چگونه با کاهش پسماند غذا از تغییرات اقلیمی جلوگیری کنیم؟

0

آیا می‌توان با کاهش پسماند غذا تغییرات آب و هوا را کنترل کرد و مانع از گرم‌تر شدن کره زمین شد؟ با رعایت تعدادی نکته ساده درباره نحوه صحیح استفاده از مواد غذایی، می‌توان تولید پسماند غذا را به کمترین میزان ممکن رساند. مواد غذایی یکی از اصلی‌ترین موادی است که همه‌روزه هدر داده و دور می‌ریزیم، درصورتی‌که می‌توانیم تغییر مثبتی در این موضوع ایجاد کنیم.

دلیل اهمیت کاهش تولید زباله و راه‌های کنترل آن چیست؟ تنها در ایالات متحده بیش از 35 میلیون تن غذا در سال دفن می‌شود و بد نیست بدانید که پسماند مواد غذایی حدود 8 درصد از گازهای گلخانه‌ای را در جهان تولید می‌کند. در حقیقت، مواد غذایی در محل دفن زباله بیش از هر نوع زباله دیگری پیدا می‌شود. با تجزیه این غذاها، گاز متان ساطع می‌شود که گرم‌‌کننده کره زمین است و ۲۵ برابر قوی‌تر از دی‌اکسیدکربن عمل می‌کند.

چنانجه در مورد حجم غذایی که توسط خانواده‌ شما طی هفته دور ریخته می‌شود، نگران هستید، باید بگوییم روش‌های ساده‌ای برای کاهش هدررفت در هر مرحله از فرآیند پخت وجود دارد. این راهکارها از مرحله خرید و نگهداری مواد غذایی گرفته تا پخت غذا و تمیزکاری بعد از آن را شامل می‌شوند. در این مطلب از استادکار به بررسی روش‌های کاهش پسماند غذا می‌پردازیم.

سازمان‌هایی که برای کاهش پسماند غذا تلاش می‌کنند را حمایت کنید

یکی از این سازمان‌ها اظهار دارد استفاده مجدد از پسماند غذا، راه‌ حل مناسبی برای کمک به بهبود شرایط آب و هوا خواهد بود. تقریباً یک‌سوم غذای جهان هرگز خورده نمی‌شود، این بدان معناست که زمین و منابع مورد استفاده آن بیش از حد نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرند و گازهای گلخانه‌ای تولیدشده بیشتر از ظرفیت زمین هستند.

کاهش تقاضا برای مواد غذایی به معنی کاهش تولید پسماند است. مواد غذایی مراحل نگهداری زیادی را طی می‌کنند تا به آشپزخانه ما برسند. اگر طی این مراحل تا حد ممکن از هدر‌رفت آنها جلوگیری کنیم، در نهایت به نتیجه دلخواه، یعنی کاهش تولید پسماند غذا خواهیم رسید.

  • فرقی ندارد مدیر یک فروشگاه مواد غذایی باشید یا خانه‌دار، هر کسی می‌تواند در نوع خود به فرآیند کاهش پسماند غذا کمک کند. به عنوان مثال بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی می‌توانند میوه‌هایی که از نظر ظاهری بی‌نقص نیستند یا مواد غذایی که تاریخ انقضایشان نزدیک است را به اقشار کم درآمد جامعه یا مراکز نگهداری افراد بی‌سرپرست اهدا کنند.
  •  مدیر اجرایی سازمانی در کلرادو که مواد غذایی تازه اما دارای نقص ظاهری مانند میوه یا سبزیجات لکه‌دار را از فروشگاه‌ها تحویل می‌گیرد و به اقشار کم‌درآمد می‌دهد، می‌گوید: ماموریت ما ایجاد یک سیستم غذایی بدون پسماند و رفاه نسبی برای همه افراد جامعه است.
مهمترین عامل تولید کمتر در مدیریت پسماند کشاورزی و میوه و تره‌بار
استفاده مجدد و بهینه از پسماندها باعث کمک به محیط زیست و بهبود شرایط آب‌و‌هوا می‌شود.

خوب است بدانید: چگونه به سبک پسماند صفر زندگی کنیم؟

چگونه می‌توان پسماند غذا را در آشپزخانه به صفر رساند؟

آشپزخانه یکی از نقاط مهم برای کاهش پسماند غذا است، زیرا تمام مراحل پخت‌وپز و نگهداری در آن انجام می‌شود. راه‌های موثری برای کاهش پسماند غذا وجود دارد که در ادامه با یکدیگر آنها را مرور می‌کنیم.

مثل یک سرآشپز فکر کنید

در رستوران، کسب درآمد بالا مستلزم استفاده از هر ذره مواد غذایی است. از این‌رو آشپزهای حرفه‌ای که در رستوران‌ فعالیت می‌کنند، مانع از هدر‌رفت مواد غذایی مختلف می‌شوند. مواردی که باید در آشپزخانه و مراحل آشپزی به آن دقت کنید عبارتند از:

  • پسماند سبزیجات خام چه مصرفی دارند؟ به هیچ‌عنوان آنها را دور نریزید و برای تزیین غذا استفاده کنید.
  • اسکلت مرغ چه کاربردی می‌تواند داشته باشد؟ اسکلت مرغ برای تهیه انواع سوپ بی‌نظیر است. علاوه بر آن طعم مطلوبی به سوپ می‌بخشد و ارزش غذایی آن را بالا می‌برد.
  • با موز قهوه‌ای و لکه‌دار چکار کنیم؟ موز قهوه‌ای برای تهیه پنکیک، کلوچه یا جو دوسر پخته‌شده مناسب است.
  • میوه‌هایی که در یخچال نرم و لکه‌دار شده‌اند را می‌توانید برای تهیه انواع اسموتی، آبمیوه و شیک استفاده کنید.

