10 مشکل رایج مبلمان و راه حل کاربردی آن‌ها

0

مهم نیست در مراقبت از مبلمان منزلتان چقدر وسواس به خرج می‌دهید، به هر حال تغییر رنگ پارچه، پارگی و از دست دادن حالت اولیه مبل از مشکلات رایج مبلمان هستند که به طور معمول بعد از چند سال استفاده مداوم با آن‌ها روبرو می‌شوید. بهتر است بدانید که در چنین شرایطی همیشه صرف هزینه‌ای گزاف برای خرید مبلمان جدید، تنها راه حل پیش روی شما نیست. گاهی تنها با راهکارهایی ساده و کاربردی می‌توانید حتی خودتان اقدام به تعمیر مبل راحتی‌تان کنید و جلوه دوباره‌ای به آن ببخشید. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا شما را با رایج‌ترین مشکلات مربوط به مبلمان و راه حل برطرف کردن آن آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

با مشکلات رایج مبلمان و راه حل آن‌ها آشنا شوید

چه در نگهداری لوازم و اثاثیه منزلتان فوق‌العاده حساس باشید و چه نسبت به این امور بی‌توجهی کنید، تنها یک اتفاق ساده کافی است تا ظاهر مبل شما را به طور کلی خراب کند. فرو رفتن لبه چاقو روی مبل چرم، ریختن چای روی پارچه مبلی و صدها دلیل دیگری که می‌تواند این دغدغه را در ذهن ایجاد کند که آیا راه حلی وجود دارد که همه چیز دوباره مثل قبل شود یا تنها راه‌حل خرید یک مبل جدید است؟ این‌ که جنس مبل شما دقیقاً چیست، چه کیفیتی دارد و چند سال است که از آن استفاده می‌کنید، همه و همه می‌تواند روی میزان آسیب رسیدن به مبلتان مؤثر باشد.

با مشکلات رایج مبلمان و راه حل آن‌ها آشنا شوید
پاره شدن مبل، تغییر کردن رنگ پارچه و ایجاد چروک روی آن از مشکلات رایج مبلمان هستند که به طور معمول بعد از چند سال استفاده مداوم با آن‌ها روبرو خواهید شد.

1. کثیف شدن مبل

اگر در خانه کودک داشته باشید، یکی از مشکلات رایج مبلمان، کثیف شدن پارچه مبل است. زمانی که فرزندتان روی مبل بستنی و شیرینی می‌خورد، لکه‌های غذا تنها اثراتی هستند که از این خوراکی‌ها روی پارچه مبلتان باقی می‌مانند. در بسیاری از موارد ریختن مواد غذایی به صورت اتفاقی روی مبل و تماس دست آلوده با پارچه مبلی موجب ایجاد لکه‌هایی روی مبل می‌شود که از بین بردن آن‌ها تنها به کمی آگاهی نیاز دارد. به‌طورکلی چند راهکار برای این موضوع وجود دارد که بهتر است همیشه آن‌ها را رعایت کنید:

  • برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های قوی بهتر است هر یک یا دو سال به طور جدی و حرفه‌ای اقدام به تمیز کردن مبل‌هایتان کنید.
  • بهتر است درست همان زمانی که متوجه ایجاد لکه روی پارچه مبلی‌تان شدید، همان موقع نیز با تمیزکننده مخصوص آن را پاک کنید و اجازه ندهید مدت زیادی از آن بگذرد.
  • برای تمیز کردن لکه‌های روی مبل ابتدا در نظر بگیرید که جنس مبل شما چگونه است و سپس روشی مناسب برای آن پیدا کنید.
  • به منظور جلوگیری از ایجاد لکه روی مبلتان می‌توانید از روکش مبل یا پارچه روی آن استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن لکه‌ها بهتر است قبل از هر اقدامی ابتدا در مورد جنس پارچه مبلی مطمئن شوید.
مبل‌شویی در منزل

مبل‌شویی در منزل

  • خشکشویی مبلمان اداری و نشیمن خانگی
  • شستشوی مبلمان و خشکشویی مبل در منزل
  • شستشوی مبل سلطنتی، استیل، راحتی، کاناپه و انواع مبل خارجی
  • شستشوی مبل چرم مصنوعی، سفید و رنگی و...
دریافت این خدمت از استادکار

بیشتر بخوانید: آموزش کامل شستشو و تمیز کردن مبل پارچه ای

کثیف شدن پارچه مبل و ایجاد لکه یکی از مشکلات رایج مبلمان است.
کثیف شدن پارچه مبل از مشکلات رایج مبلمان است که به سادگی و تنها با ریختن مقداری بستنی و چای روی آن ایجاد می‌شود.

