نحوه تعویض رادیاتور شوفاژ

0

شما به دلایل مختلفی ممکن است نیاز به باز کردن رادیاتور شوفاژ از جای خود داشته باشید. شاید تصمیم به شستشوی رادیاتور گرفته و یا قصد تعویض رادیاتور شوفاژ با یک نمونه جدید را کرده باشید. به هر صورت دانستن نحوه تعویض رادیاتور شوفاژ به شما کمک می‌کند تا در صورت لزوم این قطعه را به راحتی باز کرده و دوباره در جای خود ببندید. برای انجام حرفه‌ای و بی‌نقص این کار، باید پیش از هر چیزی ابزار لازم برای تعویض رادیاتور شوفاژ را آماده کرده و سپس گام به گام مراحل تخلیه آب و تعویض را انجام دهید. امکان دارد که برای تعویض رادیاتور شوفاژ، ترجیح دهید که از یک استادکار کمک گرفته و کار را به صورت حرفه‌ای انجام دهید. اما در اینجا شرحی از نحوه تعویض رادیاتور شوفاژ ارائه کرد‌ه‌ایم، که به وسیله آن می‌توانید خود دست به آچار شده و مراحل تعویض را به پایان برسانید.

برای تعویض رادیاتور شوفاژ به چه وسایلی نیاز دارید؟

برای تعویض رادیاتور شوفاژ به وسایل زیر نیاز خواهید داشت:

  • یک ظرف بزرگ و یک سطل
  • آچار فرانسه و پیچ گوشتی
  • پارچه و حوله بزرگ آبگیر
  • آچار هواگیری رادیاتور شوفاژ
برای تعویض رادیاتور شوفاژ به ابزاری از جمله ظرف و سطل، آچار و پیچ گوشتی، پارچه و حوله و ... نیاز خواهید داشت.
برای تعویض رادیاتور شوفاژ به ابزاری از جمله ظرف و سطل، آچار و پیچ گوشتی، پارچه و حوله و … نیاز خواهید داشت.

مراحل و نحوه تعویض رادیاتور شوفاژ

برای تعویض رادیاتور شوفاژ مراحل زیر را با دقت طی نمایید. این کار چیزی نزدیک به ۱۵ دقیقه از شما زمان خواهد گرفت. (البته در صورتی که مشکل خاصی در بین کار پیش نیاید و مراحل را طبق دستور العمل جلو ببرید.)

  • ابتدا یک حوله بزرگ زیر کل بدنه رادیاتور قرار دهید تا در صورت نشتی آب، زمین خیس و آلوده نشود. در هر مرحله از کار، امکان ریخته شدن آب روی مساحت زیر رادیاتور شوفاژ وجود خواهد داشت.

بیشتر بدانید رادیاتور قرنیزی چیست؟

پیش از شروع مراحل تعویض رادیاتور شوفاژ، یک حوله یا دستمال آبگیر بزرگ را زیر بدنه رادیاتور قرار دهید تا در صورت نشتی آب، مشکلی پیش نیاید.
پیش از شروع مراحل تعویض رادیاتور شوفاژ، یک حوله یا دستمال آبگیر بزرگ را زیر بدنه رادیاتور قرار دهید تا در صورت نشتی آب، مشکلی پیش نیاید.
  • ظرف بزرگ را در بخش زیرین شیر پایینی رادیاتور قرار دهید تا آب خروجی داخل آن بریزد. (در صورتی که ظرف در معرض پر شدن کامل بود، از سطل برای خالی کردن آب داخل آن کمک بگیرید.)
  • سپس شیر ورودی آب به رادیاتور و نیز خروجی آن را ببندید.
  • اکنون نوبت به آن می‌رسد که به کمک آچار فرانسه، شیر پایینی رادیاتور را شل کنید. (بهتر است این شیر را ابتدا کمی شل کنید تا آب آرام آرام خارج شود و به یکباره درون ظرف نریزد. سپس زمانی که مقداری از آب خارج شد، می‌توانید شیر را کاملا باز کنید.)
از آچار کمک گرفته و شیر پایینی رادیاتور را شل کنید تا رفته رفته آب داخل ظرف خارج شود.
از آچار کمک گرفته و شیر پایینی رادیاتور را شل کنید تا رفته رفته آب داخل ظرف خارج شود.
  • سپس آچار هواگیری رادیاتور شوفاژ را برداشته و به وسیله آن هوای رادیاتور را تخلیه کنید. با تخلیه شدن هوای رادیاتور، آب داخل آن نیز از طریق شیر پایینی خارج می‌گردد. به همین دلیل سطل را زیر شیر پایینی رادیاتور گذاشته تا آب خروجی رادیاتور، در آن ریخته شود.
  • پس از خروج کامل آب و اطمینان از این که چکه چکه کردن آن نیز به پایان رسیده است، نوبت به باز کردن رادیاتور از شیر می‌رسد. برای این منظور، باید به کمک آچار فرانسه، مهره‌های اتصال رادیاتور به شیر شوفاژ را باز کنید. ممکن است پیچ اول آن در صورتی که مدت‌ها از بسته بودن رادیاتور گذشته باشد، به سختی بپیچد. اما به هر صورت باید این مهره‌ها را باز کنید تا امکان جداسازی رادیاتور وجود داشته باشد.
  • پس از باز کردن مهره‌های اتصال رادیاتور به شیر شوفاژ، می‌توانید بدنه رادیاتور را از براکت دیوار جدا ساخته و آن را از جای خود بردارید. (ممکن است برای برداشتن رادیاتور از جای آن به کمی تکان و یک فشار احتیاج داشته باشید یا نیاز باشد کسی برای انجام آن به شما یاری رساند.)

