روش های منحصر به فرد برای جلوگیری از چروک شدن لباس

0

احتمالا شما هم با بحران چروک شدن ناگهانی لباس‌هایتان در روزی که عجله دارید، مواجه شده‌اید. حتما شما هم در مواجه به این بحران از خودتان پرسیده‌اید «چیکار کنم مانتوم چروک نشه». جلوگیری از چروک شدن لباس یکی از تکنیک‌هایی است که تقریبا هر انسانی به آن نیاز دارد. جلوگیری از چروک شدن مانتو نخی می‌تواند شما را از بحران بزرگ تاخیر و دیر رسیدن در یک روز مهم نجات دهد. جلوگیری از چروک شدن شال یا جلوگیری از چروک شدن لباس نخی کار چندان سختی نیست. شما هم می‌توانید روش‌های چروک نشدن لباس نخی را به راحتی یاد بگیرید.در این راهنما تصمیم داریم به این سوال پاسخ دهیم: چکار کنیم پارچه نخی چروک نشود و تکنیک‌های مختلف حل این مشکل را بررسی کنیم.

جلوگیری از چروک شدن مانتو نخی می‌تواند شما را از بحران بزرگ تاخیر و دیر رسیدن در یک روز مهم نجات دهد
جلوگیری از چروک شدن مانتو نخی می‌تواند شما را از بحران بزرگ تاخیر و دیر رسیدن در یک روز مهم نجات دهد

روش‌های چروک نشدن لباس نخی

همانطور که گفتیم این کار چندان پیچیده و سخت نیست و در بسیاری از موارد به مواد و ابزار خاصی هم نیاز ندارید.

در ادامه چند ترفند برای جلوگیری از چروک شدن لباس‌ های مختلف را بررسی خواهیم کرد. توجه داشته باشید که این ترفندها، برای جلوگیری از چروک شدن لباس‌ با اغلب جنس‌ها کاربرد دارد. رنگ و سایر خصوصیات فیزیکی لباس‌ها در این راهنما اهمیتی ندارند و می‌توانید این ترفندها را برای هر لباسی به کار بگیرید.

  • از مواد ضد چروک استفاده کنید

اولین کاری که می‌توانید انجام دهید، استفاده از مواد ضد چروک در مرحله شست‌وشو است. این مواد را از فروشگاه‌های مواد بهداشتی بخواهید. قبل از استفاده از این مواد، حتما دفترچه‌ راهنمای ماشین لباسشویی خود را ببینید و مطمئن شوید استفاده از آن‌ها یا ترکیب‌شان با مواد شوینده، مشکلی برای ماشین شما ایجاد نخواهد کرد. اگر با دست لباس می‌شویید، حتما از دستکش استفاده کنید.

اولین کاری که می‌توانید انجام دهید، استفاده از مواد ضد چروک در مرحله شست‌وشو است
اولین کاری که می‌توانید انجام دهید، استفاده از مواد ضد چروک در مرحله شست‌وشو است
  • بگذارید لباس‌ها خشک شوند

یکی از اشتباه‌های بزرگی که بسیاری از افراد انجام می‌دهند، استفاده از لباس‌ها قبل از خشک شدن کامل است. سعی کنید لباس‌ها را تا زمانی که خشک نشده‌اند، استفاده نکنید. بهتر است لباس‌ها را در فضای باز پهن کنید تا خشک شوند. استفاده از لباس‌های خیس یا حتی نم‌دار، احتمال چروک شدن آن‌ها را بسیار افزایش می‌دهد.

  • درست اتو بزنید

بهترین کار این است که لباس‌ها را قبل از اتو زدن پشت و رو کنید. اتو زدن را در امتداد خط اتو انجام دهید. این دو کار به ظاهر ساده، تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از چروک شدن لباس‌های شما خواهد داشت. به این نکته هم توجه داشته باشید که اتو کردن لباس‌ها با اتوی بسیار داغ، علاوه بر اینکه به پارچه آسیب می‌رساند، احتمال چروک شدن مجدد  آن را هم افزایش می‌دهد.

اتو زدن را در امتداد خط اتو انجام دهید
اتو زدن را در امتداد خط اتو انجام دهید
  • روی لباس‌تان ننشینید

در بسیاری از موارد خودمان باعث چروک شدن لباس‌هایمان می‌شویم. نشستن روی بخش‌هایی از لباس باعث می‌شود این بخش‌ها تا و در نهایت چروک شوند. بهتر است لباس‌هایی که احتمال تا شدن بخش‌هایی از آن‌ها وجود دارد را قبل از نشستن جمع کنید.

همچنین زمانی که می‌خواهید لباس‌تان را داخل کمد یا کشو قرار دهید، در تا کردن این لباس‌ها دقت داشته باشید. هرطور که لباس را تا کنید، در مراجعه به آن با همان حالت مقابل شما قرار خواهد گرفت.

  • لباس مناسب بخرید

در هنگام خرید لباس، به جنس آن دقت بیشتری داشته باشید. بعضی از پارچه‌ها ممکن است جنس محکمی داشته باشند اما در عین حال در مقابل چروک شدن مقاوم نباشند. این پارچه‌ها با هیچ روشی در مقابل چروک شدن مقاوم نخواهند بود و به هر حال با آن‌ها مشکل خواهید داشت.

