برای تعمیر کابینت آشپزخانه خودتان دست به کار شوید

0

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که بعد از چند سال زندگی در یک خانه یا خرید خانه‌ای قدیمی با آن مواجه می‌شویم، ظاهر کابینت‌های آشپزخانه است. کدر شدن، زنگ‌زدگی، رنگ پریدگی و سیاهی دسته‌ها تنها بخشی از مشکلاتی هستند که می‌گویند زمان تعمیر کابینت آشپزخانه یا تعویض آن فرا رسیده است.

مسلماً تعویض کردن کلی کابینت‌ها هزینه زیادی برایتان خواهد داشت. گاهی تنها با صرف کمتر از نصف این هزینه می‌توانید تعمیر کابینت آشپزخانه خود را انجام دهید و دوباره ظاهری زیبا به آن ببخشید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تعمیرات کابینت و هر آنچه که باید برای این کار در نظر داشته باشید، آشنا کنیم. پس با استادکار همراه باشید.

بهتر است کابینت آشپزخانه را تعمیر کنیم یا تعویض؟

کابینت‌های آشپزخانه معمولاً نسبت به سایر وسایل خانه، دوام بالایی دارند. هر چند به‌طور مداوم در معرض رطوبت و گرمای آشپزخانه قرار دارند و احتمال اینکه آسیب ببینند و یا تغییر رنگ دهند، وجود دارد. اما معمولاً آن‌قدر شرایط حاد نیست که لازم باشد نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید.

گاهی ممکن است سبک و چیدمان کابینت‌ها را دوست نداشته باشید. در این شرایط عوض کردن کابینت‌ها می‌تواند ظاهر آشپزخانه را به‌طور کلی تغییر دهد. اما بهتر است بدانید در بسیاری از موارد، تغییر سبک کابینت‌ها، تعویض رنگ آن‌ها، برطرف کردن مشکلات ظاهری نه چندان پیچیده و تغییر دستگیره و ظاهر کابینت‌های آشپزخانه، به راحتی قابل اجراست. البته نیازی هم به صرف هزینه و زمان زیادی برای انجام این تعمیرات، نیست. در این شرایط تعمیر کابینت آشپزخانه، به‌صرفه‌تر از تعویض آن خواهد بود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید و سفارش کابینت آشپزخانه

چه زمانی کابینت خود را تعمیر کنیم؟

اگر شرایط زیر پیش آمده، بهتر است خودتان اقدام به تعمیر کابینت آشپزخانه کنید:

  • اگر از چیدمان، اندازه و طراحی کلی کابینت‌های آشپزخانه‌تان راضی هستید.
  • اگر تنها با رنگ و ظاهر درب‌های قدیمی کابینت‌هایتان مشکل دارید و احساس می‌کنید بهتر است این موارد تغییر کنند.
  • وضعیت کلی و استقامت کابینت‌ها هنوز خوب است و تنها نیاز به تعمیر لق بودن پایه کابینت یا محکم کردن لولا وجود دارد.
خدمات کابینت سازی استادکار

کابینت‌سازی

  • طراحی و ساخت کابینت آپارتمان، فروشگاهی و دکوری
  • طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه مدرن و کلاسیک
  • ساخت کابینت ام دی اف، های گلاس، ترموود، چوبی و فلزی
  • تعمیر و نصب کابینت دیواری و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار

۵ علامتی که با دیدن آن‌ها، باید کابینت آشپزخانه خود را عوض کنید

۱. نفوذ آب به داخل کابینت چوبی یا ام‌دی‌اف

اگر کابینت چوبی یا ام‌دی‌اف شما به دلیل رطوبت متورم شده و لکه‌های سیاهی روی آن پدید آمده است، باید آن را عوض کنید. اگر هم چوب کابینت تاب برداشته و در اثر آن به درستی باز و بسته نمی‌شود، باید کابینت را تعویض نمایید. در بسیاری از مواقع به راحتی نمی‌توان اقدام به تعمیر کابینت آشپزخانه باد کرده نمود. اگر آسیب‌دیدگی شدید بوده و بافت چوب از هم گسسته شده باشد، احتمالاً مجبور به تعویض آن خواهید بود. همیشه بهتر است ابتدا از افراد متخصص برای تعمیر کابینت آشپزخانه خود درخواست کمک کنید. سپس در صورتی‌که امکان تعمیر وجود نداشت، کابینت‌ها را تعویض نمایید.

در این مورد بیشتر بدانید: انواع صفحه کابینت، همه مزایا و معایبی که باید بدانید

تعویض و تعمیر کابینت چوبی آسیب دیده به دلیل نفوذ آب
اگر آسیب‌دیدگی کابینت زیاد باشد، به جای تعمیر کابینت آشپزخانه مجبور به تعویض آن خواهید شد.

