راهنمای کامل پاک کردن دوده از دیوار, با لکه های دوده بخاری روی دیوار چه کنیم؟

1

یکی از دردسرهای نظافت منزل پاک کردن دوده از دیوار ها است. هنگامی‌که دیوار آغشته به دود می‌شود شما زمان بسیار کمی برای واکنش دارید زیرا بلافاصله بعدازاینکه باقی‌مانده دوده به شکل رسوب ضخیم دربیاید، تمیز کردن دیوار دشواری‌های خودش را خواهد داشت. دوده روی دیوار می‌تواند حاصل سوختن روغن روی اجاق،استفاده از شومینه یا اجاق چوب سوز و یا دود سیگار باشد. درصورتی‌که قصد رنگ‌آمیزی و یا شستشوی دیوار اتاقتان را دارید راهنمای کامل پاک کردن دوده از دیوار را دنبال کنید. تا انتهای آموزش را بخوانید تا به طور کامل با نحوه پاک کردن دوده از دیوار و پاک کردن لکه های سیاه از روی دیوار گچی آشنا شوید .

دوده درواقع یک مخلوط کربنی است که به‌واسطه سوختن ناقص مواد آلی به شکل پودر سیاه‌رنگی ایجاد می‌شود. عمده‌ترین عواملی که موجب تشکیل دوده می‌شوند عبارت‌اند از شمع، آتش‌سوزی، کبریت و سایر مواد سوزاننده. تمیز کردن دوده از دیوار گاهی بسیار سخت است اما اگر از مواد و ابزار درستی استفاده کنید علاوه بر اینکه انجام این کار برایتان ساده‌تر خواهد شد احتمال آسیب رساندن به دیوارها را نیز کم خواهید کرد. به طور کلی بهتر است ابتدا به کمک جاروبرقی ذرات دوده را از دیوار یا محل مورد نظر جدا کنید تا در حین شستشو موجب گسترش آلودگی نشوید و سپس از ترکیبات و روشهایی که در ادامه گفته شده استفاده کنید .

پاک کردن غبار و دوده شومینه به کمک جاروبرقی
پاک کردن غبار و دوده شومینه به کمک جاروبرقی

پاک کردن دوده ناشی از پخت و پز

برای دوده­‌های رسوب کرده حاصل از سوختن روغن،موارد زیر را به همراه یک اسفنج نرم تهیه کنید.

  • یک­ چهارم فنجان جوش­ شیرین
  • یک فنجان آمونیاک
  • نصف فنجان سرکه
  • سطل چهار لیتری پر از آب گرم(با بیشترین درجه حرارت که می­توانید تحمل کنید)

در حالی که دستکش لاستیکی به­ دست دارید، سطح زبر اسفنج را در محلول فرو برده و دیوارها را از بالا به سمت پایین بشویید. این کار به شما برای شستن چکه ­هایی که درحین شستن اینجاد می­شوند کمک می­کند. یک سطل جداگانه حاوی آب داغ تمیز برای آبکشی اسفنج در کنارتان داشته باشید و اجازه ندهید رد و اثر چکه کردن و جاری شدن مایع روی دیوار باقی بماند.

دوده ناشی از پخت و پز و سوختن روغن
دوده ناشی از پخت و پز و سوختن روغن

پاک کردن دوده شومینه

همه کسانی که از شومینه استفاده می­کنند امکان دارد که فراموش کنند راه هوا را باز کنند که این کار موجب می­‌شود دوده خانه و اتاق را پرکند. پاک کردن دوده­ چوب به اندازه‌­ی دوده­ سیگار دشوار نیست. اما همچنان امکان دارد حاوی صمغ چوب یا ذرات قطران باشد. موادی که لازم دارید شامل :

  • یک فنجان آمونیاک تصفیه­ شده
  • یک سطل چهار لیتری که تا نصف از آب گرم پرشده

آمونیاک تصفیه شده را در آب حل کنید و به کمک اسفنج دیوارها را از بالا به سمت پایین و با پارچه تمیز آغشته به آب گرم دیوار را بشویید.

اگر به بوی آمونیاک حساسید، هنگام تمیز کردن از یک ماسک بهداشتی استفاده کنید.

دوده شومینه
دوده شومینه

پاک کردن دوده حاصل از آتش سوزی

دستگاه بخارشوی خانگی می‌­تواند پاک­ کردن دوده­ حاصل از آتش­ سوزی را بسیار آسان کند. بخارشوی آب را به نقطه ­جوش می­رساند و به سمت انتهای لوله­ که دارای برس تمیز کننده مخصوص است هدایت می کند. به محض ­اینکه بخار شروع به خروج از دستگاه کرد، سری لوله را از بالا به پایین دیوار بکشید. پارچه ای جهت تمیز کردن دیوار بر روی سرلوله قرار دهید و برای جلوگیری از پخش­ شدن بیشتر دوده و سیاهی مرتباً آن را تعویض کنید. علاوه بر این بخارشوی می­تواند به از بین بردن رسوبات دوده و پس­مانده­‌های چسبناک کمک کند.

