تاسیسات سرمایشی گرمایشی روز دنیا کدامند؟

0

سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی دقیقا همان سیستم‌هایی هستند که در هر خانه‌ای یک نیاز جدی محسوب می‌شود، چرا که می‌توانند در تابستان هوا را خنک کرده و در زمستان هوای محیط را گرم سازند. برخی از افراد زمستان‌ها سرما را به شدت احساس می‌کنند و در فصل گرم، گرما آن‌ها را آزار می‌دهد. تاسیسات سرمایشی گرمایشی می‌توانند نیاز این افراد را به بهترین شکل ممکن برطرف سازند. با استادکار در این مطلب همراه باشید تا با این سیستم‌ها آشنا شوید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

معرفی تاسیسات سرمایشی گرمایشی

تاسیسات سرمایشی گرمایشی آن دسته از تاسیسات محسوب می‌شوند که دارای هر نوع سیستم گرمایش و سرمایش هستند. در واقع این نوع از سیستم‌ها می‌توانند به راحتی دمای محیط را به حالت ایده‌آل افراد برسانند. هدف از استفاده از تاسیسات سرمایشی و گرمایشی این است که ساختمان‌هایی مانند خانه‌ها، فضاهای کاری، هتل‌ها، بیمارستان و … تنها با یک دستگاه گرم و خنک شوند.

تاسیسات سیستم سرمایشی آن وسایلی هستند که می‌توانند با تولید هوای خنک و یا گرفتن هوای گرم، فضا و محیط را خنک سازد، مانند کولرهای آبی، چیلر و …. در مقابل یک سیستم گرمایشی، تنها می‌تواند هوای سرد فضا را گرم کند، مانند بخاری، پکیج، رادیاتور و … .

اما تاسیسات سرمایشی گرمایشی، آن دسته از تاسیساتی هستند که هر دو سیستم سرمایشی و گرمایشی را دارند و افراد می‌توانند در هر لحظه از بخش سرمابخشی و یا گرمابخشی دستگاه استفاده نمایند. امروز تاسیسات ساختمانی به گونه‌ای توسعه یافته‌اند که تحولات اساسی در صنعت تهویه مطبوع ایجاد نموده‌اند. البته همان‌طور که می‌دانید، تمامی تاسیسات از این ویژگی بهره‎‌مند نیستند، لذا ما در این مطلب برآنیم تا شما را با بهترین سیستم گرمایشی و سرمایشی آشنا نماییم.

معرفی تاسیسات سرمایشی گرمایشی روز دنیا
برای ایجاد هوای مطبوع درون ساختمان ها از انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی استفاده می کنند که برخی از این سیستم ها می توانند هر دو عمل سرماسازی و گرماسازی را انجام دهند.

انواع سیستم سرمایش و گرمایش

۱٫ اسپلیت

یکی از بهترین انواع تاسیسات سرمایشی گرمایشی که هر دو این فناوری را درون خود دارد، اسپلیت است. فناوری‌های تعبیه شده در این دستگاه، به کاربران این اجازه را می‌دهد که در هر لحظه بتوانند هوای محیط را گرم یا سرد کنند. همچنین امکان تنظیم دمای محیط براساس تمایل کاربران وجود دارد. در واقع ترموستات موجود در سیستم، دمای محیط را روی دمای دلخواه نگه دارد.

اسپلیت محبوب ترین سیستم سرمایشی گرمایشی
یکی از بهترین تاسیسات سرمایشی گرمایشی، اسپلیت است که در خانه ها، فضاهای اداری، تجاری و … مورد استفاده قرار می گیرند.

۲٫ داکت اسپلیت

یکی دیگر از انواع تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، داکت اسپلیت است که از جمله بهترین سیستم گرمایش و سرمایش محسوب می‌شود. این سیستم امروز در آپارتمان‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند هوای گرم در زمستان و هوای سرد در تابستان را برای فضا فراهم سازد. داکت اسپلیت‌ها، به وسیله کانال‎‌هایی که درون سقف تعبیه شده‌اند، هوای گرم و سرد را منتقل می‌کند، ضمن آنکه امکان تنظیم دما از طریق ترموستات برای افراد فراهم می‌شود.

این دستگاه دارای یک یونیت داخلی و یک کندانسور است و هوا را از طریق کانال‌های ذکر شده، به اتاق‌ها و سالن‌ها توزیع می‌کند. در مقاله داکت اسپلیت و مزایا و معایب داکت اسپلیت به تفضیل به بررسی داکت اسپلیت ها پرداخته ایم .

