اصلی ترین دلایل یکسره کار کردن یخچال

16

ممکن است شما هم با این موضوع برخورد کرده باشید که یخچال شما به صورت یک‌سره کار کند و یا اصلاً به دلیل عدم آگاهی از این موضوع که مدت زمان اتومات یخچال چقدر است دائم نگران صدای یخچال و یا فشار به موتور آن شده‌اید. معمولاً برای پیدا کردن دلیل یکسره کار کردن یخچال چند دلیل مشخص وجود دارد و زمانی که شما بدانید که یخچال چند دقیقه یک‌بار باید اتومات کند و یا علت اتوماتیک نکردن فریزر شما چیست، مسلماً راحت‌تر و سریع‌تر نیز می‌توانید از بروز مشکلاتی جدی‌تر جلوگیری کنید و اقدام به تعمیر آن نمایید. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا با هم به بررسی علت اتومات نکردن فریزر بپردازیم و یاد بگیریم که علت داغ شدن موتور یخچال چیست و چرا چنین اتفاقی روی می‌دهد؛ با ما همراه باشید.

یخچال چطور اتومات می‌کند

عملکرد اتومات کردن یخچال به وسیله دستگاهی به نام ترموستات انجام می‌شود. دستگاهی برای تنظیم و ثابت نگاه داشتن دمای یخچال که کار خود را کاملاً به صورت مکانیکی و خودکار انجام می‌دهد و به کمپرسور دستور می‌دهد تا در صورت لزوم قطع یا وصل شود.

برای مثال تصور کنید که شما با تنظیم ترموستات آن را روی دمای ۵ درجه قرار داده‌اید. در چنین شرایطی یخچال شما تا رسیدن به این دما کار می‌کند و به کمپرسور دستور می‌دهد تا دما را به ۵ درجه برساند. بعد از رسیدن به این دما، ترموستات عملکرد کمپرسور را قطع نموده و دما را در این درجه ثابت نگاه می‌دارد. زمانی که یخچال شما به هر دلیل قادر به انجام این کار نباشد و نتواند با تنظیم دمای مشخص به موقع خاموش و روشن شود، به اصطلاح گفته می‌شود که اتومات نمی‌کند و مهم‌ترین دلیل یکسره کار کردن یخچال هم می‌تواند ایجاد اختلال در کار ترموستات باشد.

در واقع زمانی که شما بدانید یخچال هر چند دقیقه باید اتوماتیک کند می‌توانید راحت‌تر نیز علت خاموش نشدن موتور فریزر را شناسایی کنید و اقدام به تعمیر آن قسمت نمایید.

بیشتر بدانید روش تمیز کردن آبسردکن

اتومات کردن یخچال به وسیله ترموستان انجام می‌شود و موجب بروز صدا از یخچال می‌گردد.
اتومات کردن یخچال به وسیله ترموستان انجام می‌شود و موجب بروز صدا از یخچال می‌گردد.

گاهی علت اتوماتیک نکردن فریزر و یخچال به دلیل استفاده نادرست یا شرایط نامناسب قرار گرفتن یخچال است:

  1. محل قرار گیری یخچال شما در معرض نور مستقیم آفتاب است.
  2. دمای محیطی که یخچال در آن قرار گرفته بیش از حد گرم است
  3. خوراکی و یا غذای گرمی را به تازگی داخل یخچال گذاشته‌اید.
  4. درب یخچال را بیش از حد باز و بسته کرده‌اید.

مهم‌ترین دلایل یکسره کار کردن یخچال و فریزر

علت اتوماتیک نکردن فریزر در یک لحظه معمولاً به ۴ عامل مختلف بستگی دارد:

  1. محل قرار گیری یخچال شما در معرض نور مستقیم آفتاب است.
  2. دمای محیطی که یخچال در آن قرار گرفته بیش از حد گرم است
  3. خوراکی و یا غذای گرمی را به تازگی داخل یخچال گذاشته‌اید.
  4. درب یخچال را بیش از حد باز و بسته کرده‌اید.

به طور کلی و در شرایط عادی یخچال شما در حدود ۳۵ تا ۸۵ درصد اوقات در دمای نرمال در حال کار کردن است و هر چقدر دمای محیط بیشتر باشد، این مدت زمان بیشتر خواهد شد؛ اما اگر یخچال شما مدت زمانی است که درست اتومات نمی‌کند دلیل یکسره کار کردن یخچال می‌تواند موضوع مهم‌تری باشد که باید حتماً بررسی شود. در ادامه با مهم‌ترین دلایل اتومات نکردن یخچال آشنا می‌شوید:

قرار دادن غذای گرم در یخچال موجب کار کردن بیشتر موتور می‌شود.
قرار دادن غذای گرم در یخچال موجب کار کردن بیشتر موتور می‌شود.