2. کدر شدن مبل چرم

به  طور معمول رنگ مبل‌های چرم بعد از مدتی کدر می‌شود و تغییر می‌کند. در بسیاری از موارد گمان می‌رود که تماس مستقیم بدن و همچنین نشستن گرد و غبار روی مبل می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. مهم‌ترین و اولین عاملی که موجب تغییر رنگ و کدر شدن مبل چرم می‌گردد، قرار گرفتن آن در معرض نور خورشید است. بهتر است اگر در خانه از مبل چرم استفاده می‌‌کنید، حتماً به این موضوع توجه کنید.

اگر مبل چرمتان را نزدیک پنجره قرار می‌دهید که در تماس مستقیم با نور آفتاب قرار دارد، بهتر است حتماً یک پارچه روی مبل بیندازید و یا پرده‌ها را طوری تنظیم کنید که آفتاب با مبل شما تماسی نداشته باشد.

راهکار دیگری که می‌تواند در محافظت از مبل چرمی مؤثر باشد، تمیز کردن مداوم آن به کمک محصولات محافظت‌کننده چرم است. برای یک‌دست کردن رنگ و از بین بردن لکه‌های ایجاد شده روی مبل چرم نیز می‌توانید مقداری واکس یا رنگ مناسب و درست شبیه به رنگ چرمتان استفاده کنید.

یک مشکل مبل راحتی چرمی کدر شدن چرم در اثر تابش نور آفتاب است.
کدر شدن چرم، یک مشکل مبل راحتی چرم است که به طور معمول بر اثر قرار گرفتن چرم در برابر نور آفتاب اتفاق می‌افتد.

3. ساییدگی و ایجاد پرز روی مبل

خیلی وقت‌ها تنها کمی بی‌توجهی در اسباب‌کشی یا جابجایی مبل می‌تواند موجب کشیده شدن نخ پارچه مبلی‌تان شود. از طرفی استفاده مداوم و برخورد اجسام زبر نیز می‌تواند در پارچه مبلی ساییدگی ایجاد کند. در این شرایط ظاهر پارچه پر از پرز و نخ‌های اضافه می‌شود و گاهی اوقات حتی کشیدن این پرزها می‌تواند باعث سوراخ شدن پارچه شود.

بهترین و آسان‌ترین راهکار برای از بین بردن پرزهای روی پارچه مبلی این است که یک ریش‌تراش تهیه کنید و به آرامی روی محلی که پرز در آن ایجاد شده بکشید. شما باید از بین بردن پرزها را تا حدی ادامه دهید که دیگر اثری از آن نباشد و هیچ نخ و الیاف اضافی روی پارچه باقی نماند.

تعمیر مبل راحتی و رفع ساییدگی و پرز روی مبل
برای تعمیر مبل راحتی که پارچه آن پرز داده می‌توانید از ریش‌تراش استفاده کنید.

4. ایجاد چروک روی پارچه مبلی

به وجود آمدن چروک روی پارچه یک مشکل مبل راحتی است که بسیار زیاد اتفاق می‌افتد. قبل از هر چیز به شما می‌گوییم که به‌هیچ‌عنوان نگران ایجاد چروک روی پارچه مبلی‌تان نباشید، چون این موضوع طبیعی و عادی است. چروک شدن پارچه مبلی بعد از نشستن مداوم روی مبل ایجاد می‌شود و گاهی نیز به سادگی و تنها با کمی دست کشیدن از بین می‌رود. فراموش نکنید که در برخی شرایط کشش اضافی روی مبل که موجب چروک می‌گردد، می‌تواند پارچه را بکشد و باعث پاره شدن آن شود.

یک راهکار بی‌نظیر برای از بین بردن چین و چروک پارچه مبلی استفاده از اتو بخار است. از بین بردن چروک روی مبل با کمک اتو باید با توجه به جنس پارچه انجام شود، به همین دلیل لازم است قبل از این کار ابتدا در مورد جنس پارچه مبلتان مطمئن شوید.

یکی از مشکلات رایج مبلمان پارچه‌ای ایجاد چروک روی مبل در اثر استفاده مداوم از مبلمان است.
به طور معمول استفاده مداوم از مبلمان موجب ایجاد چروک روی مبل می‌شود که از مشکلات رایج مبلمان پارچه‌ای است.

