دکوراسیون پذیرایی کوچک ؛۱۰ ایده جدید برای چیدمان و بازسازی پذیرایی

1

گاهی دکوراسیون پذیرایی کوچک به یک دغدغه تبدیل می‌شود. چرا که اغلب افراد دوست دارند بیشترین وسیله را در این فضا جا دهند در حالیکه با دانستن قواعد و نکاتی درباره دکوراسیون پذیرایی کوچک می‌توانند بهترین وسایل را به بهترین شکل ممکن در یک فضای کوچک جا دهند و نه تنها دکوراسیون زیبایی برای پذیرایی خانه خود درست کننده بلکه کاری کنند این فضا بزرگتر از آنچه هست دیده شود.

برای این کار نیز راهکارهایی وجود دارد که به ۱۰ مورد آن در این مطلب اشاره می‌کنیم.

۱۰ ایده برای چیدمان دکوراسیون پذیرایی کوچک

  1. از آینه در دکوراسیون پذیرایی کوچک کمک بگیرید

یکی از اولین نکاتی که برای دکور کردن هر فضای کوچکی گفته می‌شود، استفاده از آینه در دکوراسیون است. آینه، نور اتاق را بیشتر می‌کند و هرچه اتاق نور طبیعی بیشتری داشته باشد بزرگ‌تر احساس می‌شود. علاوه بر این‌ها، آینه به اتاق پذیرایی شما عمق می‌دهد.

انعکاس اتاق و وسایل آن در آینه موجب می‌شود احساس کنید در فضای بازتری قرار گرفته‌اید. آینه را در دیوار کناری پنجره نصب کنید تا نور طبیعی به میزان کافی به آن بتابد و بتواند این نور را به سایر نقاط اتاق منعکس کند.

همچنین استفاده از آینه بزرگتر برای اتاق‌های کوچک نیز توسط بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی خانه پیشنهاد می‌شود.

دکوراسیون پذیرایی کوچک ؛10 ایده جدید برای چیدمان و بازسازی پذیرایی
از آینه بزرگ در دکوراسیون اتاق پذیرایی کوچک استفاده کنید تا فضای اتاق را بزرگ‌تر نشان دهد.
  1. به ابعاد عمودی اتاق نیز توجه داشته باشید

در دکوراسیون پذیرایی کوچک باید به ابعاد اتاق توجه داشته باشد. نه تنها برای اینکه بتوانید وسایل و مبلمانی مناسب و اندازه این فضا تهیه کنید بلکه بتوانید کاری کنید این ابعاد بیشتر از آنچه هستند به نظر برسند.

ابعاد عمودی اتاق را می‌توانید با نصب کردن پرده در بالاترین نقطه و نزدیک به سقف بیشتر کنید. هرچه پرده اتاق به سقف نزدیک‌تر باشد، سقف خانه شما بلندتر به نظر می‌رسد.

همچنین می‌توانید از وسایلی با طرح‌های راه راه عمودی استفاده کنید. طرح راه راه نیز ناخودآگاه موجب می‌شود آن وسیله را بزرگتر یا بلندتر ببینیم. مثلا اگر می‌خواهید دیوارها را کاغذ دیواری کنید شاید یک طرح راه راه رنگ روشن بتواند دیوارهای خانه شما را از آنچه که هستند بزرگتر و وسیع‌تر نشان دهد.

دکوراسیون پذیرایی کوچک ؛10 ایده جدید برای چیدمان و بازسازی پذیرایی
هرچه پرده اتاق پذیرایی به سقف نزدیک‌تر نصب شود سقف خانه بلندتر دیده می‌شود.
  1. از رنگ‌های روشن و خنثی برای دیوارها استفاده کنید

یکی از روش‌های معمول و پرکاربرد برای دکوراسیون پذیرایی کوچک، استفاده از رنگ‌های خنثی و روشن برای دیوارها، کف و سقف خانه است.

حتی در برخی مواقع تاکید به روی رنگ سفید می‌شود، اما ما نمی‌خواهیم خلاقیت شما را در انتخاب یک رنگ روشن و زیبا بگیریم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای دکوراسیون پذیرایی کوچک از رنگ خنثی و روشن استفاده کنید.

رنگ روشن این ویژگی را دارد که فضای اتاق را بزرگتر نشان دهد. قرار گرفتن این رنگ در کنار نور طبیعی که از آینه خواهد تابید، فضای بسیار وسیع‌تری از آنچه دارید ایجاد خواهد کرد.

