نجات گیاهان آپارتمانی مرده با این 20 روش‌ ممکن است!

0

یک راه مطمئن برای زنده نگه داشتن امید در خانه این است که از یک یا چند گیاه مراقبت کنید. اما همیشه همه‌چیز خوب پیش نمی‌رود، ممکن است یک روز صبح به سراغ گیاه خود بروید و آن را پژمرده ببینید. اما خوشبختانه این پایان داستان نیست. اغلب گیاهانی که کاملاً مرده به نظر می‌رسند، هنوز جان دارند و می‌توان آن‌ها را به زندگی برگرداند. بنابراین می‌توانید با مراقبت صحیح و اصولی، اقدام به نجات گیاهان آپارتمانی خود نمایید. به این ترتیب گیاه شما به‌طور معجزه‌آسایی، دوباره شادابی خود را باز می‌یابد و شروع به جوانه زدن می‌کند.

ما در این مقاله، ۲۰ روش را به شما آموزش خواهیم داد که با کمک آن‌ها، نجات گیاهان آپارتمانی مرده ممکن می‌شود. پس با ادامه مقاله همراه باشید.

۱- ابتدا بررسی کنید که گیاه شما هنوز جان دارد یا نه

تنها با دیدن یک گیاه با برگ‌های خشک، نباید به این نتیجه رسید که گیاه مرده است. بلکه باید ریشه‌های گیاه را هم بررسی نمایید. اگر ریشه‌ها هنوز انعطاف‌پذیر و منسجم هستند، امیدی به احیای گیاه خواهد بود. البته باید بخش داخلی ریشه را هم بررسی کنید که سالم باشد. اما اگر ریشه گیاه نرم و شکننده باشد، گیاه به‌طور کامل مرده است. بنابراین در این شرایط دیگر برای نجات گیاهان آپارتمانی، راهی وجود ندارد.

گیاه آپارتمانی مرده با برگ‌های خشکیده داخل گلدان
نجات گیاهان آپارتمانی به ظاهر مرده، در شرایطی که ریشه‌ها سالم باشند، امکان‌پذیر است. پس هرگز با دیدن برگ‌های خشکیده گیاهان، نگران و نا امید نشوید.

۲- برای نجات گیاهان آپارتمانی، برگ‌های خشک را از آن جدا کنید

اگر تعدادی از برگ‌های گیاه شما خشک شده است، باید این برگ‌ها یا قسمت‌های خشک شده را جدا نمایید. در این شرایط گیاه شما، همه انرژی خود را صرف بازسازی بخش‌های زنده می‌نماید. جهت شروع عملیات نجات گیاهان آپارتمانی، ابتدا برگ‌های خشک و مرده را هرس کنید. سپس به سراغ ریشه بروید و ریشه را هم هرس کنید. به این ترتیب گیاه جان تازه‌ای خواهد گرفت. پس از مدتی هم ملاحظه می‌کنید که گیاهتان برگ‌های جدید می‌دهد و ریشه‌هایش هم در حال رشد هستند.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه هرس ریشه گیاهان آپارتمانی

گیاه آپارتمانی در حال مرگ با چند برگ خشک و پژمرده
برای نجات گیاهان آپارتمانی پژمرده، باید کاری کنید که انرژی ناچیز باقی‌مانده در گیاه، صرف رویش دوباره‌اش شود. برای این کار، از هرس کردن برگ‌های خشک و ریشه‌های خراب غافل نشوید.

۳- بخشی از ساقه مرده را باقی بگذارید

اگر ساقه‌های گیاه خشک شده‌ ولی ریشه‌ها هنوز سالم و زنده‌اند، کل ساقه گیاه را هرس نکنید. حدود چهار تا پنج سانتی‌متر از ساقه را باقی بگذارید و بقیه ساقه را بچینید. این روش برای نجات گیاهان آپارتمانی که ریشه‌های سالمی دارند، بسیار موثر است. کم‌کم خواهید دید که جوانه‌هایی روی همین ساقه خشکیده، پدیدار می‌گردند.

فردی در حال هرس کردن ساقه گیاه آپارتمانی با قیچی باغبانی
شوک شدن گیاه باعث می‌شود ساقه آن خراب شود. اما اگر ریشه گیاه هنوز خراب نشده، به سرعت اقدام به کوتاه کردن ساقه نمایید تا گیاه بتواند خود را احیا نماید.