۲. نپسندیدن ظاهر، سبک و جنس کابینت‌ها

در بسیاری از مواقع ممکن است هیچ علاقه‌ای به کابینتی که در خانه نصب شده، نداشته باشید. حتی اگر اقدام به تعمیر کابینت آشپزخانه کنید، باز هم سبک و جنس آن را دوست نخواهید داشت. شاید هم نوع طراحی و چیدمان کابینت‌‌ها به گونه‌ای باشد که استفاده از آن برایتان سخت است. در این شرایط به جای اینکه اقدام به تعمیر کابینت آشپزخانه کنید، آن را تعویض نمایید.

راهکارهای تغییر دکوراسیون با تعویض کابینت آشپزخانه قدیمی
اگر از سبک و ظاهر کلی و چیدمان کابینت‌های آشپزخانه به طور کلی رضایت نداشته باشید، تعمیرات کابینت برای شما کارساز نخواهد بود و بهتر است طراحی جدیدی برای کابینت‌های خود در نظر بگیرید.

۳. آسیب دیدن بافت کابینت‌ها

گاهی گذشت زمان و مرغوب نبودن جنس کابینت‌ها موجب می‌شود بافت کابینت و اسکلت‌بندی آن دچار مشکل شود. در این شرایط کابینت‌ها مقاومت خود را از دست می‌دهند. حتی ممکن است بعد از مدتی بافت کابینت‌ها از هم باز شوند. برای اطلاع از این موضوع، بدنه کابینت را فشار دهید. اگر دیدید کابینت نرم شده و انسجام خود را از دست داده ، بهتر است هرچه سریع‌تر آن را تعویض نمایید. چون در این شرایط انجام تعمیرات برای بهبود وضعیت کابینت بی‌فایده است.

تعویض کابینت به جای تعمیرات کابینت آشپزخانه
اگر بدنه کابینت شل شده باشد و مقاومت خود را از دست بدهد، بهتر است به جای تعمیر کابینت آشپزخانه اقدام به تعویض آن کنید.

۴. ایجاد کپک در کابینت‌ها

وجود کپک در بافت کابینت‌ها می‌تواند مقاومت آن‌ها را به شدت کاهش دهد. در ضمن انتقال کپک به ظروف، لوازم و محیط آشپزخانه، موجب شیوع بیماری و به خطر انداختن سلامتی شما و افراد خانواده‌تان می‌شود. اگر کپک به داخل بافت چوبی کابینت رسوخ کرده و همه آن را فرا گرفته است، بهترین راهکار تعویض کابینت‌هاست.

بیشتر بدانید: انواع بین کابینتی و قیمتشان را برای بازسازی آشپزخانه بشناسید

رشد قارچ و کپک در کابینت چوبی و ام دی اف
وجود کپک در بافت کابینت نه تنها موجب از بین رفتن مقاومت چوب و ام‌دی‌اف می‌شود، بلکه برای سلامت افراد خانواده نیز مضر خواهد بود.

۵. پرهزینه بودن تبدیل کابینت فعلی به کابینت مورد نظر شما

اگر تفاوت زیادی بین کابینت فعلی آشپزخانه شما با آن چیزی که در ذهن دارید وجود داشته باشد، احتمالاً تغییرات زیادی لازم است. برای مثال تغییر درب کابینت یکی از آن راهکارهایی است که در زمان تعمیر کابینت آشپزخانه انجام می‌شود. اگر قرار باشد برای کابینت فعلی‌تان لولای جدیدی نصب کنید، این لولا باید با بدنه هماهنگ باشد. برای نصب درب جدید هم دقت کنید که بدنه کابینت قادر به تحمل وزن درب جدید باشد. در غیر این‌صورت، نه‌تنها مشکل برطرف نخواهد شد، بلکه منجر به مشکلات بیشتری می‌شوند.

تعمیر رویه کابینت و تعویض یراق آلات کابینت آشپزخانه
شاید برای تبدیل کابینت آشپزخانه‌تان، باید رویه کابینت، بدنه، رنگ، لولا و همه یراق‌آلات را تعویض کنید. یا اینکه نوع طراحی کابینت نیاز به اصلاح دارد و هزینه این کار به اندازه تعویض کابینت می‌شود. در این شرایط، بهتر است کابینت را تعویض نمایید.

