در زمان احساس بوی گاز چه باید کرد؟

0

گاهی وارد خانه می‌شوید و احساس می‌کنید بوی گاز می‌آید، علت این موضوع احتمالا به نشتی گاز برمی‌گردد. نشت گاز یک خطر جدی است که هرگز نباید نادیده گرفته شود. اگر بوی گاز در خانه شدید باشد، لازم است فوراً خانه را ترک کنید. سپس برای بررسی مسئله، با شرکت گاز تماس بگیرید. زیرا در این صورت خطر انفجار و آتش‌سوزی وجود دارد. پس هرگز در این شرایط شعله گاز یا فندک خود را روشن نکنید.

کارشناسان تاسیسات گاز این خطر را بسیار جدی می‌دانند. اگر در این موارد با آن‌ها تماس بگیرید، بلافاصله به خانه شما مراجعه خواهند کرد. آن‌ها بدون هیچ هزینه‌ای، مشکل شما را بررسی می‌کنند تا جلوی بیشتر شدن نشت گاز را بگیرند. ما هم در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که اگر در محلی بوی گاز حس کردید، چه باید بکنید. پس در ادامه این مقاله، با ما همراه باشید.

علت بوی بد گاز شهری چیست؟

شاید از خود بپرسید آیا گاز شهری بو دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که گاز طبیعی هیچ بویی ندارد. سوال دیگر برای افرادی که با بوی گاز آشنا هستند، این است که علت بوی بد گاز شهری چیست؟ بویی که ما با استشمامش، متوجه وجود گاز در فضا می‌شویم، بوی یک افزودنی است نه بوی خود گاز. شرکت گاز این افزودنی را به گاز اضافه می‌کند تا قبل از وقوع سانحه آتش‌سوزی، شما از نشت گاز مطلع شوید.

بر اساس گفته اداره گاز، مواد بودارکننده گاز طبیعی اغلب پایه گوگردی دارند و به دسته خاصی از مواد شیمیایی به نام اورگانوسولفورها تعلق دارند. عمده‌ترین بودار کننده‌های گاز طبیعی مرکاپتان‌ها هستند که ترکیبات گوگرددار آلی بـا فرمول عمومی RSH دارند. مرکاپتان‌ها موادی به شدت بدبو هستند و آستانه بوی آن‌ها از باقی مواد بسیار پایین‌تر است.

در این زمینه بیشتر بدانید: علت بوی بد بخاری گازی چیست و راه حل آن کدام است؟

فردی در حال هم زدن غذای داخل یک تابه روی شعله اجاق گاز آشپزخانه
مواد بودارکننده گاز شهری معمولاً پایه گوگردی دارند و متعلق به یک دسته خاص از مواد شیمیایی به نام اورگانو سولفورها هستند. علت بوی گاز از کنتور گاز هم همین مواد شیمیایی هستند.

اقدامات لازم در زمان نشت گاز

اگر بو شدید نیست، کمی بررسی کنید تا ببینید آیا می‌توانید محل نشتی را پیدا کنید یا خیر. باید قبل از تماس گرفتن با شرکت گاز، جریان گاز را قطع کنید. در اکثر موارد، نشت گاز در نزدیکی برخی از لوازم خانگی شماست که می‌تواند باعث بروز حادثه شوند. این لوازم خانگی عبارتند از:

  • اجاق گاز یا فر
  • آبگرمکن گازی
  • پکیج
  • دیگ موتورخانه
  • شومینه گازی یا بخاری‌های گازسوز

در اینجا چند روش برای قطع کردن جریان گاز به شما یاد داده خواهد شد. در این‌صورت با استشمام بوی گاز، می‌توانید از وقوع انفجار جلوگیری نمایید. یادتان باشد نیاز به یک آچار فرانسه دارید. همچنین باید نحوه عملکرد شیر گاز را بدانید تا اقدام درستی انجام دهید.

اما ابتدا باید بدانیم که شیر گاز چیست؟ شیرهای گاز معمولاً شیرهای قابل چرخش به صورت ۹۰ درجه هستند. این شیرها یک دسته دارند که در حالت باز بودن با لوله گاز موازی است. اما در هنگام بسته شدن، بر لوله عمود است. این شیرها می‌توانند به صورت گرد هم باشند.

۱- اجاق گاز یا فر

اجاق گاز آشپزخانه محتمل‌ترین محل برای نشت گاز است. مانند بسیاری از وسایل گازسوز، اتصالات مختلفی اجاق گاز را به خط اصلی گاز متصل می‌کنند. به خاطر داشته باشید که هرگز تا زمانی‌که بوی گاز در هواست، مشعل‌های اجاق گاز یا فر را روشن نکنید. چون ممکن است مقداری گاز اشباع شده در هوا وجود داشته باشد و با روشن شدن شعله، انفجار و آتش‌سوزی رخ دهد.