بیشتر بدانید راهنمای نصب صحیح دودکش بخاری گازی

دوده حاصل از آتش سوزی
دوده حاصل از آتش سوزی

پاک کردن دوده بخاری

استفاده از تری ­سُدیم فسفات (TSP) در برخی کشورها ممنوع است. اگر در کشور محل­ زندگی شما مانند ایران استفاده از این ماده ممنوع نیست، می­‌توانید از آن برای زدودن لایه ­های قدیمی دوده استفاده کنید. اما هنگام استفاده از آن حتماً از دستکش لاستیکی و ماسک برای محافظت از خود استفاده کنید، زیرا تری­ سُدیم ­فسفات شوینده شیمیایی بسیار قوی است. برای پاک ­کردن رسوب قدیمی دوده، یک قاشق چایخوری سرپُر از تری­ سُدیم­ فسفات را در چهار لیتر از آب گرم رقیق کنید و آن را کاملاً حل کنید. اسفنج را در محلول فرو ببرید و کاملاً آن را بچلانید و دیوارها را از بالا به پایین با آن تمیز کنید.

پاک کردن دوده بخاری
پاک کردن دوده بخاری

پاک کردن دوده و بوی ناشی از مصرف سیگار

اگر شما سیگاری نیستید اما شخص دیگری یک یا چند نخ سیگار در منزل شما استفاده ­کرده باشد، احتمالاً بوی آن برای شما ناخوشایند و آزاردهنده خواهد بود. بدتراز آن هنگامی است که شما به تازگی به منزل یا آپارتمان جدیدی نقل­ مکان کرده باشید و با بوی تعفّن لایه­ های کهنه و نمور رسوب دوده­ سیگار مواجه شوید.ناامید نشوید! رها شدن از شر آنها راحت نیست، اما غیرممکن هم نیست.

  1. پنجره­ها را باز کنید و اجازه دهید که هوای ­تازه در خانه جریان یابد.
  2. از شمع مخصوص سیگاری­‌ ها استفاده کنید شمع مخصوص سیگاری ­ها اختصاصاً با آنزیم ­هایی فرموله شده که به خنثی‌­سازی بوی بد سیگارکشیدن کمک می‌کند و توانایی سوختن برای چندین ساعت را دارد و رفته ­رفته بوی نامطبوع هوا را ازبین می­برد.
  3. ظرف های مختلفی را از یک ماده­ جاذب بود مانند جوش‌­شیرین، زغال یا سرکه سفید پرکنید و در اطاق­های مختلف قراردهید تا ذرات دود باقی­مانده در هوا را جذب کند.
  4. یک محصول خنثی­‌کننده بوی نامطبوع را در هوا و روی پرده­ها و مبلمان و فرش­ها اسپری کنید. این محصولات نه ­تنها بوی نامطبوع را پنهان می­کنند، بلکه بوهای زننده را نیز حذف می­کنند. محصولات خنثی­‌کننده بوی نامطبوع در اشکال مختلفی ارائه می­شوند، مانند اسپری، شمع و پودر.
  5. دیوارها و سقف خانه را با محصولات خانه‌­داری رایج مانند سفیدکننده، آمونیاک یا سرکه شستشو دهید. مقداری سفید کننده را با دوبرابر حجم خودش آب مخلوط کنید و به آرامی دیوارها را از بالا به پایین بشویید، مراقب باشید که به رنگ دیوار آسیب نرسانید.سرکه سفید و آب مانند و آمونیاکی که با آب گرم مخلوط شده باشد یک پاک کننده مؤثر برای ازبین ­بردن­ بوی بد هستند.

حتماً پنجره ­ها را هنگام کار با مواد شیمایی قوی باز بگذارید تا تهویه صورت­ گیرد.

پاک کردن دوده و بوی ناشی از مصرف سیگار
پاک کردن دوده و بوی ناشی از مصرف سیگار

سخن پایانی

اگر خودتان موفق به پاک کردن دوده از دیوار ها نشدید و یا همچنان بوی ناشی از آن برای شما آزار دهنده است، با متخصصین نظافت منزل استادکار تماس بگیرید مخصوصا اگر برای تمیز کردن پرده ­ها، فرش­ ها و مبلمان پارچه‌­ای منزلتان با مشکل روبرو هستید، زیرا دوده ها و یا نیکوتین موجود در دود سیگار به ­شدت به پارچه­ ها می چسبند و ممکن است مراکز تخصصی شستشو تنها راه از بین بردن آنها باشد.

منابع: wikihow l huآمnker

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. Negar می گوید

    سلام منزل ما کتار اتوبان هست هرکاری میکنم دوده ها تمیز نمیشه آیا متخصصین شما میتونن تمیزش کنن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − سه =