با باقی‌مانده مواد غذایی، غذای جدید خلق کنید

می‌توانید با استفاده از مواد غذایی باقی‌مانده در آشپزخانه، غذاهایی جدید و متفاوت بپزید. اگر غذای اضافی مثلاً سینه مرغ، تخم مرغ پخته، کلم بروکلی و زیتون سیاه در یخچال دارید، یک برنج ترکیبی یا سالاد ماکارونی درست کنید. با میوه‌های باقی‌مانده، اسموتی‌های خوشمزه و متفاوتی به روش خودتان تهیه کنید. تاکو، ساندویچ‌ها و بسیاری از غذاها را می‌توان با آنچه در یخچال ماند‌ه‌ است، تهیه کرد. به یاد داشته باشید که خلاقیت نیمی از لذت آشپزی است.

اولین قدم در مدیریت پسماند چیست؟ کاهش تولید زباله و استفاده بهینه از مواد غذایی باقیمانده
اولین قدم در مدیریت پسماند چیست؟ کاهش تولید زباله و استفاده بهینه از مواد غذایی باقیمانده اولین قدم در مدیریت پسماند است.

بیشتر بدانید: چگونه نظم دهی یخچال و فریزر را به بهترین نحو انجام دهیم؟

هوشمندانه‌تر خرید کنید

مقابله با تولید پسماند مواد غذایی از مرحله خرید آغاز می‌شود. اگر جزو افرادی هستید که بیشتر مواقع مواد غذایی را بدون اینکه استفاده شوند دور می‌ریزید، ببینید چطور می‌توانید از تکرار این موضوع جلوگیری کنید. برنامه‌ریزی برای وعده‌های غذایی در طول هفته و نوشتن یک لیست قبل از رفتن به خرید واقعاً می‌تواند به کاهش خریدهای اضافی و همین‌طور کاهش پسماند غذا کمک کند.

خرید هوشمندانه به شما کمک می‌کند پول بیشتری پس‌انداز کنید و همین‌طور با تولید زباله کمتر، کره زمین را از خطر آلودگی بیشتر نجات دهید.

راه‌های مدیریت پسماند کدامند؟ خرید مواد خوراکی در حد نیاز و کاهش پسماند غذا
انباشته نکردن مواد غذایی در یخچال و خرید کالا در حد نیاز از جمله راه های مدیریت پسماند به‌شمار می‌رود.

مواد غذایی را به‌درستی ذخیره کنید

بعد از مرحله پخت و آماده‌سازی غذا، درست ذخیره کردن آن اهمیت زیادی دارد. خرید و استفاده از ظروف نگهدارنده مواد غذایی با کیفیت و سازگار با دمای فریزر، به شما کمک می‌‌کند غذاهای باقی‌مانده را به‌خوبی نگهداری کنید.

  • با سبزیجاتی مانند کلم، بادمجان، هویج و… که بی‌استفاده در یخچال مانده‌‌اند، ترشی درست کنید و مانع از هدر رفتن آنها شوید.
  • حتما قبل از رفتن به خرید سری به یخچالتان بزنید. با این کار مقدار خریدهای اضافی کم شده و تولید پسماندهای غذایی‌تان کاهش می‌یابد.
روش‌های اصولی فریز کردن و نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر برای کاهش پسماند غذا
فریز کردن و نگهداری باقیمانده غذا در یخچال موجب کاهش تولید پسماند خواهد شد.

فضایی را برای تهیه کمپوست خانگی در نظر بگیرید

تهیه کمپوست خانگی یک از عوامل موثر در کاهش تولید پسماند محسوب می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از پوست تخم مرغ، سبزیجات، میوه، دستمال کاغذی و… که همه‌روزه در خانه تولید می‌شود، کمپوست خانگی تهیه کنید.

فراموش نکنید که نحوه جمع‌آوری و بازیافت مهمترین عامل تولید کمتر در مدیریت پسماند است.

روش تهیه کمپوست خانگی برای کاهش تولید زباله و راه‌های کنترل آن
تهیه کمپوست خانگی تاثیر چشمگیری در بهبود شرایط کنونی جو زمین دارد.

خوب است بخوانید: چگونه کمپوست خانگی درست کنیم؟

سخن آخر

برای کاهش تولید زباله و راه‌های کنترل آن در جامعه نیاز به آموزش داریم. متاسفانه با توجه به انبوه زباله‌های صنعتی و خانگی که همه‌روزه تولید می‌شود، کره زمین دستخوش تغییرات اقلیمی نامناسبی قرار گرفته است. برای کمک به بهبود اوضاع باید از خانه‌هایمان شروع کنیم و با کاهش پسماند غذا گام مهمی در این راستا برداریم.

 منبع: realsimple

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 6 =