راهکارهای ایمنی استفاده از برق در خانه

0

در عصر حاضر، استفاده از برق در خانه اجتناب‌ناپذیر است. سیستم تهویه مطبوع به‌طور مداوم کار می‌کند و دائما از یخچال، فریزر، مایکروفر، تلویزیون و سیستم روشنایی استفاده می‌کنید. همچنین روزانه باتری رایانه، تبلت، تلفن همراه و سایر دستگاه‌ها را شارژ می‌کنید. پس اکنون، بیش از هر زمان دیگری، با مصرف غیر ایمن انرژی، امکان وقوع حادثه الکتریکی وجود دارد. در نتیجه باید تا حد ممکن در کنار استفاده از برق در خانه، نکات ایمنی را هم رعایت کنید. البته علاوه بر ایمنی، لازم است با راه‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی هم آشنا شوید.

یادگیری نحوه استفاده صحیح از سیستم الکتریکی و دستگاه‌های الکترونیکی در خانه، می‌تواند تفاوت زیادی در میزان کارآمد بودن انرژی ایجاد کند. همچنین این راهکار می‌تواند به جلوگیری از بروز حوادث الکتریکی کمک کند و شما و خانواده‌تان را ایمن نگه دارد. در این مقاله، ۷ راهکار ایمنی برای استفاده از برق در خانه ارائه خواهد گردید. پس با این مقاله همراه باشید.

راهکارهای ایمنی برای مصرف انرژی الکتریکی

۱- از وارد کردن بار اضافه به پریزها خودداری کنید

توجه کنید که پریزهای شما نباید به وسیله آداپتورها و سیم‌های رابط، به تعداد زیادی دستگاه و لوازم خانگی برق‌رسانی کنند. علاوه بر این، هربار تنها یک دستگاه تولید گرما (قهوه‌ساز، سشوار، آبگرمکن برقی و غیره) باید به پریز وصل شود. در ضمن یخچال‌، اجاق‌ گاز، ماشین‌ لباسشویی و سایر لوازم اصلی برقی باید مستقیماً به پریز وصل شوند نه با کمک آداپتور.

در این رابطه بیشتر بدانید: آموزش تعویض کلید و پریز در خانه

دو پریز با اتصال تعداد زیادی کابل و سه‌راهی برای استفاده از برق در خانه
برای استفاده از برق در خانه به شیوه صحیح، باید به بار وارد شده به پریزها توجه کرد. در صورت وارد کردن بار اضافه به پریزها، اتصال کوتاه پدید می‌آید که خطر آتش‌سوزی را به دنبال دارد.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

۲- دوشاخه وسایل برقی را در صورت عدم استفاده، از برق بکشید

جدا کردن دوشاخه وسایل برقی، در برابر نوسانات جریان برق و سایر حوادث ناگوار الکتریکی از این وسایل محافظت می‌کند. برای استفاده از برق در خانه به صورت ایمن، عادت کنید در پایان کار با وسایل برقی، آن‌ها را از برق بکشید. به‌عنوان مثال بعد از استفاده از پنکه، جاروبرقی، چرخ‌گوشت یا ساندویچ‌ساز، لازم نیست برق آن‌ها به پریز متصل بماند.

در ضمن این توصیه از مصرف غیرضروری انرژی هم جلوگیری می‌کند. پس اگر از خود می‌پرسید چگونه در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم، این روش یک راه‌حل ساده اما کارآمد خواهد بود.

در این زمینه بیشتر بخوانید: این راهکارها برای صرفه جویی در مصرف انرژی به کار می‌آیند

فردی در حال بیرون کشیدن دوشاخه وسایل برقی از پریز سه‌راهی
یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی، در آوردن دوشاخه وسیله برقی پس از اتمام کار است. برای استفاده از برق در خانه به صورت بهینه، لازم است این مورد را رعایت نمایید.

