تست سرعت اینترنت چگونه انجام می شود؟

0

تست سرعت اینترنت واقعا لازم است چون تحمل سرعت اینترنت پایین بسیار دشوار است! اینترنت به مانند دیگر کشورهای جهان به سرعت در کشور ما نیز گسترش یافته و از دل آن تعداد زیادی شرکت ارائه دهنده این خدمات اینترنت تاسیس شده که هر کدام با امکانات به خصوصی که ارائه می‌دادند، مثل حجم،قیمت و سرعت سرویس به ما شناخته می‌شدند. اما در حال حاضر اصلی ترین رقابت این شرکت‌ها تامین بیشترین سرعت اتصال به این اینترنت است. در این میان هر کدام ادعاهایی را مطرح می‌کنند که برای بررسی آن شما نیاز به تست سرعت وای فای منزل یا محل کار خود دارید.

در همین ابتدا خیالتان را راحت کنیم، تقریبا هیچکس به سرعت اتصالی که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت ادعا می‌کنند دست پیدا نمی‌کند. با این حال شناسایی بهترین سرویس دهنده موجود و بررسی سرعت اتصال شما از علت‌هایی هستند که سبب شده وبسایت‌هایی به منظور تست سرعت اینترنت طراحی شوند که با بهترین‌های آن آشنا خواهیم شد.

عناوین مطرح شده در این مطلب:

  • مختصری درباره وای فای، شبکه و پهنای باند
  • آماده‌سازی برای تست سرعت وای فای
  • روش‌های تست سرعت وای فای
    • تست سرعت وای فای با Speedof.me
    • تست سرعت وای فای با SpeedSmart
    • تست سرعت وای فای با TestMy.net
    • تست سرعت وای فای با Speedtest.net
    • تست سرعت وای فای با Internet Health Test
    • تست سرعت وای فای با Fast.com
تست سرعت وای فای
میزان دانلود، آپلود و پینگ به طور همزمان در نتایج تست سرعت وای فای توسط وب‌سایت SpeedSmart نمایش داده می‌شود.

مختصری درباره وای فای، شبکه و پهنای باند

اصطلاح وای فای (WiFi) یک نام تجاری است که در دنیای تکنولوژی آن را مخفف عبارت Wireless Fidelity می‌شناسند. مانند دیگر تجهیزات ارتباط بی­سیم مثل بلوتوث، این تکنولوژی از امواج رادیویی که در استانداردهای مختلفی ساخته شده‌اند برای اتصال به شبکه استفاده می‌کند. این تکنولوژی با امکان ارائه اینترنت بی­سیم به سیستم‌های مبتنی بر وای فای قابل‌حمل، اتصال پردردسر باسیم را حذف کرده و ارتباط با سرعت و امنیت بیشتر را بین دستگاه‌های دیجیتالی، نقاط دسترسی بی­سیم (access points) و سخت‌افزارها فراهم می‌کند.

به امکان برقراری ارتباط دو یا چند کامپیوتر جهت تبادل اطلاعات که یا به‌صورت کابلی (شبکه اترنت یا کابلی) و یا بی‌سیم (شبکه بی‌سیم) صورت می‌گیرد به زبان ساده شبکه میگویند. انواع تقسیم‌بندی‌های مختلف دیگری برای شبکه‌های کامپیوتری وجود دارد مثل: شبکه‌های محلی یا (LAN=Local Area Network) که عموماً کامپیوترهای یک محل خاص را به هم متصل می‌کند، شبکه شرکتی یا Corporate Network که وظیفه اتصال بین شرکتی را دارند و شبکه گسترده یا (WAN=Wide Area Network) که به اتصال بین چند شبکه دور از هم گفته می‌شود و بزرگ‌ترین نمونه آن شبکه جهانی اینترنت است که از آن استفاده می‌کنید.

