راهکارهای مفید و کاربردی برای نصب لوستر

1

لوستر به اتاق شکلی زیبا و جذاب می‌بخشد و اغلب نمی‌توان آن را از دکوراسیون خانه حذف کرد. اما برخی مواقع ممکن است بخواهید یک لوستر زیباتر خریداری کرده و هنگام تغییر دکوراسیون آن را جایگزین لوستر قبلی کنید. هرچند نصب لوستر کاری نیست که بتوان به سادگی انجام داد اما اگر راهکار صحیح نصب لوستر را بدانید می‌توانید خودتان نسبت به نصب آن اقدام کنید.

وسایل مورد نیاز برای نصب لوستر

  • پیچ گوشتی
  • سیم لخت کن
  • دم باریک
  • فازمتر
  • متر

نکاتی که باید پیش از نصب لوستر جدید در نظر بگیرید

  • وزن لوستر

وزن  از جمله مواردی است که اغلب مواقع کسی به آن دقتی ندارد. هرچند لوسترهای معمولا وزن خیلی زیادی ندارند اما اگر لوستر لوکس‌تر و مجلل‌تری خریداری کرده باشید، شاید لازم باشد به وزن آن نیز دقت کنید. معمولا جعبه نصب سقف، که لوستر به  آن آویخته می‌شود، تا ۲۲٫۷ کیلوگرم وزن را تحمل می‌کند. هرچند همانطور که گفته شد در اغلب مواقع لوستر کمتر از این وزن دارد اما اگر سنگین‌تر بود باید این جعبه نصب را نیز تعویض کنید.

  • ارتفاع زنجیر لوستر

باید در نظر داشته باشید که به طور طبیعی لوستر باید ۷۶ سانتی‌متر بالاتر از سطح میز ناهارخوری قرار بگیرد تا برخوردی با هیچ وسیله یا تردد افراد نداشته باشد. بنابراین لازم است با در نظر گرفتن این اندازه نسبت به کوتاه کردن یا بلند قرار دادن زنجیر لوستر اقدام کنید. برای این کار، اندازه لوستر و فاصله سقف تا میز ناهارخوری نیز مورد نیاز است. اندازه لوستر و ۷۶ سانتی‌متر را جمع زده و از فاصله سقف تا میز ناهارخوری کم کنید. عدد به دست آمده سایز زنجیر لوستر می‌شود. هرچند می‌توانید از این سایز یک یا دو سانتی متر بیشتر در نظر بگیرید چرا که حین نصب لوستر معمولا یکی از زنجیرها کمی بالاتر قرار می‌گیرد.

راهکارهای مفید و کاربردی برای نصب لوستر
اگر سقف بلندی داشته باشید شاید نیاز باشد زنجیر بلندتری برای نصب لوستر تهیه کنید.
راهکارهای مفید و کاربردی برای نصب لوستر
در صورت لزوم با دو عدد دم باریک زنجیر لوستر را به میزان دلخواه کوتاه کنید.