۴- علت به وجود آمدن مشکل را بررسی کنید

دلایل متعددی باعث از بین رفتن گیاهان آپارتمانی می‌شوند. بنابراین در مرحله اول باید بررسی کنید که چه مشکلی برای گیاهانتان پیش آمده است و سپس اقدام به نجات گیاهان آپارتمانی خود کنید. همه احتمالات را به دقت بررسی کنید. به‌عنوان مثال ممکن است زیاد به گیاه آب داده باشید، یا ممکن است مدت زیادی به آن آب نداده باشید. بررسی کنید که آیا کود گیاه را به موقع داده‌اید. یا آیا گیاه نیاز به آفت‌کش داشته و شما آن را نادیده گرفته‌اید. همچنین ببینید آیا محل گیاه از نظر آفتاب مناسب است یا نه. چون نجات گیاهان آپارتمانی پژمرده با رفع مشکلات آن‌ها، آسان‌تر خواهد بود.

در این مورد بیشتر بدانید: اشتباهات نگهداری گیاهان آپارتمانی را مرتکب نشوید!

گلدان گیاه خشک و پژمرده با ریزش برگ شدید به دلیل شوک شدن گیاه
برای پیدا کردن روش نجات گیاهان آپارتمانی مرده، ابتدا باید دید مشکل از کجاست؛ چون تا مشکل پیدا نشود، راه‌حل هم پیدا نمی‌شود.

۵- گیاه تشنه را سیراب کنید

اگر گیاه شما به دلیل تشنگی در حال مرگ باشد، نشانه‌های واضحی خواهند گفت که باید گیاه را آبیاری نمایید. برگ‌های تغییر رنگ داده شده، بخش‌های خشکیده کنار لبه گیاه و لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها، همه نشانه تشنگی گیاهان هستند. در این‌گونه مواقع، امکان نجات گیاهان آپارتمانی، به سادگی و فقط با آبیاری وجود خواهد داشت.

فردی در حال آبیاری گلدان‌ها برای نجات گیاهان آپارتمانی پژمرده و در حال مرگ
گاهی درمان گیاهان پژمرده بسیار ساده است. کافی است شما آبیاری منظم گیاه را شروع کنید و هرگز آن را فراموش نکنید.

۶- گیاه تشنه را به جای مرطوبی منتقل کنید

اگر گیاه شما خشک شده، ممکن است با آبیاری تنها به زندگی برنگردد. به خصوص اگر چند نوبت متوالی، آبیاری گیاهان را فراموش کرده باشید، باید برای نجات گیاهان آپارتمانی، فکر دیگری بکنید. گیاه را به جایی که رطوبت دارد و از نور خورشید دور است منتقل کنید. به‌عنوان مثال حمام جای مناسبی برای احیای گیاه است. به این صورت گیاه شما از طریق برگ‌های خود هم رطوبت را جذب می‌کند. پس از چند روز مشاهده خواهید کرد که گیاهتان زنده شده و جوانه زده است.

گیاهان خانگی در حال مرگ که مقداری آب روی برگ‌هایشان اسپری شده
شاید برای نجات گیاهان آپارتمانی، امکان انتقال آن‌ها به حمام نباشد. اما شما می‌توانید برای تامین رطوبت، هر روز در زمانی که آفتاب روی گیاه نیست، برگ‌هایش را با آب اسپری نمایید.

۷- برای نجات گیاهان آپارتمانی، به آن‌ها آب تصفیه‌شده بدهید

برخی از گیاهان به مواد شیمیایی موجود در آب شیر (مثل کلر) حساس هستند. به‌طور مثال اگر گیاه بامبو در آب حاوی کلر قرار بگیرد، به سرعت از بین می‌رود. برای حل این مشکل، نباید از آب شیر به‌طور مستقیم برای گیاه استفاده نمایید. بلکه باید آب را در پارچ‌های فیلتردار بریزید و بعد از مدتی گیاهان را با آن آبیاری نمایید. یا آب گیاهان را از سیستم تصفیه‌شده کنار سینک بردارید.