گاهی اوقات ممکن است بوی گاز به دلیل باز ماندن یکی از شعله‌های اجاق گاز (بدون احتراق) پخش شده باشد. در این حالت کلیدهای کنترل اجاق گاز را ببندید تا جریان گاز متوقف شود. بعد هم پنجره آشپزخانه را باز کنید و با تکان دادن یک پارچه در هوا، بو را از بین ببرید. در این مورد، نیازی به تماس گرفتن با شرکت گاز نیست. اتصالات خط گاز به اجاق گاز معمولاً در پشت آن قرار دارند. در صورت استشمام بو، بلافاصله شیر گاز باید قطع شود.

بیشتر بدانید: این اشتباهات استفاده از اجاق گاز را تکرار نکنید

فردی در حال بیرون آوردن سینی مرغ و سبزیجات پخته از داخل فر گاز
در صورتی که با باز کردن فر، بوی گاز شدیدی به مشام می‌رسد، باید به وجود خرابی بین شیرهای کنترل‌کننده هر مشعل شک نمود.

۲- آبگرمکن

اگر مشکوک هستید که منبع نشت گاز آبگرمکن است، می‌توانید شیر گاز آن را قطع کنید. این شیر فقط گاز آبگرمکن را قطع می‌کند. در زمان احتمال نشتی گاز در آبگرمکن، بسیار مهم است که شیر گاز را ببندید. چراکه آبگرمکن‌ها به‌طور خودکار روشن و خاموش می‌شوند. پس برای جلوگیری از هرگونه حادثه‌ای، باید از روشن شدن مجدد آبگرمکن جلوگیری کنید.

شیر قطع‌کننده گاز در یک آبگرمکن معمولاً نزدیک به آن است. این شیر روی لوله گازی که از خط اصلی گاز تا محفظه مشعل امتداد دارد، قرار گرفته است. لوله گاز می‌تواند یک لوله مشکی محکم یا یک لوله انعطاف‌پذیر باشد. شیر قطع‌کننده هم نزدیک خط گازی است که به آبگرمکن وارد می‌شود.

در این مورد، اطلاعات بیشتری کسب کنید: دلیل روشن شدن انفجاری آبگرمکن

فردی در حال تعمیر آبگرمکن گازسوز در فضای بسته به علت بوی گاز
به خاطر داشته باشید که آبگرمکن و سایر وسایل گاز سوز را هرگز نباید در حمام و فضا‌های بدون تهویه نصب کرد. چون در صورت نشت گاز، بروز سانحه قطعی خواهد بود.
سرویس و تعمیر آبگرمکن

سرویس و تعمیر آبگرمکن

  • سرویس انواع آبگرمکن ایرانی و خارجی
  • تعمیر آبگرمکن دیواری گازی
  • تعمیر آبگرمکن برقی دیواری
  • تعمیر آبگرمکن ایستاده و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار

۳- شومینه و پکیج

اگر بوی گاز پکیج را حس کردید، به دنبال دستگیره شیر روی لوله گاز نزدیک به بدنه پکیج باشید. چرخاندن آن به‌طوری که دسته در زاویه ۹۰ درجه نسبت به خط لوله قرار گیرد، گاز را قطع می‌کند. اگر شیر قطع‌کننده گاز قابل مشاهده نیست، لوله گاز را در خلاف جهت پکیج دنبال کنید. شیر قطع‌کننده ممکن است مقداری دورتر از بدنه پکیج قرار داشته باشد.

برای شومینه هم همین موارد صادق هستند. برای ایمنی شومینه لازم است دودکش آن بدون درز باشد و تا بالای پشت بام ادامه داشته باشد. در ضمن دودکش حتماً باید دارای کلاهک H باشد. برای ایمنی بیشتر، شیر شومینه را در پایان فصل زمستان ببندید و خروجی آن را با درپوش مسدود کنید.

