آموزش رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

0

جرم گرفتن یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که برای آبگرمکن‌های دیواری به وجود می‌آید. به همین دلیل جرم گیری آبگرمکن دیواری یکی از مهم‌ترین سرویس‌های مرتبط با این وسیله است. نحوه جرم گیری آبگرمکن دیواری بسیار مهم است و در صورتی که با این کار آشنا نباشید ممکن است به جای بهتر کردن وضعیت آبگرمکن، به آن آسیب بزنید. جرم گیری آبگرمکن دیواری یک سرویس بسیار مهم و تخصصی است و اگر از آبگرمکن دیواری ضد رسوب استفاده نمی‌کنید، حتما به آن نیاز پیدا خواهید کرد. در این مطلب از آبگرمکن ضد رسوب صحبت نمی‌کنیم اما درباره‌ گچ گیری آبگرمکن دیواری و نحوه انجام آن صحبت می‌کنیم.

جرم گیری آبگرمکن دیواری یکی از مهم‌ترین سرویس‌های مرتبط با این وسیله است
جرم گیری آبگرمکن دیواری یکی از مهم‌ترین سرویس‌های مرتبط با این وسیله است

رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

پیش از این مطالب مفصلی درباره نحوه انواع سرویس‌های آبگرمکن‌های دیواری منتشر شده‌اند. همچنین درباره رسوب زدایی پکیج‌های دیواری هم مطالب مفصلی در استادکار در اختیار شما قرار دارد. در این راهنما، درباره انواع رسوب، دلیل به وجود آمدن آن‌ها و نحوه برطرف کردنشان توضیح خواهیم داد. همانطور که گفته شد جرم گیری آبگرمکن دیواری یک سرویس تخصصی است و توصیه اکید می‌شود در صورتی که با انجام آن آشنایی کافی ندارید، آن را به عهده‌ی یک سرویسکار حرفه‌ای بگذارید. اساسا جرم‌گیری وسایلی که با آب سروکار دارند به دلیل اینکه با مواد اسیدی و دستگاه انجام می‌شود، نیاز به آشنایی و دقت زیادی دارد.

رسوب چیست و چرا آبگرمکن رسوب می‌گیرد؟

رسوبی که در بخش‌های مختلف آبگرمکن‌های دیواری ایجاد می‌شود، املاح و مواد معدنی موجود در آب است. این مواد به مرور زمان به جداره‌های داخلی بخش‌های مختلف مانند گچ کتری می‌چسبند و باعث ایجاد مشکلات زیادی می‌شوند. این مواد معمولا در بخش‌هایی که گرمای بیشتری داشته باشد، بیشتر رسوب می‌کنند به همین دلیل لوله‌های آب گرم، در معرض رسوب بیشتری قرار دارند.

رسوبی که در بخش‌های مختلف آبگرمکن‌های دیواری ایجاد می‌شود، املاح و مواد معدنی موجود در آب است
رسوبی که در بخش‌های مختلف آبگرمکن‌های دیواری ایجاد می‌شود، املاح و مواد معدنی موجود در آب است

چگونه از رسوب آبگرمکن جلوگیری کنیم؟

با تقریب بسیار خوبی می‌توان گفت راهی مطمئن برای جلوگیری از رسوب‌گیری لوله‌های آب وجود ندارد. ممکن است در برخی مناطق به دلیل پایین بودن سختی آب این میزان رسوب کم‌تر باشد اما هنوز کسی نتوانسته ادعا کند روشی اختراع کرده که باعث می‌شود لوله‌های آب رسوب نگیرند. مواد معدنی موجود در آب در اثر حرارت با بدنه‌ لوله‌ها برخورد می‌کنند و به مرور زمان به آن‌ها می‌چسبند. بنابراین باید روش‌های رسوب‌زدایی نوین را به کار گرفت.

مواد معدنی موجود در آب در اثر حرارت با بدنه‌ لوله‌ها برخورد می‌کنند و به مرور زمان به آن‌ها می‌چسبند
مواد معدنی موجود در آب در اثر حرارت با بدنه‌ لوله‌ها برخورد می‌کنند و به مرور زمان به آن‌ها می‌چسبند

چه زمانی رسوب گیری کنیم؟

رسوب‌زدایی معمولا زمانی لازم می‌شود که آبگرمکن به دلیل کاهش سطح آب ورودی نمی‌تواند خوب کار کند یا آب خروجی از آن به اندازه لازم وارد لوله نمی‌شود. برای رسوب‌زدایی بهتر است از اسید کلردریک رقیق شده تا ۲۰ درصد استفاده کنید.