خواندن این مطلب نیز مفید است: اصول آبیاری گل و گیاهان آپارتمانی و نکات ویژه آن

سه ساقه گیاه بامبو کاشته شده در گلدان در حال جوانه زدن
برای آبیاری گیاهان حساس به مواد شیمیایی، شما می‌توانید آب باران را جمع‌آوری کنید و به گیاهان خود بدهید.

۸- گلدان گیاهی که بیش از حد به آن آب داده‌اید را عوض کنید

برگ‌های گیاهانی که مقدار زیادی آب به آن داده شده است، پژمرده و شل به نظر می‌رسند. گاهی هم برگ‌های گیاهان با خاک خیس، زرد یا قهوه‌ای می‌شوند. برای نجات گیاهان آپارتمانی با این شرایط لازم است گلدان گیاه را عوض کنید. در واقع باید گیاه را در یک گلدان دیگری که خاک آن خشک است بکارید. سپس گیاه را برای چند روز در محیط خشک و بدون رطوبت قرار دهید. برای مدت کوتاهی هم گیاه را آبیاری نکنید. به این ترتیب گیاه مرده دوباره زنده می‌شود.

در این زمینه، این مطلب هم مفید است: گیاهان کم آب آپارتمانی برای تنبل ها!

فردی در حال عوض کردن خاک گلدان‌ها برای نجات گیاهان آپارتمانی
برای نجات گیاهان آپارتمانی که بیش از حد آب داده شده‌اند، محیط آن‌ها را به هر نحو ممکن خشک کنید. در غیر این‌صورت، ریشه آن‌ها می‌پوسد و دیگر راه نجاتی برای‌شان پیدا نخواهد شد.

۹- کود دادن به گیاه را متوقف کنید

شاید به نظر برسد که برای نجات گیاهان آپارتمانی، باید آن‌ها را تقویت کنیم. یعنی با دادن کود، مواد مغذی بیشتری به آن‌ها برسانیم. اما این کار برای گیاهی که در حال مردن است، به هیچ وجه مناسب نیست. چون ممکن است کود به ریشه گیاه مرده، آسیب برساند. پیشنهاد می‌کنیم تا زمانی‌که حال گیاه شما بهتر نشده، در برابر وسوسه کود دادن به آن مقاومت کنید.

ظرف حاوی کود و مواد مغذی مفید برای رشد گیاهان خانگی در حال مرگ
کود دادن به گیاهان خانگی در حال مرگ، حال آن‌ها را بدتر می‌کند. پس مدتی صبر کنید تا نشانه‌های بهبودی گیاهان را ببینید. سپس اقدام به کود دادن نمایید.

۱۰- گلدان را به جایی که نور مناسبی دارد، منتقل نمایید

برخی از گیاهان برای انجام فرایند فتوسنتز که باعث رشد گیاه می‌شود، به نور زیادی احتیاج دارند. اگر به این‌گونه گیاهان نور کافی نرسد، برگ‌هایشان کم‌رنگ می‌شوند و کوچک می‌مانند. در ضمن ریشه این گیاهان نیز ضعیف می‌شود و در نتیجه رشدشان ناقص می‌ماند. در این شرایط، لازم است به گیاه نور برسانید. اگر منزلتان نورگیر است، کافیست روزانه چند ساعت پرده را کنار بزنید. در غیر این‌صورت گیاه باید به محل پرنور دیگری منتقل شود.

این مطلب نیز مرتبط است: چراغ رشد گیاه چیست و به چه کار می‌آید؟

سه گلدان گیاه آپارتمانی زیر نور لامپ رشد گیاهان
اگر برای نجات گیاهان آپارتمانی، رساندن نور طبیعی به آن‌ها ممکن نیست، از لامپ‌های رشد بهره بگیرید. چون این لامپ‌ها نور خورشید را برای گیاهان شبیه‌سازی می‌کنند.

۱۱- به فکر نورگیری بهتر گیاهان باشید

گاهی با اینکه گیاهان شما در معرض نور هستند، بنا به دلایلی به خوبی نورگیری نمی‌کنند و می‌میرند. به‌عنوان مثال ممکن است پنجره شما کثیف باشد و گیاه نتواند از نور، به اندازه کافی استفاده کند. در این شرایط برای نجات گیاهان آپارتمانی، کافیست پنجره را تمیز کنید. یا با استفاده از یک پایه، ارتفاع گلدان را طوری تنظیم نمایید که گیاه مرده نور بیشتری جذب نماید و بهبودی حاصل شود.

