نظافت آشپزخانه باید چگونه انجام شود؟ روش‌های تمیزکردن وسایل آشپزخانه

0

شاید نظافت آشپزخانه برای شما نیز یک امر وقت‌گیر و خسته کننده باشد. اما امروز سعی داریم تا به کمک شما آمده و راهکارهای هرچه سریع‌تر و راحت‌تری برای نظافت آشپزخانه و وسائل داخل آن ارائه کنیم. سلامت اعضای خانواده به تغذیه سالم گره خورده و داشتن غذاهای سالم و بهداشتی بدون داشتن آشپزخانه‌ای امن ممکن نخواهد بود.

مرتب کردن آشپزخانه

قدم اول برای نظافت آشپزخانه این است که کاملا مشخص شود کدام وسایل برای آشپزخانه نیستند و جای آنها احتمالا در سطل زباله یا انباری است. همه چیز را سرجای خودش بگذارید و در آخر با چند قلم اضافه مواجه میشوید. بدون اینکه فکر کنید در چندین سال آینده ممکن است به کارتان بیاید یا خیر آنرا از آشپزخانه خارج کنید. داشتن یک محیط آرام برای آشپزی خیلی مهمتر است. ظروف ادویه‌جات را سر جای خود بگذارید، شیشه‌های آب را به داخل یخچال هدایت کنید و درب ظروف اصلی را روی آنها بگذارید. و البته خود را برای یک فرایند طولانی اما با نتیجه لذت بخش آماده کنید.

گردگیری و غبارروبی آشپزخانه

قدم دوم گردگیری است اما نه به روشی که همیشه آن را انجام میدادید. اول اینکه بیاید تصور کنیم قرار است مثل خانه تکانی تمام قسمت‌های آشپزخانه تمیز شود. حتی اگر یک تکه کوچک هم آلوده باقی بماند منجر به کثیف شدن کل آشپزخانه میشود. اول از قسمت‌های افقی و از بالا شروع کنید. یعنی اول روی کابینت‌های طبقه بالایی، روی یخچال، روی هود و… را تمیز کنید. بعد از آن سراغ سطوح عمودی همان قسمت‌هایی که گردگیری کردید بروید. روی درب کابینت و یخچال را با استفاده از دستمال مرطوب و نرم تمیز کنید. بعد از آن به ترتیب قسمت‌های پایین‌تر را به همان روش تمیز کنید.

تمیز کردن هود

بدنه هود را با مایع پاک کننده مثل گاز پاک‌کن یا شیشه پاک‌کن تمیز کنید و مراقب باشید رطوبت داخل دکمه‌های آن نرود. سپس فیلتر‌های هود را درآورید و یک کاسه از ترکیب آب و مایع صابون با مقدار کم آماده کنید. با استفاده از یک مسواک و ترکیبی که به آن اشاره کردیم فیلتر را به آرامی بشویید و پس از خشک شدن سرجای قبل بگذارید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

تمیز کردن اجاق گاز

برای سطح اجاق گاز از گاز پاک‌کن و یک اسفنج نرم استفاده کنید اما شعله‌ها و گره‌های اجاق را اول داخل یک ظرف از آب گرم و مایع صابون قرار دهید پس از نیم ساعت با اسفنج و مایع آن ها را بشویید.

توجه کنید که حتما همه قسمت‌ها خشک شده باشند و سپس آنها را به گاز وصل کنید، ورود رطوبت به داخل اجاق گاز میتواند باعث خرابی آن شود.

تمیز کردن مایکروویو

یکی از وسیله‌هایی که در آشپزخانه‌های امروزی زیاد استفاده میشود و انواع غذاها درون آن قرار میگیرند مایکروویوها هستند که باید به نظافت آنها توجه ویژه‌ای شود. به منظور تمیز کردن آن یک کاسه با یک فنجان آب و چند قاشق لیمو یا سرکه سفید داخل آن قرار دهید و آن را روشن کنید. تا زمانی که مایع داخل کاسه به جوش آمد و بخار، شیشه مایکروویو را فرا گرفت صبر کنید و سپس آن را خاموش کرده و یک ربع برای سرد شدن به آن فرصت دهید. سپس با یک اسفنج داخل آن را تمیز کنید. توجه کنید که برای تمیز کردن بیرون دستگاه به هیچ وجه به طور مستقیم به آن چیزی اسپری نکنید!

  • فقط مایع تمیز کننده را به اسفنج بزنید و سعی کنید چیزی از قسمت‌های مختلف وارد مایکروویو نشود.
  • اگر میخواهید برای دفعات بعدی راحت‌تر دستگاه را تمیز کنید بهتر است هر یک هفته این کار را تکرار کنید.

نظافت ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی ممکن است به مرور بو بگیرد و این قطعا روی لباس‌ها هم تاثیر خواهد گذاشت و کلافه کننده خواهد بود. جنس خیلی از قطعات داخل لباسشویی از پلاستیک تشکیل شده و این دقیقا همان دلیل بوی نامطبوع لباسشویی است اما نمیتوان آنها را تعویض کرد پس باید به فکر دیگری افتاد!

