تفاوت کولر گازی اینورتر و کولر معمولی چیست؟

0

در مقاله قبل به کولر گازی کم مصرف پرداختیم و بدون شک داشتن یک کولر با کیفیت و هوای خنک جز اولویت‌های همه ما برای فضل تابستان است. همانطور که می‌دانید پیشرفت روزانه تکنولوژی سبب شده تا هر روزه دستگاه‌های سرمایشی جدید روانه بازار شود و شاید این موضوع انسان را هنگام خرید سردرگم کند. کولر گازی اینورتر و کولر معمولی جز دسته دستگاه‌های سرمایشی محبوبی هستند که هر فردی بنا به تجربه خود یکی از آن‌ها را توصیه می‌کند از این رو استادکار تصمیم گرفته تا راهنمای جامعی درباره تفاوت کولر گازی اینورتر و کولر معمولی را برای شما فراهم کند تا امکان خرید و انتخاب برای شما آسان شود .

همانطور که می‌دانید بعضی از روزهای داغ تابستان بدون هوای خنک کولر قابل تحمل نیست در نتیجه انتخاب یک سیستم سرمایشی مناسب و با کیفیت جز الزامات برای خانه یا محل کار است. قطعا می‌دانید که هنگام خرید کولر موارد بسیار مختلفی مانند راندمان کاری کولر، هزینه آن، میزان مصرف انرژی و اینکه کولر گازی کم مصرف باشد، باید مورد توجه قرار بگیرد و اما ممکن است بسیاری از افراد با این سوال که تفاوت کولر گازی اینورتر و کولر معمولی چیست؟! ذهن خود را درگیر کرده باشند. پیشنهاد می کنیم ۴ مورد از عوارض و حساسیت به باد کولر گازی را نیز مطالعه کنید .

اگر شما هم جز این دسته افراد هستید در ابتدا بایستی بگوییم که توجه داشته باشید هر دو کولر اینورتر و کولر معمولی سیکل مکانیکی و برودتی کاملا شبیه به یکدیگر دارند و در واقع مهم ترین تفاوت میان آن‌ها در مدار الکتریکی سیستم است. به عبارت دیگر به زبانی ساده اینورتر یک نوع کیت الکتریکی است که در سر راه کمپرسور قرار می‌گیرد و کمپرسور را به صورت دور متغیر به کار می‌اندازد اما این مشخصه در کولر معمولی وجود ندارد.

کولر گازی اینورتر چیست؟

کولر گازی اینورتر جز دسته دستگاه‌های سرمایشی نسبتا جدید است که در چند دهه اخیر جز دسته دستگاه‌های بسیار محبوب شده و استقبال بسیاری از آن صورت گرفته است. بسیاری از افراد از بابت اینکه کولر گازی اینورتر نوعی کولر گازی کم مصرف است، استفاده از آن را به کولر معمولی ترجیه می‌دهند. البته ناگفته نماند که کولر گازی اینورتر انواع مدل‌های مختلف دارد و در برخی از مدل‌های پیشرفته آن سیستم‌های جدیدی از تهویه مطبوع، فیلتراسیون پیشرفته و … وجود دارد که در خنک سازی هوا تاثیر بسزایی دارد.

سیستم عملکرد کولر گازی اینورتر بدین صورت است که وقتی کاربر دمای مورد نظر خود را با ریموت دستگاه تنظیم می‌کند، کولر سعی می‌کند دمای محیط را به دمای تعریف شده کاربر برساند و سپس با استفاده از ترموستاتی که در داخل آن به کار رفته دمای محیط و دستگاه را متعادل می‌کند و پس از آن موتور خاموش می‌شود. اما حتی با خاموش شدن موتور، ترموستات باز هم همواره دما را چک می‌کند تا در صورت تغییر دما کمپرسور موتور را مجددا راه اندازی کند.

اما شاید با خودتان فکر کنید که قطعا خاموش و روشن شدن موتور و یا احتمال وجود شوک‌های الکتریکی می‌تواند این مدل کولر گازی را پر مصرف کن! قطعا درست است و به همین خاطر نسل اینورتر را در کولرهای گازی پیاده سازی کردند تا بتوان از کمپرسور دور متغیر استفاده کرد. بدین صورت تکنولوژی اینورتر سبب کاهش میزان فرکانس و ولتاژ شده و کولر شما تبدیل به یک کولر گازی کم مصرف می‌شود.

کولر گازی اینورتر
نسل جدید کولرهای گازی با تکنولوژی اینورتر توانسته بهترین عملکرد سرمایشی را داشته و به عنوان یک کولر گازی کم مصرف در اختیار مردم قرار بگیرد.

کولر گازی معمولی چیست؟

کولرهای معمولی گازی را می‌توان جز نسل اول کولرهای گازی دانست. همانطور که قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم تمام مدل‌های کولر گازی عملکردی مشابه دارند و اما بارزترین تفاوت مدل کمعمولی این کولر‌ها با نوع ایورتر در مصرف انرژی است. کولر گازی معمولی پس از روشن شدن با میزان حداکثر توان برودتی که دارد شروع به کار کرده و تا زمانی که دمای هوای محیط را به حد مطلوب برساند کار کرده و سپس خاموش می‌شود. دو نکته در مورد عملکرد کولر گازی معمولی وجود دارد:

  1. قطعا خاموش و روشن شدن کمپرسور دستگاه به صورت متوالی موجب استهلاک شدید می‌شود.
  2. اگر بخواهیم زمان روشن و خاموش شدن کولر را کنترل کنیم و بهبود ببخشیم باید بین دمای روشن شدن دستگاه و خاموش شدن آن یک اختلاف ثرار دهیم تا با کوچکترین تغییر دما، کولر گازی روشن یا خاموش نشود که معمولا این اختلاف دما بین ۱ تا ۳ درجه است.
کولر گازی اینورتر
نخستین نسل کولرهای گازی که امروزه در دسته کولرهای معمولی قرار دارند با وجود سیستم سرمایشی نسبتا خوب اما مصرف برق و استهلاک بالایی دارند.