اصطلاح پهنای باند (Bandwidth) که عموماً مقدار آن برحسب میزان حداکثری انتقال داده از آن است درواقع بیانگر مقدار بیت اطلاعات است که در هر ثانیه می‌تواند توسط یک اتصال شبکه یا یک رابط منتقل شود و معمولاً با واحد بیت در ثانیه (bps) سنجیده می‌شود. برای تصور اهمیت میزان پهنای باند، اتوبانی را در نظر بگیرید که از دو باند تشکیل شده و فقط ۲ ماشین می‌تواند در آن از کنار هم عبور کند. حال اگر اتوبان را بزرگ‌تر کنیم و بر تعداد باندها بیفزایم، تعداد ماشین‌هایی که می‌توانند در هر ثانیه از کنار هم بگذرند بیشتر خواهد شد. در این مثال هر ماشین معادل بیت اطلاعاتی است و اتوبان حکم سیم یا فیبر نوری به کار رفته در شبکه اینترنت است. در این میان سرعت پهنای باند شما را شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پهنای باند (مثل شرکت مخابرات و…) تعیین می‌کنند و شما خریداری می‌کنید.

آماده‌سازی برای تست سرعت وای فای

اگر می‌خواهید تست سرعت شما بهترین نتیجه را دهد، حتماً از اتصال باسیم یا کابل استفاده کنید در غیر این صورت باید تداخل‌های موجود را به حداقل برسانید و برای این کار باید اتصال دستگاه‌های دیگر را از وای فای خود قطع کنید این دستگاه‌ها می‌توانند شامل گوشی‌های همراه، تلفن‌های بی‌سیم و حتی تلویزیون‌های دارای وای فای باشند. پس از آن بررسی کنید که سیستم شما در حال دانلود کردن فایلی نباشد و در حالت بهتر هیچ نرم‌افزار دیگری در حال اجرا نباشد. هدف این است که قبل از انجام تست سرعت وای فای، مصرف پهنای باند را به چیزی نزدیک به صفر برسانید.

روش های تست سرعت وای فای

فارغ از اینکه تقریباً تمام شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت بخشی در سایت اصلی خود با عنوان تست سرعت دارند، انواع و اقسام نرم‌افزارهای مختلف برای کامپیوتر و گوشی نیز به‌منظور تست سرعت وای فای وجود دارد. ولی شما برای تست سرعت خود به تنها چیزی که نیاز دارید یک کامپیوتر و یک مرورگر مثل کروم است!

تست سرعت وای فای با Speedof.me

سایت Speedof.me یکی از معروف‌ترین وب‌سایت‌های تست سرعت اینترنت بر پایه HTML5 است که نحوه عمل آن به این صورت هست که با فراخوانی تعدادی فایل که حجم آن‌ها به ترتیب افزایش می‌یابد شروع به ثبت لحظه‌ای سرعت آپلود و دانلود شما می‌کند و به شما امکان مقایسه سرعت وای فای تان را نسبت به دفعات گذشته و به‌صورت نمودارهای لحظه‌ای می‌دهد. این وب‌سایت با دارا بودن ۵۹ سرور مختلف، به‌طور خودکار سریع‌ترین و امن‌ترین سرور را برای شما انتخاب می‌کند.

تست سرعت وای فای
نمایی از نمودار گرافیکی لحظه­‌ای از تست سرعت وای فای توسط سایت Speedof.me

تست سرعت وای فای با SpeedSmart

SpeedSmart یکی دیگر از وب‌سایت‌های سنجش سرعت اینترنت بر پایه HTML5 است که اطلاعات مختلفی از قبیل سرعت آپلود و دانلود و همچنین اطلاعاتی راجع به میزان پینگ اتصال شما می‌دهد. این سایت همچنین پیشنهاد نصب یک نرم‌افزار رایگان را به شما جهت نگه‌داری سوابق تست سرعت وای فای می‌دهد که به‌واسطه برنامه‌ریزی سبکی دارد، مشکلی برای کاربران حرفه‌ای‌تر و گیمر ها ایجاد نمی‌کند.

تست سرعت وای فای
نمایش هم‌زمان میزان دانلود، آپلود و پینگ توسط وب‌سایت SpeedSmart

تست سرعت وای فای با TestMy.net

اگر از کاربران حرفه‌ای‌تر هستید و یا اهل بازی‌های آنلاین هستید و اطلاعات دقیق و بیشتری راجع به‌سرعت اتصال خود نیاز دارید وب‌سایت TestMy.net انتخاب مناسبی برای شما است. این سایت علاوه بر سنجش لحظه‌ای سرعت دانلود و آپلود شما، نتایج حاصله را با کاربران دیگر نیز به نمایش می‌گذارد. همچنین اگر اعداد و نمودارهایی که به نمایش در می‌آید برای شما قابل مفهوم نیستند می‌توانید از راهنمایی‌های ساده موجود در سایت کمک بگیرید.