شاید هم روی برگ‌های گیاه، خاک زیادی نِشسته و نور مستقیم به آن نمی‌رسد. پس باید برگ‌های گیاه را تمیز کنید. همچنین شما می‌توانید روی خاک گلدان سنگ‌ریزه‌هایی به رنگ روشن بریزید. نور خورشید پس از برخورد با این سنگ‌ریزه‌ها، بازتاب پیدا می‌کند. در نتیجه گیاه بهتر نورگیری می‌نماید.

گلدان گیاه در حال مرگ با برگ‌های زرد و پژمرده در کنار پنجره
برای نجات گیاهان خانگی در حال مرگ، باید به آن‌ها نور کافی رساند. اگر همیشه یک سمت گلدان به سمت نور است، در بازه‌های زمانی مشخص، گلدان را بچرخانید. به این ترتیب همه قسمت‌های گیاه نور کافی می‌گیرند.

۱۲- گیاه سوخته را به سایه انتقال دهید

برخی از گیاهان، به نور زیاد یا مستقیم خورشید احتیاج ندارند. این گیاهان اگر در نور شدید آفتاب قرار بگیرند، دچار مشکل خواهند شد و می‌میرند. ابتدا روی برگ‌های این گیاهان لکه‌های سفید مشاهده می‌کنید و پس از مدتی هم برگ‌ها خشک می‌شوند. اما خوشبختانه برای نجات گیاهان آپارتمانی سایه‌دوست هم راهکاری وجود دارد.

راه‌حل این است که برگ‌های مرده را بکنید. سپس گلدان را به جایی که از آفتاب مستقیم دور است، منتقل نمایید. فضای گلدان آسیب‌دیده را مرطوب نگه دارید و آن را به طور مرتب آبیاری کنید. اگر گلدان بزرگ است و امکان حرکت دادن آن را ندارید، برایش سایه ایجاد کنید.

گلدان گیاهی که به دلیل شوک شدن گیاه در اثر نور شدید برگ‌هایش زرد شده
گاهی شوک شدن گیاه، در اثر نور شدید اتفاق می‌افتد. پس هرگز گیاهی را که به نور متوسط نیاز دارد، در معرض نور شدید قرار ندهید.

۱۳- در زمستان، از یخ‌زدگی آن‌ها جلوگیری کنید

شاید گیاهان خود را بیرون از خانه نگه می‌دارید یا جایی هستند که در زمستان هوای سردی دارد. در این شرایط گیاه شما یخ می‌زند و از بین می‌رود. برای جلوگیری از آسیب دیدن گیاهان در زمستان، آن‌ها را به محل گرم‌تری منتقل نمایید. به‌طور مثال گیاه یاس به سرما و یخ‌زدگی حساس است و اگر یخ بزند، ساقه‌اش خراب می‌شود. برای نجات گیاهان آپارتمانی حساس به سرما، می‌توانید در زمستان روی آن‌ها نایلون بکشید. به این ترتیب گیاه از سرما حفظ می‌شود و در بهار جوانه خواهد زد.

این مطلب نیز جالب است: رو‌ش‌های جلوگیری از یخ‌زدگی گیاهان در زمستان

گیاه یاس یخ‌زده و آسیب دیده به دلیل شوک شدن گیاه در اثر سرمازدگی
شوک شدن گیاه در اثر سرما، به آن آسیب جدی می‌رساند. پس برای نجات گیاهان آپارتمانی، تا حد ممکن محیط آن‌ها را در زمستان گرم نگه دارید.

۱۴- به گیاه خود مواد مغذی برسانید

یکی از دلایل متداول مرگ گیاهان، کمبود مواد مغذی در خاک آن‌هاست. نشانه‌های کمبود مواد مغذی در خاک، رشد نکردن گیاه، رنگ‌پریدگی برگ‌ها، تغییر شکل برگ‌ها و ضعیف بودن ریشه است. برای نجات گیاهان آپارتمانی کم‌جان، خاک آن‌ها را عوض کنید و خاکی را برایشان در نظر بگیرید که مواد مغذی کافی داشته باشد.