نشتی گاز و کم بودن سرما

علت خاموش نشدن موتور فریزر یا یخچال شما گاهی به خاطر کم بودن میزان سرما و نشتی اتفاق می‌افتد. این موضوع خود را به شکل‌های متفاوتی نشان می‌دهد. در یخچال‌های مدل قدیمی زمانی که یخچال برفک می‌زد خود را نشان می‌داد و این اتفاق بیشتر در فریزر و با چکه کردن آب و خیس شدن داخل یخچال می‌افتاد. در مورد یخچال‌های مدل جدید و بدون برفک نیز با پیشرفت تکنولوژی این موضوع حل شده و معمولاً چنین اتفاقی در آن‌ها نمی‌افتد.

برای حل این موضوع باید آن را از برق بکشید. اجازه دهید که برفک‌ها آب شوند و سپس دوباره به برق وصل نموده و در صورت مشاهده کم بودن سرمای یخچال می‌توانید تقریباً مطمئن شوید که مشکلی در مورد نشتی و عدم تأمین سرمای مناسب یخچال وجود دارد.

بیشتر بدانید عیب یابی پنکه و بررسی ایرادات انواع پنکه

در یخچال‌های مدل قدیمی زمانی که یخچال برفک می‌زند نشان ‌دهنده نشتی گاز یا کم بودن سرما در یخچال است.
در یخچال‌های مدل قدیمی زمانی که یخچال برفک می‌زند نشان ‌دهنده نشتی گاز یا کم بودن سرما در یخچال است.

خرابی ترموستات

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، مهم‌ترین دلیل یکسره کار کردن یخچال می‌تواند بروز مشکلی در ترموستات یخچال باشد. یکی از مهم‌ترین علائمی که نشان می‌دهد احتمالاً ترموستات یخچال شما دچار مشکل شده است، یخ زدن مواد غذایی در داخل یخچال است. از آنجایی که ترموستات وظیفه کنترل دمای یخچال را بر عهده دارد و باید دما را طبق تنظیماتی که انجام می‌دهید، ثابت نگاه دارد، در زمان بروز اختلال یخچال به صورت یکسره کار می‌کند و این موضوع علت داغ شدن موتور یخچال را نیز فراهم کرده و می‌تواند به دیگر بخش‌های یخچال نیز آسیب وارد کند.

زمانی که مطمئن شدید دلیل یکسره کار کردن یخچال شما به ترموستات ارتباط دارد، باید ورودی و خروجی ترموستات را جدا نموده و سپس بعد از اینکه رابط اهم متر به آن متصل کردید، آن را به چپ و راست بچرخانید و در صورتی که مشاهده کردید با وصل شدن کلید، عقربه آن به سمت صفر و با قطع آن کلید عقربه به سمت بی‌نهایت می‌رود، پس ترموستات شما سالم است و در غیر این صورت باید آن را تعمیر یا تعویض نمایید.

دلیل یکسره کار کردن یخچال خرابی ترموستات
مهم‌ترین دلیل یکسره کار کردن یخچال می‌تواند بروز مشکلی در ترموستات یخچال باشد که موجب یخ زدن خوراکی‌ها در یخچال می‌شود.

ضعیف شدن موتور

زمانی که موتور یخچال شما در هنگام کار کردن صدایی بیشتر از حالت عادی ایجاد کند و نتواند به خوبی اتومات کند، یعنی اختلالی در موتور به وجود آمده است و موتور آن ضعیف شده است. در این مواقع علت داغ شدن موتور یخچال نیز همین موضوع است و اگر با چنین مشکلی روبرو شدید، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک تکنسین ماهر برای بررسی بیشتر کمک بگیرید.

زمانی که موتور یخچال شما در هنگام کار کردن صدایی بیشتر از حالت عادی ایجاد کند و نتواند به خوبی اتومات کند، یعنی اختلالی در آن به وجود آمده است.
زمانی که موتور یخچال شما در هنگام کار کردن صدایی بیشتر از حالت عادی ایجاد کند و نتواند به خوبی اتومات کند، یعنی اختلالی در آن به وجود آمده است.

