روش شستن فرش کرمی یا روشن

2

روش شستن فرش کرمی یا روشن یکی از دغدغه‌های دوستداران این فرش‌هاست که در همان نگاه اول ذهنشان را درگیر خود می‌کنند؛ چرا که روش تمیز کردن فرش روشن کمی پیچیده‌تر از تمیز کردن فرش تیره است. استادکار در این مقاله قصد دارد تا شما را با ترفندها و تکنیک‌های لازم و نکات خانه‌داری که برای تمیز کردن فرش روشن باید به کار ببرید، آشنا کند. ابتدا روش نگهداری و سپس شستن فرش کرمی یا روشن را تشریح کرده و در ادامه به راه حل انواع لکه‌هایی که ممکن است بر روی فرش‌های مختلف ایجاد شوند، می‌پردازیم.

چگونه فرش کرمی یا روشن را نگهداری کنیم؟

فرش‌های روشن و کرم رنگ به خانه جلوه‌ی بسیار خاصی می‌دهند. این فرش‌ها با توجه به رنگ روشنشان در دکوراسیون خانه بسیار تأثیرگذار بوده و کف خانه را روشن‌تر نشان می‌دهند. اما از آنجا که فرش‌های کرم رنگ سریع‌تر دچار کثیفی و لکه می‌شوند، همیشه نیاز به مراقبت بیشتری دارند. بهتر است آن‌ها را در قسمتی از خانه قرار دهید که رفت و آمد کمتر داشته و یا کودکان کمتر به آنجا می‌روند.

روش شستن فرش کرمی یا روشن
فرش‌های روشن و کرمی با آنکه در زیبایی دکوراسیون خانه بسیار موثر هستند، اما نگهداری آن‌ها کمی سخت بوده و نیاز به رسیدگی و مراقبت مداوم دارد.

نکته‌ی دیگری که قبل از شستن فرش‌های روشن باید بدان اشاره کرد این است که ابتدا بررسی کنید فرشتان رنگ پس ندهد. چون اگر قسمت‌های رنگین فرش رنگ بدهند، زمینه روشن فرش برای همیشه رنگ می‌گیرد و زیبایی خود را از دست می‌دهد. بنابراین بهتر است ابتدا یک پارچه نم‌دار سفید را روی فرش روشنتان بکشید؛ اگر رنگین شد، فرشتان رنگ می‌دهد. پس نباید آن را قبل از شستن خیس کنید و حتما آن را با آب سرد بشویید.

بیشتر بدانید  چگونه با استفاده از وایتکس فرش را بشوییم؟

قبل از شستن فرش‌های روشن باید فرش‌تان را بررسی کنید که رنگ پس ندهد.
قبل از شستن فرش‌های روشن باید فرش‌تان را بررسی کنید که رنگ پس ندهد.

پس از اینکه رنگ‌دهی فرش روشن شما مشخص شد، قبل از شستن آن را غبارگیری کنید. مراحل غبارگیری عبارتند از:

  1. جمع آوری انواع مو، پرز و… با کمک برس نرم پلاستیکی

برای این کار بهتر است ابتدا یک برس پلاستیکی را روی فرش روشن یا کرمی بکشید و هر گونه آشغال، مو و… را از روی فرش پاک نمایید. دقت کنید حرکات دست شما یکنواخت و در تمام جهات و به یک سمت باشد تا تمام پرزها، موها و.. در یک طرف جمع شوند.

برس پلاستیکی را روی فرش روشن یا کرمی بکشید و هرگونه آشغال، مو و... را از روی فرش پاک کنید.
برس پلاستیکی را روی فرش روشن یا کرمی بکشید و هرگونه آشغال، مو و… را از روی فرش پاک کنید.
  1. جارو زدن

در مرحله دوم پس از جمع کردن آشغال‌ها، فرش را جارو بزنید تا آلودگی‌ها جمع شده و گرد و غبار از روی فرش پاک شود. این کار را باید به صورت مستمر و دائم انجام دهید. به طور مثال، هر ۳ الی ۴ روز یک بار روی فرش روشن را پس از برس‌کشی جارو بزنید تا گرد و غبار به خورد فرش نرود و رنگ فرش‌های روشن کدر نشود.

هر ۳ الی ۴ روز یک بار روی فرش روشن را پس از برس‌کشی جارو بزنید تا گرد و غبار به خورد فرش نرود و رنگ فرش‌های روشن کدر نشود.
هر ۳ الی ۴ روز یک بار روی فرش روشن را پس از برس‌کشی جارو بزنید تا گرد و غبار به خورد فرش نرود و رنگ فرش‌های روشن کدر نشود.
  1. دستمال‌کشی فرش

با کمک یک دستمال سفید و مرطوب فرش را دستمال بکشید تا گرد و غبار فرش کاملاً از بین برود. دقت کنید تا دستمال را به صورت یک طرفه بر روی فرش بکشید تا گرد و غبار بر روی فرش پخش نگردد.