دانستن این مطلب هم مفید است: تعمیرکار پکیج در تهران ؛ معرفی بهترین تعمیرکارهای پکیج دیواری استادکار

دو پکیج دیواری مجهز به سیستم هوشمند شناسایی نشت گاز
در پکیج‌های نسل جدید یک سیستم هوشمند تعبیه شده که در زمان بروز نشت گاز، پکیج را به صورت اتوماتیک خاموش می‌کند. اما در صورت حس کردن بوی گاز پکیج در سیستم‌های قدیمی، باید به سرعت شیر گاز را بست.
خدمات تعمیر و سرویس پکیج در تهران

تعمیر و سرویس پکیج

  • تعمیر پکیج دیواری و زمینی
  • نصب و راه اندازی پکیج
  • سرویس کامل پکیج
  • لوله کشی و تعویض قطعات پکیج
دریافت این خدمت از استادکار

۴- کنتور گاز

شاید هیچ وسیله‌ای را پیدا نکنید که منبع احتمالی نشت گاز باشد. شاید هم روشی برای قطع جریان گاز پیدا نکنید. در این شرایط، علت بوی گاز از کنتور است. پس مستقیماً به سراغ کنتور بروید تا شیر اصلی گاز را ببندید. برای مثال، شاید مشکوک به نشتی گاز در نزدیکی کنتور گاز هستید. ولی هیچ شیر قطع‌کننده گازی در نزدیکی کنتور پیدا نمی‌کنید. در این شرایط بستن شیر قطع‌کننده اصلی تنها گزینه موجود برای جلوگیری از وقوع حادثه است.

خاموش کردن قطع‌کننده اصلی گاز در کنتور تضمین می‌کند که دیگر هیچ گازی به خانه وارد نمی‌شود. هر زمان که نمی‌توانید منبع نشتی را پیدا کنید، باید به گزینه قطع کردن کنتور گاز فکر کنید. کنتور گاز معمولاً در قسمتی از خانه مانند پارکینگ، زیرزمین یا در امتداد دیوار بیرونی ساختمان قرار دارد.

در این زمینه بیشتر بخوانید: علت زرد سوختن شعله بخاری گازی چیست؟

یک دستگاه کنتور گاز شهری با شمارشگر میزان گاز مصرفی
معمولا کنتورهای گاز به سیستمی به نام رگولاتور مجهز هستند که در صورت نشت گاز، جریان گاز را قطع می‌کند.

در صورت احساس بوی شدید گاز، چه کنیم؟

جست‌وجوی یک شیر گاز دستگاه تنها در صورتی باید انجام شود که بوی گاز در هوا بسیار ضعیف باشد. گاز طبیعی یا پروپان یک ماده خطرناک و قابل اشتعال است. پس هرگز نباید در صورت حس کردن بوی شدید گاز، برای تماس با شرکت گاز تعلل کنید. در این شرایط، نباید سعی کنید منبع نشتی را بررسی کنید. اما باید در اسرع وقت کنتور برق را قطع نمایید. همچنین لازم است هرچه زودتر، محل را ترک کنید. پس از ترک محل هم فورا با کارشناسان گاز تماس بگیرید.

در این رابطه بیشتر بدانید: چه عللی باعث خاموش شدن ناگهانی بخاری گازی می شود؟

فردی در حال بررسی نشت گاز در لوله‌کشی گاز شهری برای پیدا کردن علت بوی گاز
در صورت استشمام بوی گاز شدید، هرگز ماندن در محل و پیدا کردن منبع نشتی به صلاح نیست. چون حادثه در زمانی کوتاه‌تر از آنچه فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد و جان شما را به خطر می‌اندازد.
تعمیر و نگهداری موتورخانه شوفاژ

تعمیر و نگهداری موتورخانه شوفاژ

  • سرویس دوره‌ای موتورخانه مرکزی و موتورخانه هوشمند
  • سرویس و تعمیر موتورخانه استخر خانگی و عمومی
  • تعمیر و تعویض قطعات موتورخانه
  • سرویس اتصالات و شیرآلات موتورخانه
دریافت این خدمت از استادکار

سخن پایانی

همیشه گفته‌اند حادثه خبر نمی‌کند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از هرگونه حادثه، از قبل آگاه باشید که در صورت نشت گاز، چه باید کرد. بهترین راه برای اطمینان از ایمنی وسایل گازسوز، سلامت آن‌هاست. پس برای نصب و سرویس این وسایل، از افراد دارای مهارت لازم کمک بگیرید.

یکی دیگر از کارهایی که در موقع استنشاق بوی گاز باید انجام دهید، این است که فیوز برق را قطع کنید. به فرزندان خود هم آموزش دهید تا آن‌ها هم برای حفظ جان خود، همیشه آماده باشند. تلفن حوادث گاز ۱۹۴ را به خاطر بسپارید و بهتر است به کودکان هم آن را گوشزد کنید. چون بهترین افراد برای کمک به جلوگیری از رخ دادن سانحه، کارشناسان و متخصصین شرکت گاز هستند.

منبع: Thespruce

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + پانزده =