راهنمای کامل نظافت راه پله + امکان سفارش نظافت

0

یکی از بخش‌های خانه که در خانه‌تکانی عید نباید تمیز کردن آن از قلم بیفتد راه پله است. پله‌های کثیفی که اشیاء مختلف روی آن‌ها پخش‌شده باشند چندان حس خوش‌آمد گویی را به میهمانان منتقل نمی‌کند. نظافت راه پله برای حفظ ایمنی ساکنان خانه نیز اهمیت دارد چراکه لیز بودن یا وجود اشیاء مختلف روی پله‌ها احتمال سرخوردن و افتادن افراد از روی پلکان را زیاد می‌کند. در این مقاله استادکار با نظافت راه پله آشنا می‌شویم.

چرا نظافت راه پله مهم است؟

پله‌های خانه را می‌توان با موکت، فرش، چوب و سنگ پوشاند. برای زیبا و پاکیزه ماندن هر یک از این سطوح نیاز است که مرتب به نظافت راه پله بپردازیم. گردوغبار، موی حیوانات خانگی، حشرات مرده و سایر آلودگی‌ها روی سطح پلکان می‌نشینند و باعث زشت دیده شدن ظاهر آن می‌گردند. با زدودن این آلودگی‌ها و برداشتن اشیاء پراکنده روی سطح پله‌ها به‌صورت دوره‌ای و منظم، راه پله خانه خود را به یکی از نقاط جذاب و دعوت‌کننده خانه تبدیل نمایید. برای نظافت راه پله به وسایل زیر نیاز دارید:

  • جاروبرقی
  • جارو دستی
  • خاک‌انداز
  • دستمال گردگیری
  • سطل آب
  • مایع ظرف‌شویی ضد چربی
  • اسفنج یا دستمال نم‌دار
راهنمای کامل نظافت راه‌پله + امکان سفارش نظافت
راه پله تمیز جلوه زیبایی به خانه می بخشد.

مراحل نظافت راه پله چوبی، سنگی و سرامیکی

  1. جمع‌وجور کردن وسایل

تمام اشیایی که روی پله‌ها رهاشده‌اند از اسباب‌بازی‌ها گرفته تا لباس‌هایی که تازه از خشک‌شویی آمده‌اند را از روی پله‌ها جمع کنید. بهتر است خودداری از رها کردن وسایل روی پلکان را به یک عادت تبدیل نمایید.

  1. جارو کشیدن

اگر جنس سطح پلکان شما از چوب، سنگ یا کاشی است با یک جارو دستی از بالاترین پله شروع به جارو کشیدن نمایید و تا پایین‌ترین پله حرکت نمایید. گردوخاک، مو، پرز و حشرات مرده را در خاک‌انداز جمع کنید و در سطل زباله بریزید. برای آن‌که کارتان در دفعات بعدی آسان‌تر باشد جارو کشیدن پلکان را هفته‌ای یک‌بار انجام دهید.

  1. نظافت پلکان با اسفنج نمدار

سطل را پر از آب ولرم کنید و یک قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی ضد چربی به آن اضافه کنید. یک اسفنج را در این محلول غوطه‌ور کنید و آب اضافی آن را بگیرید تا نمدار شود. سطوح چوبی، سنگی و کاشی‌کاری را با این اسفنج خوب پاک‌کنید، سپس با یک دستمال گردگیری ضخیم به‌سرعت سطوح خیس را خشک نمایید.

  1. نظافت نرده‌های پلکان

گردوغبار نرده‌ها و ستون‌های پلکان را با یک دستمال گردگیری بگیرید. سپس اسفنج یا دستمالی را در سطل آب و مایع ظرف‌شویی که پیش‌تر به آن اشاره شد خیس کنید و با آن باقی آلودگی‌های نرده‌ها را پاک کنید. با یک دستمال ضخیم نرده‌های خیس را خشک نمایید.