مراحل رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

دقت داشته باشید به دلیل اینکه در سرویس گچ گیری آبگرمکن دیواری (یا رسوب زدایی) از مواد اسیدی استفاده می‌کنید، باید دقت زیادی داشته باشید و نکات ایمنی را کاملا رعایت کنید. هرگز بدون دستکش، محافظ لباس و عینک مخصوص با مواد اسیدی هرچند رقیق شده باشند کار نکنید.

برای رسوب زدایی آبگرمکن دیواری و برای اینکه گچ به وجود آمده داخل لوله ها را از بین ببرید، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. برق آبگرمکن را قطع کنید. برای اطمینان بیشتر دوشاخه اصلی آبگرمکن را از برق بکشید. بعد از اینکه آبگرمکن خاموش شد صبر کنید تا مبدل حرارتی کاملا سرد شود.
  2. شیر ورودی گاز شهری را ببندید.
  3. شیر ورودی آب به آبگرمکن را هم ببندید.
  4. قاب روی آبگرمکن را باز کنید. این قاب در مدل‌ها و مارک‌های مختلف به شکل‌های مختلف خارج می‌شود. برای این منظور دفترچه راهنمای آبگرمکن را ببینید.
پیش از رسوب گیری شیرهای آب و گاز را حتما ببندید
پیش از رسوب گیری شیرهای آب و گاز را حتما ببندید
  1. دودکش آبگرمکن را با دقت از جای خود خارج کنید.
  2. آب داخل لوله‌های مبدل حرارتی را به آرامی خارج کنید. این آب قابل استفاده نیست. برای خروج کامل آب از جریان هوا استفاده کنید.
  3. مبدل حرارتی را جدا کنید و روی زمین قرار دهید. بهتر است عملیات رسوب زدایی را در محل سربسته‌ای انجام دهید که هوا در آن جریان داشته باشد.
  4. منبع اسید رقیق شده را در ارتفاع حداقل یک متر بالاتر از مبدل حرارتی قرار دهید.
  5. دو سر مبدل را به وسیله شلنگ گاز به منبع وصل کنید.
  6. از یک سمت اسید رقیق شده را وارد مبدل کنید و بعد از چند ثانیه با حرکت دادن مبدل، مواد خروجی را از سمت دیگر خارج کنید.
  7. این کار را تا زمانی که ماده خروجی حاوی رسوبات نباشد انجام دهید.
  8. مواد خروجی از مبدل حرارتی بسیار آلوده هستند و باید کاملا در حمل و نقل آن‌ها مراقبت کنید.
  9. همین مرحله را با آب گرم خالی هم انجام دهید تا باقی مانده رسوب و اسید از داخل مبدل حرارتی خارج شود.
  10. با دقت و احتیاط مبدل حرارتی سر جای خود نصب کنید. قاب و دودکش را هم متصل کنید.
بهتر است عملیات رسوب زدایی را در محل سربسته‌ای انجام دهید که هوا در آن جریان داشته باشد.
بهتر است عملیات رسوب زدایی را در محل سربسته‌ای انجام دهید که هوا در آن جریان داشته باشد.

حرف پایانی

کارشناسان توصیه می‌کنند بعد از انجام سرویس رسوبگیری بلافاصله آبگرمکن را روشن نکنید. اجازه دهید رطوبت ایجاد شده داخل مبدل حرارتی خشک شود. ممکن است بعد از رسوب زدایی، در اولین دقایق استفاده مجدد از آبگرمکن دیواری، آب رنگ و بوی دیگری داشته باشد.

اگر با چنین خروجی مواجه شدید نگران نباشید این رنگ و بو خیلی زود از بین خواهد رفت. اما اگر بعد از چند دقیقه همچنان آبگرمکن شما آب دارای رنگ تولید کرد لازم است یک متخصص نگاهی به آن بیندازد.

سرویس و تعمیر آبگرمکن

سرویس و تعمیر آبگرمکن

  • سرویس انواع آبگرمکن ایرانی و خارجی
  • تعمیر آبگرمکن دیواری گازی
  • تعمیر آبگرمکن برقی دیواری
  • تعمیر آبگرمکن ایستاده و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − هشت =