۳- از لامپ‌ها و وسایل روشنایی با توان (وات) مناسب استفاده کنید

میزان توان الکتریکی وسایل برقی، با واحد اندازه‌گیری وات سنجیده می‌شود. توان مناسب برای وسایل روشنایی، همان چیزی است که باعث می‌شود استفاده از برق در خانه توسط لامپ‌ها، ایمن باشد. در زمان خرید لامپ دقت کنید روی محصول برچسبی وجود داشته باشد تا حداکثر توان مصرفی لامپ را نشان دهد. گاهی لامپ به وسایل برقی دیگر نزدیک است (به‌خصوص لامپ‌های رشته‌ای). در این شرایط باید از یک حباب یا حفاظ دور لامپ استفاده کنید تا از گرم شدن سایر وسایل جلوگیری شود.

استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی، روشی عالی برای روشن کردن اتاق، بدون تبدیل شدن انرژی الکتریکی به گرماست. پس یک اقدام مفید برای کاهش مصرف برق، بهره‌گیری از این‌گونه لامپ‌ها در خانه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: انواع لامپ و ویژگی‌های آنها را بشناسید

چند مدل لامپ برای تامین روشنایی و استفاده از برق در خانه
برای استفاده از برق در خانه برای روشنایی، از لامپ‌های ال‌ای‌دی بهره بگیرید. این لامپ‌ها علاوه بر عمر بیشتر، مصرف کمتری هم دارند. بنابراین استفاده از آن‌ها یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی خواهد بود.
اجرای نورمخفی و نورپردازی ساختمان

نورمخفی و نورپردازی ساختمان

  • طراحی و اجرای خدمات نورپردازی ساختمان
  • اجرای نورپردازی نمای ساختمان
  • نورپردازی باغچه، استخر، حوض و آبنما
  • طراحی و اجرای نورمخفی سقف و دیوار، کناف، پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و...
دریافت این خدمت از استادکار

۴- هرگز سیم برق را از زیر فرش، موکت، لای در یا پنجره رد نکنید

رد شدن سیم‌ها از کف خانه، می‌تواند باعث افزایش خطر زمین خوردن و نیز حوادث الکتریکی شود. همچنین رد کردن سیم از زیر فرش یا موکت خطر آتش‌سوزی را به همراه دارد. چنانچه برای استفاده از برق در خانه، نیاز به پریزهای بیشتری دارید تا سیم را از زیر فرش و موکت رد نکنید، با یک برق‌کار حرفه‌ای تماس بگیرید. برق‌کار می‌تواند کابل‌کشی بهتری انجام دهد و پریزهای جدیدی در اطراف خانه نصب کند. به این ترتیب مشکل دسترسی وسایل برقی به برق حل می‌شود.

دانستن این مطلب نیز مفید است: تفاوت ولتاژ و وات چیست؟

یک سیم برق روکار که برای استفاده از برق در خانه از پشت کمد و پایه میز رد شده
برای جلوگیری از آتش‌سوزی، هرگز سیم‌های برق را از زیر فرش یا موکت یا به طور کلی به روش روکار، رد نکنید. استفاده از برق در خانه، مستلزم رعایت اصول ایمنی است. جهت بهبود سیم‌کشی برق منزل، با یک فرد آگاه به مسائل ایمنی مشورت کنید
سیم کشی و برق کاری

سیم‌کشی و برق‌کاری

  • سیم‌کشی رو‌کار و تو‌کار
  • سیم کشی برق سه فاز و تک فاز
  • خدمات برقکاری و سیم کشی برق خانگی و صنعتی
  • تعویض و نصب کلید و پریز برق
دریافت این خدمت از استادکار

۵- سیم رابط‌های آسیبدیده را کنار بگذارید

حصول اطمینان از بهره‌گیری از سیم‌های رابط به‌طور مناسب، به طولانی‌تر شدن طول عمر کابل‌های خانه هم کمک می‌کند. برای استفاده از برق در خانه به صورت ایمن، لازم است سیم‌های رابط پس از مستهلک شدن، تعویض شوند. به‌جای تلاش برای تعمیر سیم‌های رابط آسیب‌دیده، با تعویض موارد فرسوده، به جلوگیری از جرقه، نوسانات و آتش‌سوزی الکتریکی کمک کنید.

به خاطر داشته باشید که سیم‌های رابط نیز باید دارای محافظ برق باشند. برای افزایش طول عمر سیم رابط، زمانی‌که به آن نیاز ندارید، آن را از برق بکشید یا دکمه‌اش را خاموش نمایید.

