علت داغ شدن گوشی موبایل و راهکارهای جلوگیری از آن

0

گرم شدن گوشی‌های هوشمند در هنگام استفاده امری اجتناب‌ناپذیر است و در اکثر مواقع مشکلی ایجاد نمی‌کند اما گرم شدن بیش‌ازحد گوشی یک مشکل جدی است که می‌تواند به تلفن همراه شما آسیب برساند و روی عملکرد آن اثر بگذارد. در این مقاله همزمان به دو سؤال مهم پاسخ می دهیم اول اینکه علت داغ شدن گوشی موبایل چیست و سپس راهکارهای جلوگیری از آن کدام هستند؟

اگر شما هم یک گوشی هوشمند دارید احتمالاً تجربه داغ شدن گوشی موبایل را دارید. عمده گرمای گوشی ناشی از سیستم پردازنده آن و میزان حجم فعالیت گوشی در آن لحظه است اما عوامل دیگری نیز مؤثر هستند.

داغ شدن گوشی موبایل و راهکارهای جلوگیری از آن
داغ شدن گوشی موبایل و راهکارهای جلوگیری از آن

راه‌های جلوگیری داغ شدن گوشی موبایل:

  • باتری گوشی‌تان را قبل از شارژ شدن کامل از برق جدا کنید.

  • گوشی نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.

  • برنامه‌هایی را که استفاده نمی‌کنید را ببندید.

  • میزان روشنایی صفحه‌نمایش را کاهش دهید.

  • برنامه‌ها را بروز نگه‌دارید.

  • از حالت هواپیما استفاده کنید.

  • بلوتوث خود را به مدت طولانی روشن نگه ندارید.

  • اگر از یک گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید، یک آنتی‌ویروس نصب کنید.

  • بازی کردن را متوقف کنید.

  • کاور گوشی را بردارید.

  • کابل شارژ را بررسی کنید.

  • دوربین گوشی می‌تواند عامل داغ شدن تلفن همراه تان باشد.

 

باتری گوشی‌تان را قبل از شارژ شدن کامل از برق جدا کنید

باتری گوشی یکی از اجزای آسیب‌پذیر تلفن همراه است که اغلب ما درباره نحوه درست شارژ کردن آن اطلاعی نداریم. سعی کنید هیچ‌وقت گوشی خود را در تمام طول شب به شارژ نزنید زیرا این کار باعث کاهش عمر باتری گوشی شما می‌شود (اما اگر مجبور به انجام این کار شدید علاوه بر خارج کردن کاور گوشی لازم است از صاف بودن سطحی که موبایل را روی آن قراردادید و گرم نشدن سطح اطمینان حاصل کنید).

به‌طورکلی هنگامی‌که شارژ گوشی به حدود ۳۰ درصد نزدیک شد می‌توانید آن را به شارژ بزنید و هنگامی‌که به ۸۰ درصد رسید آن را از برق دربیاورید.

باتری گوشی خود را بیش از ۸۰ درصد شارژ نکنید
باتری گوشی خود را بیش از ۸۰ درصد شارژ نکنید

گوشی نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد

این نکته را باید اغلب به هنگام رانندگی دقت نمایید تا گوشی را در معرض نور آفتاب قرار ندهید همچنین روزهای گرم تابستان هم می‌تواند باعث آسیب به گوشی شما بشود پس آن را به حال خود رها نکنید.

گوشی را در معرض نور مستقیم قرار ندهید
گوشی را در معرض نور مستقیم قرار ندهید

برنامه‌هایی که استفاده نمی‌کنید را ببندید

هنگامی‌که برنامه‌های متعددی باز می‌کنید و یا تب‌های زیادی در مرورگرتان باز است گوشی شما باید پردازش بیشتری انجام دهد تا همه آن برنامه‌ها را در حالت آماده به کار نگه دارد و همین امر سبب گرم شدن گوشی خواهد شد (همچنین بعضی از برنامه‌ها به‌طور پیش‌فرض اصطلاحاً در پس‌زمینه گوشی در حال اجرا هستند در مقاله‌های بعدی درباره نحوه شناسایی و غیرفعال کردن این برنامه‌ها به کمک منو تنظیمات گوشی و یا برنامه‌های جانبی صحبت خواهیم کرد).

برنامه‌هایی را که استفاده نمی‌کنید را ببندید
برنامه‌هایی را که استفاده نمی‌کنید را ببندید

میزان روشنایی صفحه‌نمایش را کاهش دهید

سعی کنید میزان روشنایی صفحه‌نمایش همیشه کم باشد به‌ویژه هنگامی‌که از گوشی خود خارج از خانه استفاده می‌کنید، دقت کنید که بخش بزرگی از شارژ گوشی صرف تأمین روشنایی صفحه می‌شود پس با این کار علاوه بر اینکه باعث افزایش عمر باتری گوشی می‌شوید از گرم شدن آن نیز جلوگیری می‌کنید.

میزان روشنایی صفحه‌نمایش را کاهش دهید
میزان روشنایی صفحه‌نمایش را کاهش دهید

برنامه‌ها را بروز نگه‌دارید

شرکت‌های تولیدکننده برنامه‌های موبایل فقط باهدف افزایش امکانات برنامه خود به‌روزرسانی انجام نمی‌دهند در بیشتر موارد با بروز رسانی یک برنامه متوجه اجرای روان‌تر آن در تلفن همراه خود می‌شود. درواقع یکی از اهداف این شرکت‌ها این است که به طرق مختلف اپلیکیشنی کم‌مصرف را روانه بازار کنند بنابراین بروز باشید!