اگر لباسشویی شما حالت شست و شوی خود لباسشویی را دارد باید آن را روی همان حالت تنظیم کرده و با بالاترین دما و مایع سفید کننده لباس بشویید.

اما اگر لباسشویی شما جزو سری‌های قدیمی‌تر است و این برنامه برای آن تنظیم نشده است، برنامه با بالاترین دما را انتخاب کنید و داخل محفظه مایع سفید کننده سرکه سفید بریزید و یکبار اجازه دهید برنامه شست و شو انجام شود. پس از آن دوباره همان برنامه را انتخاب کرده ولی این بار با مایع سفید کننده این کار را انجام دهید. مطمئن باشید تاثیر معجزه آسای آن را مشاهده خواهید کرد.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

اگر شما هم از آن دسته خانواده‌هایی هستید که از ماشین ظرفشویی استفاده میکنند و از بوی ظرفشویی شکایت دارند بهتر است این بخش را با دقت مطالعه کنید.

ماشین‌های ظرفشویی همگی یک فیلتر در وسط خروجی خود دارند، اما خیلی از افراد از این موضوع اطلاع ندارند و جمع شدن تکه‌های غذا و خوراکی به مرور باعث کثیف شسته شدن ظروف و بو گرفتن داخل ماشین ظرفشویی میشود. آن را باز کنید، داخلش را تخلیه کنید و با مایع شوینده تمیز کرده و اجازه دهید خشک شود.

  • اما برای رفع بو نیاز به مدتی زمان دارید، هر بار بعد از شست و شوی ظروف داخل ظرفشویی را با مایع شوینده و اسفنج نرم تمیز کنید و اجازه دهید کاملا خشک شود.

تمیز کردن یخچال و فریزر

ابتدا این وسایل را از برق بکشید و تمام خوراکی‌های داخل آنها را تخلیه کنید، توجه کنید تا خراب شدن مواد خوراکی زمان زیادی ندارید پس این کار باید به سرعت انجام شود. یک ترکیب از آب و مقدار کمی نوشابه تهیه کنیدو با اسفنج داخل قفسه‌ها و هرجایی که حس کردید لکه‌ای وجود دارد را تمیز کنید. بعد از آن مدتی زمان دهید تا داخل یخچال و فریزر خشک شود.

خیلی از یخچال و فریزر‌ها یک وسیله مصرفی به نام ذغال دارند که مسئول از بین بردن بوهای نامطبوع داخل یخچال است، اگر نیاز بود آن را تعویض کنید و در صورت نداشتن این قسمت در یخچال شما و یا موجود نبودن قطعه‌ی آن یک کاسه کوچک نوشابه را داخل یخچال بگذارید بعد از چند ساعت این مسئله رفع خواهد شد.

تمیز کردن سینک و شیرآلات

  1. شیرآلات و سینک به دلیل تماس طولانی با آب و مواد دیگر به مرور دچار رسوبات مختلفی میشوند که ظاهر آنها را به شکل بدی در می‌آورد اما میتوان آنها را به خوبی تمیز کرد.
  2. برای تمیز کردن شیرآلات از مایع سفید کننده و مسواک استفاده کنید، توجه کنید که در تمام این مراحل باید دستکش دستتان کرده باشید!
  3. قسمت‌های پشتی شیرآلات را نیز فراموش نکنید، رسوبات میتوانند به مرور به جنس وسایل فلزی آسیب برسانند.
  4. بعد از آن سینک را از ترکیب آب و مایع سفید کننده پر کنید و مدتی را اجازه دهید در همین حالت بماند. بعد از چند دقیقه سینک را خالی کرده و با آب، مایع شست و شو و اسفنج آن را تمیز کنید.

هزینه نظافت منزل چقدر است و چرا باید آن را به استادکار سپرد؟

نظافت قسمت‌های مختلف منزل میتواند وقت‌گیر باشد و همه توانایی انجام آن به درستی را نداشته باشند. استادکار نیروهای متخصصی را استخدام کرده که خدمت نظافت منزل را ارائه میکنند. در استادکار شما میتوانید خودتان ارائه دهنده خدمت را از بین افراد مختلفی انتخاب کنید و در کنار آن نیز از مشاوره رایگان استادکار بهره‌مند شوید. از مزیت‌های دیگر استفاده از استادکار هزینه مشخص و مناسب است که در ادامه به آن میپردازیم:

  • تا ۴ ساعت کار: ۵۴ هزار تومان
  • ۵ ساعت کار: ۶۵ هزار تومان
  • ۶ ساعت کار: ۷۵ هزار تومان
  • ۷ ساعت کار: ۸۵ هزار تومان
  • ۸ ساعت کار: ۹۴ هزار تومان
  • ۹ ساعت کار: ۱۰۹ هزار تومان
  • ۱۰ ساعت کار: ۱۲۴ هزار تومان
خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + 1 =