آموزش تعمیر جاروبرقی در منزل

0

جاروبرقی از جمله وسایلی است که در دنیای امروز در اکثر قریب به اتفاق منازل وجود دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر کمپانی‌های مختلف و متعددی اقدام به تولید و عرضه‌ی جاروبرقی می‌کنند و هر یک در رقابت با دیگر کمپانی‌ها از تکنولوژی‌های کاربردی و مفیدی در محصولات خود استفاده می‌کنند و به این ترتیب در حال حاضر شاهد جاروبرقی‌های پیشرفته‌ای در بازار هستیم. اما با این حال، هنوز که هنوز است تدبیری آن‌چنانی برای خراب نشدن جاروبرقی اندیشیده نشده و حتی پیشرفته‌ترین جاروبرقی‌ها نیز به دلایل مختلف ممکن است دچار مشکل شوند و به تعمیر نیاز پیدا کنند.

در همین راستا، در این نوشتار به آموزش تعمیر جاروبرقی در منزل خواهیم پرداخت. سعی می‌کنیم نحوه‌ی رفع عمده‌ترین مشکلاتی که در جاروبرقی به وجود می‌آیند را با زبانی ساده توضیح دهیم تا در منزل بتوانید خودتان اقدام به تعمیر جاروبرقی کنید.

آموزش تعمیر جاروبرقی در منزل
آموزش تعمیر جاروبرقی در منزل

آموزش تعمیر جاروبرقی در منزل

۱- آموزش تعمیر جاروبرقی هنگامی که جاروبرقی روشن نمی‌شود

یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که در جاروبرقی‌ها به وجود می‌آید، روشن نشدن آن‌ها است. یعنی دوشاخه‌ی جاروبرقی به پریز برق زده می‌شود و دکمه‌ی ON نیز فشار داده می‌شود، اما جاروبرقی روشن نمی‌شود. در این شرایط، عوامل و موارد مختلفی ممکن است موجب این امر شده باشند که بایستی هر یک از آن‌ها بررسی شود تا دست‌آخر علت مشکل پیدا شده و بتوان آن را برطرف نمود.

برق جاروبرقی

نخستین موردی که باید بررسی شود پریز برق و در کل برق دستگاه است. در وهله‌ی اول پریز برق را سعی کنید تعویض کنید و از پریزی دیگر برای دریافت برق استفاده کنید. اگر مشکل برطرف نشد، دوشاخه‌ی جاروبرقی و در کل سیم جاروبرقی را مورد بررسی قرار دهید. برای این کار می‌توانید از مولتی متر یا ولت متر استفاده کنید. همچنین ممکن است مشکل از سیم جمع کن جاروبرقی باشد. در صورتی که شاخک‌های سیم جمع کن نتوانند به حلقه‌های قرقره متصل شوند برق وارد دستگاه نمی‌شود و نتیجه‌ی آن چیزی جز عدم روشن شدن جاروبرقی نیست.

برای تعمیر این مشکل، می‌توانید شاخک‌ها را تقریباً در حالت عمود قرار دهید و پس از آن قرقره را بر روی آن‌ها بگذارید. در کل شرایط باید طوری شود که شاخک‌ها از سوی حلقه‌های قرقره مورد فشار واقع شوند.

پس از بررسی این موارد، و در صورت نبود مشکل در آن‌ها، باید کلید خاموش و روشن جاروبرقی را بررسی کنید. گاه به دلیل خرابی این کلید یا دکمه برق به دستگاه وارد نشده و در نتیجه جاروبرقی روشن نمی‌شود.

رله جاروبرقی

مورد دیگر می‌تواند رله و سیم‌های داخل آن باشد. در صورتی که جاروبرقی از رله برخوردار است آن را و سیم‌های‌اش را بررسی کنید. برای این کار دکمه و سیم‌های مربوط به دکمه‌ای که روی دسته‌ی جاروبرقی هستند را به وسیله‌ی مولتی متر بررسی کنید.