کثیف شدن لوله‌های کندانسور

گردش هوا برای خنک شدن یخچال از طریق لوله‌های کندانسور انجام می‌شود. زمانی که در داخل این لوله‌ها رسوبات، گرد و خاک و آلودگی تجمع کند، گاز درون لوله نمی‌تواند به درستی در سراسر یخچال پخش شود و به همین دلیل یخچال درست سرد نمی‌کند. اگر کمی زمان بگذارید و ببینید که یخچال هر چند دقیقه اتومات می‌کند متوجه می‌شوید که زمان کار یخچال زیاد بوده و درست اتومات نمی‌کند. در این مواقع دلیل یکسره کار کردن یخچال شما نیز به همین لوله‌های کندانسور مربوط است و باید از فردی متخصص برای بررسی این موضوع کمک بگیرید.

دلیل یکسره کار کردن یخچال کثیف شدن لوله‌های کندانسور
گردش هوا برای خنک شدن یخچال از طریق لوله‌های کندانسور انجام می‌شود.

اختلال در تایمر یخ‌زدایی

این قطعه در یخچال که هم به صورت الکترونیکی و هم مکانیکی است، مانع یخ زدگی و ایجاد برفک در یخچال می‌شود. زمانی که عملکرد آن دچار اختلال شود، گردش هوا در یخچال درست انجام نمی‌شود و به همین دلیل نمی‌تواند اتومات کند و یکسره کار می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله با مهم‌ترین دلایل یکسره کار کردن یخچال آشنا شدید و متوجه شدید که زمانی که یخچال نتواند به درستی اتومات کند، به موتور آن فشار وارد شده و مجبور است مدت زمان بیشتری کار کند؛ بنابراین اگر متوجه بروز یکی از مشکلات فوق در یخچال خود شدید و تشخیص دادید که یخچال شما درست اتومات نمی‌کند بهتر است هر چه سریع‌تر با متخصصین استادکار در این زمینه تماس بگیرید و اقدام به تعمیر یخچال خود نمایید.

تعمیر یخچال فریزر

تعمیر یخچال فریزر

  • تعمیر یخچال فریزر
  • تعمیر یخچال ساید‌بای‌ساید
  • تعمیر یخچال فروشگاهی
  • تعمیر یخچال صندوقی
دریافت این خدمت از استادکار

16 نظرات
  1. مهدی می گوید

    سلام. ممنون ازاطلاعاتی که دراختیار گذاشتید.

    1. مژده عاشوری می گوید

      سلام دوست عزیز از شما برای وقتی که برای مطالعه این مطلب گذاشتید بی نهایت ممنونم.

  2. فریده می گوید

    سلام پس از جابجایی یخچال رو بزق زدم و یکسره کار میکنه اما مثل قبل سرد میکنه مشکل چیه

    1. مسعود می گوید

      سلام
      میتونه جای جدید درست تراز نباشه و یا هنگام جابجایی نوار درب یخچال صدمه دیده باشه و باعث بشه یکسره موتور کارکنه، بهتره با آبگرم نوار دربو بشورید تا فرم قبلی رو بدست بیاره

  3. صابر می گوید

    سلام خسته نباشید
    من حدودا ۷ ماه یخچال فریزر الکترو استیل es35 گرفتم حدود ۱ ماه است. که اتومات یخچال در دمای ۷ و ۱۴- تند تند انجام میشه یعنی یک ربع خاموش میشه و مجددا ده دقیقه کار میکنه و این کار تکرار میشه با اینکه درب یخچال هم اصلا باز نمیشه. یعنی این دما در حالتی هست که شما سفر برید و کارکرد یخچال کم بشه. از تکنسین الکترواستیل اومدند و گفتند یخچال هیچ مشکلی نداره. و حتی در دمای نرمال هم میتونی تنظیم کنید. من الان درجه یخچال رو در دمای ۶ و ۱۸- تنظیم کردم و الان مدت ۱۲ ساعته که بدون وقفه داره کار میکنه و اتومات نمیشه.و این وضعیت منو نگران و اذیت میکنه. بنظرتون مشکل چیه و من چیکار کنم؟ ممنون میشم سریعتر راهنماییم کنید.???

  4. مجید می گوید

    سلام خسته نباشی. یخچال فریزر ساید سامسونگ دارم یکسره موتورش کار میکنه .دمای داخل یخچال فریزر هم مثل همیشه نرماله علتش چیه یکسره کار میکنه

  5. سمانه می گوید

    سلام ممنون از مطلب مفیدتون
    ساید دوو دارم بد از جابجایی یکسره کار میکند دمای داخل یخچال وفریزر هم نرماله و فقط با on وoff کردن دکمه sleepموتور یخچال خاموش میشود وبعد از مدتی دوباره روشن میشود ممنون میشم راهنمایی کنید

  6. سمیه می گوید

    سلام یخچالو بعد از تمیز کردن برفکاش زدیم به برق الان ده ساعته یکسره کار میکنه نمیدونم مشکلی داره یا نه

  7. مژده عاشوری می گوید

    سلام سمیه جان وقت بخیر. به طور معمول یکی از دلایل یکسره کار کردن یخچال، گرم شدن محیط داخل اونه و از اونجایی که برای پاک کردن برفک ها مدت زمان زیادی درب یخچال باز مونده، موتور باید مدت زمان بیشتری کار کنه تا دمای یخچال رو به حالت خنک و دمای مشخص برسونه پس این موضوع کاملا طبیعیه. اما اگه متوجه شدید که یکسره کار کردن یخچال مدت چند روز طول کشید بهتره حتما از یک متخصص بخواید تا به طور دقیق‌تر شرایط رو بررسی کنه.

