کندن و جدا کردن ایزوگام کهنه چطور انجام می‌شود؟

0

کندن و جدا کردن ایزوگام کهنه برای نوسازی ایزوگام پشت بام، ضرورت دارد. اگر چه عمر ایزوگام‎ها در مقایسه با سایر عایق‌های پشت بام چون قیرگونی‌های قدیمی، به مراتب بیشتر است، اما با این همه ایزوگام‌ها نیز در چرخه عمر خود، نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. چیزی که باید به آن توجه داشته باشید شکل اصولی کندن ایزوگام کهنه است که باعث می‌شود فرآیند انجام این کار برایتان ساده‌تر گردد. شما ممکن است از دستگاه کندن ایزوگام استفاده کرده و یا با سختی بیشتری با ابزاری غیرحرفه‌ای تر، این کار را انجام دهید. به هر ترتیب استادکار می‌تواند بهترین و ساده‌ترین روش را در اینجا با شما به اشتراک بگذارد. با استادکار همراه باشید.

ایزوگام چیست؟

در گذشته برای عایق کردن سطوح در برابر نفوذ آب، از قیر به علاوه گونی استفاده می‌شد. قیرگونی علاوه بر صرف زمان زیاد برای نصب، عمر کوتاهی نیز داشت. رفته رفته با پیشرفت در این زمینه، از عایق‌هایی به نام ایزوگام رونمایی شد. ایزوگام پوشش مناسبی به جای قیر و گونی بود و با توجه به این که سهولت زیادی در نصب داشت و عمر بالاتری نیز از خود نشان داد، سریعا مورد استقبال قرار گرفت.

امروزه ایزوگام متداول‌ترین روش برای عایق‌کاری پشت بام به شمار می‌رود. جنس ایزوگام تشکیل شده از تیشو و پلی استر و قیری است که با پلیمر مخصوصی ساخته می‌شود. ایزوگام از دو لایه نمدی تشکیل شده که لایه بالایی از منسوجات پلی استر بوده و لایه پایینی از جنس تیشو ساخته شده است. دو لایه ایزوگام در قیر و مواد پلمیری غوطه‌ور می‌گردد. یک عایق نازک مانند فیلم پلاستیکی، زمان بسته‌بندی بین دو لایه قرار می‌گیرد که مانع چسبیدن آن‌ها به یکدیگر می‌شود.

ایزوگام نوعی از عایق ضدآب است که روی پشت بام به کار گرفته شده و از تیشو، پلی استر و قیراندود تشکیل شده است.
ایزوگام نوعی از عایق ضدآب است که روی پشت بام به کار گرفته شده و از تیشو، پلی استر و قیراندود تشکیل شده است.

کندن و جدا کردن ایزوگام کهنه

برای کندن و جدا کردن ایزوگام کهنه به ابزار زیر نیاز است:

  • کپسول گاز
  • شیلنگ مخصوص گاز
  • سر پک یا شعله افکن
  • دستکش عایق حرارت
  • وسیله‌ای تیز چون کاتر برای کندن و جدا کردن ایزوگام کهنه

