آشنایی با انواع نرده چوبی + راهنمای خرید نرده چوبی

1

نرده های چوبی انواع متعدد و متفاوتی دارند و در محافظت از راه پله‌ و تراس و همچنین زیبایی بخشیدن به آن عامل مهمی محسوب می‌شوند. انواع نرده چوبی در مدل‌های گوناگون برای سلیقه‌های مختلف طراحی می‌شوند و هر کدام جنس، استحکام و طراحی متفاوتی دارند. تفاوت در طراحی و نوع چوب به کار رفته در نرده های چوبی روی قیمت نرده چوبی تأثیر می‌گذارد. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا با هم به بررسی انواع نرده چوبی و فاکتورهای مؤثر بر قیمت آن بپردازیم، لطفاً با ما همراه باشید.

اهمیت نرده چوبی

عبور کردن از پله‌های بدون حفاظ یکی از ترسناک‌ترین و خطرناک‌ترین اتفاق‌هایی است که می‌تواند خطر افتادن افراد را از ارتفاع بالای پله‌ها به میزان زیادی افزایش دهد. به همین دلیلف از نرده‌ها برای محافظت از افراد در هنگام بالا و پایین رفتن از پله و یا در قسمت تراس خانه استفاده می‌شود. از طرف دیگر، پله‌های بدون نرده هیچ زیبایی و جذابیتی ندارند و به همین دلیل گاهی برای زیباتر به نظر رسیدن مسیر راه‌پله‌ها از نرده‌ها چوبی زیبایی استفاده می‌شود. نرده‌های چوبی حس کلاسیک و لوکس بودن به فضای راه‌پله‌ها می‌دهند و امنیت افراد ساکن در ساختمان را نیز فراهم می‌کنند. قبل از ادامه مقاله پیشنهاد می کنیم ضوابط ارتفاع نرده راه پله را حتما بخوانید.

نرده‌های چوبی تراس هم نمای ساختمان شما را زیباتر نشان می‌دهند و هم از شما در برابر خطر افتادن به بیرون محافظت می‌کنند.
نرده‌های چوبی تراس هم نمای ساختمان شما را زیباتر نشان می‌دهند و هم از شما در برابر خطر افتادن به بیرون محافظت می‌کنند.

به علاوه، نرده چوبی تراس می‌تواند جلوه فوق‌العاده‌ای به ظاهر خانه‌تان ببخشد و ضمن حفاظت از شما نمای بیرونی ساختمان را نیز تا حدود زیادی تحت تأثیر قرار دهد. به یاد داشته باشید که نرده پله چوبی بهتر است از جنس چوب و یا طرح چوب باشد تا با پله‌ها هماهنگی بیشتری داشته باشد. مدل نرده راه پله چوبی درست همان چیزی است که می‌تواند فضای راه‌ پله‌هایتان را به مکانی دلپذیر و دوست داشتنی تبدیل کند.

بیشتر بدانید هندریل شیشه ای یا نرده شیشه‌ای چیست؟

مدل نرده راه پله چوبی می‌تواند فضای راه‌ پله‌هایتان را به مکانی دلپذیر و دوست داشتنی تبدیل کند.
مدل نرده راه پله چوبی می‌تواند فضای راه‌ پله‌هایتان را به مکانی دلپذیر و دوست داشتنی تبدیل کند.

انواع نرده چوبی

نرده های چوبی اشکال و طراحی‌های متفاوتی دارند که هر کدام برای بخش خاصی در ساختمان‌ها طراحی می‌شوند، برای مثال، نرده چوبی تراس با انواع نرده راه پله چوبی متفاوت است و از طرفی نوع سبک و معماری ساختمان نیز روی انتخاب فرم و حتی جنس نرده های چوبی مؤثر واقع می‌شود. در ادامه این قسمت با انواع نرده چوبی بیشتر آشنا خواهید شد.

نرده چوبی گرد ساده

یکی از انواع نرده چوبی با طراحی به شکل استوانه و نصب آسان، نرده‌های چوبی گرد ساده هستند. قطر این نرده‌ها بین ۲۵ تا ۴۰ میلی‌متر است و برای ساخت نرده چوبی به این سبک از دستگاه خراطی استفاده می‌شود. برای درست کردن این نوع از نرده راه پله چوبی بیشتر از چوب‌های راش یا چوب روسی استفاده می‌شود، زیرا این دو نوع چوب به سادگی قابل برش و طراحی با دستگاه هستند.

