نحوه اجرای رادیاتور قرنیزی چگونه است؟

0

یکی از جدیدترین سیستم‌های گرمایشی که در منازل و ساختمان‌های مختلف استفاده می‌شود، رادیاتور قرنیزی است. نحوه اجرای رادیاتور قرنیزی به گونه‌ای است که در سراسر محیط خانه در فضایی نظیر قرنیزها جاسازی می‌شوند و به دلیل ایجاد گرمای یکنواخت در همه قسمت‌های خانه، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است. نحوه لوله کشی رادیاتور قرنیزی معمولاً به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود و از طرفی نحوه محاسبه رادیاتور قرنیزی نیز به این صورت است که هر اتاق باید مدارهای جداگانه خود را داشته باشد و به طور جداگانه تنظیم شود. در این مقاله قصد داریم تا با هم با نحوه اجرای رادیاتور قرنیزی و لوله‌کشی و جزئیات مربوط به آن آشنا شویم، پس با استادکار همراه باشید.

رادیاتور قرنیزی چه مزایایی نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی دارد؟

نسل جدید رادیاتورها که به عنوان سیستم گرمایشی در فصول سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، در کنار کارایی بالا، ظاهری زیبا نیز داشته و فضای کمتری را نیز اشغال می‌کنند. نحوه اجرای رادیاتور قرنیزی به گونه‌ای است که موجب ایجاد گرمای یکنواخت در محیط می‌شود. از آنجایی که سیستم گرمایشی در پایین‌ترین قسمت خانه قرار می‌گیرد، میزان زیادی نیز در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

این نوع وسیله گرمایشی همچنین امنیت بالایی دارد و احتمال بروز حوادثی نظیر آتش‌سوزی و گاز گرفتگی در آن وجود ندارد. رادیاتور قرنیزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن موجب گرم شدن محیط می‌شود و نسبت به سایر رادیاتورها ۲۰ تا ۲۵ درصد بهره‌وری بیشتری دارد.

به علاوه نحوه اجرای رادیاتور قرنیزی معمولاً سریع‌تر است و نصب آن به زمان کمتری نسبت به سایر انواع رادیاتورها نیاز دارد. نحوه لوله کشی رادیاتور قرنیزی این امکان را فراهم کرده است که متحمل هزینه کمتری شوید و در واقع به ۵۰ درصد لوله‌کشی کمتر نیاز داشته باشید.

نسل جدید رادیاتورها که به عنوان سیستم گرمایشی که در کنار کارایی بالا، ظاهری زیبا داشته و فضای کمتری را نیز اشغال می‌کند
نسل جدید رادیاتورها که به عنوان سیستم گرمایشی که در کنار کارایی بالا، ظاهری زیبا داشته و فضای کمتری را نیز اشغال می‌کند

عملکرد رادیاتور قرنیزی چگونه است؟

رادیاتور قرنیزی آب گرم مورد نیاز خود را از طریق آب گرم موجود در محفظه موتورخانه تأمین می‌کند. نحوه لوله کشی رادیاتور قرنیزی طوری است که آب گرم در لوله‌های آن جریان پیدا می‌کند و حرارت را به همه قسمت‌های خانه منتقل می‌کند. آب سرد شده در حال گردش دوباره به سوی موتورخانه باز می‌گردد و فرآیند گرم شدن بار دیگر انجام شده و آب گرم جایگزین وارد لوله‌ها شده و دمای محیط گرم باقی می‌ماند.

جنس لوله‌های آبگرم به کار رفته در رادیاتور قرنیزی معمولاً مسی است و حالت پره‌ای دارد و از این نظر شباهت زیادی به رادیاتور داخل اتومبیل دارد. میزان آب در رادیاتور قرنیزی معمولاً در حد معینی ثابت است و از طرفی هر قسمت، ترموستات و شیر مخصوصی دارد که قابلیت تنظیم و باز نمودن دارد. هر اتاق مجهز به مداری جداگانه است؛ برای اتاق‌ها معمولاً یک تا دو مدار و برای سالن‌ها بزرگ‌تر تا ۵ مدار مستقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کدام از این مدارها شیر قطع و وصل در ورودی و یک هواگیر در قسمت خروجی خود دارند.

بیشتر بدانید طریقه نصب فتوسل و نقشه مدار آن

رادیاتور قرنیزی آب گرم مورد نیاز خود را از طریق آب گرم موجود در محفظه موتورخانه تأمین می‌کند.
رادیاتور قرنیزی آب گرم مورد نیاز خود را از طریق آب گرم موجود در محفظه موتورخانه تأمین می‌کند.

نحوه اجرای رادیاتور قرنیزی

اکثر افراد زمانی که برای اولین بار اسم رادیاتور قرنیزی را می‌شنوند، گمان می‌کنند که این رادیاتورها بر روی قرنیزهای موجود نصب شود، اما بهتر است بدانید که نحوه اجرای رادیاتور قرنیزی به این روش هر چند که گاهی اجرا می‌شود، اما اصلاً توصیه نمی‌گردد. برای نصب رادیاتور قرنیزی بهتر است که قرنیزهای قدیمی از جا کنده شوند و رادیاتورها بر روی دیوار کنار آن‌ها نصب شود.

به طور کلی نحوه اجرای رادیاتور قرنیزی سرعت بسیار بالایی دارد از آنجایی که سیستم ساده‌ای دارد به راحتی اجرا می‌شود. تجربه نشان داده است که معمولاً در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد متراژ کل خانه از رادیاتور قرنیزی استفاده می‌شود. برای مثال برای خانه ۱۵۰ متری در حدود ۵۰ متر رادیاتور قرنیزی مورد نیاز است. تمامی قسمت‌های خانه که دارای رادیاتور نیستند نیز به وسیله کاور پوشیده می‌شوند و ظاهری زیبا و یکسان به کل فضای خانه می‌دهند.

به طور کلی رادیاتور قرنیزی از چندین بخش مجزا تشکیل شده است که عبارت‌اند از:

  • عایق حرارتی
  • بست
  • رادیاتور
  • تبدیل‌های ۳/۸ به ۲/۱ که معمولا از جنس برنج یا آلومینیوم هستند
  • رابط استیل
  • شیر کنترل
  • کاور آلومینیومی
  • بلید بالا
  • نوار لاستیکی PVC
  • درپوش

نحوه اجرای رادیاتور قرنیزی این‌گونه است که ابتدا بعد از نصب عایق حرارتی روی دیوار، بست‌ها با پیچ و رول پلاک نصب می‌شوند. رادیاتورها به اندازه دلخواه بریده می‌شوند و در محل مناسب نصب می‌شوند. سپس بعد از اطمینان از آب‌بندی پروفیل کاور و بلید بالا در سایز مورد نیاز بریده و نصب می‌شوند.

تنظیم ترموستات رادیاتور قرنیزی

بعد از روشن کردن ترموستات قرنیزی، دمای اتاق را روی تنظیم دلخواه قرار دهید. درجه بندی این رادیاتورها معمولاً به صورت درجه بندی در ۵ درجه است. با قرار دادن روی تنظیم دلخواه دستگاه شروع به گرم کردن می‌کند و بعد از رسیدن به دمای مشخص خاموش می‌شود.

بیشتر بدانید پنج ایده برای طراحی کابینت روشویی

رادیاتور قرنیزی درجه بندی متفاوتی دارد.
رادیاتور قرنیزی درجه بندی متفاوتی دارد.

نحوه لوله‌ کشی رادیاتور قرنیزی

لوله‌ کشی رادیاتور قرنیزی معمولاً به دو صورت کلکتوری و شاخه‌ای انجام می‌شود و معمولاً روش کلکتوری از آنجایی که نیاز به هیچ‌گونه اتصالی در کف اتاق ندارد، و ایمنی بیشتری دارد، مناسب‌تر است. در لوله کشی شاخه‌ای باید اتصالات را در کف اتاق‌ها جاسازی نمود و از این حیث کمی ناایمن هستند و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در نحوه لوله کشی رادیاتور قرنیزی باید به این نکته توجه کرد که فاصله دو لوله رفت و برگشت از چهارچوب حدوداً ۲۵ سانتی‌متر باشد و دو لوله از همدیگر نیز ۲۵ سانتی‌متر فاصله داشته باشند. هر انشعاب نیز باید از دیگر انشعابات ۱۵ سانتی‌متر فاصله داشت باشد.

کلام آخر

استفاده از رادیاتور قرنیزی به دلیل کاهش مراحل لوله کشی، هزینه پایین‌تری در نصب و تعمیرات دارند. گرمای حاصل از این رادیاتورها به طور یکنواخت در همه محیط خانه پخش می‌شود و با توجه به مزایای زیادی که نسبت به خیلی از سیستم‌های گرمایشی دارد، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در ادامه اگر برای نصب و اجرای این رادیاتورها نیاز به کمک داشتید، می‌توانید با همکاران ما در استادکار در ارتباط باشید.

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

  • سرویس رادیاتور شوفاژ
  • سرویس رادیاتور پکیج
  • هواگیری رادیاتور
  • اضافه کردن پره به رادیاتور
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + 16 =