راهکارهای کنترل خشم در محیط کار

0

همه با مشکلاتی در محیط کار خود مواجه شده‌اند. این می‌تواند یک بحث با مشتری باشد که کل روزتان را خراب کند. یک اشتباه کوچک در کار که شما را مقصر جلوه می‌دهد یا سخت‌گیری‌های مدیرتان که موجب می‌شود گاهی اوضاع از کنترل شما خارج شود. در چنین شرایطی طبیعیست که هر شخصی دچار خشم و عصبانیت شود. احساس خواهید کرد فشار خونتان بالا رفته و تند تند نفس می‌کشید. گاهی ممکن است از شدت عصبانیت بخواهید مشت خود را روی میز بکوبید. اما هیچیک از این راه حل‌هایی که در زمان عصبانیت در محیط کار به ذهنتان می‌رسد راهکار درستی نیستند بلکه شما باید کنترل خشم خود را در دست بگیرید. دانستن اینکه چطور می‌توان خشم را کنترل کرد، بخصوص در محیط کار که شاید استرس بیشتری بر شما وارد می‌کند، می‌تواند حتی به شما کمک کند عملکرد بهتری در کارهایتان داشته باشید.

وقتی عصبانی هستید نمی‌توانید به روی کارتان تمرکز کنید، وقتی تمرکزتان روی کارتان نباشد عملکرد خوبی نخواهید داشت و همین موجب می‌شود اشتباهاتتان نیز بیشتر شود. بنابراین باید راهکاری برای کنترل خشم خود بیابید. بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که شغل پر استرسی دارید یا خود را فردی می‌بینید که در محیط کار زیاد تحت فشار است و خشمگین می‌شود، حتما این راهکارهای کنترل خشم را در ذهن خود نگه دارید و امتحان کنید.

راهکارهای کنترل خشم در محیط کار

  1. نفس عمیق بکشید

اغلب افراد اولین کاری که هنگام خشم به ذهنشان می‌رسد این است که سریع دهان خود را گشوده و پاسخی بدهند. اما برای کنترل خشم باید آن را بسته نگه داشته و نفس بکشید. شاید قبلا هم این نکته را شنیده باشید «تا ۱۰ بشمارید». شاید این کار استرس شما را به کل از بین نبرد اما به شما این فرصت را می‌دهد بتوانید بهتر فکر کنید. حتی اگر این امکان برای شما وجود دارد، از فضایی که در آن قرار دارید خارج شوید. به فضای آزاد بروید و سعی کنید با نفس عمیق کشیدن در فضای آزاد استرس و خشم خود را کاهش دهید.

راهکارهای کنترل خشم
هنگام عصبانیت نفس عمیق بکشید و تا ۱۰ بشمارید. با این کار به خودتان زمان می‌دهید کمی آرام شوید.
  1. احساساتتان را روی کاغذ بیاورید

گاهی اوقات، کنترل خشم به آسانی نوشتن احساسات به روی کاغذ است. پس پیش از اینکه بخواهید فعلا با کسی صحبت کنید یک کاغذ و قلم بردارید. واژگانی که در ذهنتان در حال بازی کردن هستند را روی کاغذ بیاورید. آنچه می‌خواهید بگویید را بنویسید. اما نیازی نیست نوشته شما را کسی بخواند. فقط کافیست از شر آنچه در ذهنتان است خلاص شوید و راهی بیابید تا بتوانید بهتر فکر کنید. اینکار بدون خالی کردن ذهنتان از خشم امکان پذیر نیست.

راهکارهای کنترل خشم
خشم خود را روی کاغذ خالی کنید. کلماتی که ذهنتان را درگیر کرده است بنویسید تا کمی آرام شوید.
  1. جایی که خوشحالتان می‌کند را بیابید

شاید به این فکر کنید که در محیط کار چطور می‌توان وارد فضایی شد که ما را خوشحال می‌کند. اما بد نیست بدانید با وجود دنیای وسیع اینترنت این کار امکان پذیر است. چند دقیقه ذهنتان را از کار دور کنید و وارد سایتی شوید که همیشه از آن خرید می‌کنید. شاید تماشای لوازم جدیدی که روی سایت قرار گرفته کمی ذهن شما را شادتر کند. یا گوشی خود را بردارید و چند دقیقه یک بازی فکری کنید. هرچند این بدین معنا نیست که شما باید همیشه در محیط کار خود مشغول بازی کردن باشید. این یک پیشنهاد است که فقط چند دقیقه ذهنتان از درگیری‌های موجود آزاد شود. اگر به پایان زمان کاری خود رسیده‌اید شاید دیدن یک دوست در کافه مورد علاقه‌تان بتواند کمی شما را آرام کند.

