ترمز بریدن خودرو چطور اتفاق می‌افتد و عکس العمل صحیح مقابل آن چیست؟

1

ترمز بریدن خودرو از آن دسته اتفاقاتی‌ست که با رخ دادن آن، در موقعیت سختی قرار خواهیم گرفت. به ویژه اگر در یک مسیر پرترافیک قرار گرفته و قادر به ادامه دادن در مسیر مستقیم نباشیم، اوضاع به مراتب وخیم‌تر می‌گردد. اما از آن جایی که برای هر راننده‌ای احتمال قرار گرفتن در چنین موقعیتی وجود دارد، بهتر است نسبت به دلایل رخداد آن و بهترین عکس العمل در چنین موقعیتی، اطلاعات و آگاهی کافی کسب کنیم. با استادکار همراه باشید .

عملکرد ترمزها در عین پیچیدگی، بسیار ساده نیز به نظر می‌رسد. با فشار دادن پدال ترمز، بر پیستون‌ها فشار وارد آورده و پیستون‌ها نیز به ترمزها می‌رسند. عمل کاهش سرعت و توقف خودرو نیز با ایجاد نیروی اصطکاک میان چرخ‌ها و جاده، اتفاق می‌افتد. اما با شکل نگرفتن این اصطکاک به هر دلیلی، ترمزها عمل نکرده و با اصطلاح ترمز بریدن؛ روبرو می‌شویم.

ترمز بریدن خودرو تحقیق درباره سیستم ترمز خودرو
سیستم ترمزگیری از مهم ترین بخش های فنی خودرو به شمار می رود و باید نسبت به سرویس های دوره ای آن کاملا هشیار و دقیق باشید.

ترمز بریدن خودرو چیست؟

ترمز بریدن خودرو به این معناست که علی رغم فشردن پدال ترمز، اتفاقی نیفتاده و خودرو متوقف نمی‌گردد. در این شرایط با دو حالت روبرو خواهید بود: یا پدال ترمز به راحتی تا انتها رفته و کاملا خالی است و یا این که پدال محکم سر جای خود قرار داشته و قادر به فشردن آن به سمت پایین نیستید. در این حالت به اصطلاح می‌گویند که ترمز پر است و عمل نمی‌کند.

تعویض لنت ترمز خودرو در محل

تعویض لنت ترمز خودرو در محل

  • خدمات تعویض لنت ترمز خودرو در محل
  • تعویض لنت ترمز عقب و جلو انواع ماشین‌های ایرانی و خارجی
  • تعویض لنت ترمز پراید، سمند، تیبا، ال 90، پژو پارس، 206، 405 و تمامی خودروهای داخلی
دریافت این خدمت از استادکار

دلایل ترمز بریدن خودرو با ترمز خالی

در این شرایط ممکن است روغن ترمز فاسد شده و یا به شدت از حجم آن کاسته شده باشد. همین طور ایراد در سیلندرها نیز می‌تواند به ترمز بریدن منجر شود. داغ شدن بیش از اندازه ترمزها نیز باعث می‌شود که اصطکاک لازم میان لنت‌ها و کفشک‌های ترمز ایجاد نشده و در نتیجه توقف و یا حتی کاهش سرعت نیز صورت نگیرد.

چگونه ترمز ماشین را ببریم
ترمز بریدن خودرو می تواند به دلیل اشکال در سیلندرها، داغ شدن ترمزها، مشکل در روغن و … باشد.

دلایل ترمز بریدن خودرو با ترمز پر

زمانی که پدال را سفت و سخت یافته و قادر به فشردن آن به سمت پایین نباشید، باید خود پدال را به لحاظ آزاد بودن بررسی کنید. به علاوه این حالت می‌تواند به ایراد در پمپ نیز مربوط باشد. البته مهم‌ترین مطلب این است که حین ترمز بریدن خودرو، دقت به مسیر پیش رو داشته و از تصادف با خودروهای جلویی و کناری، پیشگیری به عمل آورید. چک کردن مانع زیر پدال یا هر گونه مشکل دیگری، باید به موازات دقت به رانندگی صورت پذیرد.

عوارض نکشیدن ترمزدستی ماشین
در صورت سفت شدن پدال ترمز، آن را به لحاظ گیر کردن قطعه ای در اطراف و به خصوص زیر پدال، بررسی نمایید.

هشدارهای پیش از ترمز بریدن

در بیشتر مواقع پیش از رخ دادن اتفاق اصلی ترمز بریدن، هشدارهایی را شاهد هستیم که متاسفانه معمولا از کنار آن‌ها با بی‌اهمیتی می‌گذریم. به طور مثال علائم هشدار از جمله موارد زیر هستند:

صدای جیرجیر ترمز

صدای جیرجیر ترمز می‌تواند حاکی از رو به تمام بودن لنت‌های ترمزها باشد. این به شما هشدار می‌دهد که باید نسبت به تعویض لنت ترمزها اقدام کنید و نادیده گرفتنشان، عواقب ناخوشایندی خواهد داشت.

دیر ترمز گرفتن

برخی اوقات نیز حین رانندگی مشاهده می‌کنید که ترمز دیر عمل کرده و یا خط توقف بیش از آن چه باید، طول می‌کشد. در این صورت حتما باید برای سرویس سیستم ترمز اتومبیل اقدام کرده و موضوع را ساده قلمداد نکنید.

ترمز بریدن خودرو
صدای جیرجیر ترمز یا دیر عمل کردن آن، از نشانه های هشدار ابتدایی پیش از ترمز بریدن است که باید حتما به آن ها توجه داشته و به موقع برای رفع شان اقدام کرد.