تفاوت کولر گازی اینورتر و کولر معمولی

تا به اینجا درباره هر کدام از دستگاه‌های سرمایشی  مورد نظر و اینکه عملکرد هر کدام به چه شکل است صحبت کردیم و قطعا چیزهایی درباره تفاوت‌ها باید دستگیرتان شده باشد اما با این حال می‌خواهیم نگاه مفصل‌تری به این تفاوت‌ها بی‌اندازیم:

همانطور که در جریان عملکرد این دو سیستم سرمایشی هستید، می‌دانید که کولر گازی اینورتر از سیستم مجهزتر و پیشرفته‌تری نسبت به کولر گازی معمولی برخوردار است. به طور مثال در سیستم کولر گازی اینورتر کمپرسور طوری طراحی شده است که روی دور متغیر قرار دارد و با توجه به سنسوری که در اینورتر وجود دارد می‌توان قدرت موتور را نسبت به دمای محیط تنظیم کند. این اتفاق سبب کاهش مصرف برق شده و یک مزیت بسیار عالی برای کولر گازی اینورتر تحت عنوان کولر گازی کم مصرف شده است. ناکفته نماند که در بسیاری از موارد همین تفاوت موجب شده تا اکثرا به سمت خرید کولر گازی اینورتر بروند تا کولر گازی معمولی. می توانید نگاهی به مزایای کولر گازی نسبت به کولر آبی نیز بیاندازید .

تکنولوژی اینورتر به کار رفته در کولر گازی از موتور در مقابل افت ولتاژ، شوک الکتریکی و هر مشکل احتمالی دیگری جهت آسیب دیدن موتور جلوگیری می‌کند و این در حالی است که چنین ویژگی در کولر گازی معمولی وجود ندارد و موتور کولور گازی معمولی بیشتر در معرض استهلاک و آسیب قرار دارد.

همانطور که قبل‌تر به آن اشاره کردیم کولر گازی معمولی پی از هر بار هماهنگ سازی میان دما محیط و کولر خاموش می‌شود و دوباره به کار می‌افتد و همین خاموش و روشن شدن مستر کمپرسور موجب ایجاد سر و صدا بسیار در محیط می‌شود که خوشبختانه مدل اینورتر این مشکل را ندارد.

به جز لحظه راه‌اندازی و میزان مصرف انرژی متفاوت، کولر گازی اینورتر و کولر گازی معمولی تفاوت‌های دیگری نیز دارند. به طور مثال کولر گازی اینورتر با توجه به تجهیزاتی که دارد امکان کنار دما در حد بسیار مطلوب را دارد زیرا کمپرسور آن با رسیدن دما به میزان تعریف شده خاموش نمی‌شود بلکه سرعت چرخش و بار برودتی آن کاهش می‌یابد.

کولر گازی اینورتر

شاید این نکته برای شما هم جالب باشد که یک کولر گازی کم مصرف مانند مدل اینورتر به جای خاموش شدن هنگام رسیدن به دمای مطلوب سرعت گردش بار برودتی را کاهش می‌دهد تا یک نوع بالانس انرژی به وجود آورد. این بدان معنا است که گرمای ایجاد شده در محیط پیرامون با گرمای جذب شده توسط کولر گازی اینورتر کاملا برابر شده و دیگر نیازی به کارکرد با حداکثر توان وجود ندارد. از این رو گفته شده که در چنین شرایطی مصرف کولر گازی بسیار کم و در حد یک کولر آبی خواهد بود و یا حتی ممکن است کمتر از آن نیز شود.

این نکته را هرگز فراموش نکنید که کولر گازی اینورتر همانند کولر گازی معمولی در پیک کار خود و در زمان کارکرد حداکثر توان، مصرف برق مشابه را دارند و ی‌توان تنها تفاوت آن‌ها را در نوع کنترل ظرفیت و راهن اندازی کمپرسور دانست و خب اتفاقا به همین دلیل است که از نظر اقتصادی ممکن است توجیه اینکه چرا قیمت اینورتر اختلاف بسیار زیادی با نوع کولر معمولی دارد ساده نباشد اما همین کاهش مصرف برق در مدل اینورتر که برخی از بندها تا ۶۰ درصد آن را تضمین کرده‌اند می‌تواند دلیلی بر اختلاف قیمت آن‌ها باشد.

نتیجه گیری

راه‌اندازی بسیار آسان کمپرسور، مصرف انرژی کم و نوسان کم در محیط از مزیت‌هایی است که کولر گازی اینورتر را نسبت به کولر گازی معمولی متمایز و محبوب‌تر کرده است اما در کنار تمام مزایایی که دارد قیمت بسیار بالای آن و هزینه تعمیرات لازمه نیز نارضایتی‌هایی را به دنبال دارد. اما اگر به دنبال راندما کار خوب و به صرفه بودن هستید حتما پیشنهاد می‌دهیم بودجه لازم برای خرید نوع اینورتر را فراهم کنید و از داشتن تابستانی خنک و بدون دردسر لذت ببرید. پست قبلی استادکار در مورد مزایای کولر آبی نسبت به کولر گازی آگاهی شما را بالاتر خواهد برد می توانید آن را مطالعه کنید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 5 =