تعمیر کابینت آشپزخانه

کابینت‌های آشپزخانه در مدل‌ها و جنس‌های گوناگونی ساخته می‌شوند. در ادامه، با دسته‌بندی انواع کابینت، مشکلات احتمالی هرکدام را شرح خواهیم داد. اگر شما هم دوست دارید با انواع کابینت و مشکلات آتی هر یک بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

  • تعمیر کابینت آشپزخانه چوبی

کابینت‌های چوبی یکی از لوکس‌ترین و البته گران‌ترین انواع کابینت آشپزخانه محسوب می‌شوند. این کابینت‌ها معمولاً دوام و مقاومت بالایی دارند. اما به هر حال ممکن است به مرور زمان مشکلاتی در آن‌ها بروز کند. در نتیجه نیاز به تعمیر کابینت آشپزخانه، احساس شود.

از مهم‌ترین مشکلات کابینت‌های چوبی می‌توان به صدمه دیدن به وسیله بخار آب و هجوم حشرات اشاره کرد. اگر جلوی هرکدام از این موارد به موقع گرفته نشود، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کابینت وارد می‌شود. در چنین شرایطی، باید به موقع اقدام به تعمیر کابینت آشپزخانه خود کنید و حشرات را از بین ببرید. وگرنه تنها راهی که برایتان می‌ماند، تعویض کابینت‌ها خواهد بود.

اگر آسیب یا خراش وارد شده به کابینت چوبی جزئی باشد، می‌توان خسارت وارده را راحت جبران کرد. می‌توانید با کمی سمباده‌کشی، پولیش یا تغییر طرح و مدل چوب، اقدام به تعمیر کابینت آشپزخانه خود نمایید. با انجام این ترفند، بدون صرف هزینه‌ای گزاف، ظاهری زیبا به آشپزخانه خود می‌بخشید. از طرف دیگر یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به انواع کابینت، معمولاً مربوط به زنگ زدن یا تغییر رنگ دستگیره‌ها و یراق‌آلات است. این مورد را هم می‌توان به راحتی با یک مدل جدید‌تر و زیباتر جایگزین نمود.

تعمیر کابینت چوبی برای بازسازی آشپزخانه قدیمی
برای تعمیر کابینت آشپزخانه چوبی گاهی اوقات می‌توان با کمی سمباده‌کشی و یا تغییر دادن طرح و مدل چوب، آن را زیبا و بدون ایراد نمود.
نجاری و تعمیرات چوب

نجاری و تعمیرات چوب

  • تمامی خدمات نجاری و ساخت سازه های چوبی
  • طراحی ساخت و نصب سرویس های چوبی
  • طراحی و ساخت کمد دیواری، سرویس خواب، بوفه، دراور، ویترین، میز، صندلی
  • تعمیر و نصب انواع مصنوعات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار
  • تعمیر کابینت آشپزخانه فلزی

یکی از مقاوم‌ترین انواع کابینت‌های آشپزخانه که معمولاً هزینه نسبتاً پایینی هم دارند، کابینت‌های فلزی هستند. این کابینت‌ها معمولاً به مرور زمان و با ضربه خوردن دچار تورفتگی و خراشیدگی می‌شوند. در اکثر مواقع ظاهر نامناسب کابینت تنها روی درب آن مشخص است. در صورت بروز این مشکل، می‌توانید اقدام به تعمیر کابینت فلزی کرده و درب کابینت را تعویض نمایید.

از طرف دیگر این کابینت‌ها نیز در صورتی‌که مرتب در معرض رطوبت زیاد و آب قرار بگیرند، زنگ می‌زنند. در بسیاری از موارد و در مراحل اولیه می‌توان با کمی سمباده‌کشی و رنگ کردن، کابینت را تعمیر کرد. اما اگر میزان پوسیدگی و آسیب شدید باشد، باید اقدام به تعویض آن نمایید. اگر رنگ کابینت نیز آسیب دیده باشد، می‌توان نقاطی از کابینت را که دچار رنگ‌پریدگی شده، مجدداً رنگ کنید. در صورت نیاز می‌توان کل کابینت را رنگ‌آمیزی کرد. به علاوه اگر یراق‌آلات کابینت دچار مشکل شود، می‌توانید به راحتی آن را عوض کنید.

آموزش رنگ‌آمیزی و تعمیر کابینت فلزی آسیب دیده قدیمی
برای تعمیر کابینت فلزی اگر رنگ کابینت نیز آسیب دیده باشد، می‌توانید نقاطی از کابینت را که دچار رنگ‌پریدگی و آسیب شده مجدداً رنگ کنید و یا در صورت نیاز کل کابینت را رنگ‌آمیزی کنید.
  • تعمیر کابینت آشپزخانه ام‌دی‌اف

کابینت‌های ام‌دی‌اف از پرطرفدارترین انواع کابینت‌ها در بازار هستند. این نوع کابینت‌ها، تنوع طرح و رنگ زیادی دارند. برخی افراد نیز از روکش تمام چوب برای آن‌ها استفاده می‌کنند. معمولاً مقاومت کابینت‌های ام‌دی‌اف در برابر رطوبت و آسیب بالاست.  اما به هر حال اگر مدام در برابر بخار آب و رطوبت قرار بگیرند، آب داخل مغزی رسوب می‌کند و کابینت آسیب می‌بیند. اگر مشکل جدی پیش بیاید، باید به فکر تعمیر کابینت آشپزخانه بود. خوشبختانه این تعمیرات جزئی، تنها به تعویض روکش کابینت ختم می‌شود.

