آموزش تعویض شیشه شومینه

0

شومینه یکی از زیباترین انواع تجهیزات گرمایشی است که از دیرباز تا به امروز تغییرات زیادی را بر خود دیده و همچنان به عنوان یکی از جذاب‌ترین وسایل گرمایشی در خیلی از ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شومینه‌های امروزی برخلاف مدل‌های کلاسیک آن برای افزایش کارایی و امنیت و همچنین مدرن‌تر به نظر رسیدن، دارای شیشه هستند و تعویض شیشه شومینه یکی از اولین کارهایی است که افرادی که در خانه از این شومینه‌ها استفاده می‌کنند باید با آن آشنا باشند و نحوه نصب شیشه شومینه را به خوبی بدانند.

در این مقاله از استادکار قصد داریم تا با روش تعویض شیشه شومینه و همچنین نصب شیشه شومینه بیشتر آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.

نحوه باز کردن شیشه شومینه

قبل از تعویض شیشه شومینه، باید شیشه قبلی را باز نمایید. برای این کار در محل قرارگیری شیشه‌ها در ۴ طرف آن، براکت‌هایی وجود دارد که همانند قاب شیشه از شیشه محافظت می‌کند، ابتدا براکت‌ها را با استفاده از پیچ گوشتی در چهار طرف باز نمایید. با شل کردن پیچ‌ها حواستان باشد که شیشه را از قسمت پایین نگه دارید و بعد از باز شدن شیشه به آرامی آن را جدا کنید.

بیشتر بدانید آموزش نحوه تنظیم دمپر شومینه

قبل از تعویض شیشه شومینه، باید شیشه قبلی را باز نمایید
قبل از تعویض شیشه شومینه، باید شیشه قبلی را باز نمایید

نحوه تعویض شیشه شومینه

عوض کردن شیشه شومینه کار نسبتاً ساده‌ای است که اگر تنها کمی به کارهای فنی آشنا باشید، خودتان با پیروی از دستورالعمل‌های آن می‌توانید شیشه مناسبی را جایگزین شیشه قبلی کنید. در واقع تعویض شیشه شومینه به این صورت است که ابتدا باید شیشه قبلی را جدا نمایید و سپس بعد از آماده کردن شیشه مناسب در سایز و اندازه مورد نیازتان، شیشه جدید را جایگزین کنید.

مهم‌ترین موضوعی که در مورد تعویض شیشه شومینه وجود دارد این است که باید از شیشه مخصوصی که برای شومینه‌ها ساخته می‌شود استفاده کنید که تحمل دما و حرارت مستقیم حاصل از شومینه را داشته باشند. در ادامه می‌توانید با همه مراحل تعویض و نصب شیشه شومینه آشنا شوید.