بیشتر بدانید کاربرد شیر پایین رادیاتور شوفاژ چیست؟

با دقت و احتیاط رادیاتور را از براکت دیواری آن جدا کرده و از جای خود بلند کنید.
با دقت و احتیاط رادیاتور را از براکت دیواری آن جدا کرده و از جای خود بلند کنید.
  • بعد از بلند کردن رادیاتور، دوباره آن را از محل شیر پایینی داخل سطل کج کنید تا آب باقی مانده در رادیاتور به خوبی تخلیه شود. (توجه داشته باشید که شیرهای باقی مانده در محل نصب رادیاتور، ممکن است در حال چکه کردن آب باشند، به همین دلیل همچنان حوله را زیر آن‌ها حفظ کنید تا از خیس شدن اطراف جلوگیری به عمل آید.)

حالا در صورت نیاز رادیاتور را شسته و یا در صورتی که قرار است نمونه جدیدی جایگزین آن گردد، باقی مراحل نحوه تعویض رادیاتور شوفاژ را به شرح زیر دنبال کنید:

  • رادیاتور شسته شده یا جدید را روی براکت‌ دیواری (جایی که رادیاتور اولیه قرار داشت) بگذارید. دقت داشته باشید که رادیاتور درست در جای خود قرار بگیرد.
  • سپس مهره‌های شیر آب ورودی و خروجی آن را در جای خود قرار دهید.
  • حتما در این مرحله رادیاتور را هواگیری نمایید. (برای این کار از پیچ مخصوص هواگیری رادیاتور استفاده کرده و یک ظرف نیز برای چکه کردن احتمالی آب، زیر آن بگیرید.)

بیشتر بدانید نماشویی با اسید چگونه انجام می گیرد؟

در آخر و پس از نصب کامل رادیاتور جدید، لازم است که با استفاده از پیچ هواگیری، هواگیری کامل رادیاتور را به انجام برسانید.
در آخر و پس از نصب کامل رادیاتور جدید، لازم است که با استفاده از پیچ هواگیری، هواگیری کامل رادیاتور را به انجام برسانید.

سخن پایانی

اگر چه مراحل و نحوه تعویض رادیاتور شوفاژ چندان سخت به نظر نمی‌رسد، اما انجام این کار به وسیله متخصص بسیار ماهرانه‌تر و تمیزتر خواهد بود. با این همه شما می‌توانید با حوصله و دقت کافی خود، دست به انجام این کار زده و در صورت نیاز رادیاتورها را شستشو داده و یا آن‌ها را با نمونه‌ای نو جایگزین نمایید. اگر شما نیز تجربه‌ای از تعویض رادیاتور منزل خود دارید، شرحی مختصر از آن را در بخش نظرات با خوانندگان استادکار در میان بگذارید.

منابع: آچار | fantricks

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 4 =