رادیاتور پنلی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

0

رادیاتور پنلی چیست و انواع رادیاتور پنلی کدامند؟ روش استفاده صحیح از رادیاتور پانلی چگونه است؟ با توجه به کاربرد این رادیاتورها، پاسخ به این پرسش‌ها در شناخت مزایای این نوع از رادیاتور کارایی زیادی خواهد داشت. با توجه به مطالبی که قصد عنوان کردن آن‌ها در این مقاله را داریم، می‌توان این نوع از رادیاتور را به بهترین شکل شناسایی کرده و بنابر سلیقه و نوع کاربرد، مبادرت به خرید رادیاتور دلخواه خود کنیم. با استادکار همراه باشید .

رادیاتور پنلی چیست؟

شاید بد نباشد که ابتدا دوره‌ای از این که خود رادیاتور چیست، داشته باشیم. رادیاتور جزء ابزارآلات گرمایش فلزی است که جنس فلز به کار رفته در آن بر چگونگی کارایی‌اش، تاثیر خواهد گذاشت. رادیاتورها اکثرا نقش حرکت دهنده و منتقل کننده دما و گرمای آب را ایفا می‌کنند. به عنوان مثال رادیاتورها پس از نصب شدن در خانه قادر هستند آن درجه از دمای آب که از جانب بویلرها به بخش درونی خانه منتقل می‌شود را به جریان درآورند.

البته رادیاتورها را می‌توان به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی کرد. رادیاتورهای از جنس فولاد پره دار (نسل اول رادیاتورها)، رادیاتورهای از جنس آلومینیوم (نسل دوم رادیاتورها) و رادیاتورهای از جنس فولاد پنلی (نسل سوم رادیاتورها)، همگی انواعی از رادیاتورها محسوب می‌شوند.

بیشتر بدانید برچسب انرژی کولر گازی نشان دهنده چیست؟

سه نسل رادیاتورها را باید شامل رادیاتورهای فولادی پره دار، رادیاتورهای آلومینیومی و رادیاتورهای پنلی بدانیم که هر یک به نوعی کارایی خود را دارند.
سه نسل رادیاتورها را باید شامل رادیاتورهای فولادی پره دار، رادیاتورهای آلومینیومی و رادیاتورهای پنلی بدانیم که هر یک به نوعی کارایی خود را دارند.
  • رادیاتورهای از جنس فولاد پره دار: پیش از این برای گرم کردن محیط، از این دسته رادیاتورها استفاده می‌کردند که بدنه آن‌ها، از در کنار هم قرار گرفتن لایه‌های فولادی ساخته می‌شد. این رادیاتورها را می‌توان به نوعی یادآور رادیاتورهای قدیمی از جنس چدن دانست؛ گرچه قیمت این رادیاتورها به نسبت رادیاتورهای دیگر موجود در بازار کمتر است و به تعبیری این می‌تواند از مزیت‌های خرید این رادیاتور محسوب شود. اما بزرگ بودن و عریض بودن این رادیاتور (ظاهر نامطلوب) و همچنین مصرف بالای انرژی و بازدهی کمتر آن و حجم آب زیاد مورد استفاده و تولید حرارت و گرمای اندک، می‌تواند معایب و نقص‌های برجسته این رادیاتور به حساب بیاید و سبب کاهش جامعه آماری خریداران آن شود.
  • رادیاتورهای از جنس آلومینیوم: همان طور که از اسم این رادیاتورها مشخص است، این نوع از رادیاتورها از جنس فلز آلومینیوم (چهارمین فلز رسانا بعد از طلا و نقره و مس) و گاهی از جنس سرب هستند. این رادیاتورهای آلومینیومی برای گرم کردن محیط، به عنوان تجهیزات گرمایشی خانه‌ها و فضاهای دیگر کاربرد دارند. فراوانی فلز آلومینیوم در طبیعت و ارزان بودن نسبی قیمت آن، جزء مزایای این فلز استفاده شده در پیکره رادیاتورهای آلومینیومی محسوب می‌شود. علاوه بر این‌ها، چنین رادیاتورهایی سبک هستند و چهره زیباتری دارند، حرارت و گرما را بهتر و بیشتر از رادیاتورهای فولادی پره دار منتقل می‌کنند و دوام آن‌ها نیز بیشتر است. در ضمن در این نوع از رادیاتورهای آلومینیومی اثری از زنگ زدگی مشاهده نمی‌شود.
رادیاتورهای آلومینیومی سبک تر بوده و زیبایی ظاهری آن ها نیز بهتر دیده می شود.
رادیاتورهای آلومینیومی سبک تر بوده و زیبایی ظاهری آن ها نیز بهتر دیده می شود. در ضمن این نوع از رادیاتورها گرما را به شکلی بهتر انتقال می دهند.
  • رادیاتورهای از جنس فولاد پنلی: رادیاتورهای پنلی یا رادیاتور پانلی نسل جدیدی از تولیدات در زمینه تجهیزات گرمایی هستند و به انتقال گرما و حرارت در محیط‌های مختلف می‌پردازند. این نوع رادیاتورها اغلب مسطح هستند و انرژی‌های تابشی را به محیطی درونی انتقال می‌دهند. این رادیاتورها متشکل از لایه‌های فولادی هستند و بخش بیرونی آن‌ها نیز جنس پلی استری دارد و به همین جهت ضریب زنگ زدگی، خراشیدگی و خوردگی‌های مختلف، کاهش داده شده است. رنگ بدنه خارجی رادیاتورهای پنلی معمولا سفید است اما در صورت عدم سازگاری این رنگ با فضای مورد نظر، می‌توانیم درخواست تغییر رنگ و هماهنگی آن با محیط را به کمپانی سازنده رادیاتور بدهیم. این رادیاتور پنلی به نسبت رادیاتورهای دیگر جدیدتر است و فناوری به کار گرفته شده در آن به گونه‌ای است که بتواند ایرادات نسل‌های قبلی رادیاتور را جبران نموده و این نوع از رادیاتور را با کیفیت بیشتر و کارایی بهتر عرضه کند.
 رادیاتور پنلی یا پانلی، جدیدترین نوع رادیاتور است که انتقال گرما در آن به شکلی بهینه تر صورت گرفته
رادیاتور پنلی یا پانلی، جدیدترین نوع رادیاتور است که انتقال گرما در آن به شکلی بهینه تر صورت گرفته و بدنه آن از جنس فولاد است.