بهترین روش شستن فرش کرمی یا روشن چیست؟

برای شستن فرش‌های روشن و کرمی روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه بدان‌ها اشاره خواهیم کرد. بهترین روش شستن فرش کرمی یا روشن، روشی است که آسیب کمتری به فرش بزند و در عین حال لکه‌های فرش را نیز کاملاً از بین ببرد. نکته‌ای که باید همین‌جا به آن اشاره کنیم این است که راه‌حل‌های ارائه شده در این قسمت نمی‌توانند به اندازه شستشوی شرکت‌های قالیشویی کیفیت و کارایی داشته باشند. این یک واقعیت است که باید در نظر بگیرید اما چناچه تمایلی به دادن فرش خود به آن‌ها را ندارید، از روش‌های زیر استفاده کنید.

بیشتر بدانید علت پرز دادن فرش دستبافت و ماشینی

شستن فرش کرمی یا روشن با کمک مواد خانگی

عده‌ای بر این باورند که تمیز کردن فرش با کمک مواد خانگی کار بیهوده‌ای بوده و کارآمدترین روش تمیز کردن فرش تنها استفاده از مواد شوینده شیمیایی است. اما توصیه ما به این افراد این است که تا حد امکان از مواد شوینده شیمیایی برای تمیز کردن فرش استفاده نکنید، چون تار و پود فرش آسیب دیده و به تدریج دچار پوسیدگی می‌گردد. در ادامه ما دو روش تمیز کردن فرش با کمک مواد خانگی و طبیعی را معرفی خواهیم کرد:

  1. استفاده از جوش شیرین یا سرکه برای شستن فرش کرمی یا روشن

اگر فرش روشن یا کرمی شما آنچنان که توقع دارید تمیز نشده است، به جای استفاده از سفیدکننده‌های صنعتی از محلول‌های خانگی همچون جوش شیرین یا سرکه کمک بگیرید. این مواد قدرت حل‌کنندگی بسیار بالایی دارند و بدون آنکه ضرری به تار و پود فرش بزنند، آن را تمیز و براق خواهند کرد.

برای شستن فرش کرمی یا روشن ابتدا آن را با محلول سرکه یا جوش شیرین با آب خیس کنید، سپس با کمک فرچه یا اسفنج سطح فرش را تمیز کنید. مرحله‌ی بعدی آبکشی فرش است که با کمک همان فرچه تمام مواد شوینده باقی مانده در فرش را خارج کنید.

مراقب باشید که آبکشی فرش به درستی انجام گیرد. چون در صورتی که فرش درست و کامل آبکشی نشود، دچار لکه‌های زرد‌رنگ می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از زرد شدن فرش بهتر است آن را خوب آبکشی کنید.

روش تمیز کردن فرش با شامپو فرش
فرش کرمی یا روشنتان را ابتدا با محلول سرکه و یا جوش شیرین با آب خیس کرده و سپس با کمک فرچه یا اسفنج سطح فرش را تمیز کنید. مرحله‌ی بعدی آبکشی فرش است. با کمک همان فرچه تمام مواد شوینده باقی مانده در فرش را خارج کنید.
  1. استفاده از نمک، سرکه سفید و چند قطره آبلیمو برای شستن فرش کرمی یا روشن

این محلول کاملا خانگی می‌تواند اندازه محصولات شیمیایی خاصیت تمیزکنندگی داشته باشد، بدون آنکه به فرش شما آسیبی وارد کند. این محلول از ترکیب یک پیمانه سرکه سفید، دو پیمانه آب، یک قاشق غذاخوری نمک و ۱۵ تا ۲۰ قطره آب لیمو ساخته می‌شود.

اگر از بوی بد فرش پس از شستشو اذیت می‌شوید، بهتر است از آبلیمو استفاده کنید تا بوی بد فرش خیس گرفته شود.
اگر از بوی بد فرش پس از شستشو اذیت می‌شوید، بهتر است از آبلیمو استفاده کنید تا بوی بد فرش خیس گرفته شود.

شستن فرش کرمی یا روشن با شامپو فرش

شامپو فرش بهترین گزینه برای تمیز کردن فرش است. شامپو فرش‌ها دارای مواد نرم‌کننده هستند و بوی خوبی نیز می‌دهند. بنابراین فرش شما ضمن شستن الیافش نرم‌تر شده و در حین خشک شدن هم بوی بدی نمی‌دهد. بهترین روش تمیز کردن فرش با شامپو فرش، حل کردن مقداری از شامپو فرش خوب در آب، آغشته کردن اسفنج و کشیدن آن بر روی فرش است. پس از اینکه روی فرش را به طور کامل با اسفنج و شامپو فرش کشیدید، با کمک دستمال کتانی نمدار تمامی سطح فرش را از شامپو فرش خوب پاک کنید و بگذارید که فرش کاملاً خشک شود. پس از خشک شدن کامل فرش روی آن را جارو بکشید. به یاد داشته بشید بر روی فرشی که شامپو فرش کشیده‌اید تا زمانی که کاملاً خشک نشده راه نروید.

