آموزش نحوه نصب فتوسل به کنتاکتور

0

شاید نتوان آب دریا را در یک کوزه جمع کرد اما با کمک فناوری می توان از بعضی دستگاه ها خروجی بیشتر از توان ظاهری آنها گرفت. در ادامه به آموزش نصب فتوسل به کنتاکتور خواهیم پرداخت با استادکار همراه باشید .

قبلا در مطلب نسبتا مفصلی فتوسل را معرفی کردیم و توضیح دادیم که این دستگاه به ظاهر کوچک و ساده چه استفاده کاربردی و بسیار مهمی دارد. فتوسل ها امروزه و در دنیای صرفه جویی در مصرف انرژی و به کار بردن دستگاه های اتوماتیک برای قطع و وصل جریان برق یکی از بازیگران مهم صنعت برق هستند. این دستگاه های کوچک نه تنها در مصارف صنعتی بلکه در مصارف خانگی، به صورت روزافزون مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر بدانید انواع فتوسل آسانسور

نصب فتوسل به کنتاکتور چگونه است
این دستگاه های کوچک نه تنها در مصارف صنعتی بلکه در مصارف خانگی، به صورت روزافزون مورد استفاده قرار می گیرند

چرا باید فتوسل را به کنتاکتور وصل کرد؟

در مطلب قبلی که در آن ساختمان فتوسل و مکانیزم کار این دستگاه را توضیح دادم، گفتم که این دستگاه ظرفیت مشخص و محدودی دارد. در صورتی که بخواهیم جریانی بیشتر از حد توان فتوسل از آن بگیریم، رله داخلی که در واقع قلب دستگاه است می سوزد. فتوسل قابل تعمیر نیست و بعد از سوختن رله داخلی، باید سراغ یک فتوسل دیگر بروید.

در حال حاضر در بازار فتوسل های با قدرت بالا وجود ندارد و گستره توان انواع مختلف این دستگاه گستره پهناوری نیست. در واقع شما می توانید تعداد مشخصی لامپ به فتوسل وصل کنید. در واقع باید گفت تنوع توان فتوسل ها به هیچ وجه به تنوع مصرف وسایل روشنایی موجود درباره همخوانی ندارد.

خبر خوب اینجاست که به کمک فناوری می توانیم این ضعف را پوشش دهیم و لامپ های با مصرف بالا را هم با فتوسل های معمولی و با ظرفیت محدود کنترل کنیم. همانطور که در مقاله قبلی درباره فتوسل نوشتم، برای انجام این کار باید از وسیله ای به نام کنتاکتور استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر حتما مقاله فتوسل چند لامپ را می تواند روشن و خاموش کند را مطالعه کنید .

چرا باید فتوسل را به کنتاکتور وصل کرد؟
به کمک فناوری می توانیم این ضعف را پوشش دهیم و لامپ های با مصرف بالا را هم با فتوسل های معمولی و با ظرفیت محدود کنترل کنیم

کنتاکتور چیست؟

کنتاکتور وسیله ای است که در آن با استفاده از خاصیت الکترومفناطیس تعدادی کنتاکت به یکدیگر وصل یا از یکدیگر جدا می شوند. از این خاصیت جهت قطع و وصل و یا تغییر اتصال مدار استفاده می شود. هر کنتاکتور معمولاً دارای سه کنتاکت اصلی برای مدارمی باشد.

کنتاکتور از دو هسته E شکل که یکی ثابت و دیگری متحرک است، تشکیل می شود. در میان هسته ثابت یک سیم پیچ قرار دارد که با عبور جریان از آن نیرویی ایجاد می شود که هسته متحرک را به هستۀ ثابت متصل می کند. با حرکت هسته متحرک، تعدادی کنتاکت باز، بسته و تعدادی کنتاکت بسته، باز خواهند شد.

نصب فتوسل همراه با کنتاکتور
کنتاکتور از دو هسته E شکل که یکی ثابت و دیگری متحرک است، تشکیل می شود

کنتاکتورها در توان های بسیار متنوعی تولید و عرضه می شوند. این دستگاه ها در واقع کلیدهای قطع و وصل صنعتی هستند که می توانند مدارهای با ولتاژ بسیار بالا را کنترل کنند. از کنتاکتورهای با ولتاژ پایین تر در مصارف کم حجم تر استفاده می شود. این گستره بزرگ تنوع توانی کنتاکتور به ما این امکان را می دهد تا با استفاده از این قطع در مدار، هر روشنایی را با کمک فتوسل روشن و خاموش کنیم.