5. جمع شدن موی حیوانات روی مبل

یکی از مشکلات رایج مبلمان برای بسیاری از افرادی که در خانه از حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، به جا ماندن موی حیوانات روی پارچه مبلی است. این موضوع موجب می‌شود تا هر بار با نشستن روی مبل حس کنید ظاهر مبلتان دیگر مثل گذشته جذاب نیست و از طرفی تمام این موها به لباستان بچسبد و موجب ناراحتی‌تان شود.

یک راهکار فوق‌العاده برای از بین بردن این مشکل مبل راحتی این است که یک دستکش پلاستیکی به دست کنید و سعی کنید با دست همه موها را به یک سمت جمع کنید. با این روش می‌توانید به سادگی از شر این موها راحت شوید.

به جا ماندن موی حیوانات خانگی روی مبل یکی از مشکلات رایج مبلمان میکروفایبر است.
یکی از مشکلات رایج مبلمان به جا ماندن موی حیوانات خانگی بر روی مبلمان است.

6. تغییر رنگ پارچه با قرار گرفتن در معرض آفتاب

نور مستقیم آفتاب می‌تواند موجب از بین رفتن رنگ پارچه مبلتان شود. درست همانند مبلمان چرمی، هر پارچه‌ای اگر به طور مداوم در معرض نور باشد، رفته‌رفته کدر و کم‌رنگ می‌شود.

بهترین راهکار این است که در صورت امکان جای مبلتان را عوض کنید و اجاره ندهید تا آفتاب با آن تماس داشته باشد. می‌توانید در طول روز یک پارچه روی مبل قرار دهید و یا پرده‌ها را بکشید و یا از ابتدا یک پارچه رنگ روشن سفید یا کرم انتخاب کنید تا با قرار گرفتن در آفتاب هم رنگ آن تغییری نکند.

یک مشکل مبل راحتی تغییر رنگ پارچه آن در معرض آفتاب است.
قرار گرفتن مبل پارچه‌ای در معرض آفتاب موجب تغییر رنگ پارچه می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل مبل راحتی بهتر است از روکش مبل یا پرده ضخیم استفاده کنید.

7. شل شدن پایه‌ها و نرده‌های مبل

بعد از چند سال استفاده مداوم از مبلمان، امکان شل شدن پایه‌های و نرده‌های چوبی آن وجود دارد. این موضوع در بسیاری از موارد موجب نگرانی صاحب‌خانه می‌شود که چطور می‌توان دوباره ظاهر مبلمان را مثل قبل تعمیر کرد و آن را به حالت قبل برگرداند. اولین کاری که باید در این شرایط انجام دهید، این است که با کمک یک سرنگ یا قطره چکان مقداری چسب داخل بخش باز شده بریزید. اگر برای اتصال پایه‌ها از میخ یا پیچ ریز استفاده شده، می‌توانید مبل را برعکس کنید و یک میخ یا پیچ به بخش زیر آن بزنید تا پایه‌ها روی هم محکم شوند.

استفاده از چسب برای تعمیر مبل راحتی که پایه‌های آن شل شده
برای تعمیر مبل راحتی که پایه‌های آن شل شده می‌توانید از مقداری چسب استفاده کنید.

8. لق زدن پایه‌های مبل

اگر پایه‌های مبل به هر دلیلی مثل سایش کوتاه و بلند شده‌اند و زمانی که روی آن می‌نشینید، تکان می‌خورند، بهتر است نگران نباشید و راهکاری که در ادامه به آن اشاره می‌شود را اجرا کنید:

  • برای مساوی‌ کردن ارتفاع پایه‌های مبل ابتدا ببینید که کدام پایه کوتاه‌تر است.
  • سپس یک سوپاپ یا واشر مخصوص پایه مناسب تهیه کنید.
  • مقداری چسب روی پایه کوتاه‌تر مبل بریزید و سپس بخش سوزنی سوپاپ را به داخل آن فرو کنید و آن را محکم کنید.
تعمیرات مبلمان و سرویس خواب

تعمیرات مبلمان و سرویس‌خواب

  • تعمیر مبلمان اداری، راحتی، استیل، چرمی، پارچه ای و...
  • ساخت سرویس خواب، کمد، ویترین و تمامی منسوجات چوبی
  • تعمیر و تغییر مدل رویه مبلمان
  • رنگ کاری مبلمان و منسوجات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار
ساییدگی پایه مبل و کوتاه و بلند شدن آن از جمله مشکلات رایج مبلمان است.
از مشکلات رایج مبلمان ساییدگی پایه‌ها و کوتاه و بلند شدن آن است.

