تفاوت جاروبرقی کیسه دار و بدون کیسه چیست؟

3

تفاوت جاروبرقی کیسه دار و بدون کیسه در چیست؟ اگر این سوال شما نیز هست با استادکار همراه باشید تا در این مقاله به بررسی جاروبرقی‌های کیسه‌ای و بدون کیسه بپردازیم. جاروبرقی یکی از اصلی‌ترین لوازم منزل است که با توجه به قدرت و  توان مکشش می‌تواند گرد و غبار و آشغال‌ها را جمع‌آوری کند. جاروبرقی‌ها با توجه به نوع کارایی‌شان به دو دسته خانگی و صنعتی تقسیم می‌شوند.

یکی از انواع بسیار پرکاربرد این جاروبرقی‌ها، جارو برقی سطلی است که در دو نوع خانگی و صنعتی امروزه روانه‌ی بازار شده‌است. در این مقاله قصد داریم تا به مطالعه تفاوت جاروبرقی کیسه دار و بدون کیسه بپردازیم و سپس دو نوع جاروبرقی سطلی و معمولی را با یکدیگر مقایسه کرده و مزایای جاروبرقی سطلی و خانگی را بررسی نماییم.

تفاوت جاروبرقی کیسه دار و بدون کیسه

همان طور که می‌دانید، جاروبرقی‌ها به دو دسته کیسه‌دار و بدون کیسه تقسیم می‌گردند. کیسه‌ی جارو برقی‌های کیسه‌دار نیز در سه مدل پارچه‌ای، پلیمری و کاغذی است که به صورت دائمی و یا یک‌بارمصرف بر روی جاروبرقی نصب می‌گردند. کیسه‌ی دائمی را باید پس از هربار خالی کردن شست. در حالی که کیسه‌های یک‌بارمصرف همچون کاغذی، پس از پرشدن دور انداخته می‌شوند و یک کیسه‌ی کاغذی نو جایگزین قبلی خواهد شد.

تفاوت جاروبرقی کیسه دار و بدون کیسه
کیسه‌های دائمی را پس از هربار خالی کردن، باید شست.

جاروبرقی‌های بدون کیسه یا سطلی گرد و خاک را به صورت فشرده شده در مخزن جمع می‌کنند. مخزن جاروبرقی‌های بدون کیسه یا سطلی معمولاً شفاف هستند و شما قادرید حجم و اشیای جمع شده را ببینید. عملکرد جاروبرقی‌های کیسه‌ای و بدون کیسه مشابه یکدیگر بوده و هر دو آشغال را جمع می‌کنند. اما تفاوت جاروبرقی کیسه دار و بدون کیسه در نحوه‌ی جمع آوری گرد و غبار آشغال است.

جاروبرقی‌های بدون کیسه یا سطلی معمولاً شفاف هستند و شما قادرید حجم و اشیا جمع شده را ببینید.
جاروبرقی‌های بدون کیسه یا سطلی معمولاً شفاف هستند و شما قادرید حجم و اشیا جمع شده را ببینید.

در ادامه ما به صورت خلاصه و کوتاه به تفاوت جاروبرقی کیسه‌ دار و بدون کیسه اشاره می‌کنیم:

  1. مخزن و فیلتر

در نوع جاروبرقی کیسه‌ای مخزن و فیلتر نیاز به شستشو و تمیز کردن ندارد، در حالی که در نوع بدون کیسه باید مخزن و فیلتر مدام شسته و تمیز گردند.

  1. عملکرد فیلتر

در نوع پاکت‌دار عملکرد فیلتر بسیار بالاست اما در نوع بدون کیسه فیلتر بسیار ضعیف کار خواهد کرد.

  1. هزینه اقتصادی

از لحاظ اقتصادی در نوع کیسه‌ای شما بر اساس مدل جاروبرقی نیاز به خرید کیسه دارید، در حالی که در نوع بدون کیسه این هزینه وجود ندارد.

  1. بررسی آثار آن‌ها در بیماران مبتلا به آسم و آلرژی

برای بیماران آسم و یا افرادی که آلرژی نسبت به گرد و خاک دارند، نوع کیسه‌دار مناسب است. جاروبرقی بدون کیسه برای بیماران آسم و آلرژی مناسب نیست. هرچند مکش جاروبرقی‌های سطلی بسیار بیشتر است، اما در زمان تخلیه آشغال، گرد و غبار پخش شده از این جاروبرقی‌ها برای افراد مبتلا به آسم و آلرژی مناسب نیست.

