چگونه پنجره ایمن برای پرندگان داشته باشیم؟

0

پرندگان علاوه بر اینکه موجودات زیبایی هستند، بخش حیاتی از اکوسیستم را تشکیل داده و با کنترل جمعیت آفات، محافظت از آب آشامیدنی و حمل دانه‌ها برای تکثیر انواع گیاهان، به انسان کمک می‌کنند. پرندگان در حین پرواز با خطراتی روبرو می‌شوند که برخی المان‌های به‌کار رفته در ساختمان‌های تجاری و مسکونی از جمله مهم‌ترین آنها به‌شمار می‌رود. متاسفانه برخورد پرندگان با شیشه ساختمان‌ها دومین عامل مرگ‌و‌میر آنها بعد از حمله گربه‌ شناخته شده است.

پرندگان درک درستی از شیشه‌ها ندارند. پس در راستای نجات پرندگان چه کاری می‌توان انجام داد؟ ساخت پنجره ایمن برای پرندگان از جمله اقداماتی است که در راستای جلوگیری از آسیب یا کشته شدن این موجودات می‌توان انجام داد. برای ساخت پنجره ایمن از روش‌هایی که در این مطلب از استادکار به آن پرداخته‌ایم، استفاده کنید.

از سطوح شیشه‌ای کمتری استفاده کنید

بدیهی است که با به‌کار بردن درصد کمتری از سطوح شیشه‌ای در نمای بیرونی ساختمان، احتمال برخورد پرندگان به آن کاهش می‌یابد. در معماری مدرن و امروزی استفاده از پنجره‌های بزرگ و مدل‌هایی که ارتفاع آنها از کف تا سقف خانه می‌رسد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. چنین پنجره‌هایی ظاهر چشمگیر و زیبایی دارند و نور طبیعی زیادی وارد خانه می‌کنند، اتاق را روشن کرده و فضاهای کوچک را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. ولی نصب این مدل پنجره‌ها، خطر آسیب دیدن پرندگان را بیشتر می‌کنند.

چگونه از برخورد پرندگان به پنجره و نمای شیشه‌ای جلوگیری کنیم؟
استفاده از سطوح شیشه‌ای زیاد در ساخت‌و‌ساز، میزان هدر رفتن انرژی گرمایشی را افزایش می‌دهد و از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه نیست.

خوب است بخوانید: همه چیز درباره پنجره‌ ترمال بریک (Thermal Break) آینده پنجره‌های تمام عایق

ساخت و نصب پنجره

ساخت و نصب پنجره

  • نصب و ساخت انواع پنجره دو جداره و چهار جداره
  • ساخت و نصب پنجره UPVC و آلومینیمی
  • نصب پنجره دوجداره بدون تخریب
  • نصب و تعمیر دستگیره، قفل، لولا، رگلاژ و تنظیم پنجره و در
دریافت این خدمت از استادکار

یک مانع اضافه کنید

با نصب توری‌ پنجره به‌عنوان یک مانع، از آسیب دیدن پرندگان جلوگیری خواهید کرد. نصب توری یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌ها در ساخت پنجره ایمن برای پرندگان است. توری پنجره انواع مختلفی دارد که هر یک به‌نوبه خود دارای مزایا و معایبی هستند. شما می‌توانید با توجه به مدل پنجره و میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید، بهترین آنها را خریداری و نصب کنید.

پنجره امن برای پرندگان و دفع حشرات موذی با نصب انواع توری و حفاظ
نصب توری پنجره علاوه بر اینکه مانع از آسیب دیدن پرندگان می‌شود، به عنوان حفاظی در برابر ورود حشرات موذی به خانه عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع حفاظ پنجره؛ راهکارهای افزایش ایمنی پنجره ساختمان

از شیشه‌های مات استفاده کنید

شیشه‌های شفاف بزرگترین خطر برای پرندگان محسوب می‌شوند. استفاده از شیشه‌های سندبلاست یا حکاکی شده به پرندگان نشان می‌دهد که سر راهشان مانع وجود دارد و باید از آن اجتناب کنند. این نوع شیشه‌ها را می‌توان در هنگام ساخت یا بازسازی خانه نصب کرد و به صرف زمان زیادی نیاز ندارد.

پنجره ایمن برای پرندگان با استفاده از شیشه سندبلاست مات طرح‌دار
استفاده از شیشه سندبلاست علاوه بر اینکه در ساخت پنجره ایمن برای پرندگان به شما کمک می‌کند، باعث جذاب شدن نمای ساختمان‌تان هم خواهد شد.

همینطور بخوانید: شیشه سندبلاست چیست و انواع آن کدام است؟

به شیشه‌ها برچسب بچسبانید

محافظت از پرندگان گاهی اوقات می‌تواند به سادگی چسباندن برچسب روی شیشه باشد. با استفاده از برچسب و استیکرهای شیشه مات‌کن، به راحتی می‌توانید از نور خورشید لذت ببرید و حریم شخصی‌تان را حفظ کنید. نصب این برچسب‌ها بسیار ساده بوده و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد.

پنجره امن برای پرندگان با استیکر یا برچسب‌های شیشه‌ای قابل شستشو
استیکر یا برچسب‌های شیشه‌ای معمولا قابلیت شستشو دارند و موجب زیباتر شدن دکوراسیون داخلی می‌شوند.

لامپ‌های اضافی را خاموش کنید

بسیاری از گونه‌های پرندگان در شب مهاجرت می‌کنند و منابع نور مصنوعی می‌توانند توانایی آن‌ها را برای پیمایش ایمن در مناطق پرنور مانند شهرها مختل کنند. نور مصنوعی در مقیاس بزرگ و طی شب می‌تواند پرندگان مهاجر را به فضاهای خطرناکی که در آن خطر برخورد افزایش می‌یابد، جذب کند. از این‌رو برای جلوگیری از آسیب دیدن پرندگان لازم است لامپ‌های اضافی موجود در خانه‌تان را خاموش کنید.

پنجره ایمن برای پرندگان با خاموش کردن لامپ اضافی برای کاهش خطای دید پرنده‌ها
نور زیاد در پرندگان خطای دید ایجاد کرده و خطر آسیب دیدن آنها در اثر برخورد به شیشه را افزایش می‌دهد.
اجرای نورمخفی و نورپردازی ساختمان

نورمخفی و نورپردازی ساختمان

  • طراحی و اجرای خدمات نورپردازی ساختمان
  • اجرای نورپردازی نمای ساختمان
  • نورپردازی باغچه، استخر، حوض و آبنما
  • طراحی و اجرای نورمخفی سقف و دیوار، کناف، پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و...
دریافت این خدمت از استادکار

سخن آخر

چه در حال ساخت خانه جدید باشید یا در حال بازسازی خانه قدیمی‌، با انجام اقداماتی ساده و کم‌هزینه می‌توانید پنجره‌ ایمن برای پرندگان بسازید. با ساخت پنجره ایمن برای پرندگان مانع آسیب دیدن و کشته شدن بسیاری از آنها خواهید شد، از این‌رو به حفظ محیط زیست نیز کمک خواهید کرد.

منبع: thespruce

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + 2 =