بیشتر بدانید برق انداختن فرش بدون شستن و هزینه اضافی

شامپو فرش بهترین گزینه برای تمیز کردن فرش است.
شامپو فرش بهترین گزینه برای تمیز کردن فرش است.

شستن فرش با کمک محلول شیشه‌پاک‌کن و آب داغ

یک روش بسیار ساده برای تمیز کردن فرش مخصوصاً فرش دستباف استفاده از محلول شیشه پاک کن و آب داغ است. برای تهیه این محلول باید هر دو ماده را به مقدار مساوی با یکدیگر ترکیب کرد.

یک روش بسیار ساده اما مناسب برای فرش دستباف استفاده از محلول شیشه پاک کن و آب داغ است.
یک روش بسیار ساده اما مناسب برای فرش دستباف استفاده از محلول شیشه پاک کن و آب داغ است.

استفاده از آب اکسیژنه برای شستن فرش

آب اکسیژنه یک شوینده قوی است و می‌توانید از ترکیب ۱۷۶ میلی‌لیتر آب اکسیژنه و چند قطره بسیار کم آبلیمو و ۳۵۰ میلی‌لیتر آب به عنوان یک روش تمیز کردن فرش استفاده نمایید. این محلول برای فرش‌های دستباف بسیار مناسب است.

چگونه انواع لکه‌های روی فرش را پاک کنیم؟

پاک کردن لکه‌ها بر روی فرش بستگی به نوع لکه دارد. برای هر لکه‌ای باید محلول جداگانه تهیه کرد. در ادامه انواع لکه‌هایی را که بر روی فرش ایجاد می‌شوند بررسی می‌کنیم.

  1. نحوه پاک کردن لکه غذا و چربی روی فرش

بهترین روش برای از بین بردن لکه چربی استفاده از آب گرم و کمی صابون لباسشویی است. ابتدا صابون را در آب گرم حل کنید، سپس این محلول را به آرامی بر روی فرش بکشید و در نهایت آبکشی کنید. پس از آبکشی لکه‌ی چربی کاملا از بین می‌روند.

بهترین روش برای از بین بردن لکه چربی استفاده از آب گرم و کمی صابون لباسشویی است.
بهترین روش برای از بین بردن لکه چربی استفاده از آب گرم و کمی صابون لباسشویی است.
  1. نحوه پاک کردن لکه‌های آبمیوه و مواد لبنی روی فرش

برای از بین بردن لکه‌هایی که منشاء آن‌ها آبمیوه، لبنیات و یا سس است، باید از سرکه سفید و آب کمک گرفت. برای این کار، محلولی را با کمک آب گرم و ۲۰ گرم سرکه تهیه کنید و سپس با کمک اسپری بر روی قسمت‌هایی که لکه ایجاد شده بپاشید. پس از پاشیدن این محلول، با کمک یک دستمال یا فرچه فرش را تمیز کنید.

برای از بین بردن لکه‌هایی که منشاء آن‌ها آبمیوه، لبنیات و یا سس است، باید از سرکه سفید و آب کمک گرفت.
برای از بین بردن لکه‌هایی که منشاء آن‌ها آبمیوه، لبنیات و یا سس است، باید از سرکه سفید و آب کمک گرفت.
  1. روش تمیزکردن لکه چای روی فرش

برای پاک کردن لکه چای روی فرش روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه بدان‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • پاک کردن لکه چای روی فرش با کمک ماست کم‌چرب

ابتدا باید فرش را خشک کنید و آب اضافی را از فرش بگیرید. پس از آبگیری یک قاشق ماست کم‌چرب را بر سطح لکه چای قرار دهید. ماست به دلیل آنزیم‌های مخصوصش لکه را در خود حل می‌کند. چند دقیقه صبر کنید. سپس ماست را از روی لکه برداشته و با کمک یک دستمال نمدار فرش را تمیز کنید.

سطح لکه روی فرش را با یک قاشق ماست کم‌چرب بپوشانید و چند دقیقه صبر کنید. سپس ماست را از روی لکه برداشته و با کمک یک دستمال نمدار فرش را تمیز کنید.
سطح لکه روی فرش را با یک قاشق ماست کم‌چرب بپوشانید و چند دقیقه صبر کنید. سپس ماست را از روی لکه برداشته و با کمک یک دستمال نمدار فرش را تمیز کنید.
  • استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن لکه چای روی فرش

یک فنجان جوش شیرین را درون کاسه بریزید. یک پارچه نمدار را آغشته به جوش شیرین کنید و بر روی لکه‌ها بکشید؛ در نهایت فرش را با آب سرد آبکشی کرده و خشک کنید.

