نحوه تعویض پره رادیاتور شوفاژ

0

معمولاً تعداد پره‌های رادیاتور خانه شما با توجه به مساحت و تعداد شوفاژهایی که در قسمت‌های مختلف خانه به کار گرفته شده است، انتخاب می‌شود؛ اما ممکن است شما به هر دلیلی نیاز به اضافه کردن تعدادی پره به شوفاژهایتان داشته باشید و یا اصلاً دلتان بخواهد امسال با روش اضافه کردن پره رادیاتور آشنا شوید و خودتان این کار را انجام دهید و چهره‌ای نو به خانه‌تان ببخشید. اگر جز آن دسته افرادی هستید که به انجام دادن کارهای فنی علاقه دارید، باید بدانید که روش نصب پره‌های رادیاتور و همچنین نحوه تعویض پره رادیاتور شوفاژ چندان کار سختی نیست. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا با روش اضافه کردن پره رادیاتور و نحوه نصب و تعویض آن آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.

با رادیاتورهای پره‌ای بیشتر آشنا شوید

یکی از انواع رایج رادیاتورها که معمولاً از جنس فولاد یا آلومینیوم هستند و از پره‌های قابل تفکیکی ساخته شده‌اند، رادیاتورهای پره‌ای هستند. معمولاً رادیاتورهای پره‌ای در بازار به صورت ۳ پره، ۵ پره، ۸ پره، ۱۰ پره هستند که معمولاً بر اساس شرایط و نیاز هر ساختمانی به تعداد پره‌های آن اضافه شده و یا از تعداد آن‌ها کم می‌شود. این حسن رادیاتورهای پره‌ای است که می‌توان آن‌ها را به راحتی کم و زیاد کرد. از طرفی روش اضافه کردن پره رادیاتور در این نوع شوفاژها بسیار ساده است و در صورت خرابی می‌توان به راحتی آن‌ها را جابه‌جا نمود. به علاوه نحوه تعویض پره رادیاتور شوفاژ بسیار ساده‌تر از انواع دیگر شوفاژها است و از آنجایی که می‌توان پره‌های این نوع شوفاژها را بر اساس نیاز کم و یا زیاد نمود، معمولاً بسیار مورد توجه هستند.

به علاوه زمانی که بخشی از پره‌ها دچار خرابی شود، روش نصب پره‌های رادیاتور مثل سایر مدل‌ها نیست و لازم نیست کل رادیاتورها عوض شود، می‌توان با جدا کردن بخش معیوب و جایگزین کردن آن مشکل را برطرف نمود.

از طرفی روش اضافه کردن پره رادیاتور در این نوع شوفاژها بسیار ساده است و در صورت خرابی می‌توان به راحتی آن‌ها را جابه‌جا نمود.
از طرفی روش اضافه کردن پره رادیاتور در این نوع شوفاژها بسیار ساده است و در صورت خرابی می‌توان به راحتی آن‌ها را جابه‌جا نمود.

چه میزان پره رادیاتور برای اتاق شما مناسب است

این سؤالی است که شاید در ابتدا ساده به نظر برسد، اما در صورت عدم توجه کافی به آن ممکن است با نزدیک شدن زمستان شما را هر چه بیشتر به یاد گرفتن روش اضافه کردن پره رادیاتور ترغیب کند. معمولاً تعداد رادیاتورهای هر خانه و پره‌های آن با توجه به ابعاد و متراژ فضا انتخاب می‌شود. باید بدانید که عوامل متعدد دیگری همچون میزان نورگیر بودن خانه، تعداد اتاق‌ها، طول و عرض پنجره‌ها و حتی شرایط بیرون از خانه که ساختمان در معرض باد مستقیم قرار دارد یا خیر، می‌تواند در تعداد پره‌ها و رادیاتورهای خانه مؤثر باشد؛ بنابراین سعی کنید قبل از اینکه با نحوه تعویض پره رادیاتور شوفاژها آشنا شوید و روش اضافه کردن پره رادیاتور را یاد بگیرید، حتماً با یک متخصص در مورد تعداد پره‌های مورد نیاز برای شوفاژهایتان مشورت کنید.

بهترین روش برای محاسبه تعداد پره‌های مناسب برای محیط شما این ‌گونه است که در طبقات وسط و در مناطق معتدل برای هر متر مربع نیاز به حدود ۹۰ کیلوکالری و در مناطق سردتر حدود ۱۱۰ کیلوکالری در ساعت برای هر متر مربع فضا نیاز داریم.