اگر میزان رطوبت زیاد باشد و به داخل بافت کابینت ام‌دی‌اف هم رسوخ کند، مجبور به تعویض کابینت خواهید شد. از طرفی اگر این مشکل تنها در اطراف سینک اتفاق بیفتد، می‌توانید برای این قسمت، از ورق‌های PVC استفاده کنید. این ورق‌ها باید با کمک چسب آکواریوم آب‌بندی شوند. ورق PVC نوعی پلاستیک مخصوص برای ساخت کابینت اطراف سینک و ضدحرارت و ضدرطوبت است. در نتیجه با برخورد آب و رطوبت به آن، مشکلی به وجود نمی‌آید.

اگر لولای کابینت شل شود یا مهره‌های آن دچار مشکل شوند، می‌توان آن را سر جای خود محکم کرد. در صورت نیاز هم باید این موارد را تعویض نمود.

در این رابطه بیشتر بدانید: روش رنگ کردن روکش کابینت‌های ام دی اف

رگلاژ و تنظیم لولا و تعمیر کابینت ام دی اف (MDF)
برای تعمیر کابینت ام‌دی‌اف و تنظیم لولای آن بهتر است از افرادی خبره و باتجربه کمک بگیرید.
  • تعمیر کابینت آشپزخانه ممبران یا وکیوم

کابینت‌های ممبران این امکان را به وجود آورده‌اند که بتوان روی کابینت ام‌دی‌اف، حکاکی‌های چشم‌گیری زد و به آشپزخانه جلوه‌ای اشرافی داد. اما یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در کابینت‌های ممبران اتفاق بیفتد، مربوط به مرغوب نبودن چسب روکش آن است. اگر در ساخت کابینت ممبران از چسب نامرغوب استفاده شود، به سرعت وکیوم روی آن آسیب می‌بیند و جدا می‌شود.

همچنین قرار گرفتن کابینت ممبران در برابر نور خورشید موجب می‌شود رنگ کابینت تغییر کند. به‌علاوه آفتاب چسبندگی روکش وکیوم آن را هم کم می‌کند. برای تعمیر رویه کابینت ممبران لازم است همان روکش وکیوم استفاده شده روی کابینت را پیدا کنید. در صورت پیدا نشدن همان کدِ رنگ، ممکن است لازم شود رنگ کل کابینت‌ها را عوض کنید. معمولاً برای تعمیر کابینت آشپزخانه ممبران، می‌توانید روکش آن را عوض کنید. در صورت بروز خرابی دستگیره، ریل، جک و لولای آن هم باید این موارد را تعمیر یا تعویض نمایید.

تعمیر رویه کابینت ممبران | انتخاب روکش مناسب برای کابینت‌های آشپزخانه
زمانی که رنگ کابینت ممبران آسیب ببیند و یا روکش آن خراب شود، می‌توانید با پیدا کردن کد رنگ مربوط به آن روکش آن بخش را عوض کنید.
  • تعمیر کابینت آشپزخانه‌ هایگلاس

یکی از مدرن‌ترین انواع کابینت‌ها که ظاهری براق و زیبا دارند، کابینت هایگلاس است. قیمت این نوع کابینت نسبت به کابینت‌های ام‌دی‌اف و ممبران بالاتر بوده، داخل آن از جنس ام‌دی‌اف است و روی بدنه روکشی از جنس پلی‌استر براق کار شده است. اگر درست مراقب آن‌ها نباشید، بعد از مدتی خراش‌هایی روی کابینت‌ها ظاهر می‌شود که کم‌کم رنگ آن‌ها را تغییر می‌دهد. البته خراش‌ها روی رنگ‌های تیره، بیشتر خودنمایی می‌کند.

برای تعمیر کابینت آشپزخانه در این شرایط، می‌توان با استفاده از پولیش ظاهر آن را درست کرد. اما اگر مقدار خش‌ها زیاد شود، راهی برای تعمیر آن وجود ندارد و آن بخش از کابینت را باید تعویض نمود. در صورت آسیب به ریل‌های کشو، لولاها و خرابی دستگیره‌ها نیز می‌توانید آن‌ها را تعمیر و یا در صورت لزوم تعویض کنید.

