آموزش نحوه صحیح نصب بخاری گازی

0

نصب بخاری گازی شاید در قدم اول کار ساده‌ای به نظر برسد اما خوب است بدانیم انجام این کار نیازمند رعایت نکات به ظاهر کوچک و مهمی است. اندازه‌ لوله بخاری، قطر خروجی لوله و حداکثر طول لوله بخاری گازی از مهم‌ترین نکاتی به شمار می‌روند که هنگام نصب این وسیله باید مدنظر داشته باشیم. بخاری‌های گازی امروزه در حال جایگزین شدن با سیستم‌های به روز هستند اما همچنان یکی از پرمصرف‌ترین وسایل گرمایشی به شمار می‌روند.

اهمیت نصب بخاری گازی به صورت صحیح

متاسفانه با وجود راهنمایی‌ها و تذکرهای زیاد کارشناسان، عدم رعایت نکات ایمنی و فنی در نصب بخاری گازسوز، هر سال شاهد اتفاق‌های بسیار تلخی مثل مرگ انسان‌های بی‌گناه در اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن هستیم.

علاوه بر مصرف گاز و لزوم رعایت نکات صرفه‌جویانه در این زمینه، نکات ایمنی ضامن حفظ جان ما اعضای خانواده ما خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌شود حتما این آموزش را کامل بخوانید و آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارید. توجه داشته باشید که نصب بخاری گازسوز شاید کار چندان تخصصی نباشد اما رعایت نکردن حتی یک نکته کوچک ممکن است باعث هدر رفت انرژی گاز یا از آن بدتر، به خطر افتادن جان افراد باشد.

اندازه‌ لوله بخاری، قطر خروجی لوله و حداکثر طول لوله بخاری گازی از مهم‌ترین نکات نصب بخاری گازی اند.
نصب بخاری گازی باید با نکات ایمنی و احتیاطی همراه باشد. اندازه‌ لوله بخاری، قطر خروجی لوله و حداکثر طول لوله بخاری گازی از مهم‌ترین نکات نصب بخاری گازی اند.

نکات پیش از خرید بخاری گازی

اگر هنوز بخاری گازسوز مورد نظر خود را تهیه نکرده‌اید، توصیه می‌کنم نکات ایمنی زیر را حتما مدنظر داشته باشید:

  • بخاری که می‌خرید حتما استاندارد باشد. اساسا وسیله گازسوزی که نشان استاندارد ملی ایران را ندارد را به کل فراموش کنید. حتما شما هم دوست ندارید ایمنی خانواده‌تان را فدای قیمت احتمالا ارزان‌تر یک بخاری غیراستاندارد کنید.
  • از خرید بخاری بدون دودکش برای منزل خودداری کنید. این بخاری‌ها برای مکان‌های با رفت و آمد بالا مثل مغازه‌ها ساخته می‌شوند. خوابیدن در محیطی که این بخاری‌ها در آن کار می‌کنند برای کودکان، سالمندان و افراد حساس ممکن است خطرناک باشد.
  • بخاری که تهیه می‌کنید، حتما باید سنسور ODS یا سنسور حرارتی داشته باشد.
  • یک بخاری تهیه کنید که برچسب انرژی مناسب داشته باشد. این برچسب انرژی که قبلا به تفصیل درباره آن در استادکار صحبت شده، به شما در صرفه جویی در مصرف انرژی کمک زیادی خواهد کرد.

بیشتر بدانید آموزش تعمیر عیب‌یابی انواع بخاری برقی

یک بخاری تهیه کنید که برچسب انرژی مناسب داشته باشد.
یک بخاری تهیه کنید که برچسب انرژی مناسب داشته باشد.