انواع رادیاتور پنلی

رادیاتورهای پنلی را با توجه به تعداد پنل‌ها و کانکتورهای به کار رفته در سیستم آن‌ها نام گذاری و دسته بندی می‌کنند؛ انواع رادیاتورهای پنلی به اقتضای تعداد پنل و کانکتورهایشان به شرح زیر است:

  • رادیاتور تک پنلی
  • رادیاتور تک پنلی تک کانکتور
  • رادیاتور دو پنلی
  • رادیاتور دو پنلی تک کانکتور
  • رادیاتور دو پنلی دو کانکتور
  • رادیاتور سه پنلی سه کانکتور

لازم به ذکر است که افزایش طول پانل‌ها با افزایش سطح، رابطه مستقیم داشته و به همین جهت نیز گرما و حرارت بالاتری پخش و منتقل می‌شود. گر چه دوام و طول عمر رادیاتورهای دو و سه پنلی را در رادیاتورهای تک پنلی نمی‌توان دید، اما این نوع از رادیاتورها (تک پنلی)، می‌توانند در محیط‌های کوچکتر، کارایی مناسبی داشته باشند و جلوه بهتری به فضا بدهند.

البته رادیاتورهای پنلی به لحاظ اندازه و ابعاد نیز با هم متفاوت هستند و می‌توان آن‌ها را در طول‌ و عرض‌ و ارتفاع مختلف دید که البته تمام این تنوع به کار گرفته شده، برای افزایش سطح کیفیت و کارایی این رادیاتورها و جلب رضایت مشتری است تا سازوکار و مکانیسم‌های این رادیاتورها بتوانند به تامین تمام نیازهای مشتریان پرداخته و ابزار مناسبی را جهت گرم کردن محیط ارائه دهند.

بیشتر بدانید مقایسه رادیاتور پنلی و رادیاتور پره ای + مزایا و معایب

رادیاتورهای پنلی در انواع مختلفی با تعداد کانکتورهای مختلف تکی، دو تایی و سه گانه عرضه می شوند
رادیاتورهای پنلی در انواع مختلفی با تعداد کانکتورهای مختلف تکی، دو تایی و سه گانه عرضه می شوند و بسته به نوع کارایی مورد نیاز، می توانید مدل مناسبی را انتخاب نمایید.

رادیاتور پنلی و اجزای تشکیل دهنده آن

رادیاتور از فلز تشکیل شده است تا این فلز به سبب ویژگی رسانایی قوی خود، گرما را بهتر و بیشتر منتشر کند. به عبارت دیگر چین خوردگی‌های موجود در بدنه رادیاتور که از جنس فلز هستد (مثلا فلز چدن)، رسانایی سطح بدنه را افزایش داده و میزان تماس با هوا را نیز بالا می‌برد و گرم شدن محیط را تسهیل می‌بخشد. علاوه بر این نوارهایی از جنس فلز را می‌توان متصل به قسمت پشتی رادیاتورهای تک پنلی مشاهده کرد.

گاهی نیز این نوارهای فلزی در قسمت میانی یک رادیاتور دو پنلی دیده می‎‌شوند. علت استفاده از این نوارها در ساختار رادیاتور، بالا بردن میزان فاصله بین سطح زمین و پیکره رادیاتور است.

در کنار این‌ها رادیاتورهای پنلی دارای فین یا کانکتور بوده و از قالب مانندهای پلاستیکی با پوشش‌هایی دارای قابلیت بازتابندگی ساخته شده‌اند. شیر ترموستات به کار رفته در رادیاتورهای پنلی هم می‌تواند کیفیت سیستم هیدرونیک این رادیاتورها را بالا ببرد.

طرز کار رادیاتور پنلی

اگر بخواهیم بررسی را به شکلی کلی دنبال کنیم باید بگوییم که کنسانتره موجود در رادیاتور پنلی است که به گرم شدن محیط می‌پردازد. کارکرد پایه‌ای رادیاتور پنلی به این شکل است که از گرمای موجود در آب، برای گرم کردن محیط یا فضای مورد نظر بهره می‌گیرند که این روش را می‌توان بسیار کاربردی و موثر دانست. آب گرم سراسر رادیاتور را طی کرده و در آن می‌چرخد و کانکتورهای موجود در بخش خارجی رادیاتور به مرور زمان گرم می‌شوند و با افزایش حرارت آن‌ها، محیط نیز گرم خواهد شد.

پس روند کار رادیاتور پنلی این گونه است که آب گرم بیرون آمده از بخش موتورخانه یا پکیج در داخل پنل ها می‌چرخد و کانکتور نیز هوای گرم ایجاد شده از جانب آب گرم موجود در پنل را در محیط پخش می‌کند. بنابراین هرچه تعداد پنل‌ها و کانکتورها بیشتر باشد، انتقال گرما نیز به نحو بهتری انجام می‌گردد و از این رو رادیاتورهای سه پنلی سه کانکتور را می‌توان بهترین نوع رادیاتورها دانست‌.

عملکرد رادیاتور پنلی به این صورت است که آب گرم از پکیج به پنل ها وارد شده و در آن جا کانکتور مسئولیت گردش گرمای ایجاد شده و انتقال آن به محیط بیرونی را برعهده دارد.
عملکرد رادیاتور پنلی به این صورت است که آب گرم از پکیج به پنل ها وارد شده و در آن جا کانکتور مسئولیت گردش گرمای ایجاد شده و انتقال آن به محیط بیرونی را برعهده دارد.

ویژگی‌های رادیاتور پنلی

  • جریان همرفتی را به سبب داشتن سطوح شیاردار ایجاد می‌کنند.
  • سبب انتقال جریان گرمایی به داخل محیط خانه می‌شوند.
  • باعث جدا شدن گرما از دیوار و انتقال آن به محیط مورد نظر می‌شوند.
  • اغلب بر روی دیوارهای خارجی و نفوذ ناپذیر نصب می‌گردند.
نصب رادیاتورهای پنلی به شکلی است که به جای انتقال گرما به دیوار، تمام گرمای تولیدی خود را به محیط بیرونی پرتاب می کنند.
نصب رادیاتورهای پنلی به شکلی است که به جای انتقال گرما به دیوار، تمام گرمای تولیدی خود را به محیط بیرونی پرتاب می کنند.

مزایای رادیاتورهای پنلی

  • رادیاتورهای پنلی سبب کاهش هدر رفتگی گرمایی می‌شوند.
  • پنل رادیاتورهای پنلی نصب شده بر دیوار، نقش عایق را ایفا می‌کند.
  • فرم رادیاتورهای پنلی عمدتا جمع و فشرده است تا در محیط‌های کوچک قابل استفاده باشند؛ قسمت توری جمع شده رادیاتور در بالا قرار گرفته و پنل‌ها نیز در ادامه ضلع‌های رادیاتور دیده می‌شوند. البته نوع دیگری نیز وجود دارد که دایره مانند است و پنل‌های اضافه ندارد.
  • این رادیاتورها حجم آب کمتری را می‌طلبند و ظرفیت گرمایی آن‌ها مناسب است. (به عنوان مثال، یک رادیاتور پنلی که طول آن قریب به ۱۰۰ سانتی متر است، تنها به حدود ۵ لیتر آب نیاز دارد و ظرفیت گرمایی آن نیز ۲۱۰۰ کیلو کالری است.)
  • پمپ موجود در سیستم گرمایشی این رادیاتورهای پنلی کارکرد کمی داشته و به همین جهت باعث افزایش دوام و طول عمر سیستم گرمایشی پکیج می‌گردد.
  • این نوع رادیاتور به دلیل مصرف کمتر انرژی و صرفه‌جویی بیشتر در آن، استفاده از سیستم گرمایشی را بهینه کرده و سبب صرف هزینه‌های کمتر می‌شود.
  • رادیاتور پنلی از جنس فولاد است و همین باعث می‌شود که اندازه هواگیری در این رادیاتورها کمتر از انواع دیگر رادیاتورها باشد.
  • پخش حرارت از سوی رادیاتور پنلی به گونه‌ای نیست که محیط اطراف را آلوده کرده و یا سبب رنگ گرفتن دیوارهای مجاور خود شود.
  • ساز و کار گرمابخشی این رادیاتورها به گونه‌ای است که می‌تواند دامنه وسیعی از محیط را گرم کند و به دلیل پخش یکپارچه و مناسب گرما، جزء پرطرفدارترین سیستم‌های گرمایشی هیدرولیک تلقی می‌گردد.
  • رادیاتورهای پنلی به بهترین و مناسب‌ترین شکل ممکن باعث پخش کردن گرما در محیط‌هایی با سقف بلند می‌شوند، چرا که تنها به گرم کردن قسمت‌های نزدیک رادیاتور (منبع گرما) اکتفا نکرده و تمام قسمت‌های فضا را پوشش می‌دهند.
  • پنل‌های کنتراست رادیاتورهای پنلی، حرارت‌های تابشی را مستقیما خارج نموده و سبب حرکت جریان های گرم در محیط اطراف می‌شوند.
  • عملکرد ایده‌آل رادیاتورهای پنلی سبب می‌شود که هوای سرد توسط پنل‌ها ذخیره شود و سپس به این هوا در داخل رادیاتور گرما داده شود و بعد این هوا از قسمت فوقانی اتاق بیرون برود. (عملکرد گرمای متحرک)
  • ضمانت نامه‌های این رادیاتورها معمولا مدت زمان بالاتری دارند.
  • نصب و راه اندازی رادیاتورهای پنلی آسان است.
  • درپوش هواگیری، پیچ و رول پلاک، آچار هواگیری و… که همگی جزو ضمائم نصب رادیاتور به شمار می‌آیند، به صورت کاملا رایگان به مشتریان عرضه می‌شوند.

بیشتر بدانید چگونه فشار پکیج ایران رادیاتور را تنظیم کنیم؟

رادیاتورهای پنلی به شکلی بهینه گرمای تولیدی را به محیط انتقال می دهند
رادیاتورهای پنلی به شکلی بهینه گرمای تولیدی را به محیط انتقال می دهند و شرایط نصب و راه اندازی به مراتب ساده تری نیز دارند.

کلام آخر

چگونه می‌توانیم سبب بهبود در روند عملکرد رادیاتورهای پنلی شویم؟

  • نباید رادیاتورهای پنلی را به واسطه مبلمان یا اجزای دیگر خانه احاطه کنیم.
  • تعبیه کردن قفسه‌ای کوچک در قسمت فوقانی رادیاتور سبب انحراف مسیر گرما و حرارت می‌شود.
  • در صورت عدم هماهنگی و یکنواخت بودن گرما در قسمت‌های مختلف رادیاتور، می‌توان احتمال داد که هوا در داخل رادیاتورها زندانی شده باشد؛ پس برای ممانعت از ایجاد چنین مشکلاتی، هواگیری مرتب رادیاتورها ضروری به حساب می‌آید.

منابع: abroft-grp | alpradiator

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + نوزده =