10 اشتباه رایج قالیشویی و شستن فرش

1

برای ما ایرانی‌ها، فرش بزرگ‌ترین سرمایه تزئیینی خانه است. به همین دلیل در انتخاب نوع و رنگ و جنس آن بسیار حساسیم و تلاش می‌کنیم از آن به خوبی مراقبت کنیم. اما متاسفانه بسیاری از ما در نگهداری فرش، مرتکب برخی اشتباهات قالیشویی می‌شویم. مثلا تلاش می‌کنیم تا لکه‌ای را از بین ببریم اما در واقع موجب فرسودگی زودرس فرش‌مان می‌شویم. اگر می‌خواهید زیبایی فرش‌تان ماندگارتر شود، ما در اینجا چند مورد رایج اشتباه در شستن فرش را یادآوری می‌کنیم تا با دقت به آن‌ها، بیشتر مراقب فرش و قالی‌تان باشید.

جنگیدن با لکه فرش

شاید شما هم مثل من فکر می‌کنید سابیدن زیاد و با شدت فرش موجب از بین رفتن لکه می‌شود. اما جالب است بدانید این کار نه تنها لکه را از بین نمی‌برد بلکه بزرگ‌ترین اشتباه قالیشویی است. چرا که با این کار لکه به عمق بیشتری فرو می‌رود و دیرتر پاک می‌شود. همچنین سابیدن شدید لکه موجب از بین رفتن بافت و رنگ فرش نیز خواهد شد.

اشتباهات رایج در قالیشویی و روش صحیح تمیز کردن فرش در منزل
استفاده از برس یا فرچه یکی از اشتباهات رایج در از بین بردن لکه فرش است.

بی‌محلی به لکه و اتلاف وقت

هرچقدر بیشتر به لکه فرصت دهید، او بیشتر جا خوش کرده و دیرتر پاک می‌شود. اگر برای پاک کردن لکه دیر اقدام کنید، لکه بین بافت فرش نفوذ کرده و خوب خیس می‌خورد. این امر موجب می‌شود تقریبا رنگ آن تثبیت شده و به سختی از بین برود. پس سعی کنید هرچه سریع‌تر لکه‌های ایجاد شده روی فرش و قالی را پاک کنید.

انتخاب شوینده اشتباه در شستن فرش

هر شوینده‌ای مناسب هر فرشی نیست. گاهی انتخاب شوینده اشتباه موجب تغییر رنگ یا آسیب دائمی به فرش می‌شود. همچنین ترکیب چند ماده شوینده باهم، ممکن است ترکیبی را ایجاد کند که آسیبی جبران‌ناپذیر به فرش شما بزند. بنابراین قبل از استفاده از شوینده روی آن را به خوبی مطالعه کنید یا از فروشنده در مورد آن پرس‌وجو کنید.

تست نکردن ماده شوینده قبل از شستن فرش

وقتی می‌خواهید محلول شوینده‌ای را برای اولین بار استفاده کنید، حتما آن را تست کنید. روی قسمت پنهانی فرش یا پارچه‌ای که جنس مشابه دارد، کمی از آن شوینده بریزید تا قدرت پاک‌کنندگی آن را بررسی کرده باشید و مطمئن شوید که رنگ خودِ فرش با این محلول از بین نمی‌رود.

انتخاب شوینده مناسب برای پیشگیری از اشتباه در شستن فرش و قالی
انواع مختلفی مواد شوینده در بازار وجود دارد که ممکن است همه آن‌ها برای فرش شما مناسب نباشد. بهتر است قبل از استفاده حتما در مقیاس کمی آنها را امتحان کنید.

استفاده نادرست از پودر خوشبوکننده

ممکن است پودرهای خوشبوکننده باعث خوشبو شدن فرش شما شود، اما جایگزینی برای تمیز کردن آن نیست. چرا که اگر جاروبرقی شما مکش خوبی نداشته باشد یا فرش به درستی جارو نشود، به مرور زمان این پودرها روی هم انباشه شده و موجب پوسیدگی فرش شما خواهد شد.