برای اینکه بخواهیم کنتاکتور را وارد مدار فتوسل کنیم، باید این دستگاه را به تیغه کنتاکتور متصل کنیم. در واقع در مدار جدید، کنتاکتور مانند یک کلید قطع و وصل بزرگ عمل می کند که از رله فتوسل فرمان می گیرد. به بیان ساده تر با اجرای این مدار، شما فتوسل را مامور می کنید هرگاه نور محیط کم شد، به کنتاکتور دستور وصل جریان برق و هرگاه نور محیط زیاد شد، به کنتاکتور دستور قطع جریان بدهد.

تیغه کنتاکتور
برای اینکه بخواهیم کنتاکتور را وارد مدار فتوسل کنیم، باید این دستگاه را به تیغه کنتاکتور متصل کنیم.

آموزش نصب فتوسل به کنتاکتور

کنتاکتورها در دو نوع تک فاز و سه فاز تولید می شوند. در این مدار، تفاوتی نمی کند که شما از یک کنتاکتور سه فاز استفاده کنید یا تک فاز. به دلیل اینکه قیمت و مدار این کنتاکتورها تفاوت چندانی ندارند توصیه می شود از کنتاکتور سه فاز استفاده کنید تا بعدا در صورت نیاز بتوانید از همه ظرفیت آن بهره ببرید. اگر کنتاکتور سه فاز باشد، از یک فاز آن استفاده می کنید.

یک کنتاکتور استاندارد ۱۰ ترمینال (یا همان پیچ اتصال) دارد. که با اسم های A1 و A2 و L1 و T1 و L2 و T2 و L3 و T3 و ۱۳NO و ۱۴NO نام گذاری شده است.روش اتصال کنتاکتورها بسیار ساده است. البته بازهم باید تاکید کنم که ساده بودن این کار به این معنی نیست که افراد بی تجربه و ناوارد می توانند به سادگی آن را انجام دهند. این کار برای افراد باتجربه و آشنا به فن ساده است.

آموزش نصب فتوسل به کنتاکتور
کنتاکتورها در دو نوع تک فاز و سه فاز تولید می شوند

آن رآن روی کنتاکتور دو ترمینال وجود دارد که با علامت A1 و A2 مشخص شده اند، این دو ترمینال، جهت تغذیه بوبین های کنتاکتور هستند، یعنی وقتی شما فاز را به A1 و نول را به A2 وصل کنید، بوبین کنتاکتور عمل می کند و وقتی بوبین کنتاکتور فعال شود، ترمینالِ L1 را به T1 وصل می کند، ترمینالِ L2 را به T2 وصل می کند و ترمینالِ L3 را به T3 وصل می کند.

اگر کنتاکتور شما سه فاز است در این مدار فقط تیغه L1 و T1 به کار می آیند. برای نصب یک کنتاکتور در یک مدار که فتوسل چند لامپ روشنایی را مدیریت می کند، سیم فاز ابتدا وارد فتوسل می شود آن گاه زمانی که فتوسل تشخیص دهد که هوا تاریک شده، فاز خروجی را فعال می کند و تغذیه کنتاکتور فعال می شود و جریان وارد مدار لامپها می شود. اگر نمی دانید مدار این لامپ ها را چطور ببندید، آموزش های مربوط به آن را مطالعه کنید یا از یک متخصص کمک بگیرید.

کنتاکتور سه فاز
اگر کنتاکتور شما سه فاز است در این مدار فقط تیغه L1 و T1 به کار می آیند

جمع بندی

همانطور که بارها تاکید کردیم بستن چنین مداری برای یک اهل فن و آشنا به اصول اولیه برقکاری یک کار بسیار ساده است. اما اگر با اصول اولیه این فن آشنایی ندارید به هیچ وجه این آموزش را مبنای انجام کار قرار ندهید. ممکن است یک اشتباه کوچک شما را دچار دردسر کند یا هزینه های اضافه به شما تحمیل کند.

سیم کشی و برق کاری

سیم‌کشی و برق‌کاری

  • سیم‌کشی رو‌کار و تو‌کار
  • سیم کشی برق سه فاز و تک فاز
  • خدمات برقکاری و سیم کشی برق خانگی و صنعتی
  • تعویض و نصب کلید و پریز برق
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 4 =