دانستن این مطلب هم مفید است: کابینت هایگلاس چیست و ۷ مزیت که آشپزخانه شما را شیک می‌کند

اجرای پولیش و تعمیر کابینت های گلاس سفید
اگر میزان خش ایجاد شده روی کابینت هایگلاس کم باشد، می‌توانید برای تعمیر کابینت آشپزخانه مقداری پولیش روی آن بزنید.

مشکلات و روش تعمیر کابینت آشپزخانه

برای تعمیر کابینت، ابتدا باید انواع مشکلات را بررسی کنیم و ببینیم هرکدام را چطور باید برطرف کرد. برای این کار به ابزار و وسایلی نیاز دارید که به آن‌ها اشاره خواهیم نمود.

ابزار و وسایل مورد نیاز

اگر قصد تعمیر کابینت آشپزخانه خود را دارید، به تعدادی ابزار و وسایل نیاز دارید تا بتوانید کار را به خوبی پیش ببرید.

  • چسب پرکننده
  • پارچه نرم
  • کاردک پلاستیکی بتونه
  • ماژیک هم‌رنگ چوب
  • پیچ گوشتی چهارسو
  • گیره کابینت مغناطیسی
  • چسب چوب
  • مقوا
  • خلال دندان
  • تیغ موکت‌بر
  • مته
  • دریل
  • غلتک
  • قلم مو
  • سیمان تماسی
  • سنباده نرم
  • روکش یا رنگ شفاف
خرید ابزار و وسایل مورد نیاز برای تعمیر کابینت آشپزخانه قدیمی
اگر مهارتی در استفاده از ابزار ندارید، لازم است حتما قبل از شروع کار موارد ایمنی را رعایت کنید. چون کار کردن با برخی از این ابزارها، ممکن است برای شما خطر داشته باشد.

۱. ترک‌ها، خراشیدگی‌ها و سوراخ‌های کوچک پدید آمده‌اند

ترک‌ها و خراش‌های جزئی روی کابینت‌ها و میزهای آشپزخانه معمولاً نیازی به رنگ یا لکه‌گیری ندارند. پس در این موارد، خودتان قادر به تعمیر کابینت با هزینه بسیار کم خواهید بود.

چسب پرکننده، که در اکثر ابزارفروشی‌ها موجود است، برای پر کردن سوراخ‌های کوچک، مانند سوراخ‌های ناشی از پیچ قدیمی یا ترک‌های درب کابینت یا کشو مفید است. چسب را روی سوراخ بمالید. سپس مواد اضافی را با یک پارچه نرم یا با یک کاردک پلاستیکی پاک کنید. برای پوشاندن خراش‌های جزئی در سطح کابینت، از یک ماژیک هم‌رنگ چوب استفاده کنید و به آرامی ناحیه خراشیده شده را رنگ بزنید. در صورت لزوم، قبل از خشک شدن، رنگ اضافی ماژیک را با یک پارچه نرم پاک کنید.

در صورتی‌که هیچ ماژیکی کاملاً با سطح کابینت شما مطابقت نداشت، می‌توان از ترکیب آن‌ها استفاده کرد تا رنگی مشابه با رنگ کابینت به دست آید. با رنگی روشن‌تر از رنگ کابینت شروع کنید. سپس روی آن را با ماژیک تیره‌تر رنگ کنید تا اثر خراشیدگی محو شود.

نحوه رنگ‌آمیزی کابینت با ماژیک برای ترمیم خش و خراش سطحی
توصیه می‌کنیم برای شروع رنگ‌آمیزی کابینت با ماژیک، ابتدا رنگ آن را روی گوشه‌ای از کابینت که در معرض دید نیست، امتحان کنید.

۲. لای درب کابینت باز می‌ماند

اگر درب کابینت شما کامل بسته نمی‌شود یا بسته نمی‌ماند، مشکل از لولاهاست. لولاها را بررسی کنید تا ببینید آیا شل شده‌اند یا دیگر روی درب کابینت فیکس نیستند. اگر یک لولا شل شده باشد، شایع‌ترین دلیل آن، شل شدن پیچ‌های آن است. برطرف کردن این مشکل، بسیار راحت و سریع خواهد بود.

ابتدا در را طوری نگه دارید که به‌خوبی بسته شود. سپس پیچ‌ها را با یک پیچ گوشتی معمولی چهارسو سفت کنید. این کار را با دریل شارژی انجام ندهید. زیرا سفت کردن با دست اجازه می‌دهد در کار ظرافت بیشتری داشته باشید. همچنین تا زمانی‌که پیچ به اندازه کافی سفت نشده باشد، آن را احساس می‌کنید. در ضمن از سفت کردن بیش از حد رزوه‌ها یا سر‌پیچ‌ها جلوگیری می‌شود.

