مزایا و معایب کولر آبی سلولزی چیست ؟

7

کولر آبی سلولزی یکی از بهترین مدل‌های کولر آبی است که این روزها رقیب تنگاتنگ کولر آبی پوشالی شده است و با مکانیسم‌ها و قابلیت‌های برتر خود توانسته از کولر آبی پوشالی سبقت بگیرد و در حال حاضر در صدر جدول است.اما حق خریدار این است که از زیر و بم و به قول گفتنی ایرادات و مزایای کولر آبی سلولزی مورد نظر بداند. پس اگر قصد خرید کولر آبی سلولزی دارید این مقاله به شما کمک می‌کند تا با تمام مزایا و معایب کولر آبی سلولزی آشنا شوید ، با استادکار همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

کولر آبی سلولزی چیست؟

اخیرا یک جایگزین بسیار خوب برای پوشال‌های چوبی قدیمی وارد بازار شده است به نام پدهای سلولزی که در ساختار کولر آبی به کار می‌رود. نحوه عملکرد کولر آبی سلولزی درست شبیه به مدل کولر آبی پوشالی است و تنها تفاوت آن در پدهای متراکم به کار رفته است که قدرت راندمان و ضریب عملکرد سیستم خنک کننده را بالاتر می‌برد.

بیشتر بدانید چگونه بوی بد کولر آبی را از بین ببریم ؟

درواقع با توجه به اینکه رطوبت جذب شده توسط پدها، علیرغم بالا بودن رطوبت نسبی بیشتر از پوشال‌ها است، ریت انتقال حرارت هم در واسط‌های تبخری آن‌ها به صورت قابل توجهی بالا است. البته طبق گزارشات بدست آمده میزان افزایش انتقال حرارت در کولر آبی سلولزی حدود ۳۰% و میزان افزایش تبرید حدود ۱۵% است.

کولر آبی سلولزی چیست؟
همانطور که از نام کولر آبی سلولزی پیدا است، در ساختار این کولر از پدهای سلولزی به جای پوشال استفاده می‌شود که عملکرد و راندمان کاری کولر آبی را بالا می‌برد.

مزایا و معایب کولر آبی سلولزی در چیست؟

با وجود آنکه اکثرا درباره مزایای کولر آبی سلولزی سخن می‌گویند اما بهتر است بدانید که هیچ سیستم خنک کننده‌ای بی ایراد نیست به همین علت بهتر است علاوه بر مزایا با معایب کولر ابی سلولزی نیز آشنا شوید:

مزایا کولر آبی سلولزی

به کار رفتن پدهای سلولزی در کولر آبی سبب افزایش میزان قدرت جذب آب شده در نتیجه راندمان و خنک سازی کولر بالا رفته طوریکه در هر یک متر مکعب پد سلولزی، جذب آب تا ۶۰ لیتر را خواهیم داشت.

معایب کولر آبی سلولزی چیست؟
در سیستم خنک کننده کولر آبی، هر چه جذب آب بالاتر باشد هوای خنک‌تری ایجاد می‌شود.

طبق گزارشات اعلام شده از سمت متخصصین مربوط به سیستم‌های خنک کننده، میزان راندمان کولر آبی سلولزی بیش از ۸۰% گزارش شده است این در حالی است که در کولر آبی پوشالی این پارامترها به مراتب پایین‌تر است.

معایب کولر آبی سلولزی
هر چه میزان هدر رفت آب و برق کمتر باشد، راندمان بالاتر رفته و صرفه جویی بیشتر می‌شود از این رو کولر آبی سلولزی یکی از سیستم‌های خنک کننده به صرفه است.

پدهای سلولزی به کار رفته در کولر آبی ساختار یکپارچه و شبکه‌ای منظم دارد و استحکام آن بسیار بالا بوده و تغییر شکل یا افتادگی در گذر زمان ندارد. از طرفی منظم بودن ساختار شبکه‌ای پدهای سلولزی سبب شده تا آب به صورت یکنواخت روی سطح جذب شود و هوا خنک‌تر شود.

جنس اغلب پدهای سلولزی گالوانیزه و یا آلومینیوم است که کاملا در برابر آب مقاوم است و دچار اکسیداسیون نیز نمی‌شود در نتیجه ماندگاری بالاتری دارد. در واقع یکی از مزیت‌های پدهای سلولزی نسبت به پوشال این است که نیاز به تعویض سالیانه ندارد بلکه هر ۵ سال کافی است که پدها را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید انواع کاشی و سرامیک سرویس بهداشتی

طرفداران زیست محیطی جز افرادی هستند که کولر آبی سلولزی را بسیار قبول دارند زیرا در ساخت پدهای سلولزی از مواد کاملا قابل تجزیه استفاده می‌شود و از طرفی هیچگونه ماده سمی یا آلاینده‌ای در طی فرایند خنک سازی به محیط وارد نمی‌کنند و به همین خاطر است که به نام واسط‌های تبخیر دوستدار طبیعت(Eco Friendly) شناخته شده‌اند.