عکس العمل صحیح در مواجه با ترمز بریدن خودرو

در صورتی که حین رانندگی در مسیر پیش روی خود، متوجه بریده شدن ترمز گشتید، صحیح‌ترین عکس العمل چه می‌تواند باشد؟ این اتفاق به خودی خود پرریسک بوده و خطر تصادف با خودروهای دیگر و حتی عابر پیاده را پیش می‌آورد. اما با رعایت کردن مراحل زیر، می‌توانید ریسک‌های وابسته به این موضوع را به شدت کاهش دهید:

  • پیش از هر چیزی خونسردی خود را حفظ کنید. حفظ آرامش و دست پاچه نشدن، مهم‌ترین اصل در کنترل اتومبیل خواهد بود.
  • خودروی خود را در اولین فرصت به لاین کم سرعت (سمت راست مسیر) برانید و فلاشر خودرو را روشن کنید.
  • با استفاده از بوق دیگر خودروها را از وضعیت خود آگاه سازید.
  • پدال ترمز خالی شده را چندین بار فشار داده و سعی کنید تا به پر شدن دوباره ترمز کمک کنید. (در مواقعی چندین بار پمپ زدن به پدال ترمز، مشکل را رفته رفته مرتفع ساخته و دوباره نیروی ترمز را زیر پای خود خواهید داشت.)
  • در صورتی که قادر به بازگرداندن نیروی ترمز نشدید، از دنده معکوس بهره بگیرید. در هر دنده‌ای که قرار دارید، یک دنده پایین‌تر آمده و رفته رفته به این شکل سرعت خود و دور موتور را کمتر کنید.
عکس العمل صحیح در مواجه با ترمز بریدن خودرو
برای متوقف ساختن خودرویی که ترمز آن بریده است، باید به سمت راست مسیر آمده و به کمک دنده معکوس و ترمز دستی، سرعت خودرو را کاهش داده و آن را متوقف سازید.
  • پس از کم کردن دنده و در پی آن کاهش سرعت؛ می‌توانید از ترمز دستی نیز کمک بگیرید. البته برای استفاده از ترمز دستی نیز قاعده‌ای وجود دارد. پیشنهاد می کنیم مقاله موارد خرابی ترمز دستی را مطالعه فرمایید .
  • شما به هیچ وجه نباید از ترمز دستی در سرعت و دنده‌های بالا استفاده کنید. در این صورت احتمالا به جای توقف خودرو، موجب چپ کردن آن خواهید شد. به علاوه حتی در سرعت پایین نیز اجازه به یکباره کشیدن ترمز دستی را ندارید، بلکه باید آن را به آرامی و آهستگی و رفته رفته بالا بیاورید. توجه داشته باشید که به یکباره کشیدن ترمز دستی حین حرکت، موجب قفل شدن چرخ‌های عقب شده و خطرات بعدی را به دنبال خواهد داشت.
  • اگر به کمک رفتارهای فوق، موفق به متوقف ساختن خودرو شدید، فلاشرها را روشن کرده و با استفاده از گذاشتن علامت خطر در مسیر، سایر خودروها را از توقف خود مطلع سازید.
  • اما اگر با این همه همچنان خودروی شما متوقف نشد، چاره‌ای جز قربانی کردن خود خودرو باقی نمی‌ماند. باید خونسردی خود را حفظ کرده و خودرو را از جلو به پرچین، درخت و یا در نهایت گارد ریل‌های مسیر بکوبید. پیش از آن از بسته بودن کمربند ایمنی اطمینان حاصل کرده و چک کنید که حتما ایربگ‌ها فعال باشند. توصیه می‌شود که حتی الامکان چیزی نرم‌تر از گارد ریل یافته و اگر جایی کیسه‌های سیمانی، بوته‌های انبوه درخت و یا مانند آن‌ها را مشاهده کردید، برای توقف به آن سمت پناه ببرید. اما در نهایت تصادف با گارد ریل و صدمه دیدن خودروی شما، به مراتب بهتر از تصادف با سایر خودروها و به خطر انداختن جان افراد خواهد بود.
پیشگیری از ترمز بریدن خودرو ترمز بریدن خودرو
در نهایت و در صورت عدم موفقیت به متوقف ساختن خودرو به کمک دنده ها، خودرو را به بوته های کنار مسیر و یا مانند آن ها بکوبید.

پیشگیری از ترمز بریدن خودرو

چیزی که می‌تواند از ترمز بریدن خودرو، جلوگیری به عمل آورد؛ سرویس‌های دوره‌ای به موقع و نگهداری سیستم ترمز اتومبیل است. باید لنت‌ها را به موقع تعویض کرده و نسبت به تعویض روغن ترمز نیز هشیار باشید. دیسک‌ها چطور؟ بازبینی دیسک‌های ترمز نیز جای خود دارد و عدم توجه به آن‌ها، می‌تواند به ریسک‌های بزرگی چون بریده شدن ترمز منجر شود.

با گذر از تمام استرس‌هایی که در بالا مرور کردیم، خبر خوشحال کننده این است که در خودروهای با سیستم‌های ترمزگیری جدید، کمتر شاهد چنین رویدادی هستیم؛ اما با این همه همیشه باید نسبت به وضعیت‌های این چنینی هشیار بوده و آمادگی لازم را از پیش داشت. مقاله قبلی ما در زمینه ترمز با عنوان همه چیز درباره ترمز ABS بسیار جامع بوده است آن را نیز می توانید مطالعه کنید .

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

1 نظر
  1. علیرضا می گوید

    بسیار عاالی ??

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 3 =