شستن لباس سفید بدون استفاده از سفیدکننده ممکن است؟

0

آیا اخیراً نگاهی به لباس‌های سفید خود انداخته‌اید؟ اگر رنگ آن‌ها کمی زرد رنگ یا خاکستری به نظر می‌رسد، زمان شستن لباس سفید شما فرا رسیده است. اگر در خانه وایتکس یا سفیدکننده حاوی کلر ندارید یا ترجیح می‌دهید از مواد شیمیایی استفاده نکنید، در اینجا چند روش جایگزین برای سفید کردن لباس‌ها با روش‌های کاملا طبیعی، به شما ارائه خواهد شد. بعضی از این روش‌ها، حتی از استفاده از سفیدکننده حاوی کلر یا اکسیژن هم کارآمدتر خواهند بود.

دلایل تغییر رنگ لباس‌های سفید

لباس‌های سفید به دلایل مختلف تغییر رنگ پیدا می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال رنگ از لباس‌های دیگر به ویژه اگر لباس‌هایی با رنگ مختلف را با هم می‌شویید.
  • مواد شوینده و نرم‌کننده در پارچه لباس باقی مانده است.
  • عوامل محیطی مانند نیکوتین سیگار یا آلودگی هوا رنگ لباس را تیره کرده است.
  • چربی بدن و لکه‌های ناشی از غذا و نوشیدنی روی لباس باقی مانده است.

اگر رنگ لباس، ملحفه و حوله سفید تغییر پیدا کند، بسیاری از ما از ابتدا به فکر سفیدکننده‌های حاوی کلر یا اکسیژن می‌افتیم. اما روش‌های دیگری هم برای شستن لباس سفید و سفید کردن پارچه‌ها وجود دارد. استفاده از مواد طبیعی، راه دیگری است که این مشکل را حل می‌نماید. اکثر این مواد سفیدکننده‌ جایگزین، روی الیاف طبیعی مانند پنبه یا کتان بهتر از مواد شیمیایی عمل می‌کنند. فقط این مواد باید برای لباس‌های سفید بدون چاپ یا بدون گل‌دوزی استفاده شوند تا از محو شدن طرح روی لباس جلوگیری گردد.

اگر ترجیح می‌دهید سفیدکننده‌های شیمیایی را به‌طور کامل کنار بگذارید، روش‌های تضمین شده‌ای برای شستن لباس سفید و بهبود رنگ آن وجود دارد. به‌طور مثال استفاده از جوش‌ شیرین، لیموترش و سرکه سفید از آن دست هستند.

بهترین روش از بین بردن لکه زرد روی لباس سفید | مزایا و معایب شستن لباس‌های سفید با وایتکس
شستن لباس سفید با وایتکس، گاهی باعث زرد شدن رنگ آن می‌شود. بهتر است از مواد طبیعی برای شستشو استفاده کنید.

شستن لباس سفید با سرکه سفید

یک فنجان سرکه سفید را به ۴ لیتر آب داغ اضافه کنید و لباس یا پارچه سفید را در آن قرار دهید. بگذارید این لباس یک شب در آن محلول بماند و خیس بخورد. سپس لباس را طبق عادت معمول خود بشویید. افزودن یک فنجان سرکه سفید در هنگام آبکشی لباس‌های سفید یا رنگی، به از بین رفتن بقایای مواد شوینده که باعث کدر شدن لباس‌ها می‌شود، کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه لکه وایتکس روی لباس را پاک کنم؟

استفاده از لیموترش برای شستن لباس سفید

اسید سیتریک موجود در لیموترش می‌تواند پارچه‌ها را سفید کند. این ماده برای سفید کردن الیاف پنبه، کتان و پلی‌استر به خوبی عمل می‌کند. نصف فنجان آب لیمو (که از حدود چهار عدد لیمو به دست می‌آید) را با ۴ لیتر آب داغ مخلوط کنید. لباس‌های سفید را در آن قرار دهید و اجازه دهید حداقل یک ساعت و حداکثر یک شب خیس بخورد تا سفید شود. سپس لباس‌ها را طبق روال قبل بشویید.