این مطلب را هم مرور کنید: علت ریزش برگ گیاهان خانگی چیست و چه باید کرد؟

فردی در حال تعویض خاک گلدان‌ها برای درمان گیاهان پژمرده
بعضی اوقات درمان گیاهان پژمرده و ضعیف، رساندن مواد مغذی مناسب به خاک آن‌هاست. هر خاکی بعد از مدتی، مواد مغذی خود را از دست می‌دهد. پس باید خاک گلدان را عوض کرد تا گیاه دوباره جان بگیرد.

۱۵- گلدان گیاه خود را بزرگ‌تر نمایید

وقتی گیاهی در گلدانی کاشته می‌شود، بعد از مدتی هم گیاه و هم ریشه‌اش رشد می‌کنند. بنابراین گلدان اولیه برای گیاه کوچک می‌شود و دیگر جای کافی برای رشد وجود ندارد. بنابراین گیاه کم‌کم پژمرده شده و از بین خواهد رفت. برای جلوگیری از این موضوع، باید گلدان گیاه را عوض کرد. در این حالت ریشه‌های گیاه فضای کافی برای رشد پیدا می‌کند.

گیاهی بیرون آورده شده از گلدان کوچک جهت انتقال به گلدان بزرگتر برای نجات گیاهان خانگی در حال مرگ
برای نجات گیاهان خانگی در حال مرگ، سایز گلدان را ناگهان خیلی بزرگ نکنید. گلدان جدیدی را که انتخاب می‌کنید، فقط باید کمی از گلدان اولیه بزرگ‌تر باشد.

۱۶- از کودهای محلول در آب بهره بگیرید

اگر به گیاه بیش از میزان لازم کود بدهید یا برای آن کود نامناسبی انتخاب کنید، ریشه‌اش آسیب خواهد دید. در نتیجه گیاه پژمرده و خراب خواهد شد. برای نجات گیاهان آپارتمانی با این وضعیت، بهتر است کوددهی را برای مدتی متوقف کنید. پس از بهبود حال گیاه، برای تغذیه آن، کودهای محلول در آب را در نظر بگیرید.

فردی در حال حل کردن کود محلول در آب برای تقویت و نجات گیاهان آپارتمانی
کودهای محلول در آب، ملایم‌تر از کودهای جامد هستند. در ضمن در زمان آبیاری، کود به مقدار مناسب توسط ریشه دریافت می‌شود و ریشه نمی‌سوزد. پس بهتر  است از این نوع کود برای تقویت گیاهان بهره گرفت.

۱۷- کوددهی را در زمان مناسب انجام دهید

کود دادن بیش از حد به گیاه، بیشتر از آن‌که برایش مفید باشد، مضر است. در طول زمستان فقط باید به گیاهان گل‌دار کود داد. سایر گیاهان در خواب زمستانی هستند و به کود نیازی ندارند. پس برای نجات گیاهان آپارتمانی، فقط در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز به آن‌ها کود بدهید.

در این زمینه بیشتر اطلاعات کسب کنید: بهترین زمان کود دهی درختان و باغچه و آموزش آن

سه گلدان گیاه آپارتمانی کنار پنجره در فصل زمستان
کود دادن بیش از حد، باعث شوک شدن گیاه می‌شود. پس لازم نیست طی سال همیشه در آب گیاهان کود بریزید. هر کود را مطابق دستورالعمل آن مصرف کنید تا گیاه سرحال و شاداب بماند.

۱۸- آفت‌های گیاه را از بین ببرید

آفت‌ها به گیاهان آسیب می‌زنند و آن‌ها را به تدریج از بین می‌برند. در این مورد، بوته‌ها بسیار آسیب‌پذیرتر هستند. چون نقاط بسیار زیادی برای پنهان ماندن آفت‌ها دارند. پس برای نجات گیاهان خانگی در حال مرگ، ابتدا باید نشانه‌های وجود آفت در آن‌ها را بررسی کنید. این نشانه‌ها، تا شدن یا جمع شدن برگ، رشد نامناسب گیاه، خارج شدن برگ‌ها از حالت طبیعی و کم‌رنگ شدن آن‌ها هستند. همچنین وجود سوراخ‌هایی روی برگ‌ها و وجود حشرات موذی هم نشانه‌های دیگری بر وجود آفت هستند.