  • استفاده از نمک برای پاک کردن لکه چای روی فرش

برای از بین بردن لکه چای روی فرش ب یک فنجان نمک، یک فنجان آب گازدار و یک دستمال جذب‌کننده نیاز دارید.

ابتدا با دستمال آب چای را جذب کنید. سپس به اندازه کافی نمک بر روی لکه ریخته تا روی آن کاملا با نمک پوشیده شود. کمی آب گازدار بر روی آن بریزید و مراقب باشید که فرش خیس نشود. این کار را چندبار تکرار کنید تا لکه از بین برود. در مرحله‌ی آخر فرش را با آب سرد آبکشی کنید.

ابتدا با دستمال مایع را جذب کرده سپس روی لکه را کاملا با نمک بپوشانید. کمی آب گازدار بر روی آن بریزید و مراقب باشید که فرش خیس نشود. در مرحله‌ی آخر فرش را با آب سرد آبکشی کنید.
ابتدا با دستمال مایع را جذب کرده سپس روی لکه را کاملا با نمک بپوشانید. کمی آب گازدار بر روی آن بریزید و مراقب باشید که فرش خیس نشود. در مرحله‌ی آخر فرش را با آب سرد آبکشی کنید.
  • استفاده از سرکه برای برای پاک کردن لکه چای روی فرش

۶۰ میلی لیتر سرکه سفید را با ۱۲۰ میلی‌لیتر آب مخلوط کنید. محلول را درون بطری بریزید و مستقیماً بر روی لکه بپاشید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید. پس از گذشتن این مدت زمان با یک دستمال سفید اطراف لکه را به آرامی ماساژ دهید و سپس با آب سرد آبکشی کنید.

  • استفاده از مایع ظرفشویی برای برای پاک کردن لکه چای روی فرش

یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را در دو پیمانه آب گرم و یک قاشق غذاخوری سرکه حل کنید و سپس یک دستمال آغشته به محلول را به آرامی بر روی لکه‌ی چای بکشید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا زمانی که لکه از بین برود. پس از از بین بردن لکه‌ی چای از یک دستمال خشک دیگر استفاده کرده و آب اضافی فرش را بگیرید. در نهایت آن را با آب سرد آبکشی کرده و صبر کنید تا خشک شود.

به جای مایع ظرفشویی می‌توانید از پودر لباس‌شویی و یا شامپو فرش استفاده نمایید. چنانچه از پودر لباس‌شویی استفاده می‌کنید، مراقب باشید تا ابتدا دانه‌های پودر کاملا در آب حل شوند و سپس از محلول برای از بین بردن لکه چای روی فرش استفاده نمایید. چون امکان دارد پودرها در فرش باقی مانده و باعث آسیب فرش شوند. بنابراین قبل از استفاده از پودر ماشین لباس‌شویی به این امر دقت کنید.

چنانچه از پودر لباس‌شویی استفاده می‌کنید، مراقب باشید تا ابتدا دانه‌های پودر کاملا در آب حل شوند و سپس از محلول برای از بین بردن لکه چای روی فرش استفاده کنید.
چنانچه از پودر لباس‌شویی استفاده می‌کنید، مراقب باشید تا ابتدا دانه‌های پودر کاملا در آب حل شوند و سپس از محلول برای از بین بردن لکه چای روی فرش استفاده کنید.

سخن آخر

فرش‌های روشن و کرمی بسیار سریع کثیف می شوند. بهترین و بی‌دردسرترین روش شستن فرش استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است که فرش شما را برده و تمیز و براق تحویلتان می‌دهند.

اگر فرش تان آنچنان کثیف نیست و ترجیح می‌دهید به جای پرداخت هزینه‌های گزاف خودتان آن را در خانه تمیز کنید، بهتر است از یک شامپو فرش خوب برای شستشو استفاده نمایید. همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، بهتر است قبل از شستشوی فرش، گرد و غبار آن را از بین ببرید. اگر بخواهید از مواد شوینده دیگری به جز شامپو فرش برای شستن فرش کرمی یا روشن استفاده کنید، می‌توانید از پودر شستشوی دستی، پودر صابون و یا مایع ظرفشویی بهره بگیرید. کافی است این مواد را با کمی آب رقیق کرده و فرش را با آن بشویید. بعد از خشک شدن فرش بهتر است بر روی آن به آرامی برس بزنید تا طرح‌ها در جای خود قرار گیرند.

منابع: چطور | زیلومه | بیتوته

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار
2 نظرات
  1. ژیلا لاکن می گوید

    بسیار عالی و کاربردی

    1. شیوا هراتی می گوید

      سپاس بانو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 11 =