مراحل نصب لوستر

  • ابتدا برای جلوگیری از هر پیش آمدی از جمله برق گرفتی، نیاز است که برق را قطع کنید تا با خیال راحت‌تر بتوانید نسبت به نصب لوستر اقدام کنید.
  • لامپ‌ها را از لوستر قبلی جدا کنید و کنار بگذارید.
  • با این پیش فرض که لوستر قدیمی را از جای خود جدا کرده‌اید سراغ مرحله نصب لوستر جدید می‌شویم.
  • یک نردبان یا چهارپایه به حدی که تسلط کافی به روی کارتان داشته باشید انتخاب کنید. اگر این وسیله جایی برای آویزان کردن و قرار گرفتن لوستر جدید دارد آن را در جای خود قرار دهید و از نردبان بالا بروید. در غیر این صورت باید حتما شخصی را در کنارتان داشته باشید که وقتی بالای نردبان رفتید، لوستر جدید را به شما تحویل بدهد.
  • احتمالا با جدا کردن لوستر قدیمی چند سیم از سقف آویزان باشند. با فازمتر سیم‌ها را چک کنید که برق نداشته باشند.
  • در نظر داشته باشید که هنگام جدا کردن لوستر قدیمی به سیم‌هایی که با یکدیگر متصل هستند دقت کنید. این سیم‌ها ممکن است با رنگ مشخص شده باشند و مثلا سفید و مشکی باشند یا با حروف از هم قابل تشخیص باشند. در صورتیکه هیچیک از این موارد وجود نداشت خودتان سیم‌هایی که به یکدیگر متصل هستند را با نوارهای رنگی مشخص کنید که بعدا آن‌ها را گم نکنید.
راهکارهای مفید و کاربردی برای نصب لوستر
سیم‌هایی که از سقف آویزان هستند را برای اتصال به لوستر مشخص کنید.
  • می‌توانید قسمت‌های مختلف لوستر را پیش از اینکه آن را به سقف آویزان کنید به یکدیگر متصل کنید. هرچند برخی از لوسترها را پس از آویزان کردن نیز می‌تواند سرهم کنید.
  • سیم لوستر را در صورتیکه بلند است کمی کوتاه کنید. هرچند در نهایت سیم‌ها در کاسه لوستر که به سقف نصب می‌شود پنهان می‌گردند.
  • ابتدا لوستر را به زنجیر آویزان کنید و سپس نسبت به متصل کردن سیم‌ها به یکدیگر اقدام کنید.
  • سیم‌های لوستر باید به طرز صحیحی به سیم‌های سقف متصل شوند. اگر سیم‌ها رنگبندی یکسانی دارند کار شما آسان‌تر است. سر سیم‌ها را به اندازه یک یا دو سانتی متر لخت کنید و سیم‌های مرتبط به هم را به یکدیگر متصل کنید. سپس برای اینکه اتصالی ایجاد نشود با چسب برق یا نوار اتصال سیم پلاستیکی روی آن‌ها را بپوشانید.
  • می‌توانید پیش از اینکه مرحله نصب لوستر را به پایان برسانید یکبار صحت اتصال سیم‌ها را با روشن کردن چراغ امتحان کنید. اگر همه چیز به درستی پیش رفته باشد با زدن کلید برق چراغ لوسترها به خوبی روشن خواهد شد.
  • در نهایت کارهای باقیمانده نظیر اتصال کاسه لوستر به سقف و سایر کارها را انجام دهید.
راهکارهای مفید و کاربردی برای نصب لوستر
مراحل گفته شده شاید برای لوسترهای فانتزی، LED یا ریموت دار کمی پیچیده‌تر شود، بنابراین کمک گرفتن از یک متخصص را نیز در برنامه خود قرار دهید.

سخن پایانی

نصب لوستر برای افرادی که تخصص انجام کارهای برقی را ندارند ممکن است کار دشوار و پیچیده‌ای باشد. هرچند در اغلب مواقع همه سیم‌ها با رنگ مشخص شده‌اند و شما به راحتی می‌توانید تشخیص دهید کدام سیم‌ها باید به یکدیگر متصل شوند، اما در نهایت اگر ایرادی در اتصال سیم‌ها وجود داشته باشد و چراغ‌ها روشن نشوند، کشف اینکه مشکل از کجاست کار شما نخواهد بود. بنابراین شاید بهتر باشد در چنین مواقعی به یک متخصص مراجعه کنید تا هم کارتان سریع‌تر انجام شود هم راحت‌تر بتوانید مشکلات سیم کشی را عیب یابی کنید.

منابع: prettyhandygirl

1 نظر
  1. حسین دیاغیان کرمان می گوید

    سلام سقف بلندی داریم به ارتفاع ۸ متر تعویض چراغها نیاز به بالابر دارد میخواهیم با ترفندی به موقع تعمیر چراغ با قرقره یا به نحوی بهتر پایین امده وبعداز تعمیر بالا. ببریم لطفا راهنمایی فرمایید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 3 =