تون آپ خودرو چیست و چگونه انجام میشود؟
تون آپ خودرو یا همان تیون آپ، کلید واژهای ست که از استفاده آن فاصله گرفتهایم. به واقع مدتی ست که دیگر این واژه بین صاحبان خودرو و تعمیرکاران رد و بدل نمیشود. تون آپ به مجموعهای کارهایی گفته میشد که در نهایت موجب بهبود وضعیت احتراق و بالا رفتن کیفیت عملکرد موتور خودرو میگشت. اما در حال حاضر چیزی که از تون آپ میبینیم و در واقع از آن به یادگار مانده است، به تعویض فیلترها و حداکثر شمعها مربوط میگردد.
تون آپ خودرو را میتوانیم تنظیم موتور به شکل سنتی و چک کردن بخشهای مختلف خودرو از جمله روغن موتور، فیلترها، تایرها، عیب یابی شمعها و غیره بدانیم.
آیا تون آپ خودرو لازم است؟
اگر پای صحبت پدر من بنشینید، احتمالا با لحنی دوستانه به شما نصیحت میکند که گاه و بیگاه، تون آپ خودرو را فراموش نکنید.
اما اگر این سوال را از متخصصان بپرسید؛ به شما میگویند که نیازی به این کار نیست و همان سرویسهای دورهای توصیه شده از سوی خودروساز کفایت خواهد کرد. به علاوه لازم است که به موقع برای تعویض روغن، بررسی فشار باد تایرها، معاینه شمعها، تعویض فیلترها و … اقدام کنید.
نکته: غالبا و به طور رایج توصیه میشود که شمعها را پس از طی هر ۵۰ هزار کیلومتر تعویض نمایید. تعویض فیلترها نیز با هر بار تعویض روغن، میتواند در بهبود عملکرد خودرو تاثیرگذار باشد.
با داشتن یک جدول زمانی دقیق و اصولی برای چک لیست خودروی خود، میتوانید همیشه اتومبیلی سرحال و سرپا داشته باشید.
اگر هم مانند پدر من خیلی اصرار به تون آپ داشته باشید، به احتمال زیاد تعمیرکار تمام آن را در به روز رسانی ECU یا همان کامپیوتر مرکزی خودرو، تست سنسور اکسیژن و عیب یابی آن، یا چک کردن مسیر خروج گازها و دود از اگزوز خلاصه خواهد کرد.
اقدامات موثر به جای تون آپ خودرو
همان طور که اشاره کردیم اقدامات موثر به جای تون آپ خودرو، به طور دقیق و کاربردی به شرح زیر هستند:
تعویض به موقع روغن موتور
بهترین زمان برای تعویض روغن موتور، بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ کیلومتر است. اما به خاطر داشته باشید بسته به نوع رانندگیتان، این مدت زمان میتواند کمتر باشد. اما در بهترین حالت نیز نباید بیش از این مدت، نسبت به تعویض روغن کوتاهی کنید.
تعویض فیلتر روغن
اگر چه روی کاغذ گفته میشود که به ازای هر دو بار تعویض روغن، نسبت به تعویض فیلتر روغن نیز اقدام شود؛ اما با توجه به هزینه اندک فیلتر روغن، بهتر است با هر بار تعویض روغن، این فیلتر را نیز تعویض نمایید.
تعویض روغن در محل
- ✔تعویض روغن خودروهای ایرانی و خارجی
- ✔تعویض صافی بنزین
- ✔تعویض فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر کابین
- ✔تعویض روغن گیربکس، واسکازین، تعویض روغن ترمز، ریختن ضد یخ و شیشه شور
تعویض فیلتر هوا
با توجه به وضعیت آلودگی هوا و ذرات معلقی که اکنون دیگر همه روزه داریم، تعویض فیلتر هوا به ازای هر ۵۰۰۰ کیلومتر توصیه میشود. برای راحتی کار، میتوانید طی هر بار تعویض روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا را نیز همزمان تعویض نمایید.
بازدید شمعها
همان طور که در بالا اشاره کردیم، زمان مناسب برای تعویض شمعها در حدود ۵۰ هزار کیلومتر تعیین شده است. البته باید این موضوع را در خصوص مدل خودروی خود، در دفترچه راهنمای آن بررسی نمایید. اما توجه داشته باشید که این ۵۰ هزار کیلومتر، زمان تعویض شمعها است و توصیه میشود که هر ۲۰ هزار کیلومتر و یا حتی کمتر، معاینه و بررسی شمعهای خودرو انجام شود.
بررسی باد تایرها
بررسی میزان باد تایرها و سلامت لاستیکها را نیز در تون آپ خودرو سنتی داشته ایم و اکنون نیز در فهرست رسیدگیهای دورهای قرار دارتد.
برای بازدید و بررسی باد چرخها و نداشتن عیوبی که به ترکیدن لاستیک منجر شود؛ میتوانید قراری با خودتان بگذارید. به طور مثال من یک آپاراتی و تنظیم باد را در خیابانی، نه چندان نزدیک به محل سکونتم در نظر گرفتهام. شخصی که مسئول چک کردن باد تایرها و تنظیم باد آنهاست، پیرمردی خوش برخورد و مهربان به نظر میرسد و دقت زیادی هم دارد. به طور میانگین ماهی دو بار حتما مسیرم به این مرکز برخورد میکند. با خودم قرار گذاشتهام که در هر بار عبور از مقابل این مرکز، حتما برای تست باد تایرها و بررسی سلامت لاستیکهای خودرو توقف کنم.
این به عادتی شیرین و در عین حال مفید برای خودروی من تبدیل شده و اتفاقا منظره روبرو و زمین بازی که کودکان در آن مشغول جست و خیز و تاب خوردن هستند، جذاب و دلچسب به چشم میآید.
تون آپ خودرو چه مزایا و معایبی دارد؟
با وجود تمام تفاصیل بالا، شاید در نهایت بپرسید تون آپ خودرو چه مزایا و معایبی دارد؟ نمی توانیم تون آپ خودرو را امری مضر بدانیم؛ اما با مدرن شدن همه چیز، سرویسهای رسیدگی به خودرو نیز شکل مدرنتر و اصولیتر به خود گرفته و انتظار میرود که ما نیز، طبق همین سیستم پیش برویم. به همین دلیل مراجعه به مراکز تون آپ خودرو، که هنوز در برخی از نقاط شهر نفس میکشند، به شکلی هدر دادن پولی ست که در جیب خود نگاه داشتهاید.
به نظر من خیلی مطالب جالب و آموزنده ای برای کسانی از ماشین سر در نمی آورند هست.ولی به نظر من که یه مکانیک کاملا حرفه ای هستم اصلا مطالب کاملی نبود و خیلی نقص داشت.