هرچه درصد کتان و نخ موجود در یک لباس کم‌تر باشد، دیرتر چروک می‌شود. علاوه بر آن پارچه‌هایی همچون ابریشم، ویسکوز و پلی‌استر از کم چروک‌ترین پارچه‌ها هستند و پوشیدنشان بسیار آسان است.

هرچه درصد کتان و نخ موجود در یک لباس کم‌تر باشد، دیرتر چروک می‌شود
هرچه درصد کتان و نخ موجود در یک لباس کم‌تر باشد، دیرتر چروک می‌شود
  • چیزی روی پای‌ خود قرار ندهید

یکی از دلایلی که بسیاری از لباس‌ها به خصوص لباس‌های رسمی به سرعت چروک می‌شوند، این است که در جریان جلسه‌ها یا ساعات کاری،‌ وسایل مختلفی را روی پای خود قرار می‌دهیم. این کار ممکن است به صورت کاملا ناخودآگاه اتفاق بیفتد اما فراموش نکنید که همین مسئله در کوتاه مدت باعث چروک شدن شلوار، کت یا لباس‌های دیگر شما خواهد شد.

  • پای‌تان را روی پا قرار ندهید

بسیار کم پیش می‌آید که شما شلواری داشته باشید که از زیر زانو چروک نشده باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل این مسئله به خصوص در آقایان این است که عادت داریم پای خود را روی پای دیگر قرار می‌دهیم. همین کار که معمولا برای رفع خستگی یکی از پاها انجام می‌شود، به راحتی باعث چروک شدن بخش‌هایی از زانو به پایین شلوار می‌شود.

انداختن پا روی پا به راحتی باعث چروک شدن بخش‌های از زانو به پایین شلوار می‌شود
انداختن پا روی پا به راحتی باعث چروک شدن بخش‌های از زانو به پایین شلوار می‌شود
  • جیب‌تان را سنگین نکنید

این مسئله هم بیشتر درباره آقایان صادق است. تفاوتی ندارد که جیب شلوار‌تان باشد یا جیب پیراهن (یا حتی جیب مانتوی خانم‌ها)، اگر وسایل زیادی داخل آن قرار دهید خیلی زود چروک خواهد شد. این مسئله به خصوص درباره جیب پیراهن مردانه بیشتر صادق است. توجه داشته باشید که این جیب‌ها برای تحمل مقدار مشخصی فشار طراحی و ساخته شده‌اند. هرچقدر این بار بیشتر باشد، احتمال چروک شدن بخش‌های بالا و پایین جیب شما بیشتر خواهد شد.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که قرار دادن وسایل غیرمتعارف در جیب،‌ حتی اگر سبک هم باشند باعث چروک شدن لباس‌های شما خواهد شد.

  • لباس‌هایتان را آویزان کنید

بهتر است لباس‌هایتان را به جای تا کردن داخل کمد یا کشو،‌ آویزان کنید. امروزه آویزهایی مناسب با فضاهای کوچک بیشتر منازل طراحی شده است. کشوها را به لباس‌های زیر و تی‌شرت‌ها اختصاص دهید. بهتر است همه لباس‌ها را چه داخل کمد چه روی جارختی آویزان کنید. آویزان شدن لباس، باعث می‌شود در طول زمان دیرتر چروک شود. نکته اینجاست که آویزان کردن لباس‌ها، باعث می‌شود چروک‌های ریزی که روی پارچه ایجاد شده در اثر وزن خود لباس رفته رفته برطرف شود.

بهتر است لباس‌هایتان را به جای تا کردن داخل کمد یا کشو،‌ آویزان کنید
بهتر است لباس‌هایتان را به جای تا کردن داخل کمد یا کشو،‌ آویزان کنید

یک روش خانگی برای جلوگیری از چروک شدن لباس ، مانتو نخی یا شال

یکی از روش‌هایی که می‌توانید برای جلوگیری از چروک شدن لباس و شال و مانتو نخی انجام دهید به شرح زیر است:

  • ۳ قاشق غذا خوری نرم کننده مو را در یک تشت آب گرم بریزید
  • مانتو، شال یا لباس نخی خود را داخل آن انداخته و بگذارید ۵ دقیقه خیس بخورد
  • اکنون مانتو یا لباس را بشویید و روی یک سطح صاف مانند میز بیاندازید تا خشک شود.
  • شلوارهای جین اغلب در خشک کن ماشین لباسشویی چروک می شوند که می توانید روی انها اندکی اب آبپاش کنید و پارچه را از چند طرف بکشید تا چروک آن برطرف شود.
لباس نخی خود را داخل مخلوط آب و نرم کننده مو انداخته و بگذارید ۵ دقیقه خیس بخورد
لباس نخی خود را داخل مخلوط آب و نرم کننده مو انداخته و بگذارید ۵ دقیقه خیس بخورد

جمع بندی

در بالا با روش های جلوگیری از چروک شدن لباس آشنا شدید. البته ساده ترین راه برای جلوگیری از چروک شدن لباس، شستشوی صحیح آن است. بنابراین در هنگام شستن لباس حتما به جنس پارچه دقت کنید.

خدمات خشکشویی لباس و اتوشویی

خشکشویی لباس و اتوشویی

  • خشکشویی لباس مجلسی، عروس، نامزدی و لباس شب
  • خشکشویی مانتو، چادر، شال و روسری
  • خشکشویی و اتوکشی کت و شلوار، پالتو، کاپشن و لباس های زمستانی و...
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 1 =