برای نجات گیاهان آپارتمانی خود، باید سعی کنید به سرعت آفت‌ها را از بین ببرید، چون در مدت کوتاهی گیاه را نابود می‌کنند.

نوک برگ زرد گیاه پژمرده و آفت‌زده در حال خشک شدن
درمان گیاهان پژمرده و آفت‌زده، با استفاده از آفت‌کش امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با تهیه آفت‌کش و استفاده درست از آن، برای نجات بوته یا نجات درخت در حال خشک شدن اقدام نمایید.
سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

۱۹- مراقب باشید آفت‌ها به سمت گیاهان نیایند

شاید ناخواسته کارهایی را انجام داده باشید که گیاهانتان به آفت‌ها مبتلا شوند. به‌عنوان مثال کاسه غذای حیوان خانگی خود را کنار گیاه رها می‌کنید. یا زباله‌هایی را در باغ خود می‌ریزید. در این شرایط گیاهان مستعد گرفتن آفت می‌شوند. پس اگر دیدید گیاه شما آفت گرفته است، ابتدا بررسی کنید که چه اتفاقی باعث آمدن این آفت‌ها شده‌اند. پس از آن، کارهای لازم را برای نجات درخت در حال خشک شدن در باغ خود انجام دهید.

در این زمینه این مطلب هم مفید است: برای از بین بردن حشرات گلدان چاره چیست؟

چند جاندار ذره‌بینی روی ساقه گیاه گیاهان خانگی در حال مرگ و آفت‌زده
برای نجات گیاهان خانگی در حال مرگ بر اثر آفت، شما ابتدا باید علت مشکل را برطرف کنید. سپس از آفت‌کش بهره بگیرید. اگر مشکل برطرف نشود، آفت‌کش فقط به صورت مقطعی عمل می‌کند و پس از مدتی آفت‌ها دوباره مشاهده خواهند شد.

۲۰- بیماری‌های گیاهان آپارتمانی خود را درمان کنید

گیاهان آپارتمانی در معرض انواع بیماری‌ها هستند. هرکدام از بیماری‌ها هم علت، علایم و روش درمان مخصوص به خود را دارند. اگر دیدید برگ‌های گیاهان شما حالت کپک‌زدگی دارند یا دچار پوسیدگی ریشه شده‌اند، باید فورا به داد گیاه خود برسید. در این وضعیت، برای نجات گیاهان آپارتمانی در حال مرگ، از یک کارشناس باغبانی راهنمایی بگیرید. کارشناس باغبانی به شما کمک می‌کند تا علت بیماری را پیدا کنید و روش درمان گیاهان پژمرده را یاد بگیرید.

برای نجات گیاهان آپارتمانی دیگر که هنوز سالم هستند، لازم است گیاه بیمار را از آن‌ها جدا کنید. به این ترتیب بیماری بین سایر گیاهان شیوع پیدا نمی‌کند.

گلدان گیاه آپارتمانی در حال مرگ با برگ‌های زرد و پژمرده
برای نجات گیاهان آپارتمانی بیمار خود، اگر علت و روش درمان را نمی‌دانید، هرگز سرخود عمل نکنید. چون ممکن است شرایط بیش از پیش بحرانی شود.

سخن پایانی

در این مقاله روش‌های مختلف درمان گیاهان پژمرده را مرور کردیم. پس این‌بار اگر دیدید گیاه شما بی‌جان است و برگ‌هایش آویزان شده‌اند، برای برگرداندن آن به زندگی بیشتر تلاش کنید. چون نجات گیاهان خانگی در حال مرگ در اکثر اوقات امکان‌پذیر است. اما به خاطر داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین با یادگیری راه‌های صحیح و اصولی نگهداری گیاهان، همیشه آن‌ها را شاداب و باطراوت نگه دارید. چون هیچ چیز لذت‌بخش‌تر از دیدن گیاهان سرحال و سرزنده در خانه نیست.

منبع: HGTV

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 15 =