یکی از انواع نرده چوبی با طراحی به شکل استوانه و نصب آسان، نرده‌های چوبی گرد ساده هستند.
یکی از انواع نرده چوبی با طراحی به شکل استوانه و نصب آسان، نرده‌های چوبی گرد ساده هستند.

نرده چوبی تخت

در این نوع از نرده های چوبی معمولاً بخشی از آن به صورت تخت و مربعی شکل طراحی می‌شود. ظاهری ساده و نصب آسان از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از انواع نرده چوبی است. معمولاً در ساخت نرده چوبی تخت از چوب‌های راش یا گردو استفاده می‌شود. اما چون این نوع نرده‌ها شکل و ظاهری ساده دارند و ساخت آن نیز به نسبت ساده‌تر است، در ساخت آن‌ها می‌توان از فرآیند اکسترود و مواد چوب پلاست نیز استفاده  کرد. با این کار قیمت نرده چوبی تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

این نوع نرده چوبی باید توسط تیمی حرفه‌ای نصب گردد و پس از نصب، رنگ‌آمیزی شود. از طرفی، این نوع نرده‌ها را نمی‌توان در فضا بیرون ساختمان به عنوان نرده چوبی تراس استفاده نمود.

نرده چوبی CNC

یکی از زیباترین و البته گران‌ترین انواع نرده چوبی که از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفت و طراحی‌های روی آن توسط منبت‌کارانی ماهر و باتجربه انجام می‌شد، نرده چوبی CNC است. امروزه برای ساخت نرده چوبی CNC و طرح دادن و نقش انداختن روی آن از تکنولوژی پیشرفته‌تری به نام CNC استفاده می‌شود. دستگاهی که به طور خودکار روی چوب حکاکی می‌کند. عملکرد این دستگاه به این گونه است که با وارد کردن اطلاعات و طرح‌ها کد نویسی شده به سیستم آن طرح به وسیله دستگاه روی چوب پیاده می‌شود.

امروزه برای ساخت نرده چوبی و طرح دادن و نقش انداختن روی آن از تکنولوژی پیشرفته‌تری به نام CNC استفاده می‌شود
امروزه برای ساخت نرده چوبی و طرح دادن و نقش انداختن روی آن از تکنولوژی پیشرفته‌تری به نام CNC استفاده می‌شود

طرح‌های منحصربه‌فرد و زیبای این نوع نرده‌های چوبی موجب شده تا قیمت نسبتاً گران‌تری نسبت به سایر انواع نرده‌های چوبی داشته باشند و برای نصب آن نیاز به یک تیم حرفه‌ای و ماهر است. از طرفی این موضوع را نیز باید به یاد داشته باشید که امکان نصب این نرده‌ها در فضای بیرون ساختمان یا به عنوان نرده چوبی تراس وجود ندارد.

نرده چوب پلاست

این نوع نرده‌ها به وسیله موادی مشابه چوب تهیه شده و برای ساختشان از خرده‌های چوب و مواد گرانول شده پلیمری استفاده می‌شود. نرده چوب پلاست برای مکان‌هایی که رطوبت هوا بیشتر است، بسیار کاربرد دارد. به علاوه باید بدانید که قیمت نرده چوبی از جنس چوب پلاست معمولاً از دیگر انواع نرده های چوبی پایین‌تر است و نصب آن نیز به روشی ساده‌تر انجام می‌شود. این نرده‌ها معمولاً طرح‎هایی ساده دارند و می‌توان قبل از نصب آن‌ها را رنگ‌‌آمیزی نمود و به همین دلیل عملیات نصب آن به نسبت ساده‌تر است و امکان نصب آن به عنوان نرده چوبی تراس نیز وجود دارد.