راهکارهای کنترل خشم
یک بازی فکری کنید تا کمی ذهنتان از خشم آزاد شود.
  1. از موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اید به طور موقت خارج شوید

اگر در جلسه با مدیرتان به مشکل خوردید و احساس کردید خشم شما مانع می‌شود بتوانید تصمیم درستی بگیرید، برای کنترل خشم خود باید کمی از آن فضا دور شوید. اگر امکان آن وجود دارد زمانی را از مدیرتان مرخصی بگیرید تا از شرکت خارج شده و کمی آرام شوید. سعی کنید خشمگین رفتار نکنید و با آرامش شرایط را برای او توضیح دهید. از او بخواهید به شما چند دقیقه زمان بدهد تا کمی آرام شوید و دوباره برای حل مشکل پیش آمده دور هم جمع شوید. شاید این به نظرتان عجیب بیاید، اما اینکار بهتر از این است که بیشتر تحت فشار قرار بگیرید و نتوانید کنترل خشم خود را در دست بگیرید.

راهکارهای کنترل خشم
کمی از محیطی که برایتان خشم ایجاد کرده دور شوید. حتی اگر فقط برای چند دقیقه باشد.
  1. به این فکر کنید که فرد مقابل شما از قصد کاری را انجام نداده است

این نکته شاید برای خیلی‌ها پیش آمده باشد. عصبانی شدن از یک همکار ممکن است موجب شود ما فکر کنیم فرد با ما خصومت و مشکل خاصی داشته است. در حالیکه باید به این هم فکر کنیم که شاید واقعا قصد عصبانی کردن ما را نداشته و فقط سعی کرده کارش را انجام دهد. ما باید بتوانید خودمان را در شرایط فرد مقابلمان بگذاریم. چه این فرد مدیرمان باشد چه یک همکار، شاید دلیلی برای رفتار خود داشته باشد. شاید اگر ما نیز در چنین شرایطی بودم همینطور رفتار می‌کردیم. در نهایت اگر بخواهید در یک محیط با همکاران و مدیران دیگر کار کنید باید بتوانید با شخصیت هر یک از افراد نیز کنار بیایید. باید بتوانید کنترل خشم خود را در رفتارهایی که شما را اذیت می‌کنند در دست داشته باشیم تا بتوانیم یک اجتماعی ایجاد کنیم که همه کارها در آن طبق روال پیش می‌رود.

  1. خشم خود را به فرد مورد نظرتان بگویید.

شما از فردی در محیط کارتان خشمگین می‌شوید. سریع به سراغ فرد دیگری می‌روید و از خشمتان می‌گویید. آن فرد راهکارهایی به شما می‌دهد که ممکن است خشم شما را بیشتر کند. این روالی است که اغلب افراد طی می‌کنند. بهنگام خشمگین بودن همه ما به دنبال فردی هستیم که بتوانیم با او صحبت کنیم. این در حالیست که بهتر است ما خشم خود را با فرد مورد نظر در میان بگذاریم. پس از اینکه کمی آرام شدید با همکار یا مدیرتان صحبتی داشته باشید.

شاید مستقیم نتوانید به مدیر خود بگویید که از او عصبانی هستید اما می‌توانید با همکارتان صحبت کنید و این مساله را به او بگویید. حتما لازم نیست این کار را در همان روز انجام دهید. ابتدا ذهنتان را آرام کنید، در همان لحظه کنترل خشم خود را در دست بگیرید و روز بعد با او صحبت کنید و مشکل را حل کرده و برایش راهکاری بیابید.

راهکارهای کنترل خشم
اگر با همکار خود به مشکلی برخورد کرده‌اید به جای اینکه بگذارید خشم این مشکل در ذهنتان ریشه کند، مشکل را با او در میان بگذارید.

سخن پایانی

خشم از جمله احساساتی است که هر فردی در وجود خود دارد. نمی‌توانیم بگوییم هیچگاه از هیچ شرایطی خشمگین نشده‌ایم. بخصوص در محیط کار که اغلب باید با افراد مختلف سر و کله بزنیم و گاهی ممکن است اشتباهاتی را نیز مرتکب شویم. راهکارهای کنترل خشم در محیط کار به ما کمک خواهد کرد بتوانیم عملکرد بهتری در محیط کار خود داشته باشیم. هیچ کارمند خشمگینی نمی‌تواند در بزرگترین شرکت‌های جهان نیز بدرخشد. باید راهی برای کنترل خشم خود بیابید و سعی کنید در بدترین شرایط نیز با پیروی از راهکارهای کنترل خشم، آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید تصمیمات درست‌تری بگیرید.

فکر می‌کنید این راهکارها برای کنترل خشم در محیط کار کافیست؟ اگر شما هم راهکار دیگری به نظرتان می‌رسد با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =