علائم سرماخوردگی و حساسیت فصلی چیست؟

0

سرماخوردگی و حساسیت فصلی با نشانه ها و علائمی به سراغمان می آید که با تشخیص درست این نشانه ها می توانیم بهترین راه درمان سرماخوردگی یا حساسیت فصلی را پیدا کنیم. مهم این است که پیش از شروع مرحله درمان، تشخیص درستی بدهیم و به موقع برای درمان اقدام نماییم.

به احتمال زیاد شما نیز در شرایطی قرار گرفته اید که دچار گرفتگی بینی و آب ریزش بینی هستید، عطسه یا سرفه می کنید و اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که اینها علائم سرماخوردگی هستند و شما دچار سرماخوردگی شده اید، در حالی که در واقع اینها علائم حساسیت هستند.

سرماخوردگی و حساسیت فصلی
یک فرد بزرگسال به طور معمول در طول سال بین دو تا سه بار دچار سرماخوردگی می شود و نشانه های آن با حساسیت های فصلی متفاوت است

دانستن تفاوت های بین سرماخوردگی و حساسیت فصلی ، می تواند در تشخیص درست و در نتیجه استفاده از روش مناسب برای رفع آن به شما کمک نماید. در این مطلب علائم مربوط به سرماخوردگی و حساسیت فصلی و همچنین تفاوت های بین آنها برای شما توضیح داده می شود.

سرماخوردگی چیست و علائم آن کدامند؟

عمده‌ترین دلیل سرماخوردگی، که معمولا به عنوان «سرماخوردگی معمولی» شناخته می شود، ویروس است. ویروس های بسیاری هستند که موجب سرماخورگی در افراد می شوند. با اینکه سرماخوردگی می تواند علائم و شدت متفاوتی داشته باشد، با این حال برخی ویژگی های مشترک وجود دارد که می توان آنها را به عنوان علائم سرماخوردگی شناخت. برخی از این علائم کلیدی شامل موارد زیر می‌شوند:

سرماخوردگی و حساسیت فصلی
سرماخوردگی ویروسی در فصل زمستان شایع می شود و اقدام به موقع برای معالجه تاثیر زیادی در درمان آن دارد
  • سرماخوردگی از طریق ذرات ویروسی که در هنگام سرفه کردن یا عطسه زدن فرد بیمار در فضا منتشر می شوند، به دیگران منتقل می شود.
  • علائم سرماخوردگی علاوه بر سرفه و عطسه می تواند شامل گلودرد ، آبریزش بینی و گرفتگی بینی نیز باشد.
  • زمانی که سرماخوردگی شدیدتر باشد، علائمی مانند سردرد، تب و درد بدن نیز وجود دارند.
  • بهبود یافتن سرماخوردگی معمولا در زمان سریع تری اتفاق می افتد. این زمان می تواند به طور متوسط بین ۷ تا ۱۰ روز باشد.
  • اگر این علائم بیش از یک دو هفته ادامه پیدا کند، ممکن است ویروس موجب ایجاد یک عفونت جدیدتر مانند عفونت سینوسی یا برونشیت شده باشد.
  • افرادی که مبتلا به حساسیت فصلی هستند برای ابتلا به سرماخوردگی مستعدتر هستند.

نکته مهم: در تشخیص سرماخوردگی و حساسیت فصلی خیلی باید دقت کرد. گاهی علائم آنها شبیه به هم دیده می شود. برای اینکه سردرگم نشوید، چند اولویت در شناخت نشانه ها بگذارید.

اگر شما با تغییر فضای محیطی علائم و نشانه هایتان تغییر کرد، بدون شک شما دچار حساسیت شده اید نه سرماخوردگی! اما اگر یکی دوتا از نشانه هایی که در بالا گفتیم، برای مدتی به طور ماندگار در شما وجود داشت و تغییر در محیط تغییری در نشانه ها نداشت، اینجاست که باید بگوییم شما دچار سرماخوردگی شده اید نه حساسیت فصلی!

با وجود نام این بیماری ؛ “سرماخوردگی” که مربوط به سرما است، ممکن است شما در هر زمانی از سال حتی در فصل تابستان به سرماخوردگی مبتلا شوید. یافته های علمی نشان می دهند که بزرگسالان سالم به طور متوسط دو یا سه بار در سال به سرماخوردگی مبتلا می شوند. این مساله در مورد کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف تر بدن آنها، بیشتر از بزرگسالان اتفاق می افتد.

سرماخوردگی و حساسیت فصلی
حساسیت و آلرژی در آغاز فصل های بهار و پاییز بیشتر از مواقع دیگر دیده می شود بهترین راه این است که در این زمان ها از ماسک تنفسی مناسب استفاده کنید

حساسیت ها چه علائمی دارند؟

حساسیت یا آلرژی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما واکنش نامطلوبی نسبت به مواد خاصی داشته باشد.

هنگامی که شما در معرض یک محرک آلرژی زا قرار می گیرید که به عنوان یک آلرژن شناخته می شود (آلرژن، نوعی آنتی ژن است که باعث واکنش غیرطبیعی و شدید سیستم ایمنی می شوند. آلرژن ها طیف وسیعی دارند که می توانند در مواد مختلف وجود داشته باشند)، سیستم ایمنی بدن شما موادی شیمیایی به نام هیستامین ها را آزاد می کند. آزادی این هیستامین ها باعث ایجاد علائم حساسیت می شوند. به همین سادگی شما دچار حساسیت فصلی یا آلرژی می شوید.

سرماخوردگی و حساسیت فصلی
کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض سرماخوردگی هستند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

سرماخوردگی و حساسیت فصلی ، علائم مشترکی دارند که برخی از آنها عبارتند از :

  • عطسه کردن
  • سرفه
  • گلو درد
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی
  • چشمان خیس

یکی از علائم متفاوتی که در حساسیت وجود دارد این است که حساسیت می تواند باعث ایجاد اگزما (جوش) و همچنین خارش چشم شود. گاهی استفاده از مواد شوینده در هنگام نظافت برای کودکان و سالمندان باعث ایجاد حساسیت می شود. بهتر است پیش از نظافت توصیه های مراقبت از کودکان در هنگام نظافت را مطالعه نمایید.

عواملی مانند درخت، چمن، گرده علف های هرز از جمله مواردی هستند که در فصول مختلف سال ممکن است باعث ایجاد حساسیت و عوارض جانبی می شوند. اما در طول سال ممکن است مواد خاصی نیز وجود داشته باشند که ما نسبت به آنها حساسیت داشته باشیم. برخی از عواملی که باعث ایجاد حساسیت می شوند عبارتند از:

  • گرد و غبار
  • بُزاق حیواناتی مانند گربه یا سگ
  • مواد غذایی مانند بادام زمینی، آجیل، شیر، تخم مرغ
سرماخوردگی و حساسیت فصلی
نگهداری از حیوانات در منزل گاهی باعث ایجاد حساسیت و آلرژی می شود

تفاوت های بین سرماخوردگی و حساسیت کدامند؟

  • یکی از راه هایی که می تواند به شما در تشخیص سرماخوردگی و حساسیت فصلی  کمک کند، توجه به علائمی است که بین این دو مشترک نیستند. به عنوان مثال در سرماخوردگی احتمال دارد دچار خستگی، درد، گلو درد و تب شوید. در حالی که در حساسیت فصلی به احتمال زیاد خارش چشم، خستگی و خارش های پوستی و اگزما را تجربه می‌کنید.
  • گسترش علائم آلرژیک به ویژه در کودکان، یکی دیگر از علائم حساسیت فصلی است. کودکانی که مبتلا به حساسیت فصلی هستند، احساس خارش در بینی خود کنند، احتمالا متوجه خواهید شد که آن‌ها اغلب با کف دست بینی خود را به سمت بالا حرکت می دهند.
  • یکی دیگر از راه های تشخیص سرماخوردگی و حساسیت فصلی ، توجه به زمان آن در طول سال است. این ویژگی می تواند علائمی برای تشخیص به شما بدهد. هرچند ممکن است سرماخوردگی در فصل بهار و تابستان نیز اتفاق بیفتد ولی احتمال آن در فصل های سرد سال، پاییز و زمستان بیشتر است. حساسیت ها نیز ممکن است در هر زمانی از سال اتفاق بیفتند اما حساسیت های مربوط به گرده های گل در فصل بهار رایج تر است. آلرژی های گیاهی در اواخر بهار نسبت به تابستان بیشتر هستند.
  • مدت زمان طول کشیدن علائم نیز یکی دیگر از راه های تشخیص تفاوت بین سرماخوردگی و حساسیت است. سرماخوردگی ها معمولا در طول یک هفته یا بیشتر بهبود پیدا می کنند. اما آلرژی ها از بین نمی روند؛ مگر اینکه درمان شوند یا اینکه محرک های حساسیت زا از بین بروند. حساسیت های فصلی معمولا باعث ایجاد علائمی دو یا سه هفته ای در یک زمان می شوند.
  • توجه به تصورات غلط. علیرغم این تصور غلط که خلط سبز بینی نشانه عفونت می باشد، آلرژی ها نیز می توانند خلط هایی در رنگ های مختلف ایجاد نماید.
سرماخوردگی و حساسیت فصلی
در سرماخوردگی و حساسیت فصلی دم نوش لیمو و عسل با کمی زنجبیل می تواند به شما در بهبود حالتان موثر باشد

برای تشخیص سرماخوردگی و حساسیت فصلی چه کارهایی باید انجام شود؟

شاید در ابتدا تصور کنید نیاز نیست برای علائمی که سرماخوردگی تشخیص می‌دهید به پزشک مراجعه کنید، اما اگر علائم شما بیش از چند روز بود و احساس بیحالی شدیدتری داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که دکتر نشخیص بدهد شما احتمالا یک عفونت باکتریایی مانند عفونت گلو یا پنومونی دارید، به آزمایش های دیگری نیز نیاز خواهید داشت.

برای حساسیت، ممکن است نیاز داشته باشید به یک پزشک مراقبت های اولیه، یک متخصص گوش و حلق و بینی یا یک متخصص حساسیت بروید. پزشک در اولین ملاقات در مورد علائم حساسیت از شما سوال خواهد کرد. واکنش های حساسیت زایِ شدید نیاز به  مراقبت های خاصی دارند. برای تشخیص نوع حساسیت نیز آزمایش های مختلفی ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند.

گاهی انجام نادرست نظافت منزل باعث ایجاد حساسیت و آلرژی در اعضای خانواده می شود. چنانچه نگران این موضوع هستید و به سلامت افراد خانواده اهمیت می دهید، می توانید خود را به تیم نظافتی استادکار بسپارید.

اینجا ما یک مقایسه ای داریم در حقیقت نشان دهنده تفاوت هاست. نگاهی بیندازید و ببینید تفاوت سرماخوردگی و حساسیت فصلی در چیست؟

سرماخوردگی و حساسیت فصلی
جدول علائم سرماخوردگی و حساسیت

بررسی ها نشان می دهد که اغلب سرماخوردگی ها به طور خودسرانه مورد درمان قرار می گیرند و این موضوع مدت زمان طول درمان را افزایش می دهد و گاهی به فرد بیمار از نظر اقتصادی هزینه های اضافی را تحمیل می کند. در حالیکه می توانست در همان آغاز سرماخوردگی با مراجعه به موقع پزشک معالج مراحل درمان را به خوبی و با هزینه کمتر پشت سر بگذارد. پیشنهاد می کنیم اگر علائم سرماخوردگی دارید، تا دیر نشده است حتما به پزشک مراجعه کنید.

در مورد حساسیت فصلی و آلرژی ها موضوع کمی متفاوت است. گاهی علائم حساسیت های فصلی و آلرژی به شکل نابهنجاری آزار دهنده و دردآور می شوند در صورتی که به موقع منابع آلرژی زا را تشخیص ندهید و درمان نشوید. پس پیش از اینکه دیر شود و شما به خاطر داشتن سرماخوردگی و حساسیت فصلی های دچار افت کیفیت زندگی و همین طور اختلال در عملکردهای روزانه تان نشده اید، به درمان آن بپردازید. موفق باشید.

 

منبع این مطلب:  healthline.com – webmd.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + سیزده =