برنامه‌ها را بروزرسانی کنید
برنامه‌ها را بروزرسانی کنید

از حالت هواپیما استفاده کنید.

اگر برای آخر هفته برنامه‌ریزی دارید و ساعات زیادی قرار است بیرون باشید گوشی خود را خاموش‌کنید و یا آن را در حالت هواپیما قرار دهید. با این کار از مصرف بی‌مورد شارژ گوشی و پردازنده جلوگیری می‌کنید.

از حالت هواپیما استفاده کنید
از حالت هواپیما استفاده کنید

بلوتوث خود را به مدت طولانی روشن نگه ندارید

سعی کنید در مواقعی که از این امکان استفاده نمی‌کنید آن را غیرفعال کنید، اغلب بلوتوث خودرو به‌صورت خودکار به گوشی شما متصل می‌شود، بهتر است اتصال خودکار آن را غیرفعال کنید.

بلوتوث خود را به مدت طولانی روشن نگه ندارید
بلوتوث خود را به مدت طولانی روشن نگه ندارید

اگر گوشی اندرویدی دارید، یک آنتی‌ویروس نصب کنید

اگر گوشی اندرویدی دارید و تلفن همراه شما مدام داغ می‌شود این امکان وجود دارد که گوشی شما ویروسی‌ شده باشد. گوشی‌های اندرویدی مستعد انواع ویروس و بدافزار هستند بنابراین با نصب یک برنامه آنتی‌ویروس قوی می‌توانید از این مورد دوری‌کنید.

 یک آنتی‌ویروس نصب کنید
یک آنتی‌ویروس نصب کنید

بازی کردن را متوقف کنید

اگر داغ شدن گوشی خود را حس می‌کنید پس بهتر است از بازی کردن دست بکشید، زیرا بازی کردن سبب بالا رفتن بیش‌ازحد میزان پردازش گوشی می‌شود در ضمن مطمئن شوید که بازی مذکور پس از بسته شدن در پس‌زمینه گوشی فعال نباشد.

بازی کردن را متوقف کنید
بازی کردن را متوقف کنید

کاور گوشی را بردارید

یکی از راه‌های ساده خنک کردن گوشی موبایل خارج کردن کاور آن است. (پیش‌تر هم اشاره کردیم درصورتی‌که مجبور شد گوشی خود را در تمام طول شب در شارژ بگذارید، کاور آن را جدا کنید)

کاور گوشی را بردارید
کاور گوشی را بردارید

کابل شارژ را بررسی کنید

این روزها شارژ و کابل‌های غیر اورجینال به‌وفور در بازار پیدا می‌شوند. یکی از دلایل داغ شدن بیش‌ازحد گوشی مشکل در کابل شارژ است، حتماً با استفاده از یک کابل جدید از سلامت کابل خود اطمینان حاصل کنید. البته در گوشی‌هایی که مجهز به سیستم شارژ سریع یا Fast Charging هستند اندکی افزایش دما مشاهده می‌شود که درصورتی‌که نیازی به استفاده از آن ندارید می‌توانید از منوی تنظیمات گوشی موبایلتان آن را غیرفعال کنید (درباره شناسایی شارژر اصل و غیر اصل به زودی به‌طور جداگانه مطلبی منتشر خواهیم کرد).

کابل شارژ را بررسی کنید
کابل شارژ را بررسی کنید

دوربین گوشی می‌تواند عامل داغ شدن تلفن همراه تان باشد

این مورد را اغلب کاربران موبایل نمی‌دانند ولی باید گفت که درصورتی‌که به مدت طولانی مشغول فیلم‌برداری با موبایل خود هستید این موضوع می‌تواند سبب داغ شدن گوشی شما بشود.

دوربین می‌تواند عامل داغ شدن گوشی موبایل تان باشد
دوربین می‌تواند عامل داغ شدن گوشی موبایل تان باشد

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه ی عوامل داغ شدن گوشی موبایل و راهکارهای جلوگیری از آن را شرح دهیم اگر شما نیز پیشنهادی دارید آن را با ما در میان بگذارید. در ضمن عوامل ذکر شده با فرض سالم بودن گوشی شما بیان شده در بسیاری موارد مشکلات سیستمی گوشی ها در اثر ضربه و یا حتی خیس شدن گوشی میتوانند روی عملکرد پردازنده و IC ها و دیگر اجزای داخلی گوشی اثر بگذارند که در نهایت می توانند رو عملکرد گوشی و داغ شدن آن موثر باشند. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم ضمن مشاوره رایگان با کارشناسان متخصص استادکار از خدمات تخصصی تعمیرات موبایل بهرمند شوید.

منابع: thisisinsider.com l androidpit.com

تعمیر موبایل و تبلت در محل

تعمیر موبایل و تبلت در محل

  • تعویض باتری موبایل و تبلت
  • تعمیر و تعویض دوربین موبایل و تبلت
  • تعمیر گوشی­ های آب خورده
  • حل مشکل وای فای و بلوتوث موبایل
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × پنج =