9. پوسته شدن مبل چرمی

اگر مبل چرمی در خانه داشته باشید، ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید که چرم مبلتان پوسته شده و در حال کنده شدن است. در مرحله اول برای ترمیم این مشکل مبل راحتی چرم باید یک چسب مخصوص چرم و رنگ مناسب تهیه کنید.

  1. برای ترمیم پوسته شدن مبل چرمی ابتدا تکه‌های آسیب دیده و پوسته شده چرم را به آرامی جدا کنید.
  2. سپس مقداری چسب روی محل بمالید.
  3. سپس با کمک رنگ مخصوص آن را بپوشانید و سطح چرم را یک‌دست کنید.

برای از بین بردن ساییدگی روی مبل چرمی می‌توانید کمی پولیش مخصوص چرم که برای تمیز کردن کفش نیز از آن استفاده می‌شود، روی محل بمالید. بعد از این کار اگر لازم بود می‌توانید مقداری رنگ چرم روی آن بزنید تا اگر رنگ پریدگی هم روی چرم وجود دارد از بین برود. در صورت نداشتن پولیش می‌توانید برای این کار از مقداری روغن زیتون نیز استفاده کنید.

استفاده از چسب مخصوص و رنگ چرم برای تعمیر مبل راحتی چرمی پوسته شده
برای تعمیر مبل راحتی که سطح آن پوسته شده می‌توانید از مقداری چسب مخصوص و رنگ چرم استفاده نمایید.

10. پارگی پارچه مبلی

تعمیر مبل راحتی یا استیل آن هم زمانی که پارچه آن پاره شده، یکی از ناراحت‌کننده‌ترین مشکلاتی است که ممکن است برای مبلمان شما اتفاق بیفتد. برای ترمیم شکاف‎های ایجاد شده روی پارچه مبلی، تنها لازم است تا مقداری چسب و پارچه جین یا برزنت تهیه کنید و روال زیر را دنبال نمایید:

  1. ابتدا پارچه برزنتی را کمی بزرگ‌تر از شکافی که ایجاد شده برش دهید.
  2. پارچه را با احتیاط داخل بخش پاره شده قرار دهید.
  3. روی لبه‌های بخشی که پاره شده مقداری چسب بزنید.
  4. نخ‌های اضافی پارچه را برش دهید.
  5. حال بخش پاره شده را با دقت روی محل قرار دهید و لبه‌ها را به طور کامل مماس کنید و اجازه دهید تا چسب آن به طور کامل خشک شود.
پاره شده پارچه مبلی یکی از مشکلات رایج مبلمان پارچه‌ای بوده که بهترین راه ترمیم آن رفو کردن است.
پاره شده پارچه مبلی یکی از مشکلات رایج مبلمان است که بهترین راه ترمیم آن رفو کردن است.

کلام آخر

به طور معمول با توجه به جنس، کیفیت و میزان استفاده از مبلمان، آسیب‌های متفاوتی ممکن است به مبل شما وارد شود. گاهی اوقات تعمیر مبل راحتی یا استیل با راهکارهایی بسیار ساده انجام می‌شود و تنها کمی آشنا بودن با این روش‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا مبل خود را همانند روز اول زیبا و بدون ایراد کنید. در این میان در بسیاری از موارد نیز بخش‌های حساسی از مبل همانند چوب آن آسیب ببیند که برای این کار بهترین کار کمک گرفتن از افرادی متخصص و ماهر است.

چنانچه برای برطرف کردن مشکلات رایج مبلمان به افرادی ماهر و کارکشته نیاز دارید، می‌توانید همین حالا سفارش خود را در استادکار ثبت نمایید.

نجاری و تعمیرات چوب

نجاری و تعمیرات چوب

  • تمامی خدمات نجاری و ساخت سازه های چوبی
  • طراحی ساخت و نصب سرویس های چوبی
  • طراحی و ساخت کمد دیواری، سرویس خواب، بوفه، دراور، ویترین، میز، صندلی
  • تعمیر و نصب انواع مصنوعات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

منابع: homeserverepairs.co.uk/    circlefurniture.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 15 =