راهنمای نصب بخاری گازی

  • در اولین قدم باید مطمئن شوید که مسیر دودکش بخاری شما کاملا باز است. اگر خروجی لوله شما در خارج از ساختمان با کلاهک استاندارد T شکل پوشانده نشده،‌ به احتمال بسیار زیاد با مشکل مواجه خواهید شد. قبل از نصب این کلاهک از یک متخصص بخواهید لوله بخاری شما را پاکسازی کند. ممکن است هر جسم خارجی وارد لوله شده باشد.
  • مطمئن شوید خروجی لوله شما به کلاهک استاندارد T شکل و محکم مجهز باشد. جای مناسب بخاری را تعیین کنید. هر طرف از بخاری باید از هر دیوار حداقل ۵۰ سانتی‌متر فاصله داشته باشد. بخاری نباید مستقیم روی زمین قرار بگیرد. حداقل ۵ سانت پایه لازم دارید. این پایه بهتر است از جنس پلاستیک فشرده و یا چوب باشد.
راهنمای نصب بخاری گازی
مطمئن شوید خروجی لوله شما به کلاهک استاندارد T شکل و محکم مجهز باشد.
  • قبل از نصب لوله، یک کبریت آتش بزنید و در مسیر خروجی قرار دهید. اگر آتش کبریت به سمت بالا کشیده شد، مشکلی ندارید. اگر آتش کبریت به سمت بالا کشیده نشد، باید از یک سرویس‌کار بخواهید لوله خروجی بخاری شما را بررسی کند.
  • شلنگ گاز اتصال بخاری به لوله بخاری نباید خیلی کوتاه یا خیلی بلند باشد. اندازه استاندارد این شلنگ بین ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر است. توجه داشته باشید که حتما از شیلنگ استاندارد گاز استفاده کنید. به هیچ‌وجه از شیلنگ‌های دیگر مثل شیلنگ آب استفاده نکنید.
  • با کمک دو بست استاندارد این شیلنگ را از لوله گاز متصل به گاز اصلی به ورودی گاز بخاری وصل کنید. ورودی گاز بخاری معمولا در قسمت پایین سمت چپ بخاری قرار گرفته است. به هیچ‌وجه از بست‌های غیر استاندارد یا مفتول برای انجام این اتصال استفاده نکنید. این کار بسیار خطرناک خواهد بود.
با کمک دو بست استاندارد این شیلنگ را از لوله گاز متصل به گاز اصلی به ورودی گاز بخاری وصل کنید.
با کمک دو بست استاندارد این شیلنگ را از لوله گاز متصل به گاز اصلی به ورودی گاز بخاری وصل کنید.
  • لوله بخاری را با دقت و بدون فشار نصب کنید. بهتر است تکه‌های این لوله خیلی زیاد نباشند. مطمئن شوید این بخش‌های مختلف، به خوبی در هم چفت شده‌اند و فاصله‌ای بین آن‌ها ایجاد نشده است. لوله را در جای خود نصب کنید.
  • حالا می‌توانید گاز را وصل کنید. قبل از روشن کردن بخاری، باید اتصالات گاز را بررسی کنید. به هیچ‌وجه از شعله برای این کار استفاده نکنید. کف صابون، بهترین و بی‌خطرترین وسیله برای کنترل اتصالات است. کف صابون را به محل اتصالاتی که گاز از آن‌ها عبور می‌کند بمالید. اگر کف تشکیل شد، باید اتصالات را دوباره بررسی کنید.
  • بعد از اینکه مطمئن شدید نشتی گاز در مدار وجود ندارد، بخاری را طبق دستورالعملی که در دفترچه آن آمده، روشن کنید.
  • بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه لوله بخاری را لمس کنید. این لوله بعد از ۵ دقیقه باید بسیار داغ باشد. اگر لوله بخاری سرد باشد به معنی مشکل در خروجی است. در این حالت بخاری را سریع خاموش کرده و مسیر خروجی را بررسی کنید. در آخر باید مطمئن شوید شعله گاز کاملا آبی می‌سوزد. اگر شعله زرد می‌سوزد هم نشانه مشکل در خروجی است.
حداکثر طول لوله بخاری گازی
بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه لوله بخاری را لمس کنید. این لوله بعد از ۵ دقیقه باید بسیار داغ باشد. اگر لوله بخاری سرد باشد به معنی مشکل در خروجی است

حرف پایانی

دقت داشته باشید که اگر بعد از چند ماه بخاری را روشن می‌کنید، حتما در اولین دقایق (تا حتی یک ساعت) شعله‌های زرد در بین شعله‌های بخاری مشاهده خواهید کرد. این شعله‌های زرد گرد و خاک‌ها و ذرات ریز باقی مانده در بخاری هستند که در آتش بخاری شما، تبدیل به بخار می‌شوند. این شعله‌های زرد بعد از مدتی از بین خواهند رفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 16 =