روش کندن ایزوگام کهنه

  • برای کندن ایزوگام کهنه باید در ابتدا یک کپسول گاز داشته باشید که سوخت کار را تامین نماید. قطعا کپسول‌های گاز پرسی را به یاد دارید. دقت داشته باشید برای جدا کردن ایزوگام باید حرارت زیادی تولید کنید، پس پر و خالی بودن کپسول را قبل از اجرا بررسی نمایید.
  • برای انتقال گاز از کپسول جهت کندن و جدا کردن ایزوگام کهنه پشت بام، به شیلنگ مخصوص انتقال گاز نیاز دارید. در نظر داشته باشید طول شیلنگ گاز حداقل ۳ متر تا ۵ متر باشد.
برای کندن و جدا کردن ایزوگام کهنه به کپسول گاز، شیلنگ مخصوص، شعله افکن و دستکش و دستگاه کندن ایزوگام یا چیزی شبیه به آن نیاز خواهید داشت.
برای کندن و جدا کردن ایزوگام کهنه به کپسول گاز، شیلنگ مخصوص، شعله افکن و دستکش و دستگاه کندن ایزوگام یا چیزی شبیه به آن نیاز خواهید داشت.
  • سرپک یا شعله افکن وسیله‌ای است با یک دسته نگهدارنده بلند که در انتهای آن محل نصب وروردی گاز و در طرف دیگر یک استوانه فلزی قرار دارد. این شعله افکن به وسیله یک ژیگلر مهار شده که وظیفه کنترل خروجی گاز را به عهده دارد. بهتر است دستکش مناسب برای جلوگیری از سوختگی پوست دست نیز تهیه نموده و حین انجام کار در دست داشته باشید.
  • برای کندن ایزوگام کهنه باید ابتدا کل سطح را جارو بزنید چون بر اثر مرور زمان گرد و خاک بر روی سطح آن نشسته است. پس از این تمیزکاری سطح ایزوگام، حرارت را بهتر دریافت می‌کند.
  • پس از آن برای کندن و جدا کردن ایزوگام کهنه پشت بام، به وسیله شعله افکن حرارت دهی به سطح ایزوگام را آغاز نمایید. قیر موجود در ایزوگام بر اثر گرما شروع به ذوب شدن می‌کند.
  • با ذوب شدن قیر، ایزوگام نرم شده و حالت انعطاف به خود می‌گیرد. در این مرحله از کندن و جدا کردن ایزوگام کهنه شما می‌توانید با یک جسم تیز مانند کاتر ابتدا کار را از کف جدا کنید.
پس از ذوب شدن لایه قیر، می توانید برای کندن و جدا کردن ایزوگام کهنه از چیزی شبیه به کاتر استفاده نمایید.
پس از ذوب شدن لایه قیر، می توانید برای کندن و جدا کردن ایزوگام کهنه از چیزی شبیه به کاتر استفاده نمایید.

نکته: در این بخش از کار، شما می‌توانید با استفاده از دستگاه کندن ایزوگام که چیزی شبیه به همان کاتر است، مراحل کار را ساده‌تر کنید. البته به کار بردن دستگاه کندن ایزوگام از سوی متخصصان این حوزه، با مهارت بیشتری انجام خواهد شد.

  • سپس با نگه داشتن شعله افکن بر روی سطح ایزوگام به طوری که قیر را آب کند و به صورتی که بتوان به صورت برعکس آن را جمع نمود، ادامه دهید. به این نکته توجه داشته باشید که می‌بایست این کار از آخرین ایزوگام نصب شده، انجام دهید، زیرا در زمان نصب ایزوگام برای جلوگیری از نشت آب، لبه‌های هر ایزوگام را رول بعدی پر می‌کند.

نکته: به یاد داشته باشید که با گرم کردن ایزوگام ممکن است قیر داغ شده و به حالت گداخته برسد، در این زمان باید دقت نمایید که صدمه‌ای به دست شما وارد نگردد.

در مراحل مختلف کندن و جدا کردن ایزوگام کهنه به یاد داشته باشید که باید از دست و بدن خود در مقابل حرارت محافظت کامل به عمل بیاورید.
در مراحل مختلف کندن و جدا کردن ایزوگام کهنه به یاد داشته باشید که باید از دست و بدن خود در مقابل حرارت محافظت کامل به عمل بیاورید.

در پایان

دقت داشته باشید که در کندن و جدا کردن ایزوگام کهنه پشت بام و نیز کار با لوازمی که با گاز و آتش سر و کار دارد، نهایت دقت و مواظبت از خود و محیط را داشته باشید. در کندن ایزوگام مراقب باشید دست شما با قیر داغ و مذاب برخوردی نداشته باشد. بنابراین برای انجام کندن و جدا کردن ایزوگام کهنه و نیز سایر کارهای تاسیساتی چون این، توصیه می‌شود که کار را به دست کاردان آن بسپارید. شما چه نظری در این باره دارید؟

منبع: zarifbam

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − هفت =