  • اولین مرحله کار این است که در صورت داغ بودن شومینه، اجازه دهید شومینه شما به طور کامل خنک شود و برای این مرحله بهتر است حتی بعد از خاموش کردن آن تا فردا صبر کنید تا شیشه و تجهیزات داخل آن کاملا سرد شود.
  • اگر شیشه شومینه شما شکسته است، باید بعد از سرد شدن کاملا داخل شومینه را تمیز کنید و به وسیله جارو تمام دور و اطراف شومینه را از گرد و غبار و شیشه‌های ریخته شده پاک کنید. در این مرحله بهتر است برای اینکه به مشعل شومینه آسیب وارد نشود، چیزی شبیه به لیوانی پلاستیکی روی آن قرار دهید و همه اطراف آن را به خوبی تمیز نمایید و دیوارها را با حوله‌ای نمناک پاک کنید. توجه داشته باشید که روی دهانه مشعل گاز هیچ گرد و غبار و زباله‌ای نباشد و با دستمال نرم و تمیز به آرامی روی آن را تمیز نمایید.
  • اگر سنگ داخل شومینه را برداشته‌اید، برای گذاشتن دوباره آن‌ها فراموش نکنید که در همه قسمت‌ها از جمله پشت شومینه به سمت دهانه شومینه سنگ بریزید و قطر سنگ‌ها از ۱ اینچ بیشتر نشود. سپس شن را روی سنگ‌ها بریزید، طوری که تا قسمت نرسیده به بالای مشعل را پر کند.
سعی کنید در چیدن سنگ‌های داخل شومینه قطر آن در همه قسمت‌ها یکسان باشد.
سعی کنید در چیدن سنگ‌های داخل شومینه قطر آن در همه قسمت‌ها یکسان باشد.
  • در این مرحله بهتر است شعله‌های مشعل را امتحان کنید و از درست کار کردن آن مطمئن شوید، به همین دلیل قبل از تعویض شیشه شومینه حتما مشعل شومینه را روشن نمایید و ببینید که شعله‌ها به طور یکنواخت پخش می‌شوند یا خیر. سپس شعله را خاموش کنید.
  • در مرحله بعد باید شیشه آماده و متناسب با سایز شومینه را بردارید و شیشه را به صورت کمی مایل از قسمت ابتدای محل باز شدن شومینه روی محل قرار دهید. طوری شیشه را به آرامی در آن قرار دهید که تا عمق تقریبا ۳ اینچی وارد محل قرارگیری شیشه در جلوی شومینه شود و به آرامی همه قسمت‌‌های شیشه را در آن قرار دهید.
  • مراقب شیشه در قسمت پایین آن باشید و بعد از قرار دادن آن گیره مربوط به هر طرف را محکم کنید تا شیشه در سر جای خود قرار بگیرد. برای محکم شدن گیره‌ها بهتر است از انبردست کمک بگیرید.
  • براکت‌ها را نصب کنید و پیچ هر کدام از آن‌ها را به خوبی محکم نمایید.
بعد از نصب شیشه حتما پیچ‌ها را به خوبی سفت کنید.
بعد از نصب شیشه حتما پیچ‌ها را به خوبی سفت کنید.

نحوه اندازه گیری و آماده کردن شیشه شومینه

اگر برای تعویض شیشه شومینه منزلتان قصد دارید خودتان شیشه را اندازه بگیرید، باید قبل از این کار با نکاتی مهم در این باره آشنا شوید:

اگر شیشه قبلی شومینه شما سالم است بهتر است قبل از هر کاری، شروع به اندازه‌گیری دقیق آن کنید و همه میلی‌مترها را در این اندازه‌گیری رعایت کنید. اما در صورتی که شیشه شومینه شما شکسته و یا به آن دسترسی ندارید، برای اینکه اندازه دقیقی از شیشه داشته باشید باید ابعاد قاب داخلی شومینه را با دقت اندازه بگیرید و در انتها ۴/۱ اینچ از هر طرف آن کم کنید. برای مثال اگر اندازه قاب شما ۲۳ در ۱۵ اینچ بود باید شیشه‌ای به اندازه ۲۲ و ۴/۳ اینچ در ۱۴ و ۳/۴ اینچ شیشه داشته باشید.

در برخی موارد دود کردن شومینه هیزمی ممکن است از شیشه آن باشد، پیشنهاد میکنیم علت دود دادن شومینه هیزمی را بخوانید .

نحوه اندازه گیری و آماده کردن شیشه شومینه
در اندازه‌گیری شومینه باید به کوچک‌ترین میلی‌مترها نیز توجه کنید.

کلام آخر

بهتر است اگر تجربه‌ای در مورد اندازه‌گیری شیشه شومینه ندارید، برای این کار حتما از فردی باتجربه کمک بگیرید، چون تنها چند میلی‌متر اشتباه در اندازه‌گیری موجب می‌شود تا نتوانید شیشه را به خوبی بر روی شومینه جاسازی نمایید. به یاد داشته باشید که حتما از جنس شیشه مخصوص شومینه استفاده نمایید و برای تعویض آن از شخصی کمک بگیرید تا بتوانید شیشه را به خوبی بر سر جای خود قرار دهید. در انتها اگر نیاز به افرادی متخصص برای نصب داشتید، می‌توانید همین حالا اپلیکیشن استادکار را نصب کنید و از همکاران ما کمک بگیرید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

منابع: fireplace-glass | doityourself | homeguides

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + هفده =