پیشگیری از زنگ زدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی

0

امروزه با اوج گرفتن استفاده از ماشین‌های ظرفشویی، پیشگیری از زنگ زدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها تبدیل شده است. در این مقاله تلاش می‌کنیم روش از بین بردن زنگ زدگی ظروف استیل را توضیح دهیم.

ظروف استیل آشپزخانه جزو با ارزش‌ترین و مهم‌ترین وسایل آشپزخانه هستند و زنگ زدن احتمالی آن‌ها می‌تواند یک کابوس به تمام معنی باشد. از طرفی بعید است به خصوص در شهرهای امروزی کسی فرصت شستن و بلافاصله خشک کردن وسایل غذا خوردن را داشته باشد. بنابراین معمولا چاره‌ای نیست جز استفاده از ماشین ظرفشویی. اما چگونه مراحل پیشگیری از زنگ زدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی را انجام دهیم؟

با استادکار همراه باشید.

ظروف استیل آشپزخانه جزو با ارزش‌ترین و مهم‌ترین وسایل آشپزخانه هستند و زنگ زدن احتمالی آن‌ها می‌تواند یک کابوس به تمام معنی باشد
ظروف استیل آشپزخانه جزو با ارزش‌ترین و مهم‌ترین وسایل آشپزخانه هستند و زنگ زدن احتمالی آن‌ها می‌تواند یک کابوس به تمام معنی باشد

نکات پیشگیری زنگ زدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی

با توجه به پیشرفت روز افزون فناوری و صد البته سرعت گرفتن جریان زندگی، به خصوصی زندگی شهری، کم‌تر انسانی فرصت برای شستن ظرف‌های کثیف حاصل از غذا خوردن دارد. همچنین باتوجه به افزایش روزافزون استفاده از ظروف استیل، پیشگیری از زنگ زدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده ها تبدیل شده است. پیشگیری از زنگ زدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی کار چندان سختی نیست اما در عین حال باید نکات زیادی را رعایت کرد.

البته جای نگرانی نیست. می‌توان با رعایت چند نکته کلیدی، از زنگ زدن ظروف استیل داخل ماشین ظرفشویی مانند زنگ زدن قاشق در ماشین ظرفشویی جلوگیری کرد. دقت داشته باشید نکاتی که در این مقاله آن‌ها را بررسی می‌کنیم، ارتباطی با نوع، اندازه و مدل ماشین ظرفشویی ندارند. این نکات در همه ماشین‌های ظرفشویی با هر مارکی، هر مدلی و هر اندازه‌ای کاربرد دارند.

اگر علاقه مندید در مورد روش‌های شیمیایی و طبیعی تمیز کردن طلا و جواهر اطلاعاتی هم داشته باشید مقاله ای در این مورد داریم که اطلاعات مفیدی برای شما خواهد داشت .

پیشگیری از زنگ زدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده است
پیشگیری از زنگ زدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده است

تولیدکنندگان ماشین‌های ظرفشویی همواره توصیه‌هایی برای استفاده بهینه از این وسیله دارند. این نکات، مخصوص همان ماشین لباسشویی هستند و معمولا در دفترچه راهنمای استفاده وسیله یا روی سایت رسمی شرکت تولیدکننده در دسترس هستند. توصیه می‌کنیم حتما این موارد را مطالعه و به آن‌ها عمل کنید چراکه تولیدکننده ماشین ظرفشویی بهتر از هرکسی می‌داند چه نکاتی برای استفاده بهینه از دستگاهی که تولید کرده باید رعایت شوند.

دلیل زنگ زدگی ظروف استیل

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که ظروف استیل معمولا با کروم و نیکل آبکاری می‌شوند و از مقاومت بسیار خوبی در مقابل خوردگی برخوردار هستند. در واقع اگر شما سرویس استیل خود را با دست و با حوصله بشورید و خشک کنید، تا سال‌های بسیار زیادی می‌توانید با همان کیفیت روز اول آن‌ها را در اختیار داشته باشید.

شست‌وشوی مداوم این وسایل در ماشین ظرفشویی دلیل کاهش عمر این وسایل است. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر مقدور است ظروف استیل خود را همیشه با ماشین نشویید. دلیل زنگ زدن قاشق در ماشین ظرفشویی نیز شستشوی مداوم آن در ماشین ظرفشویی است. بهتر است این وسایل را با دست بشورید و شست‌وشو با ماشین را به زمان‌های خاص موکول کنید تا بتوانید ظروف استیل خود را برای مدت طولانی با همان کیفیت روز اول در اختیار داشته باشید.

روش های رفع زنگ زدگی ظروف استیل

برای رفع زنگ زدگی ظروف استیل ابتدا آن را شسته و خشک کنید. سپس خمیری از جوش شیرین با آب تهیه کرده و دور تا دور ظروف استیل خود بزنید. پس از یک ساعت آن را اسکاچ فلزی بکشید و بشویید.

یکی دیگر از روش‌های رایج برای از بین بردن زنگ قاشق و چنگال استیل این است که آن را درون سرکه غوطه ور بگذارید. یک شبانه روز به آن استراحت دهید و فردای آن روز با یک فرچه سخت به جان قاشق‌ها بیفتید و زنگ‌ها را کنده و سپس آبکشی کنید.

برای پاک کردن اثر زنگ زدگی روی استیل می‌توانید ابتدا یک سیب زمینی را از وسط به دو نیم تقسیم کنید و روی سیب زمینی‌های نصف شده مایع ظرفشویی بریزید. پس از آن سیب زمینی را می توانید به عنوان اسکاچ استفاده نمایید و برای تمیز کردن اثر زنگ زدگی استفاده نمایید. این ترفند بیشتر برای از بین بردن زنگ زدگی های سطحی و کوچک کارایی دارد.