استفاده بیش از حد از مواد شوینده

برخلاف تصور ما، استفاده زیاد از مواد شوینده از کارهای اشتباه در شستن فرش است. مواد شوینده متنوع و زیاد لزوما موجب تمیزتر شدن فرش شما نمی‌شود. چون استفاده زیاد از مواد شوینده نه تنها موجب آسیب به بافت فرش می‌شود، بلکه باقی‌مانده مواد شوینده در فرش رسوب کرده و خاک بیشتری را جذب خود می‌کند.

عدم تمایل به شست‌وشوی حرفه‌ای فرش یا قالیشویی

دقیقا همانطور که ما باید به صورت دوره‌ای به دندانپزشک مراجعه کنیم، فرش‌ها نیز نیاز دارند که به صورت دوره‌ای توسط افراد متخصص شسته شوند. اکثر تولیدکنندگان فرش توصیه می‌کنند که هر 12 تا 18 ماه، فرش‌ها توسط قالیشویی حرفه‌ای شسته شوند تا طول عمر آنها زیاد شود. البته باید در مورد قالیشویی به خوبی تحقیق کنید تا با اشتباه قالیشویی به فرش شما آسیب وارد نکنند.

در صورت تمایل می‌توانید با ثبت سفارش رایگان در استادکار، از نظرات کاربران قبلی درباره متخصصین قالیشویی باخبر شوید و متخصص معتبر و محبوبی را انتخاب کنید.

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار

استفاده زیاد آب برای از بین بردن لکه

آب یکی از بهترین راه‌ها برای پاک کردن لکه است، اما می‌تواند راهی اشتباه در شستن فرش باشد. استفاده از مقدار کمی آب می‌تواند لکه را نرم‌تر کرده و از بافت فرش جدا کند. به خصوص اگر با شوینده مناسبی همراه باشد. اما اگر آب زیاد استفاده کنید علاوه بر اینکه ممکن است به فرش آسیب برساند، ممکن است موجب پخش شدن لکه نیز شود. نکته اصلی استفاده از آب این است که از آن به مقدار کم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل پاک کردن لکه‌های فرش (انواع لکه غذا و نوشیدنی، جوهر، لوازم آرایش و …)

بهترین روش از بین بردن لکه فرش
وقتی لکه‌ای روی فرشتان ایجاد شد، خونسردی خود را حفظ کنید و با آب زیاد موجب پخش شدن لکه نشوید.

جارو نکردن فرش، یک اشتباه قالیشویی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید جارو کردن مرتب فرش یکی از راه‌های پیشگیری از لک شدن فرش است. اگر به طور مرتب فرش را جارو نزنید، ذران ریز گرد و خاک می‌توانند به الیاف فرش نفوذ کرده و به آن آسیب برسانند. به این ترتیب طول عمر فرش شما کاهش یافته و مستعد لک شدن می‌شود. توصیه می‌شود حداقل هفته‌ای یک بار و اگر حیوان خانگی دارید، یک روز درمیان، فرش‌ها را جاروبرقی بکشید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

استفاده از بخارشوی برای از بین بردن لکه

برای از بین بردن لکه فرش هرگز از دستگاه بخارشوی استفاده نکنید. چون گرما باعث می‌شود لکه در بافت فرش نفوذ کرده و ماندگاری بیشتری داشته باشد. بهتر است با دستمال یا حوله مرطوب به آرامی اقدام به پاک کردن لکه کنید.

سخن آخر

فرقی نمی‌کند فرش شما ماشینی باشد یا دست‌بافت. می‌توانید با مراقبت خوب و درست از فرش به طول عمر آن بیفزایید و مدت زمان طولانی‌تری از آن استفاده کنید. تمیز کردن فرش مهم است اما ممکن است افراط در این کار به بافت فرش آسیب وارد کند؛ بنابراین بهترین کار پیشگیری از کثیف شدن فرش است تا فرش شما مدت طولانی تمیز و نو باقی بماند. گاهی اوقات توصیه‌های عجیب و غریب که در مورد لکه‌بری و تمیز کردن فرش‌ها در سایت‌های مختلف می‌بینیم، درست نیستند. بنابراین سعی کنید برای این کار از افراد متخصص کمک بگیرید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. karan می گوید

    قالیشویی شاهکار
    مبل شویی شاهکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 15 =