دکوراسیون پذیرایی کوچک
علاوه بر اینکه همیشه رنگ سفید می‌تواند رنگی ایده آل برای دیوارهای یک اتاق کوچک باشد، رنگ‌های روشن دیگر همانند آبی یا کرم نیز می‌توانند انتخاب خوبی برای رنگ دیوار اتاق پذیرایی کوچک باشند.
  1. از مبلمان با ظاهری سبک و روشن در دکوراسیون پذیرایی کوچک استفاده کنید

وقتی می‌خواهید برای دکوراسیون پذیرایی کوچک خود مبلمان انتخاب کنید به وزن بصری که مبلمان دارند دقت داشته باشید. مبلمان لوکس و پرزرق و برق خیلی مناسب اتاق پذیرایی کوچک نیستند. اینگونه مبل‌ها وزن سنگینی ایجاد می‌کنند و وسعت فضای اتاق را می‌گیرند.

از مبلمان رنگ روشن در دکوراسیون پذیرایی کوچک خانه خود استفاده کنید. همچنین مبلمان پایه دار بهتر از مبلمان باکسی هستند که هیچ پایه‌ای ندارند.

همچنین میز شیشه‌ای نسبت به میز چوبی برای اتاق کوچک بهتر است. میز شیشه‌ای به دلیل اینکه زیرش دیده می‌شود فضای اتاق را بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان می‌دهد اما میز چوبی فضا را اشغال می‌کند و موجب می‌شود کوچک‌تر دیده شود.

دکوراسیون پذیرایی کوچک ؛10 ایده جدید برای چیدمان و بازسازی پذیرایی
میز شیشه‌ای نسبت به میز چوبی سازگاری بیشتری با دکوراسیون پذیرایی کوچک دارد.

 

دکوراسیون پذیرایی کوچک
مبلمان پایه دار نیز نسبت به مبلمان باکسی برای یک فضای کوچک مناسب‌تر هستند.
  1. به ابعاد وسایل دقت کنید

سایز وسایل اتاق باید با توجه به ابعاد اتاق انتخاب شود. بنابراین وسایل بزرگ خیلی مناسب یک اتاق پذیرایی کوچک نیستند. نسبت سایز و ابعاد وسایل باید طوری باشد که تعادل فضای اتاق بهم نخورد.

مثلا یک مبلمان با دسته‌های کوچک بهتر از یک مبلمان با پشتی بلند و دسته‌های بزرگ است. همچنین به نسبت مبل، میز کنار مبل نیز باید کوچک و در سایزی متعادل باشد.

از صندلی‌های بدون دسته برای دکوراسیون پذیرایی کوچک کمک بگیرید. همچنین سایز تلویزیون را نیز فراموش نکنید. برای یک فضای خیلی کوچک نباید از تلویزیون خیلی بزرگ استفاده کنید. بخصوص اگر فاصله مبلمان تا تلویزیون کم باشد.

  1. فاصله بین وسایل موجود در اتاق را به درستی تعیین کنید

وقتی فضای کوچکی دارید ناخودآگاه مجبور خواهید بود تا وسایل را نزدیک‌تر به هم بچینید. اما دقت داشته باشید این بدین معنا نیست که همه چیز را به هم بچسبانید. باید فاصله متعادلی را بین وسایل موجود در دکوراسیون پذیرایی کوچک ایجاد کنید.

مثلا فاصله بین مبلمان بزرگ با مبلمان تکی باید طوری باشد که بین آن‌ها نهایت یک میز کوچک جا شود. همچنین فاصله مبلمان تا میز جلوی آن‌ها نیز بسیار مهم است.

دکوراسیون پذیرایی کوچک ؛10 ایده جدید برای چیدمان و بازسازی پذیرایی
فاصله وسایل از هم بخصوص مبلمان از تلویزیون بسیار مهم است. هرچه فاصله مبل از تلویزیون کمتر باشد باید تلویزیون کوچک‌تری انتخاب کنید.
  1. در دکوراسیون پذیرایی کوچک از رنگ‌های جذاب استفاده کنید

تا به اینجا دائم به شما پیشنهاد کردیم از رنگ‌های روشن و خنثی استفاده کنید. اما این بدین معنا نیست که قرار است دکوراسیون پذیرایی کوچک شما یک دکوراسیون بی روح و بی رنگ باشد. در کنار رنگ‌های روشن که دیوارها و اشیاء بزرگ فضای اتاق را در بر می‌گیرند از رنگ‌های جذاب و چشمگیر برای وسایل کوچک‌تر استفاده کنید.

