چیلر جذبی چیست؟

0

چیلر جذبی یکی از پرکاربردترین انواع سیستم‌های تامین سرما و گرمایش مورد نیاز اماکن و ساختمان‌های بزرگ است، که به دلیل مزایای زیادی که دارد، همواره مورد توجه قرار می‌گیرد. نحوه عملکرد چیلر جذبی به گونه‌ای است که برق کمتری نسبت به سوخت مصرف می‌کند و نسبت به چیلر تراکمی لرزش و صدای کمتری دارد. چیلر جذبی شعله غیر مستقیم و چیلر جذبی شعله مستقیم دو نوع از چیلرهای جذبی هستند که عملکرد سرمایشی در آن‌ها به صورت متفاوتی صورت می‌گیرد. در ادامه این مقاله با استادکار همراه باشید تا با نحوه عملکرد چیلر جذبی و هر آنچه که باید در مورد چیلر جذبی شعله مستقیم و چیلر جذبی شعله غیرمستقیم مستقیم بدانید آشنا شوید.

تاریخچه چیلر جذبی

درست در حوالی سال ۱۸۵۱ بود که یک مخترع آلمانی اقدام به ساخت ماشینی یخ ساز با مبرد هوا کرد و ۸ سال بعد از آن استفاده از آمونیاک به عنوان مبرد و آب نیز به عنوان جاذب برای اولین بار در ایالات متحده در ساخت چیلرهای جذبی مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن در سال ۱۸۶۰ یک ماشین اتر سولفوریک برای ایجاد سرما در یک کارخانه نوشابه سازی ساخته شد و ۲۰ سال بعد با افتتاح کارخانه‌ای در تولید یخ مصنوعی قدم اول برای استفاده از صنعت تبرید برداشته شد.

چیلر جذبی چیست؟

چیلر‌های جذبی یا ابزوربشن، نوعی از چیلرها هستند که به دلیل مصرف کمتر میزان برق، بیشتر از چیلرهای تراکمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نحوه عملکرد چیلر جذبی به این صورت است که قطعات متحرک کمتری دارد و در نتیجه میزان برق و صدا و لرزش کمتری تولید می‌کنند. از این چیلرها برای تامین گرما و سرمای ساختمان استفاده می‌شود.

چیلرهای جذبی با تبدیل گرمای هدر رفته به سرما، کارایی زیادی دارند. این دستگاه‌های خنک کننده مرکزی با استفاده از تامین گرما از شعله مستقیم یا غیر مستقیم، آب را سرد می‌کنند و به داخل فن کویل یا هواسازها می‌فرستند.

در واقع انرژی مورد نیاز این چیلرها به جای اینکه از راه برق تامین شود، به وسیله حرارت و از طریق ژنراتور تولید می‌شود. ماده جاذبی که در چیلر جذبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولا لیتیوم بروماید است و وظیفه آن جذب گازهای حاصل از مبرد یا همان آب است.

بیشتر بدانید نحوه اجرای رادیاتور قرنیزی

چیلر جذبی چیست؟
چیلر‌های جذبی یا ابزوربشن، نوعی از چیلرها هستند که به دلیل مصرف کمتر میزان برق بیشتر از چیلرهای تراکمی مورد استفاده قرار می‌گیرند

انواع چیلر جذبی

چیلرها یکی از بهترین وسیله‌ها برای تهویه مطبوع هوا هستند و نحوه عملکرد آن در مدل‌های مختلف در نوع تامین منبع گرما و همچنین کارایی آنها است.

چیلر جذبی تک اثره

چیلر جذبی تک اثره، اولین نوع از انواع چیلرهای جذبی است که کارایی بسیار پایینی در مقایسه با سایر مدل‌های آن دارد. اجزای این چیلرها شامل اوپراتور، ژنراتور، کندانسور، مبدل حرارتی، پمپ مبرد و وکیوم است. قیمت این نوع چیلرهای جذبی نسبت به سایر مدل‌ها پایین‎تر است اما امروزه به دلیل کارایی پایین تولید آن بسیار کاهش یافته و در اکثر کشورهای دنیا به عنوان دستگاهی منسوخ شده از آن یاد می‌شود.

این چیلرها در سه نوع وجود دارند که منبع تغذیه متفاوتی دارند. در برخی مدل‌ها منبع تغذیه بخار، در برخی آب داغ و در برخی دیگر آب گرم است. اما نوع کار همه این سه مدل به یک شکل بوده و همگی خداقل به یک مولد گرما نیاز دارند.

چیلر جذبی دو اثره

چیلر جذبی دو اثره، نوع بهینه شده چیلر تک اثره است که ظرفیتی مشابه با چیلر تک اثره دارد اما به میزان نصف آن بخار آب مصرف می‌کند. نحوه عملکرد چیلر جذبی در این مدل به گونه‌ای است که کارایی بیشتری دارد و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می‌کند. در این نوع از چیلرها دو ژنراتور اولیه و ثانویه قرار دارد و این یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های چیلر جذبی دو اثره نسبت به تک اثره است. این نوع چیلرها یا به وسیله بخار تغذیه می‌شوند یا شعله مستقیم.

چیلرهای جذبی شعله مستقیم در واقع یکی از انواع رایج چیلر دو اثره است و در آن از یک ژنراتور شعله مستقیم برای تامین انرژی استفاده می‌شود و به صورت یک پکیج است و فضای کمتری را نیز اشغال می‌کند. داشتن شعله مستقیم در این مدل‌ها موجب شده تا هزینه‌های مربوط به شعله تامین بخار و متعلقات آن در انواع دیگر چیلر دو اثره حذف شود و این نوع چیلرها بسیار مقرون به صرفه‌تر از مدل‌های دیگر آن باشند.

بیشتر بدانید مینی چیلر خانگی چیست؟

چیلر جذبی دو اثره
چیلرهای جذبی شعله مستقیم در واقع یکی از انواع رایج چیلر دو اثره است

برای شعله‌ور شدن ژنراتور این نوع از چیلرها از گاز طبیعی، گازوئیل یا نفت سفید استفاده می‌شود. از طرفی برخی از انواع چیلرهای جذبی شعله مستقیم نیز هستند که سوخت ترکیبی دارند و در این مدل‌ها می‌توان از چند منبع سوخت مختلف استفاده کرد. در مورد چیلر جذبی شعله غیر مستقیم هم باید بدانید که انرژی این چیلرها از راه بخار مایعی داغ مثل آب داغ تامین می‌شود.

اجزای چیلر جذبی و نحوه عملکرد آن‌ها

برای آشنایی با نحوه عملکرد چیلر جذبی باید بدانید که هر یک از اجزای آن در این سیستم چه وظیفه‌ای دارند. چیلر جذبی ۴ جز اصلی دارد که عبارتند از موارد زیر:

اپراتور

این قسمت در چیلر جذبی وظیفه سرد کردن آب را بر عهده دارد.

جاذب

جاذب یا ابزوربر کمک می‌کند تا فشار داخل اپراتور در حالت خلا حفظ شود و این کار توسط جذب بخار مبرد یا همان آب تبخیر شده در اپراتور به وسیله جاذب انجام می‌شود.

ژنراتور

کار ژنراتور این است که محلول لیتیوم برماید را غلیظ کند و در واقع غلظت آن را در حد ثابتی کنترل نماید.

کندانسور

این بخش در چیلر جذبی موظف است تا بخار مبرد را که توسط ژنراتور آزاد شده است، به مایع تبدیل کند.

عملکرد کلی چیلر نیز با توجه به این اجزا به این صورت است که حرارت ایجاد شده توسط موتور به وسیله مبدل گرمایی به چیلر داده می‌شود، طی مراحلی آب اپراتور سرد می‌شود و گرمای اضافی نیز توسط برج خنک کننده جذب می‌شود، این آب به وسیله پمپ به فن کویل و سپس به داخل ساختمان هدایت می‌گردد و هوای ساختمان خنک می‌شود.

بیشتر بدانید مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلر

 

سرد شدن آب داغ و تامین هوای خنک طی مراحل مختلفی در چیلر جذبی انجام می‌شود.
سرد شدن آب داغ و تامین هوای خنک طی مراحل مختلفی در چیلر جذبی انجام می‌شود.

مزایای چیلر جذبی نسبت به چیلر تراکمی

چیلرها به دو نوع تراکمی و جذبی تقسیم می‌شوند، اما امروزه در برخی موارد چیلرهای جذبی بیشتر از چیلرهای تراکمی مورد استفاده اماکن عمومی و ساختمان‌های بزرگ قرار می‌گیرند.

در ادامه این قسمت می‌توانید با مهم‌ترین مزایای چیلر جذبی نسبت به چیلر تراکمی آشنا شوید.

  • قیمت اولیه چیلرهای جذبی بیشتر از چیلرهای تراکمی است و فضای بیشتری نسبت به چیلرهای تراکمی اشغال می‌کند، اما یکی از مهم‌ترین مزیت‌های چیلرهای جذبی نسبت به چیلرهای تراکمی آن است که این چیلرهای مصرف برق پایینی دارند و در راه‌اندازی آنها از تجهیزات برقی محدودی استفاده می‌شود. اما چیلرهای تراکمی برق زیادی مصرف می‌کنند و حتما باید برای اطمینان برق اضطراری نیز به آن‌ها وصل باشد.
  • در مکان‌هایی که در اکثر مواقع سال نیاز تهویه هوا و سیستم خنک کننده باشد، همانند بیمارستان‌ها، سردخانه‌ها یا کارخانه‌جات، استفاده از چیلر جذبی بسیار به صرفه‌تر از چیلر ترکیبی است.
  • در مناطقی که برق در آن جا به مقدار کافی وجود ندارد، استفاده از چیلر جذبی بسیار مفید واقع می‌شود.
  • در مکان‌هایی که آب داغ و بخار گرم وجود دارد می‌توان برای خنک کردن و تهویه هوا از سیستم چیلر جذبی شعله غیر مستقیم استفاده نمود و از بخار داغ موجود در جهت خنک کردن محیط استفاده کرد.

کلام آخر

در کنار همه توضیحات و مزایای که در مورد چیلر جذبی عنوان شد، انتخاب یک چیلر مناسب برای واحدها و اماکن بزرگ تا حدود زیادی به نوع تجهیزات و شرایط هر مکان بستگی دارد. از طرفی باید سعی شود تا چیلر با اندازه و ظرفیت متناسب با محیط انتخاب شود تا بازدهی بهتری داشته باشد. بنابراین برای انتخاب بهترین نوع چیلر بهتر است حتما با یک کارشناس مشورت کنید و اگر نیاز به افرادی ماهر برای نصب و راه‌اندازی چیلر دارید، حتما از همکاران ما در استادکار کمک بگیرید.

اپلیکیشن کارهای ساختمانی

تعمیر چیلر و هواساز

  • نصب و راه اندازی سیستم های تهویه مطبوع، چیلر و هواساز
  • تعمیر هواساز خانگی و آپارتمانی
  • نصب چیلر و هواساز خانگی، آپارتمانی، ساختمانی و ...
  • نصب و تعمیر چیلر تراکمی، جذبی و مینی چیلر
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 5 =