مثلاً در شهری مثل تهران و در طبقات وسطی ساختمان مثلاً برای مساحت خانه‌‌ای ۱۰۰ متری باید ۱۰۰ را در حدود ۹۵ ضرب کنیم و عدد ۹۵۰۰ نشان دهنده میزان گرمایش مورد نیاز این خانه است.

یکی از عوامل مؤثر بر انتخاب تعداد پره‌های رادیاتور، سایز اتاق است.
یکی از عوامل مؤثر بر انتخاب تعداد پره‌های رادیاتور، سایز اتاق است.

نحوه تعویض پره رادیاتور شوفاژ

رادیاتورهای پنلی از سه بخش اصلی و مجزا تشکیل شده‌اند که عبارت‌اند از پره، مغزی و واشر.

برای آشنایی با نحوه تعویض پره رادیاتور شوفاژ و یا اضافه کردن تعداد پره‌ها باید تعداد پره‌هایی را که قصد جاسازی دارید، به همراه مغزی چپ گرد و راست گرد آن‌ها برای اتصال پره و همچنین واشر آن تهیه نمایید.

مغزی چپ گرد راست گرد در واقع به وسیله‌ای گفته می‌شود که برای متصل کردن پره‌ها به هم از آن استفاده می‌شود. قبل از استفاده از واشرها هم فراموش نکنید که آن‌ها را به روغن ضد آب آغشته کنید و آن‌ها را در میان مغزی چپ گرد راست گرد قرار دهید.

برای جدا کردن پره‌های اضافی و یا نصب هر پره شما نیاز به یک آچار مخصوص دارید که می‌توانید آن‌ را از بازار تهیه کنید. روش اضافه کردن پره رادیاتور به این گونه است که ابتدا دو پره را به صورت خوابیده روی زمین قرار می‌دهید که کاملاً روی هم قرار گیرند و مغزی را از داخل آنها رد می‌کنید و طوری قرار می‌دهید که محل بستن مهره آن‌ها مقابل هم باشد. مهره اول را در حد چند دور داخل یکی از رادیاتورها وصل می‌کنید و سپس رادیاتور دیگر را نیز به مهره وصل می‌نمایید و با آچار مهره را محکم می‌کنید.

توجه داشته باشید که مهره باید در جهت خلاف پنل مقابلش محکم شود. حال سراغ پره بعدی بروید و مهره آن را نیز دو سه دو بچرخانید و محکم کنید. مهره‌ها یکی در بالا و یکی در پایین قرار دارد و باید به طور هم‌زمان و آرام آرام با هم بسته و باز شوند.

بعد از این کار باید همه اتصالات و شیرها را نصب کنید و پره را بر روی دیوار و در فاصله‌ای حدود ۷ تا ۱۰ سانت بالاتر از کف اتاق نصب کنید. این کار موجب می‌شود تا چرخش هوا بهتر صورت بگیرد و دستگاه شما بهره‌وری بیشتری داشته باشد.

در هنگام تعویض پره‌‌ها اگر متوجه شدید قسمتی از پره کثیف است حتماً آن را پاک کنید، زیرا ممکن است این آلودگی موجب سیاه شدن دیوار و همچنین کاهش کارایی شوفاژ شود.

برای نصب رادیاتور پنلی باید با نکات ایمنی و لوازم مورد نیاز آن آشنا باشید.
برای نصب رادیاتور پنلی باید با نکات ایمنی و لوازم مورد نیاز آن آشنا باشید.

کلام آخر

هر چند که برای خیلی از افراد مراحل نصب و تعویض پره شوفاژ کار ساده‌ای محسوب می‌شود اما معمولاً افرادی که تجربه‌ای در این کار ندارند در نصب آن دچار مشکل می‌شوند و حتی ممکن است بعد از نصب متوجه شوند که شوفاژ گرمایش کافی ندارد و یا حتی به دلیل عدم وصل کردن درست اتصالات دچار نشتی شده است. اگر شما هم برای تعویض پره‌های شوفاژ خود نیاز به کمک یک کارشناس دارید، بهتر است از همکاران ما در استادکار بخواهید تا این کار را به نحو احسن برای شما انجام دهند.

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

  • سرویس رادیاتور شوفاژ
  • سرویس رادیاتور پکیج
  • هواگیری رادیاتور
  • اضافه کردن پره به رادیاتور
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + ده =