مثلا اگر مبل را رنگ روشن انتخاب می‌کنید می‌توانید کوسن‌های روی مبل را رنگی در نظر بگیرید. یا مبلمان تکی را در رنگی متفاوت از مبلمان بزرگ انتخاب کنید. رنگی که به زیبایی در میان رنگ‌های روشن موجود در فضای اتاق بدرخشند. استفاده از یک تابلوی رنگی زیبا به روی دیوار نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.

دکوراسیون پذیرایی کوچک ؛10 ایده جدید برای چیدمان و بازسازی پذیرایی
در میان رنگ‌های خنثی و روشن دکوراسیون اتاق پذیرایی خود از رنگی چشمگیر و جذاب استفاده کنید.

 

دکوراسیون پذیرایی کوچک ؛10 ایده جدید برای چیدمان و بازسازی پذیرایی
بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی رنگ طلایی را رنگی ایده آل برای وسایل کوچک و ظریف یک اتاق پذیرایی کوچک می‌دانند.
  1. از ‌وسایل چندکاره استفاده کنید

این یک روش بسیار کاربردی برای دکوراسیون پذیرایی کوچک است. شما بیشترین استفاده را از کمترین وسایل خواهید برد. مثلا یک میز که کشو دارد و می‌توانید چند وسیله مربوط به پذیرایی را در آن بچینید.

مبلمانی که دسته آن‌ها کمد یا کشو دارند و باز هم می‌توانید چند وسیله دیگر را در آن قرار دهید.

وسایل چند طبقه نیز از همین قبیل وسایل چند کاره هستند. مثل میزی که رویه شیشه‌ای دارد و در طبقه زیرین آن می‌توانید چند شیء تزیینی بچینید.  وسایل چند کاره بسیار مناسب استفاده در دکوراسیون فضاهای کوچک خانه هستند و موجب می‌شوند از کمترین وسایل بیشترین استفاده را ببرید.

دکوراسیون پذیرایی کوچک ؛10 ایده جدید برای چیدمان و بازسازی پذیرایی
وسایل چند کاره می‌توانند به شما کمک کنند فضای کافی برای سایر وسایلتان در اتاق پذیرایی داشته باشید. مثلا وسایلی که شاید نیاز نیست در دید باشند اما جایی برای نگهداریشان ندارید. با استفاده از وسایل چندکاره می‌توانید فضای کافی برای اینگونه وسایل در اتاق پذیرایی خود داشته باشید.
  1. دکوراسیون دیوار را فراموش نکنید

دیوار فضای مناسبی برای استفاده در دکوراسیون پذیرایی کوچک است. با قرار دادن قفسه به روی دیوار یا یک کتابخانه، به خوبی می‌توانید از این فضای خالی موجود در اتاق پذیرایی به نفع خودتان استفاده کنید.

دکوراسیون پذیرایی کوچک ؛10 ایده جدید برای چیدمان و بازسازی پذیرایی
در یک اتاق پذیرایی کوچک از فضای دیوارها به نفع خودتان بهره مند شوید.
  1. از پرده نازک و رنگ روشن استفاده کنید

چیزی که بیش از همه هنگام دکوراسیون پذیرایی کوچک نیاز است، نور طبیعی است. به همین دلیل است که در تمامی نکات گفته شده به روی روشن‌تر شدن فضای اتاق تاکید شده است.

بنابراین برای پنجره اتاق نیز باید یک پرده نازک و ترجیحا رنگ روشن انتخاب کنید که به خوبی نور را به داخل خانه وارد کند. وجود نور در فضای خانه در فنگ شویی دکوراسیون خانه نیز اشاره شده است. نور موجب می‌شود خانه شما روشن‌تر و سرزنده‌تر شود.

دکوراسیون پذیرایی کوچک ؛10 ایده جدید برای چیدمان و بازسازی پذیرایی
از پرده رنگ روشن و نازک برای دکوراسیون پذیرایی کوچک استفاده کنید. یا در طول روز پرده‌ها را کنار بزنید تا نور کافی به اتاق بتابد و فضای اتاق بزرگ‌تر دیده شود.

سخن پایانی

روش‌های مختلفی برای دکوراسیون پذیرایی کوچک وجود دارد که برخی از نکات آن در این مطلب اشاره کردیم. با ایده گرفتن از نکات ارائه شده و کمی خلاقیت، شما نیز می‌توانید اتاق پذیرایی کوچک خانه خود را به زیباترین شکل دکور کنید.

1 نظر
  1. نکاتی خواندنی و مفید در مورد دکوراسیون و دکوراسیون داخلی منزل

    […] و هم مکان را از آن چه که هست بزرگتر جلوه خواهید داد. در خانه های کوچک استفاده از مبل هایی با مدل بدون دسته نیز یک راه حل به […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =