موکاپات چیست و چگونه با آن قهوه درست کنیم؟

0

عطر خوب قهوه از جمله چیزهایی است که خستگی را از تن بیرون کرده و احساس نشاط و سر‌‌زندگی را در افراد بیدار می‌‌کند. هر کس به طریقی برای دم کردن قهوه اقدام می‌کند و روش خاص خود را دارد. آیا تا به‌حال از موکاپات برای تهیه قهوه استفاده کرده‌اید؟ این ابزار، از جمله وسایلی است که با استفاده از آن می‌توان قهوه‌ای خوش‌عطر و خوشمزه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دم کرد. اگر طرز استفاده از موکاپات را بلد نیست، در این مطلب از استادکار تمام نکات مربوط به این ابزار جذاب را بیان کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

موکاپات چیست؟

moka pot یا اسپرسوساز روگازی از جمله ابزار آشپزخانه برای دم کردن قهوه لذیذ در عرض چند دقیقه است. عملکردی شبیه به اسپرسوساز برقی دارد و با فشار آب عصاره قهوه را می‌گیرد. مکانیزم آن بسیار ساده بوده و از سه بخش تشکیل می‌شود: محفظه آب، پودر قهوه و بخشی برای قهوه اسپرسو. وقتی موکاپات روی گاز قرار می‌گیرد، آب داغ شده و بخار ایجاد می‌کند. بخار حاصل فشار را در محفظه پایینی افزایش داده، آب را با فشار از بین دانه‌های قهوه عبور می‌دهد و به محفظه بالایی می‌فرستد. در نهایت قهوه‌‌ای غنی و خوشمزه خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید اسپرسوساز با این نکات ساده می‌شود

قهوه دم کشیده داخل موکاپات چدنی که در آن باز است
قیمت موکاپات در مقایسه با اسپرسوسازهای برقی بسیار کمتر است با اینکه عملکرد آن کاملا شبیه به اسپرسوساز است.

موکاپات از کجا آمده است؟

موکاپات را آلفونسو بیالتی در دهه 1930 اختراع کرد. صنایع بیالتی این نوع قهوه‌ساز را تحت نام موکا اسپرسو تولید و روانه بازار کرد، از این‌رو به آن، بیالتی هم گفته می‌شود. بد نیست بدانید اصالت این وسیله به ایتالیا برمی‌گردد و بیشتر در کشورهای آمریکای لاتین و اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بد نیست بدانید: آموزش پاکسازی لکه شکلات و قهوه از روی پارچه و لباس

انواع موکاپات

موکاپات نیز مانند سایر ابزار آشپزخانه تنوع بالایی در اندازه، رنگ و جنس دارد. از نظر اندازه در سایزهای یک تا ۱۸ نفره تولید و عرضه می‌شود. از نظر جنس نیز انواع مختلفی دارد که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

همینطور بخوانید: تفاوت اسپرسوساز و قهوه ساز چیست؟

  • مدل استیل

موکاپات استیل یکی از بادوام‌ترین و بهترین گزینه‌ها برای دم کردن یک قهوه غلیظ و خوشمزه در منزل است. اگر از استیل ضدزنگ برای تهیه آن استفاده شده باشد، به‌راحتی می‌توانید تا چند سال از آن استفاده کنید.

یک موکاپات استیل روی شعله اجاق گاز
موکاپات استیل قابل شستشو در ماشین ظرفشویی است و ظاهری لوکس دارد.
  • مدل آلومینیوم

موکاپات آلومینیوم در مقایسه با استیل و چدن قیمت کمتری دارد، از این‌رو شما می‌توانید با صرف هزینه‌ای اندک قهوه‌جوش آلومینیومی بخرید. اگر از قهوه‌جوش آلومینیوم استفاده می‌کنید، حتما از داشتن روکش مناسب در آن مطمئن شوید. زیرا آلومینیوم جز فلزات واسطه محسوب می‌شود و واکنش‌پذیری بسیار بالایی دارد.

یک موکاپات آلومینیومی قرمز روی میز در کنار دانه‌های قهوه
آلومینیوم فلزی است که سطح هموار و صافی ندارد. هنگام جوشیدن قهوه؛ این مواد در لای درزهای آن باقی می‌‌ماند، از این رو لازم است با دقت بالایی شسته شوند.
  • مدل چدنی

موکاپات چدنی نسبت به انواع آلومینیوم یا استیل قدمت بیشتری دارد. وزن قهوه‌ساز دستی از جنس چدن به نسبت سنگین‌تر از باقی مدل‌ها بوده و از دوام بالایی برخوردار است.

یک موکاپات چدنی تک کاپ روی اجاق گاز
در قهوه‌ساز چدنی انتقال حرارت در تمامی سطوح درگیر با قهوه بصورت یکنواخت و تدریجی بوده از این رو قهوه دم شده در این مدل موکاپات طعم و عطر بی‌نظیری دارد.
  • مدل برقی

دم کردن قهوه با نوع برقی نیاز به مهارت و دقت خاصی ندارد، زیرا از تنظیم دمای خودکار برخوردار است.

یک موکاپات برقی مشکی روی میز آشپزخانه
دمای مناسب جهت تهیه اسپرسو نود درجه سانتیگراد است. این دما در موکاپات‌های برقی به وسیله سنسور کنترل می‌شود.
  • مدل روگازی

برای درست‌کردن قهوه با انواع روگازی باید حواستان به شعله گاز باشد. از این‌رو لازم است طی فرآیند دم‌آوری قهوه، کنار گاز بایستید. زیرا با کمترین غفلت، امکان سرآمدن قهوه وجود دارد. در تهیه قهوه با قهوه‌جوش روگازی، کنترل صحیح دما بسیار مهم است.

موکاپات روگازی چدنی تک کاپ روی اجاق گاز
قیمت موکاپات روگازی در مقایسه با برقی کمتر بوده و خرید آن کاملا مقرون بصرفه می‌باشد.

نکات خرید موکاپات

قبل از خرید موکاپات رعایت یکسری نکات از جانب خریدار ضروری است. در نظر داشته باشید که خرید هر وسیله‌ای، هر چند کوچک، نیاز به بررسی چندجانبه دارد تا بتوان بهترین و با کیفیت‌ترین آنها را خریداری نمایید.

توجه به قیمت

قیمت محصول یکی از عوامل مهم برای خرید آن است. قبل از خرید، بودجه مدنظر خود را با فروشنده در میان گذاشته و از او بخواهید طبق آن شما را راهنمایی کند.

در نظر گرفتن جنس و کیفیت

با توجه به مطالبی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، تا حدودی با انواع آلیاژهایی که در ساخت موکاپات به کار برده می‌شود آشنا شده‌اید. با توجه به سلیقه و نیاز خود قهوه‌ساز با کیفیتی انتخاب و خریداری کنید.

اندازه

اگر جزو افرادی هستید که به تنهایی قهوه میل می‌کنید، موکاپات تک‌نفره برای شما عالی است. اما اگر اعضای خانواده هم به همراه شما قهوه میل می‌کنند، خرید مدل چندنفره بهترین گزینه است. از این‌رو لازم است قبل از خرید به گنجایش آن دقت کنید.

برقی یا روگازی بودن

در بازار انواع مختلف موکاپات روگازی و برقی موجود است. در انواع برقی دما به صورت اتوماتیک تنظیم می شود اما در مدل روگازی خود شما باید مراقب دما باشید. از فروشنده بخواهید مزایا ومعایب هر یک را برایتان بازگو کند سپس با توجه به سلیقه و آن چیزی که مد نظرتان است، محصول مورد نیازتان را خریداری کنید.

قیمت حدودی مدل‌های پرطرفدار

قیمت انواع موکاپات با توجه به اندازه و جنس بدنه آنها متفاوت است. در ادامه قیمت حدودی مدل‌های پرطرفدار این قهوه‌ساز را با هم بررسی می‌کنیم:

  • قیمت حدودی مدل استیل یک نفره 170 هزار تومان است. همان‌طور که می‌دانید هرچه کیفیت بهتر باشد، به نسبت قیمت آن گران‌‌تر خواهد شد.
  • قیمت مدل برقی در مقایسه با روگازی بیشتر بوده و در حدود 600 هزار الی یک میلیون تومان است.
  • بیالتی معتبرترین برند قهوه‌ساز دستی در بازار بوده و قیمت آن بین 400 الی 900 هزار تومان متغیر است.
  • برند جنوا و کات نیز در زمینه ساخت موکاپات معتبر هستند و قیمت آنها از 200 هزار تومان شروع شده و به یک میلیون و 200 هزار تومان هم می‌رسد.

جمع‌بندی

موکاپات به‌نوعی ایده‌آل‌ترین گزینه برای کسانی است که دوست دارند در خانه قهوه‌ای غلیظ دم کنند و تمایلی به خرید اسپرسوساز یا قهوه‌ساز ندارند. با توجه به اینکه طرز تهیه قهوه با این وسیله بسیار ساده است و نیاز به دانش خاصی ندارد، همواره در سراسر دنیا پرفروش و پرطرفدار است.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − 1 =