نرده‌های طرح چوب

برای ساخت نرده چوبی که در واقع طرح چوب دارد، از مواد اولیه ABS و ترکیبات پلیمری استفاده می‌شود؛ موادی با مقاومت بالا در برابر رطوبت و عوامل طبیعی که کیفیت بی‌نظیری نیز دارد. نصب نرده طرح چوب بسیار ساده است و قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به سایر انواع نرده های چوبی دارد. از طرفی نرده طرح چوب این امکان را فراهم کرده  است که پیش از نصب، آن را به رنگ دلخواه رنگ‌آمیزی نمایید و سپس در محل مرد نظر قرار دهید. این موضوع موجب می‌شود که عملیات نصب و اجرای نرده طرح چوب از سایر انواع نرده‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

برای کاهش هزینه‌ها و همچنین سهولت در نصب و اجرای نرده‌ها گاهی از نرده‌های طرح چوب استفاده می‌شود.
برای کاهش هزینه‌ها و همچنین سهولت در نصب و اجرای نرده‌ها گاهی از نرده‌های طرح چوب استفاده می‌شود.

از طرفی طرح نرده چوبی بسیار متنوع و زیبا است و همین موضوع موجب شده تا در بسیاری از موارد بیشتر از سایر جنس‌های نرده چوبی مورد استقبال قرار بگیرد. از طرف دیگر، به راحتی می‌توان این نرده‌ها را در فضای خارج از ساختمان و یا به جای نرده چوبی تراس نیز استفاده نمود.

مهم‌ترین ویژگی‌های نرده چوبی

نرده‌های چوبی یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین انواع نرده‌ها هستند که از دیرباز تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع نرده چوبی به دلیل ظاهر چوب مانند خود و حسی که به بیننده القا می‌کنند، هیچ‌گاه از مد نمی‌افتند و همواره مورد توجه هستند. حس طبیعی بودن و شادابی بخشیدن به محیط در کنار لوکس بودن موجب شده تا علیرغم نگهداری‌هایی که شاید این نوع نرده‌ها نسبت به انواع فلزی و جنس‌های دیگر نرده‌ها داشته باشند، بیشتر مورد استقبال قرار بگیرند.

توجه داشته باشید که اگر از انواع نرده های چوبی در دکوراسیون منزلتان استفاده می‌کنید و یا نرده راه پله چوبی را برای مسیر ورودی خانه‌تان برگزیده‌اید، حتماً باید با روش‌های مراقبت از آن نیز به خوبی آشنا باشید. توجه داشته باشید که در ساخت نرده چوبی از چوب استفاده شده است و ممکن است با هر شی و وسیله تیز و محکمی که به آن برخورد می‌کند دچار آسیب شود و روی آن خراش ایجاد شود. برای تمیز کردن آن بهتر است از یک دستمال و پولیش مخصوص استفاده کنید و اگر متوجه شدید که نرده راه پله شما در برخی قسمت‌ها دچار رنگ پریدگی شده است، مقداری جلا روی آن بزنید.

نرده‌های چوبی ممکن است با هر شی و وسیله تیز و محکمی که به آن برخورد می‌کند دچار آسیب شوند.
نرده‌های چوبی ممکن است با هر شی و وسیله تیز و محکمی که به آن برخورد می‌کند دچار آسیب شوند.

نرده چوبی دوبلکس و نرده راه پله چوبی به دلیل عبور و مرور زیاد، در معرض آسیب و خراشیده شدن قرار دارند؛ سعی کنید در هنگام حمل وسیله از داخل راه پله‌ها همواره مراقب برخورد اشیا با نرده‌ باشید و برای اینکه زیباتر به نظر برسند، حتماً هر چند وقت یک بار روی آن کمی روغن بزنید تا براق و زیبا به نظر برسند.