شستن لباس سفید با جوش‌ شیرین

یک فنجان جوش‌ شیرین را در ۴ لیتر آب جوش بریزید و آن را هم بزنید. سپس مایع را از روی حرارت بردارید و لباس‌های سفید رنگ را در داخل آن بگذارید. اجازه دهید لباس‌ها حداقل یک ساعت و حداکثر یک شب در آن خیس بخورد. بی‌کربنات سدیم موجود در جوش‌ شیرین به از بین بردن لکه‌های خاک از روی لباس‌های پنبه ای، کمک می‌کند. سپس لباس خود را طبق معمول بشویید تا لکه یا کدری رنگ از بین برود.

ترفندهای لکه‌بری و شستن لباس‌های سفید در ماشین لباسشویی با جوش شیرین
شستن لباس‌های سفید در ماشین‌لباسشویی، به پودر لباسشویی یک‌چهارم تا یک‌دوم پیمانه جوش شیرین اضافه کنید تا هم حکم نرم کننده را داشته و هم قدرت پاک‌کنندگی پودر بیشتر شود.

روش استفاده از آب اکسیژنه برای شستن لباس سفید

پراکسید هیدروژن یک محلول ملایم از سفیدکننده حاوی اکسیژن است. استفاده از آن برای همه نوع پارچه قابل شستشو، بی‌ضرر است. از همان محلول ۳ درصدی پراکسید هیدروژن که در داروخانه‌ها فروخته می‌شود، یک فنجان به مخزن سفیدکننده ماشین لباسشویی اضافه کنید. از آنجایی‌که پراکسید هیدروژن به سرعت تجزیه می‌شود، باید قبل از استفاده از تازه بودن آن اطمینان حاصل کنید. (هنگام ریختن پراکسید هیدروژن در فنجان، باید از آن گاز متصاعد شود تا مشخص گردد که محلول تازه است).

بیشتر بخوانید: راهکارهای کاربردی برای از بین بردن لکه عرق روی لباس ها

پودر یا مایع آبی‌رنگ رخت‌شویی

این سفیدکننده یک محصول قدیمی است که در فرمول پودری یا مایع عرضه می‌شود. آبی شدن لکه در اثر وجود رنگدانه‌های آبی، باعث می‌شود پارچه سفیدتر به نظر برسد. سفیدکننده آبی‌رنگ را می‌توان به چرخه شستشو یا آبکشی اضافه کرد. اما به خاطر داشته باشید که همیشه قبل از استفاده، طبق دستورالعمل روی برچسب، باید آن را رقیق کرد. لکه موجود بعد از چندبار شستشو محو می‌شود.

شستن لباس سفید با ماده رنگ‌بَر

ماده رنگ‌بَر که توسط هنرمندان نساجی استفاده می‌شوند، فاقد کلر است. اما این ماده حاوی سدیم هیدروسولفیت برای از بین بردن رنگ‌های اضافی از پارچه‌ها به کار می‌رود. استفاده از آن روی پارچه‌های پنبه‌ای، کتان، ابریشمی، پشمی، ریون و پارچه‌های مصنوعی بی‌خطر است. شما بهترین نتایج استفاده از رنگ‌بَر را بر الیاف طبیعی خواهید گرفت. اما این ماده، رنگ پارچه پلی‌استر سفیدی که رنگ گرفته را هم روشن‌تر می‌کند.

خدمات خشکشویی و اتوشویی پرده

خشکشویی و اتوشویی پرده

  • خدمات پرده شویی و خشکشویی انواع پرده
  • خشکشویی تخصصی پرده‌های خاص
  • شستشوی پرده همراه با جمع آوری و نصب پرده
  • شستشو و اتوشویی پرده های اداری و خانگی
دریافت این خدمت از استادکار

شستن لباس سفید با پودر ماشین ظرفشویی

وقتی هیچ سفیدکننده حاوی کلری در دسترس شما نیست، برای شستن لباس می‌توانید از پودر ماشین ظرفشویی استفاده کنید. اکثر پودرهای ماشین ظرفشویی حاوی هیپوکلریت سدیم (سفیدکننده حاوی کلر) هستند که پارچه‌های دارای الیاف طبیعی را سفید می‌کنند. یک‌چهارم یا نصف فنجان پودر را به ۴ لیتر آب داغ اضافه کنید. سپس آن را هم بزنید تا پودر کاملا حل شود. لباس‌های سفیدرنگ را در این مایع قرار دهید و بگذارید حداقل به مدت ۳۰ دقیقه خیس بخورند. سپس لباس‌ها را طبق معمول بشویید.