نظافت راه پله با روکش موکت وفرش

بسیاری از افراد تمایل دارند پلکان داخل خانه خود را با موکت یا فرش بپوشانند تا آن علاوه بر احساس راحتی ظاهر زیبایی هم پیدا کند. اما در کنار تمام مزیت‌هایی که روکش موکت یا فرش دارد نباید فراموش کنیم که این نوع پلکان نیاز به توجه بیش‌تری از جانب ما برای سالم و پاکیزه ماندن دارد. نظافت راه‌پله‌هایی با روکش موکت یا فرش، کمی متفاوت از نظافت سایر پلکان‌هاست که در ادامه مراحل این کار را معرفی می‌نماییم.

راهنمای کامل نظافت راه‌پله + امکان سفارش نظافت
روکش موکت یا فرش باعث ایجاد احساس راحتی هنگام استفاده از پله ها می شود.
  1. جمع‌وجور کردن پله‌ها

پیش از شروع جارو کشیدن لازم است هر چیزی که در سر راهتان قرار دارد را از روی پله‌ها بردارید. گلدان‌ها، مجسمه‌های دکوری، روزنامه‌های کهنه  و… از جمله چیزهایی هستند که احتمالاً روی سطح راه پله شما هستند و باید قبل شروع نظافت راه پله جابه‌جا شوند. همچنین آشغال‌هایی که بزرگ‌تر هستند و ممکن است در لوله جاروبرقی گیر بکنند نیز بردارید تا جاروی شما آسیب نبیند.

  1. تمیز کردن سطح موکت با جاروبرقی

برای گرفتن گردوغبار و سایر آلودگی‌های سطح موکت یا فرش از جاروبرقی استفاده نمایید. بهتر است سر جاروبرقی را با نوع دیگری که برای تمیز کردن درزها مناسب است عوض کنید تا هیچ آلودگی در کنج پله‌ها باقی نماند.

  1. تمیز کردن موکت با شامپو فرش یا بخارشوی

حال که سطح موکت یا فرش را حسابی جارو کشیده‌اید نوبت به پاک کردن لکه ها و چرک از روی موکت و فرش می‌شود. در این مرحله دو راه پیش رو دارید. با کمک شامپو فرش و  به‌صورت دستی موکت یا فرش را تمیز کنید یا با کمک بخارشوی این کار را انجام دهید. هرکدام از این دو راه را که انتخاب نمودید مطمئن شوید که مایع پاک‌کننده بخارشوی یا شامپو فرش به‌خوبی از روی سطح موکت پاک‌شده باشد.

  1. پاک کردن نرده‌های پلکان

نرده‌های راه پله نیز مثل سطح پله‌ها گردوغبار می‌گیرد و نیاز به نظافت دارد. برای این کار سطل آبی را پر از آب ولرم کنید و کمی مایع ظرف‌شویی ضد چربی در آن بریزید. با اسفنجی که در سطل آب به‌خوبی خیسانده‌اید نرده‌ها را تمیز کنید و با یک پارچه ضخیم آن را خشک‌کنید.

راهنمای کامل نظافت راه‌پله + امکان سفارش نظافت
نظافت نرده های پلکان را با کمک اسفنج یا پارچه نمدار انجام دهید.

سخن پایانی

راه پله خانه محلی است که هرروز از آن رفت‌وآمد و می‌کنیم و پاکیزگی و جلوه داشتن آن اهمیت زیادی دارد. پس خوب است به صورتی دوره‌ای و منظم نظافت راه پله را انجام دهیم و این کار را فقط به زمان خانه‌تکانی عید محدود نکنیم. اگر برای نظافت منزل خود به کمک احتیاج دارید می‌توانید با کمک استادکار بهترین پرسنل نظافت را پیدا کنید. کافی است اپلیکیشن استادکار را نصب نمایید یا از طریق سایت خدمت موردنظر خود را سفارش دهید.

منابع: ehow، ecleanmag

نظافت ساختمان و مشاعات:

نظافت ساختمان و مشاعات

  • نظافت راه پله
  • شستن دیوارها و نرده ها
  • نظافت مشاعات، پارکینگ و حیاط
  • پاک کردن شیشه پنجره های داخلی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − پنج =