گاهی درب‌ها و لولاها سالم به نظر می‌رسند. اما پس از بستن درب‌ها، لای آن‌ها به‌طور خودکار باز می‌شود. در این شرایط، احتمالاً مشکل از تاب برداشتن درب یا بدنه کابینت است. در این مورد، احتمالا لازم باشد از یک گیره مغناطیسی استفاده کنید تا درب بسته بماند. گیره را طوری زیر کابینت نصب کنید تا آهن‌ربایش با جلوی کابینت هم‌سطح باشد. لازم است آهن‌ربا روی گوشه بالایی یا پایینی درب بسته کابینت قرار گیرد.

گیره‌های مغناطیسی از نظر شکل و اندازه متفاوت هستند. بنابراین نصب آن‌ها از یک برند به برند دیگر کمی متفاوت است. در این شرایط برای تعمیر کابینت آشپزخانه پیشنهاد می‌کنیم ابتدا دستورالعمل روی بسته را بخوانید. سپس اقدام به نصب آن نمایید.

بیشتر بخوانید: جذاب‌ترین ایده‌ها برای مدل کابینت آشپزخانه کوچک

علت باز ماندن درب کابینت چیست؟ قیمت تعمیر کابینت آشپزخانه چقدر است؟
اگر لای درب کابینت شما باز می‌ماند، هرگز به فکر تعویض آن نباشید. این ایراد جزئی است و با تعمیر کابینت آشپزخانه به صورت جزئی، قابل حل است.

۳. سوراخ‌های پیچ آسیب دیدهاند

اگر پیچ‌های لولا هنگام سفت کردن آن‌ها در جای خود می‌چرخند، پروژه تعمیر کابینت آشپزخانه شما صرفاً پر کردن و احتمالاً سوراخ کردن مجدد محل سوراخ‌های پیچ است. در این شرایط باید طبق مراحل زیر پیش بروید تا مشکل برطرف گردد و تعمیر کابینت آشپزخانه انجام شود.

  1. پیچ ها، لولاها و درب کابینت را بردارید و روی هر لولا علامت بزنید که آیا در موقعیت بالا، وسط یا پایین قرار دارد. چون برخی از لولاهای پیچیده ممکن است متفاوت از سایر لولاهایی که در همان در قرار می گیرند، تنظیم شوند. بنابراین لازم است آن‌ها را در موقعیت مناسب خود قرار دهید. پس از برداشتن لولاها، سوراخ‌هایی را که برای پیچ‌هایشان بزرگ هستند، علامت بزنید.
  2. مقداری چسب چوب را روی یک مقوا بریزید. یک خلال‌دندان را در چسب فرو کنید تا حداقل یک‌سوم خلال‌دندان با چسب پوشانده شود. منطقه پوشش باید با اندازه طول پیچ (که در سوراخ پیچ آسیب دیده قرار دارد) مساوی باشد. انتهای خلال‌دندان پوشیده با چسب را در سوراخ پیچ آسیب دیده قرار دهید.
  3. اگر سوراخ بزرگ است، این کار را با تعداد خلال‌دندان‌های بیشتری تکرار کنید. بگذارید چسب برای چند ساعت بماند تا کاملا خشک شود.
  4. هر خلال‌دندان را طوری بشکنید تا با سطح کابینت هم‌سطح شود. می‌توانید این کار را با کمک یک چاقوی اره‌ای انجام دهید.
  5. لولاها، پیچ‌ها و درب کابینت را تعویض کنید و در آخر پیچ را در سوراخ تعمیر شده، ببندید. اگر نمی‌توانید به راحتی پیچ‌ها را با پیچ‌گوشتی سفت کنید، ابتدا به وسیله دریل سوراخ‌های باریکی ایجاد کنید تا بستن پیچ‌ها راحت‌تر انجام شود.

۴. درب‌های کابینت غیر هم‌تراز شده‌اند

کابینت‌هایی با لولاهای مدرن که داخل کابینت نصب می‌شوند، معمولاً دارای پیچ‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را سفت یا باز کرد تا تراز شوند. اگر درهای کابینت مانند گذشته هم‌تراز نیستند و پیچ‌های لولاها هم محکم به نظر می‌رسد، مشکل از لولاهاست. در این شرایط برای تعمیر کابینت آشپزخانه، باید لولاها را تنظیم کنید.