سیستم سرمایشی و گرمایشی داکت اسپلیت
داکت اسپلیت ها از سیستم های سرمایشی و گرمایشی کانالی محسوب می شوند که می توانند هوای سرد و گرم را از طریق کانال های تعبیه شده درون سقف های کاذب، درون سالن‌ها و اتاق‌ها توزیع می نمایند.

۳٫ فن کویل

فن کویل‌ها نیز از جمله سیستم‌ها هستند که می‌توانند هر دو عملکرد سرمایشی و گرمایشی را انجام می‌دهد. این سیستم هوا را از میان کویل‌های مسی که آب سرد درون آن‌ها جاری‌ست، عبور می‌دهد تا در فصل گرما، هوا را خنک سازد، برعکس؛ کویل‌های آب گرم در زمستان، با عبور هوا، فضا را گرم می‌کند.
یکی از مزیت‌های فن کویل‌ها این است که این دستگاه‌ها می‌توانند دمای هر فضا را به طور جداگانه تنظیم و کنترل نماید، لذا از انتقال آلودگی و جا به جایی هوا میان فضاهای مختلف، جلوگیری می‌شود.

۴٫ اسپلیت‌های مرکزی

این سیستم دارای یک کندانسور بیرونی است که در بام ساختمان قرار می‌گیرد که با پنل‌ها اسپلیت داخلی، می‎‌تواند دمای دلخواه را در فضاهای مختلف فراهم سازد.

سرمایشی و گرمایشی اسپلیت‌های مرکزی
مینی چیلر از جمله تاسیسات سرمایشی و گرمایشی است که می تواند هوای مطبوع مورد نیاز افراد را به صورت جداگانه در هر واحد تامین نماید.

۵٫ مینی چیلر

یکی بهترین تاسیسات سرمایشی گرمایشی مینی چیلر است که می‌توانند در انواع ساختمان‌ها قرار گرفته و هوای خنک و گرم هر یک از واحدها را به صورت جدا و کاملا مستقل، تامین نماید. به این منظور درون ساختمان‌ها برای استفاده از مینی چیلر، چند فن کویل نصب می‌شود تا هر فن کویل بتواند به طور جداگانه و مستقل عمل نماید. از سوی دیگر این کار سبب می‌شود که هزینه شارژ هر ساختمان نیز به صورت جداگانه و آسان محاسبه شود.

۶٫ روفتاپ پکیج

یکی از جدیدترین سیستم‌های سرمایشی گرمایشی که امروز در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، روفتاپ پکیج است. این دستگاه، در واقع نوعی پکیج یونیت است که به وسیله کانال‎‌هایی، هوای گرم و یا سرد شده را در کل ساختمان توزیع می‌کند. این دستگاه از هواساز و چیلر تراکمی هوا ساخته شده است و می‌تواند هوای مطلوب مورد نیاز کاربران را فراهم سازد.

سیستم سرمایشی و گرمایشی روفتاپ پکیج
روفتاب پکیج از جدیدترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی به حساب می آید. این وسیله، هوای گرم و سرد را به وسیله کانال کشی در فضا پمپاژ می کند.

۷٫ دستگاه GHP

یکی از جدیدترین سیستم‌های سرمایشی گرمایشی که در انواع ساختمان‌ها از جمله ساختمان‌های تجاری، مسکونی، اداری و … مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه GHP است. در این دستگاه از گاز طبیعی شهری به عنوان سوخت استفاده می‌شود و کمپرسور اسکرال موتور آن، دستگاه را به حرکت درمی‌آورد.

از سیستم‌های جدید سرمایش و گرمایش که این روزها در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توانیم به دستگاه جدید VRF، دستگاه زنت و دستگاه اکونوپک اشاره نماییم که هر کدام از آن‌ها، برای سردسازی و گرم کردن هوا، به خوبی عمل می‌کنند. البته لازم به ذکر است که دستگاه اکونوپک در فضاهای بزرگ مانند سوله‌های صنعتی و ورزشی کاربرد دارد.

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، انواع مختلفی از تاسیسات سرمایشی گرمایشی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند در ساختمان‌های متفاوت مورد استفاده قرار گرفته و هوای مطلوب و مد نظر کاربران را فراهم سازند. در انتهای این مقاله با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما پیشنهاد میکنیم در مورد نحوه استفاده از گرمایش کولر گازی در زمستان نیز بیشتر بخوانید .

منبع: makh-co

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 1 =