نکاتی که باید در انتخاب نرده چوبی به آن توجه کنیم

توجه داشته باشید که هنگام خرید انواع نرده های چوبی باید به کاربرد، میزان هزینه و شرایطی که قرار است نرده را در آن نصب کنید، توجه داشته باشید. هر نرده چوبی بسته به جنس چوب می‌تواند برای مصارف خاصی در داخل یا خارج ساختمان مورد استفاده قرار گیرد؛ برخی از انواع نرده چوبی برای استفاده در راه پله مناسب‌تر هستند و به کار بردن آن‌ها به عنوان نرده تراس یا نرده کنار باغچه، چندان مناسب نیست. بسیاری از مدل‌های نرده راه پله چوبی مناسب نصب در تراس و فضای باز نبوده و برای محیط داخل ساختمان طراحی شده‌اند. برخی مدل‌ها نیز چنان هزینه بالایی دارند که خیلی از افراد ترجیح می‌دهند از آن‌ها تنها در داخل ساختمان استفاده کنند تا بتوانند ساده‌تر از آن‌ها مراقبت کنند.

این درب‌ها به ظاهر شبیه درب‌های چوبی هستند اما در واقع از جنس فوم ساخته می‌شوند
برای نرده‌های چوبی تراس معمولاً از طرح‌های ساده‌تر استفاده می‌شود.

مدل‌های طراحی شده انواع نرده چوبی نیز معمولاً بر اساس موقعیت‌های متفاوت طراحی شده است. برای مثال، نرده چوبی طراحی شده برای دور باغچه یا تراس را نمی‌توان به عنوان نرده چوبی پله استفاده نمود و یا مدل نرده راه پله چوبی را نمی‌توان برای تراس استفاده کرد. ظرافت، طراحی و حتی قیمت نرده چوبی به کار رفته در هر نوع از این‌ها با هم متفاوت است و بهتر است هوشمندانه و با توجه به نیاز هر فرد انتخاب شود.

نرده چوبی دوبلکس

استفاده از نرده چوبی دوبلکس یکی از بهترین انتخاب‌ها است که ظاهری فوق‌العاده زیبا به محیط خانه‌تان می‌بخشد و حس گرما و زنده بودن را در محیط خانه جاری می‎کند. رنگ نرده چوبی دوبلکس شما می‌تواند با توجه به سایر لوازم و تجهیزات به کار رفته در دکوراسیون منزل‌تان انتخاب شود، اما مطمئن باشید که در هر صورت به کار بردن این نرده‌ها مخصوصاً به عنوان مدل نرده راه پله چوبی یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود و فضای خانه را به محیطی زیبا و دوست داشتنی تبدیل خواهد کرد.

برخی افراد به دلیل کاهش خرج و مخارج از طرح نرده چوبی به جای نرده چوبی دوبلکس استفاده می‌کنند و برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند از مدل نرده چوبی کنده‌کاری شده به وسیله CNC استفاده کنند و ظاهری کلاسیک‌تر و لوکس‌تر به محیط خانه ببخشند. از آن‌جایی که نرده چوبی دوبلکس معمولا به شکل پیچ در پیچ طراحی می‌شود، مستقیماً روی ظاهر و دکوراسیون خانه تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل بهتر است که مدل نرده چوبی خود را با دقت زیادی انتخاب نمایید.

معمولاً از نرده‌های گران‌قیمت با نقوش زیبا بیشتر در داخل خانه استفاده می‌شود.
معمولاً از نرده‌های گران‌قیمت با نقوش زیبا بیشتر در داخل خانه استفاده می‌شود.

نرده پله چوبی

زمانی‌که پله‌های چوبی زینت‌بخش ساختمان کلاسیک و زیبای شما هستند، بهتر است برای نرده‌های آن نیز از چوبی متناسب با رنگ به کار رفته در پله‌ها استفاده کنید و هارمونی و هماهنگی زیبایی در مسیر راه‌پله‌هایتان ایجاد نمایید. برای انتخاب نرده پله چوبی می‌توانید از رنگی همسان با رنگ پله‌ها، پررنگ‌تر و یا حتی کم‌رنگ‌تر از آن استفاده نمایید. تنوع انواع جنس‌ها و رنگ‌های مختلف موجب شده تا مدل نرده راه پله چوبی شما درست همان طوری که دوست دارید از آب درآید و مطمئن باشید در همه حال شما راه‌پله‌ای فوق‌العاده کلاسیک و شیک به رنگ چوب دلخواهتان خواهید داشت و هر بار از رد شدن از آن لذت خواهید برد.