چند کابل و سیم رابط برق سفید و نارنجی آسیب‌دیده و مستهلک شده
سیم‌های رابط نیز مانند سایر وسایل، عمر مفیدی دارند. پس از سپری شدن عمر مفید این وسیله، از استفاده از آن بپرهیزید.

۶- وسایل برقی و سیم‌کشی‌های برق را از رطوبت و آب دور نگه‌دارید

احتمالاً به خوبی می‌دانید که آب و برق با هم جور در نمی‌آیند. گاهی اوقات نادیده گرفتن خطرات در موقعیت‌های روزمره، باعث بروز حوادث وحشتناکی می‌شود. پس اطمینان حاصل کنید که وسایل آشپزخانه را از سینک و سایر وسایلی که با آب و رطوبت سروکار دارند، در فاصله ایمن نگه می‌دارید. همچنین مطمئن شوید تمام خروجی‌های برق که نزدیک به منابع آب قرار دارند، دارای قطع‌کننده‌های ایمنی هستند. به این ترتیب، در صورت شناسایی اتصال کوتاه، قطع‌کننده‌ها می‌توانند به سرعت برق پریز را قطع کنند.

خوب است در این مورد، بیشتر بدانید: آموزش برق کشی ساختمان از صفر تا صد به همراه بررسی اصول سیم کشی

۷- با یک متخصص تماس بگیرید

اگر چراغ‌های شما سوسو می‌زنند یا مدارهای برقی مرتباً خاموش می‌شوند، وقت آن است که با یک برق‌کار حرفه‌ای تماس بگیرید. اگر هم جرقه‌، بوی سوختگی یا بوی لاستیک در خانه حس می‌کنید، باید از یک متخصص سیم‌کشی مشاوره بگیرید. این موارد، هشداری جدی برای یک مشکل الکتریکی بزرگ‌تر هستند. هنگام استفاده از برق در خانه، به‌جای بی‌توجهی به مشکلات الکتریکی یا تکیه بر راه‌حل‌های موقت، باید مشکل به سرعت برطرف شود.

بسیاری از ما زمان زیادی را در خانه می‌گذرانیم. پیروی از نکات اولیه ایمنی الکتریکی، می‌تواند به شما کمک کند تا از مشکلات یا آسیب‌های الکتریکی جدی جلوگیری کنید. از جمله آسیب‌های استفاده از برق در خانه به صورت ناایمن، می‌توان به آتش‌سوزی، سوختن لوازم برقی و برق‌گرفتگی اشاره کرد. پیروی از اصول ایمنی الکتریکی همچنین یک اقدام مفید برای کاهش مصرف برق به شمار می‌رود. به‌علاوه صرفه‌جویی در انرژی الکتریکی، باعث کاهش هزینه برق خانه هم می‌شود.

این مقاله نیز جالب است: روش‌های بهینه سازی مصرف انرژی خانه‌های قدیمی

یک تکنیسین برقکاری در حال بستن پیچ‌های پریز و سیم‌کشی ساختمان
یک پاسخ برای پرسش چگونه در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم، کمک گرفتن از برق‌کار حرفه‌ای است. این فرد با رعایت اصول سیم‌کشی، باعث می‌شود استفاده از برق در خانه به حالت بهینه انجام شود.
سیم‌کشی ارت (اتصال به زمین)

سیم‌کشی ارت (اتصال به زمین)

  • طراحی، اجرا و اصلاح سیم‌کشی ارت
  • سیم کشی اتصال به زمین آشپزخانه یا ساختمان
دریافت این خدمت از استادکار

سخن پایانی

برای استفاده از برق در خانه، باید نکات و اصول ایمنی را یاد گرفت و آن‌ها را به طور جدی به کار برد. در غیر این‌صورت، حوادث جبران ناپذیری اعم از مالی و جانی پیش خواهد آمد. پس برای جلوگیری از خطرات و سوانح، باید موارد ایمنی را رعایت کرد. در ضمن باید راه‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی را دانست تا استفاده از برق در خانه به صورت بهینه انجام شود.

منبع: Santeecooper

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − نه =