همان‌طور که تعداد پیچ‌های لولا از هر برند متفاوت است، روند تنظیم لولاها هم از برندی به برند دیگر تفاوت دارد. اما می‌توانید با سفت و شل کردن پیچ‌ها و توجه به تأثیر آن روی تراز درب، تنظیمات درست را متوجه شوید. به دنبال فرورفتگی‌ها در نزدیکی سر پیچ‌ها باشید که نشانه‌ای از تنظیم آن پیچ داشته باشد. به‌عنوان مثال، اگر فرورفتگی در سمت چپ یا راست پیچ باشد، با تنظیم آن پیچ، درب به چپ و راست حرکت می‌کند.

یک شیار یا فرورفتگی در بالا یا زیر سر پیچ به این معنی است که پیچ، ارتفاع در را کنترل می کند. در برخی موارد، باید دو پیچ را باز کنید و در را به سمت بالا یا پایین جابجا کنید. بعد از اینکه درب در یک تراز ایده‌آل قرار گرفت، پیچ‌ها را سفت کنید. پیچ در یک ناحیه بدون فرورفتگی معمولاً میزان نشستن درب در هنگام بسته شدن را کنترل می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای تعویض درب کابینت آشپزخانه

تعمیر کابینت آشپزخانه با تراز کردن درب کابینت‌ها و رگلاژ لولاها
برای تراز کردن درب کابینت‌ها، باید لولاها به درستی نتظیم گردند. تعمیر کابینت آشپزخانه با این شرایط معمولا نیاز به مهارت و تجربه دارد و کار هر کسی نیست.

۵. لمینت کابینت آشپزخانه نیاز به تعمیر دارد

کابینت‌های چوبی بسیار زیبا و لوکس هستند. اکثر کابینت‌های مدرن آشپزخانه از تخته چندلا ساخته و لمینت شده‌اند. اما متاسفانه وقتی لمینت خیس می‌شود یا گاهی اوقات حتی زمانی‌که خشک است، از تخته زیر خود جدا می‌شود. به‌طور معمول می‌توانید تعمیر کابینت آشپزخانه را در صورت ور آمدن لمینت، خودتان انجام دهید.

اما اگر دلیل کنده شدن لمینت، رطوبت بوده، باید قبل از اقدام به تعمیر مطمئن شوید که لمینت و تخته خشک شده باشند. سپس باید منبع رطوبت را از بین ببرید تا در آینده، این مشکل تکرار نشود. نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید، این است که اگر تخته چوبی دچار پوسیدگی شده باشد، اغلب پوسته‌پوسته و ناپایدار می‌ماند. بنابراین ممکن است تعمیر لمینت جواب ندهد و مشکل را حل نکند.

اگر رطوبت در آشپزخانه شما زیاد است، پنجره‌ها را باز کنید یا از پنکه برای گردش هوا کمک بگیرید. هنگامی‌که همه چیز خشک شد، از یک میله صاف استفاده کنید تا به آرامی لمینت را بالا ببرد. سپس با کمک یک قلم مو، سیمان تماسی را پشت لمینت و روی سطح تخته چندلا پخش کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به آن فرصت دهید تا خودش را بگیرد. سپس لمینت را فشار دهید. دست خود یا غلتک را با کمی فشار روی سطح بکشید تا مطمئن شوید لمینت صاف شده و محکم می‌چسبد.

برای تعمیر کابینت آشپزخانه، اغلب سنباده‌کشی ضروری نیست. مگر اینکه آسیب‌دیدگی جدی وجود داشته باشد. در این حالت می‌توانید با سنباده‌زنی با یک تکه کاغذ سنباده نرم و یک لایه بتونه مشکل را حل کنید. سپس با استفاده از رنگ یا پولیش، سطح را پوشش دهید.

این مطلب هم جالب است: برای تمیز کردن کابینت لمینت چکار کنیم؟

هزینه تعویض دربهای کابینت و تعمیر روکش لمینت کابینت‌های آشپزخانه
برای تعمیر لمینت، لازم است شما صبر و حوصله کافی داشته باشید. چون تعمیر کابینت آشپزخانه در این شرایط، نیاز به ظریف‌کاری و دقت بالا دارد.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

چه زمانی باید برای تعمیر کابینت آشپزخانه، از یک تعمیرکار کمک بگیریم؟

برای برخی کابینت‌های آسیب‌دیده، بهتر است با یک شرکت تعمیر کابینت یا کابینت‌ساز تماس بگیرید تا تعمیر کابینت آشپزخانه را انجام دهند. به‌عنوان مثال، اگر یک قفسه کابینت، جعبه کشو یا هر یک از درها و کشوها تاب برداشته است، معمولاً به یک کابینت‌ساز یا نجار نیاز دارید.