طرح نرده چوبی

مدل نرده چوبی شما تأثیر زیادی روی زیبایی راه پله‌ها و یا نمای ساختمانتان دارد. بهتر است که همیشه طرح نرده چوبی خود را هماهنگ با رنگ و طرح به کار رفته در درب و پله‌ها به کار ببرید. نرده چوبی پله بهتر است که به رنگ تیره‌تری باشد، زیرا به کار بردن رنگ روشن می‌تواند موجب شود تا کثیفی‌ها و خاک روی آن بیشتر به چشم بیاید. از طرفیف طرح نرده چوبی داخل خانه نیز بهتر است شبیه به طرح به کار رفته در درب‌ها و دکوراسیون چوبی منزل شما باشد تا هارمونی بیشتری داشته باشند.

طرح نرده چوبی خود را هماهنگ با رنگ و طرح به کار رفته در درب و پله‌ها به کار ببرید
طرح نرده چوبی خود را هماهنگ با رنگ و طرح به کار رفته در درب و پله‌ها به کار ببرید

قیمت نرده چوبی

حتماً تا به اینجای کار متوجه شده‌اید که قیمت نرده چوبی نسبت به سایر انواع نرده‌ها به نسبت بیشتر است و اگر به دنبال نرده‌هایی ارزان و یا مقرون به صرفه هستید، بهتر است دور این نرده‌ها را خط بکشید. اما به یاد داشته باشید که کیفیت و زیبایی و ظرافت به کار رفته در این نرده‌ها است که روی قیمت نرده چوبی تأثیر می‌گذارد. از طرفی، هر یک از انواع نرده‌های چوبی قیمت متفاوتی دارند و شما می‌توانید با توجه به نوع نیازی که دارید و قیمت نرده چوبی، نوع مناسب آن را انتخاب کنید. معمولاً کاربرد انواع نرده چوبی روی قیمت آن تأثیر می‌گذارد. از طرف دیگر، در ساخت نرده چوبی از چوب‎‌های متفاوتی استفاده می‌شود که این موضوع تأثیر زیادی روی قیمت نرده چوبی دارد. برخی چوب‌ها گران‌تر و برخی دیگر ارزان‌تر هستند.

میزان کار شدن و نقوشی که روی چوب وجود دارند روی قیمت نرده چوبی مؤثرند و حساسیتی که در طراحی و اجرای این طرح‌ها به کار رفته نیز می‌تواند موجب افزایش قیمت آن شود. بهتر است نرده چوبی پله داخل ساختمان‌های دوبلکس از چوب گران‌قیمت و زیباتری تهیه شود، چون امکان مراقبت بیشتر از این نرده‌های چوبی بیشتر وجود دارد و کمتر در معرض آسیب و ضربه قرار می‌گیرند.

معمولاً از نرده‌های لوکس در محیط داخلی خانه‌ها استفاده می‌شود.
معمولاً از نرده‌های لوکس در محیط داخلی خانه‌ها استفاده می‌شود.

کلام آخر

همان طور که در این مقاله مطالعه کردید، نرده‌های چوبی انواع و جنس‌های متفاوتی دارند و هر کدام با توجه به شرایط و سلیقه شما برای مکانی خاص طراحی شده‌اند. امکان نصب خیلی از مدل‌ها در محیط‌های باز و به عنوان نرده چوبی تراس وجود ندارد و از برخی مدل‌ها نیز می‌توانید به سادگی به عنوان نرده تراس و در قسمت بیرون ساختمان استفاده کنید. از طرفی، در نظر گرفتن میزان بودجه و سبک و معماری ساختمان نیز می‌تواند روی انتخاب شما مؤثر واقع شود. در بسیاری از موارد برای نصب نرده چوبی بهتر است که از افراد متخصص استفاده شود، برای این کار می‌توانید از همکاران ما در استادکار کمک بگیرید و پروژه‌های بازسازی و نصب نرده چوبی خود را به افرادی باتجربه و ماهر بسپارید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

1 نظر
  1. نرده چوبی در تبریز می گوید

    نرده چوبی رسولی در تبریز با بیش از بیست سال سابقه در زمینه نرده چوبی در تبریز، پله چوبی در تبریز در خدمت همشهریان محترم تبریزی می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 2 =