تست سرعت وای فای
نمایی از نتایج به‌دست‌آمده از سایت TestMy.net و اطلاعات مختلفی که می‌توانید از آن کسب کنید.

تست سرعت وای فای با Speedtest.net

سایت Speedtest.net به‌مانند چند وب‌سایت دیگر که در لیست هم آمده اطلاعات خود را از نرم‌افزار سنجش میزان پهنای باند شرکت Ookla دریافت می‌کند با این حال به دلیل اینکه این وب‌سایت متعلق به همین شرکت است کامل‌ترین اطلاعات را به کاربر خود ارائه می‌دهد. این وب‌سایت با در اختیار گرفتن ۵ سرور نزدیک‌تر به شما از میان بیش از هزار سرور موجود، تست های متفاوتی جهت سنجش سرعت اتصال، آپلود، دانلود و میزان تأخیر در دریافت اطلاعات به شما می‌دهد. ویژگی دیگری این سایت فرم نظرخواهی است که در آن شما با پاسخ دادن به سؤالاتی و تعیین سطح شرکت ارائه‌دهنده خدمات خود به سایت کمک می‌کنید که بر اساس مناطق مختلف دنیا بهترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت مشخص شوند اگر مشاهده این اطلاعات برایتان جالب است به سایت NetIndex رجوع کنید.

تست سرعت وای فای
سایت Speedtest.net بر مبنای فلش اجراشده ولی بااین‌حال به دلیل سبک بودن به نظر نمی‌رسد خللی در تست سرعت وای فای ایجاد کند.

تست سرعت وای فای با Internet Health Test

انجام تست سرعت اتصال شما در سایت internethealthtest.org نسبت به سایت‌های دیگر زمان بیشتری می‌برد ولی این به‌واسطه نتایج کامل و دقیقی است که به شما نمایش خواهد داد. هنگام شروع کار یک صفحه به نمایش در می‌آید که از شما اجازه شروع تست را می‌خواهد و پس از آن تستی پنج مرحله‌ای از میزان سرعت اتصال شما انجام می‌شود که اطلاعات دقیقی در این ارتباط به شما می‌دهد.

تست سرعت وای فای
نمای صفحه آغازین وب‌سایت internethealthtest.org جهت بررسی سرعت اتصال به اینترنت توسط تست پنج مرحله‌ای تعبیه شده برای آن.

تست سرعت وای فای با Fast.com

این وب‌سایت توسط شرکت نتفیلیکس طراحی شده و با توجه به‌ظاهر و عملکرد بسیار ساده آن (به‌واسطه شروع تست در همان ابتدای ورود به سایت) به کار آن‌هایی که اطلاعات کلی در ارتباط با سرعت اتصال خود می‌خواهند می‌آید. این وب‌سایت حتی اطلاعات سرعت آپلود و دانلود جداگانه ارائه نمی‌دهد و صرفاً سرعت متوسط شما را به نمایش می‌گذارد. درواقع نتفیلیکس بیشتر با هدف تهیه وب‌سایتی که کاربران سرعت اتصال خود را برای دیدن فیلم‌ها و ویدیوهای پرحجم بسنجند، Fast.com را طراحی کرده است.

تست سرعت وای فای
نمایش ساده سرعت متوسط شما توسط سایت Fast.com متعلق به شرکت نتفیلیکس.

 سخن آخر

تعداد بسیار زیادی سرویس مشابه وجود دارد اما ما در این مطلب سعی کردیم بهترین وبسایت‌های سنجش سرعت اینترنت را معرفی کنیم، دقت کنید که بعضی از این وبسایت ها هنگامی که از ابزارهای Ad-Blocker استفاده میکنید قابل اجرا نیستند. نکته بعد اینکه همانطور که بیان شد سرعت واقعی اتصال به اینترنت تقریبا همیشه از آنچه شرکت ارائه دهنده ذکر میکند کمتر است، با این حال روش های مختلفی یرای افزایش سرعت وای فای و شناسایی علت کند شدن آن وجود دارد که در مطالب آتی به آن می‌پردازیم.

منبع: digitaltrends

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − سیزده =