  1. مشخص شدن خالی یا پر بودن مخزن کیسه

در نوع کیسه‌دار شما پر بودن کیسه را متوجه نخواهید شد و همین طور اشیای مکنده شده را نمی‌بینید؛ در حالی که در نوع بدون کیسه شما قادرید به راحتی میزان پر یا خالی بودن جارو را مشاهده کرده و اشیایی را که مکیده شده هم می‌توانید به راحتی ببینید.

  1. حجم مخزن جاروبرقی

قسمتی از مخزن جاروبرقی در نوع کیسه‌دار به کیسه اختصاص داده شده است، در حالی که در نوع بدون کیسه مخزن ظرفیت بیشتری دارد.

تمامی موارد اشاره شده بخشی از تفاوت جاروبرقی کیسه دار و بدون کیسه است. همان طور که قبلاً هم اشاره شد، جاروبرقی‌ها براساس نوع کارایی و موارد مصرفی‌شان به انواع و اقسام مختلف تقسیم می‌گردند، ما در ادامه به بررسی جاروبرقی سطلی با نوع معمولی آن خواهیم پرداخت و مقاله را با این پرسش ادامه می‌دهیم:

جاروبرقی سطلی بهتره یا معمولی؟

جاروبرقی سطلی بهتره یا معمولی؟ اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد دارید، جاروبرقی بخرید و یا آن را تعویض کنید، این پرسش را قطعاً خواهید داشت. در ادامه مزایای جاروبرقی سطلی را به صورت مختصر برای شما بازگو خواهیم کرد:

  1. حجم مخزن بالا

همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، این جاروبرقی‌ها به علت نداشتن کیسه، مخزن بزرگتری دارند و آشغال بیشتری را در خود جای می‌دهند.

  1. راحتی کار با جاربرقی سطلی

یکی دیگر از مزایای جاروبرقی سطلی، سهولت و راحتی کار با آن است. این جاروها معمولاً دارای چرخ‌های روان در قسمت زیرین دستگاه هستند که به مصرف‌کننده قدرت مانور بسیار بیشتری می‌دهند؛ به گونه‌ای که این نوع جاروبرقی را می‌توان به راحتی حمل کرد و یا به دنبال خود کشید. از طرف دیگر، دسته و خرطومی جاروبرقی‌های سطلی به گونه‌ای است که می‌توان آن را برای نقاطی که از دسترس دور هستند هم به راحتی استفاده کرد. قدرت موتور آن‌ها نیز فاکتور بسیار مهمی است که باید به عنوان یکی از مزایای جاروبرقی سطلی در نظر گرفت.

  1. هزینه و زمان کمتر

یکی دیگر از مزایای جاروبرقی سطلی توان نظافتی بالای آن است. از طرف دیگر، به دلیل داشتن تجهیزات نظافتی کامل زمان کمتری از وقت شما برای نظافت گرفته شده و بنابراین در زمان نیز صرفه‌جویی کرده و اتلاف وقت آن چنانی نخواهید داشت.

  1. سر وصدای کمتر

جاروبرقی‌های سطلی نسبت به نوع حانگی و معمولی سروصدای کمتری دارند. بنابراین اگر نسبت به صدا حساس هستید، جاروبرقی های سطلی تولید صدای کمتری دارند.

از مزایای جاروبرقی سطلی، سهولت و راحتی کار با آن است.
از مزایای جاروبرقی سطلی، سهولت و راحتی کار با آن است.

چه فاکتورهای را حین خرید جاروبرقی سطلی باید در نظر بگیرید؟

اگر قصد خرید جاروبرقی سطلی دارید، باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید.

  • قدرت موتور جاروبرقی سطلی چقدر است؟

قدرت موتور جاروبرقی در میزان مکش آن بسیار موثر است؛ بنابراین هر چقدر قدرت موتور جارو بیشتر باشد، قدرت مکش بیشتری هم دارد. در حال حاضر جاروبرقی های موجود در ایران قدرت موتور بین ۱۶۰۰ تا ۲۶۰۰ دارند. جاروبرقی‌ها با قدرت ۲۰۰۰ وات برای مصارف خانگی کافی هستند، چون قدرت موتور بسیار بالا به فرش آسیب می‌رساند. بنابراین مطلوب‌ترین شرایط برای مصارف خانگی همان قدرت ۲۰۰۰ وات است.