معایب کولر آبی سلولزی

یکی از مهم‌ترین و بارزترین معایب کولر آبی سلولزی، گران قیمت بودن پدهای آن است. اما به نظر کارشناسان از آنجا که همین پدهای سلولزی موجود در کولر آبی سلولزی میزان راندمان و عملکرد کولر را بالا می‌برد و همچنین سبب کاهش هزینه‌های مصرفی انرژی و هد رفت آب می‌شوند پس قطعا نمی‌توان گفت که هزینه بالا جز ایرادات کولر آبی سلولزی است اما با این حال برای افرادی که بودجه محدودی دارند این هزینه سنگین است.

سخن آخر

من فکر می‌کنم با وجود آنکه مسئله هزینه اولیه برای خرید کولر آبی سلولزی بسیار مشکل است و در واقع بودجه خود را برای خرید کولر محدود کرده‌اند، باز هم هزینه بالا یک مزیت است زیرا شما یک بار و برای همیشه هزینه می‌کنید اما برای مدت ۴ تا ۵ سال بدون آنکه نگران تعویض و یا تعمیر کولر باشید از آن استفاده می‌کنید و در نار در مصرف آب و انرژی نیز صرفه جویی می‌کنید و پول قبض کمتری برای شما صادر می‌شود. اگر شما هم فکر می کنید که کولر آبی شما نیاز به سرویس دارد و نیاز به تعمیرکار کولر آبی دارید، روی ما حساب کنید

7 نظرات
  1. کاوه می گوید

    با سلام
    شما به بزرگترین عیب کولرهای سلولزی در این مقاله اشاره نکردین . دقیقا جایی که پدهای سلولزی فشرده هستند و یکنواخت بودن آنها و راندمان در اثر فشردگی و یکنواختی دارند و هر پنج سال به بعد نیاز به تعویض دارند ، نکته منفی نهفته ای وجود دارد که بسیاری از مصرف کنندگان به آن توجه ندارند و آن :
    بوی نامطبوع این پدها در اثر به خود گرفتن باکتری ها و قارچ های موجود در این پدهاست که پس از 6 ماه به طور آزار دهندهی سبب مشکلات اساسی برای مصرف کننده خواهد بود . حالا خود دانید انتخاب با شماست که بوی باکتری ها را تحمل کنید یا میزان صرفه جویی در مصرف آب و برق و خنک کنندگی بالای کولر های سلولزی

  2. علی می گوید

    ما مدت زیادی کولر سلولوزی داشتیم و اصلا با مشکل بوی بد هم روبه رو نشدیم. دوستی که به این مشکل اشاره کردن شاید به درستی از کولر استفاده نمیکنن

  3. رحاب مالكي می گوید

    آیا اگر اب شور باشد تاثیری رو کولر سلولزی دارد؟

  4. ﺷﻬﺮاﻡ می گوید

    ﺳﻼﻡ, ﺁﻳﺎ ﻣﻲ ﺗﻮاﻥ ﭘﺪﻫﺎﻱ ﺳﻠﻮﻟﺰﻱ ﺭا ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﭘﺎﻫﺎﻱ ﭘﻮﺷﺎﻟﻲ ﻛﺮﺩ ﻳﺎ اﻳﻦ ﻛﻪ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻛﺎﻣﻼ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ اﺳﺖ?

  5. رضا می گوید

    بادرود واحترام امسال حدود یکماه قبل پدهای کولر را عوض کردم سیستم ابرسانی سرویس شد و اب به راحتی همه پدها را می پوشاند اما اکثر اوقات هوای خروجی کولر گرم می باشد لطفا راهنمایی فرمایید .شهر شیراز

  6. گرجی می گوید

    آیا اگر در مواقعی خواستیم آب کولر (سلولزی )راببندیم(فقط از فن استفاده کنیم)مشکلی ایجاد نمیشود؟

  7. عنایت اله سامی می گوید

    کولرآبی آپارتمان من درتراس قرارگرفته و زیر تراس پارکینگ ساختمان واقع شده.بدلیل ریزش آب ازکولر،همسایه شاکی شده،چون آب ازکولرمن برروی ماشین همسایه ریزش میکندواین آب حالت گچی داردوبشدت رنگ اتومبیل راخراب میکند.علرغم بالانس بودن کولر بازهم لیک آب ازکولرمشاهده میشود. سؤالی که ازدوستان دارم این است همه کولرآبی ها لیک دارندیاکولرمن که اسنوا هست این مشکل رادارد؟! وسؤال بعدی اینکه کولرهای سلولزی برای تراس مناسب هست؟باتوجه به اینکه تراس کوچک هست و الان کولر4000درقسمت بالای تراس نصب هست ودسترسی مشکلی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 6 =