  8. مجید می گوید

    سلام یخچال من معمولیه خوب هم یخ میزنه ولی یسره است ترموستاتشم عوض کردیم ولی هنوز یکسره است

  9. مژده عاشوری می گوید

    سلام دوست عزیز. وقت بخیر. ممکنه دلیل یک‌سره کار کردن یخچال شما مربوط به خراب شدن لاستیک درب یا نشتی گاز باشه و از طرفی برخی مواقع هم خرابی دیفراست، کندانسور و سنسور هم می‌تونه این مشکل رو به وجود بیاره. بهتون پیشنهاد می‌کنم حتما از یک متخصص کمک بگیرید و موضوع رو دقیق بررسی کنید چون این مشکل به موتور یخچال فشار زیادی وارد می‌کنه و می‌تونه موجب خراب شدن اون بشه.

  10. سها می گوید

    سلام ببخشید من وقتی دمای یخچال را روی ۱میزارم خوب اتوماتیک میکنه اما وقتی دمای یخچال رو روی ۲-۳-۴میزارم مستقیم کار میکنه علتش چیه؟

  11. حنیف می گوید

    سلام
    یخچال ما وقتی روشن کنیم مدت ده دقیقه خوب سرد میکنه و بعدش سردیش کم میشه یعنی هیچ سرد نمیکنه و بعد از بیست دقیقه که باز روشن میکنم همین کار تکرار میشه لطف بفرماید مشکل در چی است

  12. ناطق می گوید

    سلام وعرض ادب. خسته نباشید
    ممنون ازاینکه پاسخگو مشکلات فنی دستگاه مشتریان هستید، خدابهتون قوت وروزی عطا کند. بنده یک یخچال فریزر اسنوا مدل810 دارم مدتی بود یخچال دمای مطلوب نداشت الان چندین روزه کاملا گرم شده ولی فریزر کاملاً سردهست، حتی دچاریخزدگی زیادشده به اندازه ای که درب های فریزر به سختی بازمیشن. گاهی ارور F7وگاهیF8میده، که خرابی فن رو اطلاع میده.ظمناً موتور یکسره کارمیکنه وقطع نمیشه. فن کنارموتور کارمیکنه. حالا محبت بفرمایید راهنمایی کنید که ایرادات مربوط به این مشکل چه چیزهای دیگه ای میتونه باشه. سپاسگذارم

  13. محمد می گوید

    سلام وقت بخیر
    من تعمیر کار یخچال هستم
    مشکلی عجیب پیش اومده
    اول اینه من یخچال همرو درست میکنم الان برای خودم خراب شده نمیتونم :))))
    یخچالمون دو درب بالا پاینه بالا فریزر پایین یخچال
    مدل دوو برد دار و دیجیتالی
    مشکل اینه که یخچال یسره کار میکنه بصورتی که مواد غذایی داخل یخچال یخ میزنه

    گاز تعویض کردم
    لاستیک هارو تعویض کردم
    نشتی هوای داخل نداره
    سنسور ها تعویض کردم
    سیکل مدار گاز شستشو دادم
    اصلا برفک نمیزنه
    برد به چند جا نشون دادم گفتن همچیش سالمه
    دریچه ها هم سالم
    دمای محیط اتاق نرمال
    هیتر سالم
    ترموفیوز سالم
    فن ها همه سالم

    کلا شاید در طول روز یکبار دستگاه خاموش میکنه اونم نهایت نیم ساعت خاموش باشه باز دوباره استارت میکنه

    ممنون میشم اگه کسی تجربه داره به من انتقال بده

    یک دنیا ممنونش میشم

  14. امیر می گوید

    با سلام و احترام
    مژده خانم دست مریضا و خسته نباشی دارید بهترین سایتی بود که درباره این مشکل یخچال نوشتین هم مفید بود و هم خودت خوشگلی راستی چقد پوست صورتت صافه چقد مدرک تحصیلی جمع کردی..اصلا مجردی یا نه…
    متشکرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − هشت =