موتور جاروبرقی

آموزش تعمیر جاروبرقی در منزل
موتور بازشده‌ی جاروبرقی

در صورتی که هیچ یک از این موارد مشکلی نداشته باشند، احتمالاً مشکل از موتور جاروبرقی است. برای بررسی موتور، سعی کنید به واسطه‌ی مولتی متر تک تک قطعات موتور را از لحاظ سلامت مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که یکی از قطعات دچار آسیب شده بود با تعویض آن احتمالاً مشکل برطرف خواهد شد. اما اگر تشخیص دهید که آرمیچر سوخته به معنای آن است که کل موتور جاروبرقی سوخته است و لذا اصلاً قابل تعمیر نیست. موتوری هم که نیم سوز شده باشد قابل استفاده است اما پس از مدتی کوتاه این نیم سوز شدن به سوختگی کامل تبدیل خواهد شد.

۲- آموزش تعمیر جاروبرقی هنگامی که مکش آن ضعیف شده است

ضعیف شدن قدرت مکش جاروبرقی دیگر مشکلی است که در این نوشتار در ارتباط با آموزش تعمیرات جاروبرقی در منزل به نحوه‌ی رفع آن می‌پردازیم.

نخستین موردی که برای حل مشکل کاهش قدرت مکش جاروبرقی باید مورد بررسی قرار گیرد کیسه جاروبرقی است. در صورتی که کیسه جاروبرقی پر یا نیمه پر شود، از قدرت مکش جاروبرقی کاسته می‌شود. پس کیسه را چک کنید و اگر نیمه پر شده بود اقدام به تعویض آن نمایید.

بیشتر بدانید علت کم شدن مکش جاروبرقی چیست و چطور آن را رفع کنیم؟

آموزش تعمیر جاروبرقی در منزل
کیسه جاروبرقی

مورد دیگر فیلتر جاروبرقی است. فیلتر جاروبرقی باید به صورت منظم تمیز شود و گرد و خاک و آلودگی روی آن از بین رود. آن را نیز چک کنید و در صورتی که کثیف شده بود اقدام به شستن آن نمایید. برای آشنایی کامل با نحوه‌ی تمیز کردن جاروبرقی از این لینک استفاده کنید: تمیز کردن جاروبرقی

مورد سوم که می‌تواند در کاهش قدرت مکش جاروبرقی نقش داشته باشد، جمع شدن مو در لوله است. گاه لوله پر می‌شود از موهای روی فرش و موکت و نتیجتاً مکش جاروبرقی نیز آن حالت پیشین را نخواهد داشت. با پاک کردن لوله احتمالاً مکش جاروبرقی شما نیز افزایش خواهد یافت.

اگر این موارد را چک کردید و هیچ کدام مشکلی نداشتند و یا آن که اقدام به تصحیح آن‌ها کردید و باز هم مشکل پابرجا بود، احتمالاً موتور جاروبرقی نیم سوز شده است. در چنین شرایطی بهتر است از متخصص کمک بگیرید.

۳- آموزش تعمیر جاروبرقی در صورتی که جاروبرقی پس از روشن شدن سریع خاموش می‌شود

برخی از جاروبرقی‌ها به هنگام داغ‌شدن خود به خود خاموش می‌شوند. پس در صورتی که مدت زیادی، مثلاً ۲۰ دقیقه، با جاروبرقی کار کردید و سپس با خاموش شدن آن مواجه شدید نباید نگران شوید، خودِ جاروبرقی بر اثر داغ شدن خاموش شده است. اما اگر جاروبرقی خیلی سریع پس از روشن شدن خاموش می‌شود احتمالاً کیسه‌ی آن زیاده از حد پر شده و باید اقدام به تعویض کنید. همچنین کثیف شدن فیلتر نیز می‌تواند در خاموش شدن سریع جاروبرقی پس از روشن شدن نقش داشته باشد.

در صورتی که این موارد را بررسی و تصحیح کردید ولی باز مشکل حل نشد، احتمالاً موتور جاروبرقی نیم سوز شده است. در این شرایط بهتر است تلفن را بردارید و با ما تماس بگیرید.

سخن آخر

مشکلاتی مانند عدم روشن شدن جاروبرقی، کاهش قدرت مکش جاروبرقی و خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی رایج‌ترین مشکلات جاروبرقی هستند که سعی شد در این نوشتار به نحوه‌ی رفع آن‌ها پرداخته شود. در صورتی که آن چه که در بالا آمد نتوانست به شما در راستای تعمیر جاروبرقی کمک کند می‌توانید از خدمات استادکار در این زمینه بهره ببرید. برای این کار، از این لینک استفاده کنید: تعمیر جاروبرقی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − سیزده =