‌تواند به جلادادن نقره نیز کمک کند. اسید موجود در سس کچاپ یا گوجه فرنگی به روی اکسیده شدن نقره تیره شده تاثیر می‌گذارد و می‌تواند این تیرگی را از بین برده و نقره را برایتان احیا کند.

برای این کار کافیست مقداری سس کچاپ در یک ظرف بریزید. ظروف نقره یا زیورآلات خود را داخل این سس قرار دهید و بگذارید ۵ الی ۱۰ دقیقه بماند. سپس آن‌ها را از ظرف خارج کرده و با آب گرم بشویید و با یک دستمال خشک کنید.

بهترین راهکارها برای تمیز کردن نقره
سس کچاپ دارای ترکیباتی است که به خوبی می‌تواند تیرگی و اکسیده شدن ظروف نقره را از بین برده و آن‌ها را براق کند.

سخن پایانی

همانطور که دیدید، روش‌های متعدد و ساده‌ای برای تمیزکردن نقره در خانه وجود دارد که با توجه به نوع نقره‌ای که دارید، زیورآلات یا ظروف بزرگتر نقره‌ای همانند قاشق چنگال یا حتی سینی، می‌توانید از یکی از روش‌های گفته شده استفاده کنید. مثلا وسایلی که می‌توانید به راحتی در یک کاسه جا دهید را می‌توانید با روش قرار دادن در محلول سس یا جوش شیرین و سرکه تمیز کنید. یا وسایلی که خیلی بزرگتر هستند را نیاز است با کمک مسواک جلا دهید و وسایل خیلی ریزتر و ظریف‌تر همانند زیورآلات نیز نیاز به دقت بالاتری هنگام تمیزکردن دارند. اگر فکر می‌کنید ممکن است وسیله شما بیش از حد ظریف باشد و مسواک کشیدن روی آن یا پودر جوش شیرین و دستمال ممکن است به آن آسیب بزنند بهتر است نسبت به جلادادن نقره نزد افراد خبره و آشنا به نقره اقدام کنید.

منابع: merrymaids ، apartmenttherapy

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 18 =