از نمک و لیمو نیز می توانید به عنوان مخلوطی جایگزین برای انجام این کار استفاده کنید.

بیشتر بدانید چه مکان‌هایی نیاز به نظافت روزانه دارند؟

شست‌وشوی مداوم این وسایل در ماشین ظرفشویی دلیل کاهش عمر این وسایل است
شست‌وشوی مداوم این وسایل در ماشین ظرفشویی دلیل کاهش عمر این وسایل است

پیشگیری از زنگ زدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی

در ادامه نکاتی کلیدی برای جلوگیری از زنگ زدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی را مرور می‌کنیم:

  • لکه‌های نمک و اسید دشمن‌های اصلی ظروف استیل هستند. منبع اسید ممکن است ماده شیمایی پاک کننده یا یک ماده غذایی باشد. بهتر است قبل از اینکه ظرف خود را داخل ماشین قرار دهید، این لکه‌ها را پاک کنید.
  • ظروف استیل کثیف را داخل ماشین رها نکنید. اگر قرار است ماشین ظرفشویی را چند روز دیگر روشن کنید، حتما ظروف استیل را جداگانه بشویید و خشک کنید.
  • ظروف استیل شسته شده در ماشین را خیس رها نکنید. معمولا بیشتر ظروف مشکلی با خیس ماندن داخل ماشین ظرفشویی ندارند اما ظروف استیل در این شرایط آسیب پذیر می‌شوند. اگر می‌خواهید ظروف را داخل ماشین بگذارید، ظروف استیل را خارج و آن‌ها را خشک کنید.
ظروف استیل شسته شده در ماشین را خیس رها نکنید
ظروف استیل شسته شده در ماشین را خیس رها نکنید
  • اگر همه ظروفی که داخل ماشین قرار می‌دهید استیل هستند، از بارگزاری حجم زیاد ظرف خودداری کنید. چسبیدن ظروف استیل به‌هم داخل ماشین ظرفشویی ریسک زنگ زدن و آسیب به آن‌ها را بالا می‌برد. اگر چاره‌ای ندارید از جداکننده‌های مخصوص استفاده کنید. این جداکننده‌ها را از فروشندگان معتبر بخواهید.
  • هرگز ظروف استیل را کنار ظروف مسی داخل ماشین قرار ندهید. واکنش شیمایی مس با مواد شوینده و آب داغ، موادی تولید می‌کند که به ظروف استیل شما آسیب جدی وارد خواهد کرد.
واکنش شیمایی مس با مواد شوینده و آب داغ، موادی تولید می‌کند که به ظروف استیل شما آسیب جدی وارد خواهد کرد
واکنش شیمایی مس با مواد شوینده و آب داغ، موادی تولید می‌کند که به ظروف استیل شما آسیب جدی وارد خواهد کرد
  • ظروف غیرفلزی را با ظروف استیل داخل ماشین قرار ندهید. این ظروف هم در اثر مجاورت با شوینده‌ها به خطر بالقوه برای ظروف استیل شما تبدیل می‌شوند.
  • مواد شوینده را هرگز مستقیما روی ظروف استیل نریزید. این کار می‌تواند باعث از بین رفتن بسیار سریع ظروف نقره و استیل شما شود. توجه داشته باشید که برخی مواد شوینده ممکن است در چند دقیقه رنگ ظروف استیل شما را از بین ببرند.
مواد شوینده را مستقیما روی ظروف استیل نریزید. چرا که باعث از بین رفتن بسیار سریع ظروف نقره و استیل شما می‌شود
مواد شوینده را مستقیما روی ظروف استیل نریزید. چرا که باعث از بین رفتن بسیار سریع ظروف نقره و استیل شما می‌شود
  • هرگز ظروف استیل را داخل آب‌نمک یا شوینده خیس نکنید. اگر استیل‌های شما کثیف شده‌اند، راه‌های دیگری برای تمیز کردن آن‌ها طی کنید و هرگز آن‌ها را برای مدت هرچند کوتاه در شوینده خیس نکنید.
  • توصیه اکید می‌شود که چاقوهای استیل را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید. لبه‌های این چاقوها معمولا بسیار تیز هستند و یک برخورد ساده با آن‌ها ممکن است به دیگر ظروف آسیب جدی وارد کند.
  • برای شستن ظروف استیل از شوینده‌های ملایم استفاده کنید. تولیدکنندگان ماشین ظرفشویی معمولا طیف مناسب شوینده‌های هر دستگاه را داخل دفترچه راهنمای محصول خود معرفی می‌کنند.
هرگز ظروف استیل را داخل آب‌نمک یا شوینده خیس نکنید
هرگز ظروف استیل را داخل آب‌نمک یا شوینده خیس نکنید

جمع بندی

با رعایت نکاتی که گفته شد، می‌توانید به راحتی برای سال‌ها از سرویس استیل خود استفاده کنید. اما در پایان باز هم یادآوری می‌کنیم که شستن ظروف استیل با دست و خشک کردن آن‌ها بلافاصله بعد از شست‌وشو، بهترین و مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از هرگونه آسیب به این وسایل است. در انتهای این مقاله پیشنهاد می کنیم نحوه پاک کردن رنگ از روی شیشه را نیز مطالعه کنید .

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

  • تعمیر انواع ماشین ظرفشویی
  • تعمیر ماشین ظرفشویی رومیزی و ایستاده
  • راه اندازی و نصب ماشین ظرفشویی های مختلف
  • تعمیر موتور ظرفشویی و تعمیر مخزن رزین
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + چهار =