بیشتر بدانید آموزش گام به گام تمیزکردن جاروبرقی و اجزای آن

در حال حاضر جاروبرقی‌های موجود در ایران قدرت موتور بین ۱۶۰۰ تا ۲۶۰۰ دارند. جاروبرقی‌ها با قدرت ۲۰۰۰ وات برای مصارف خانگی کافی هستند
در حال حاضر جاروبرقی‌های موجود در ایران قدرت موتور بین ۱۶۰۰ تا ۲۶۰۰ دارند. جاروبرقی‌ها با قدرت ۲۰۰۰ وات برای مصارف خانگی کافی هستند، چون قدرت موتور بسیار بالا به فرش آسیب می‌رساند. بنابراین مطلوب‌ترین شرایط برای مصارف خانگی همان قدرت ۲۰۰۰ وات است.
  • میزان سروصدای جاروبرقی چقدر است؟

سروصدای جاروبرقی معضلی است که همیشه وجود دارد و فرقی نمی‌کند که جاروبرقی سطلی باشد یا خانگی. بنابراین نمی‌توان جاروبرقی بی‌صدا پیدا کرد. اما جاروبرقی‌های سطلی کم‌صداتر هستند. پس در حین خرید حتما این نکته را امتحان کنید.

  • وزن جاروبرقی سطلی چقدر است؟

در هنگام خرید جاروبرقی سطلی به وزن آن توجه کنید که سنگین نباشد و بتوانید به راحتی آن را جابه جا کنید. علاوه براین دقت کنید چرخ‌های به کار گرفته شده در جاروبرقی‌های سطلی به راحتی حرکت کرده و روان هستند یا خیر.

چرخ‎‌های هرزگرد در قسمت زیرین دستگاه حمل جاروبرقی‌های سطلی را آسان‌تر می‌کنند.
چرخ‎‌های هرزگرد در قسمت زیرین دستگاه حمل جاروبرقی‌های سطلی را آسان‌تر می‌کنند.
  • لوله‌های تلسکوپی جاروبرقی سطلی کیفیت و کارایی‌اش چگونه است؟

لوله‌های تلسکوپی از جنس استیل هستند و طول آن‌ها در انواع جاروبرقی بسیار مهم بوده و نقش اساسی دارد. لوله‌های تلسکوپی مناسب باید قابلیت تنظیم داشته‌ و سبک و استاندارد باشند. لوله کوتاه و غیراستاندارد باعث بروز کمردرد در فرد مصرف‌کننده می‌گردد.

  • طول سیم جاروبرقی چقدر است؟

طول سیم جاروبرقی از مواردی است که باید در نظر بگیرید. طول سیم‌های جاروبرقی به طور معمول ۲ تا ۳ متر است. اما جاروبرقی‌هایی هم هستند که طول سیمشان به ۴ الی ۵ متر کی‌رسد. هرچه طول سیم بلندتر باشد، در نظافت راحت‌تر هستید.

بیشتر بدانید آموزش نحوه تعویض سیم جاروبرقی به صورت گام به گام

هرچه طول سیم جاروبرقی بلندتر باشد، نظافت با آن راحت‌تر است.
هرچه طول سیم جاروبرقی بلندتر باشد، نظافت با آن راحت‌تر است.
  • کلیدروشن و خاموش جاروبرقی کجاست؟

دقت کنید که کلید روشن و خاموش در جای مناسب قرار داده شده باشد تا به راحتی قابل دیدن و استفاده باشد.

  • چند مدل برس جاروبرقی دارد؟

یکی دیگر از مواردی که در هنگام خرید جاروبرقی باید در نظر بگیرید، وجود برس‌های مختلف برای تمیز کردن گوشه‌ها و… است. جاروبرقی سطلی هم از این قائده مستثنی نیست.

  • دمنده دارد؟

بعضی از جاروبرقی‌ها علاوه بر قابلیت مکش که همه‌ی جاروبرقی‌ها دارند، قابلیت دمندگی هم دارند. از این قابلیت برای پاک کردن فیلتر جاروبرقی استفاده می‌شود.

سخن آخر

نزدیک بهار است و معمولاً در این زمان همه مشغول خانه‌تکانی هستند. در خانه‌تکانی یک جاروبرقی خوب و باکیفیت نقش بسیار مهمی دارد. نمی‌توان اثر این رکن مهم نظافت را انکار کرد. اگر جاروبرقی شما خوب کار نمی‌کند و یا قصد تعویضش را دارید، قطعاً این سوالات در ذهن شما هم هست که جاروبرقی سطلی بهتره یا معمولی؟ جاروبرقی کیسه دار بخریم یا بدون کیسه؟ اصلاً تفاوت جاروبرقی کیسه دار و بدون کیسه در چیست؟ کدام یک بهتر کار می‌کند و…

استادکار در این مقاله سعی داشت به سوالات شما پاسخ دهد تا در نهایت بتوانید بهترین انتخاب را در شرایط موجود داشته باشید.

منابع: ایلنا | الکتروکالا | اتحادصنعت صدرا

3 نظرات
  1. مریم پیروزفر می گوید

    عالی توضیح داده بودید ممنون

    1. شیوا هراتی می گوید

      سپاس بانو

  2. baran می گوید

    بسیار جالب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 2 =