نحوه شستن لباس با دست | کاربرد پودر ماشین ظرفشویی در شستن لباس سفید
برای از بین بردن لکه‌ی روی لباس سفید، از پودر ماشین ظرفشویی استفاده کنید. این پودر یک شوینده ملایم است. بنابراین در مقایسه با سایر مواد شیمیایی قوی‌تر، برای شستن لباس سفید یک گزینه عالی به شمار می‌رود.

آسپرین برای شستن لباس سفید

اسید سالیسیلیک موجود در آسپرین فقط سردرد را تسکین نمی‌دهد، بلکه برای روشن کردن پارچه‌ها هم مفید است. اما برای این منظور، تعداد زیادی قرص مورد نیاز است. برای شستن لباس سفید با آسپرین، به حداقل ۱۰ قرص در ۴ لیتر آب داغ نیاز دارید. این روش بیشتر روی پارچه‌های صددرصد پنبه موثر است.

۴ لیتر آب را جوش آورید و قرص‌های آسپرین را به آن اضافه کنید. مخلوط را تا حل شدن کامل قرص‌ها هم بزنید. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و لباس نخی خود را در آن قرار دهید. قابلمه را از لباس پر نکنید! اجازه دهید لباس تا زمان خنک شدن آب خیس بخورد. سپس لباس را از قابلمه بیرون بیاورید و مطابق معمول بشویید.

بیشتر بخوانید: آموزش پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی لباس و پارچه

شستن لباس سفید با ماده معدنی بور (بوراکس)

بور به عنوان یک ماده معدنی طبیعی، یک جایگزین طبیعی برای سفیدکننده حاوی کلر است. این ماده برای از بین بردن لکه‌ها و کثیفی‌ها از پارچه‌های سفید، بسیار موثر عمل می‌کند. نصف فنجان بوراکس پودر شده را به ۴ لیتر آب گرم اضافه کنید. سپس لباس‌های سفید را در آن قرار دهید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه یا کمی بیشتر خیس بخورند. در نهایت لباس را طبق معمول بشویید تا سفید شود.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

کمک گرفتن از نور آفتاب

شاید باور نکنید اما اشعه ماوراء‌بنفش خورشید هم می‌تواند باعث محو شدن رنگ پارچه‌های رنگی شود. این اشعه، لباس‌های سفید کدر شده را هم روشن می‌کند. اشعه ماوراء‌بنفش پارچه‌ها را سفید می‌کند. به‌علاوه بسیاری از انواع میکروب‌ها را هم از بین می‌برد و به ضدعفونی کردن پارچه‌ها کمک می‌کند. ملحفه یا حوله‌های سفیدی که رنگشان کدر یا تیره شده را بشویید. سپس آن‌ها را زیر نور مستقیم خورشید آویزان کنید و اجازه دهید خشک شوند. در نهایت شما تغییر رنگ را ملاحظه خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: روش شستن لباس با سفیدکننده و جلوگیری از آسیب پارچه

خشک کردن لباس‌ها زیر نور آفتاب برای از بین بردن لکه روی لباس سفید
نور آفتاب علاوه بر از بین بردن لکه از روی لباس، تا حدی خاصیت ضدعفونی کننده داشته و موجب از بین رفتن قارچ‌ها یا میکروب‌های احتمالی روی لباس‌ها می‌شود.

سخن پایانی

برای شستن لباس سفید خود که رنگ گرفته یا کدر شده است، سفیدکننده حاوی کلر تنها راه‌ حل نیست. وایتکس و امثال این مواد شیمیایی هستند و استفاده از آن‌ها مضراتی از جمله پوسیدگی لباس به همراه خواهد داشت. شما می‌توانید با استفاده از مواد جایگزین طبیعی مانند جوش‌ شیرین، سرکه سفید، آسپرین یا محلول آب اکسیژنه، لباس‌های خود را مثل روز اول درخشان کنید. برای استفاده از مواد ذکر شده، دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید تا لباس شما دچار پوسیدگی یا چرک‌مردگی نشود.

منبع: Realsimple

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 1 =