شاید کابینت‌ها یا کشوهای شما از تخته فیبر چوبی ساخته و به دلیل رطوبت متورم شده‌اند. در این‌ صورت یک متخصص باید مشکل را ارزیابی کند و بگویدکه آیا باید تعمیر شوند یا نیاز به تعویض دارند. اگر مشکل درب یا بدنه کابینت فراتر از یک تعمیر ساده است، معمولاً ساده‌ترین راه، تعویض آن خواهد بود. اما اگر کابینت‌ها سفارشی ساخته شده‌اند، شاید نیاز باشد یک نجار ماهر یا یک کابینت‌ساز حرفه‌ای، قطعه مشابه را بسازد.

چه زمانی برای تعمیر کابینت آشپزخانه از تعمیرکار کمک بگیریم؟
برای تعمیر کابینت آشپزخانه، حتما از یک فرد متبحر کمک بگیرید. ممکن است دستمزد این افراد کمی بالاتر باشد. اما با خدمات اصولی و اساسی که برای شما انجام می‌دهند، دوام کابینت را تضمین می‌نمایند.

هزینه تعمیر کابینت آشپزخانه

در این بخش به هزینه تعمیر بخش‌های مختلف کابینت اشاره خواهیم کرد. لازم به ذکر است که قیمت‌های ارائه شده، مربوط به حال حاضر است و ممکن است در آینده نوساناتی داشته باشد.

  • لولا

اگر برای تعمیر کابینت، نیاز به تعویض لولا داشته باشید، باید دو مورد هزینه را در نظر بگیرید. اولی هزینه خرید لولا و دومی اجرت تعویض آن است. در بازار لولاهای مختلفی وجود دارند. بسته به جنس، مدل و طراحی لولا، هزینه آن از ۱۰ الی ۴۵۰ هزار تومان متغیر است. برای تعویض هر لولا هم دستمزدی بین ۲۰ الی ۲۵ هزار تومان دریافت خواهد شد.

  • درب کابینت

هزینه ساخت هر متر مربع درب کابینت، بین ۳۲۰ الی ۵۰۰ هزار تومان متفاوت است. البته باید به خاطر داشته باشید که این مبلغ، فقط برای تحویل درب خام به شماست و روی آن دستگیره و یراق‌آلات نصب نخواهد شد.

  • نقاشی کابینت

در حال حاضر نقاشان کابینت برای نقاشی هر متر مربع کابینت، حدود ۴۰ تا ۹۰ هزار تومان هزینه دریافت می‌نمایند. این مبلغ بسته به نوع و کیفیت رنگ و مهارت نقاش، متفاوت خواهد بود.

در این مورد بیشتر بدانید: از این 13 اشتباه رنگ کردن کابینت آشپزخانه دوری کنید!

  • دستگیره

برای تهیه دستگیره با انواع جنس، مدل و قیمت روبرو خواهید شد. برای خرید هر دستگیره کابینت، در معمولی‌ترین حالت، لازم است مبلغ ۵۰ هزار تومان بپردازید. هرچه به سمت دستگیره‌های لوکس‌تر و با جنس بهتر بروید، این هزینه بالاتر هم خواهد رفت. برای خرید لاکچری‌ترین دستگیره موجود در بازار، باید مبلغی معادل ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کنید. دستمزد تعویض هر دستگیره هم ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است.

  • ریل کشو

هر کشو دارای یک جفت ریل در دو طرف است. قیمت ریل به طول و جنس آن مربوط می‌شود. قیمت یک جفت ریل از ۳۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان متفاوت خواهد بود. اجرت تعویض هر جفت ریل هم ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

سخن آخر

کابینت‌های آشپزخانه با کمی مراقبت و نگهداری می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند. اما کابینت‌های باکیفیت هم ممکن است گاهی نیاز به تعمیر و نگهداری جزئی داشته باشند. مثلا تعمیر پوسیدگی‌ها، لولاهای شل شده یا رنگ‌آمیزی کابینت، گاهی ضروری به نظر می‌رسد. در بسیاری از موارد، تعمیر کابینت آشپزخانه ساده است و خودتان می‌توانید آن را انجام دهید. اما بعضی اوقات که مشکل جدی می‌شود، باید با افراد ماهر و دارای تجربه تماس بگیرید.

آشنا بودن با مشکلات و روش‌های تعمیر کابینت، به شما کمک می‌کند تا تعمیرات را خودتان شخصا به عهده بگیرید. در نتیجه به جای صرف هزینه بالا برای تعویض کابینت، می‌توانید به راحتی مشکل مربوط را رفع کنید. یک موضوع مهم را هم باید در مورد تعمیر کابینت در نظر داشته باشید. آن هم این است که حتماً آن را به دست یک استادکار ماهر تعمیر کابینت آشپزخانه بسپارید.

منبع: Hunker

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + سه =