بهترین ترکیب رنگ در دکوراسیون منزل و آموزش کامل آن

7

ارتباطتان با رنگ‌ها چطور است؟ پالت رنگی چیدمان خانه‌تان چقدر با سلیقه شما سازگار است؟ رنگ ابزاری قدرتمند در طراحی است که می‌تواند حال و هوای یک فضا را دگرگون کند. ترکیب رنگ در دکوراسیون یک فضا می‌تواند بر ادراک شما از آن فضا تاثیر بگذارد، توجه شما را به اجسام و ویژگی‌های خاصی جلب نماید و سبب شود آن فضا فراخ‌تر یا تنگ‌تر و روشن‌تر یا تاریک‌تر به نظر برسد. از این گذشته، نحوه انتخاب رنگ‌ها می‌تواند بیانگر سلیقه، روحیات و سبک زندگی شما نیز باشد. در این نوشتار با ما همراه شوید تا به بررسی چند ایده برای انتخاب رنگ در اتاق خواب، نشیمن و پذیرایی و آشپزخانه بپردازیم.

ترکیب رنگ در دکوراسیون اتاق خواب

رنگ‌ها نقش چشمگیری در شکل‌گیری اتمسفر اتاق خواب شما بازی می‌کنند؛ زیرا رنگمایه‌هایی که برای دیوارها، تختخواب، کفسازی و مبلمان اتاق خوابتان برمی‌گزینید، می‌توانند اثرات منفی یا مثبتی بر چارچوب ذهنی شما داشته باشند. در این بخش راهکارهایی را برای انتخاب بهترین ترکیب رنگ در دکوراسیون اتاق خواب پیشنهاد می‌دهیم، اما این بدان معنا نیست که اولویت‌ها و سلیقه شخصی خود را نادیده بگیرید؛ چرا که اتاق خواب بهترین جا برای بکارگیری سبک‌ها و رنگ‌های مورد علاقه‌تان است.

  1. آرامبخش

به عنوان یک اصل کلی اگر می‌خواهید اتمسفری آرام و ساکن در اتاق خوابتان داشته باشید، در طیف رنگی بهتر است به سراغ رنگ‌های سرد بروید. در اتاق خوابی که با سایه‌های تیره یا ته‌رنگ‌های گچی (پاستلی) سبز، آبی، صورتی یا خاکستری چیدمان شده، آسودگی و آرامش بیشتری احساس خواهید کرد. این ترکیب رنگ در دکوراسیون می‌تواند یادآور یک آسمان صاف تابستانی، یک اقیانوس آرام یا ابرها پیش از بارش باران باشند. البته استفاده صرف از رنگ‌های آرامبخش بدون هیچ گونه عنصر گرم یا محرک سبب سکونی ملال‌آور در اتاق می‌شود. رنگ سپید هم می‌تواند به خوبی با این ترکیب هماهنگ شود، اما سپیدی را انتخاب کنید که زیاد روشن یا بی‌روح نباشد.

ترکیب رنگ‌های جذاب در طراحی داخلی اتاق خواب
ترکیب رنگ در دکوراسیون این اتاق خواب آمیزه‌ای از رنگ‌های گچی (پاستلی) است که حس سکون و آرامش را القا می‌نمایند. طراح سعی کرده با بهره‌گیری از المان‌های چوبی، استفاده اندک از رنگ‌های کاراملی و تنالیته قهوه‌ای و سبزینه گیاه از ایجاد فضایی سرد و بی‌روح فاصله بگیرد.
  1. رویایی و شاعرانه

اگر به دنبال حال و هوایی رویایی و عاشقانه در اتاق خواب خود هستید، احتمالا به رنگمایه‌های سرخ و صورتی فکر می‌کنید؛ اما اتاقی که به طور افراطی با رنگ‌های روشن و پرجلوه روز ولنتاین چیدمان شده بیشتر زننده است تا رمانتیک و شاعرانه. این پالت رنگی رویایی نه تنها صورتی کدر و سایه‌های قرمز کمرنگ، بلکه سایه‌های شیری، رنگ‌های خنثی متمایل به گرم، قهوه‌ای کاراملی و طلایی هلویی را نیز دربرمی‌گیرد. از طرف دیگر، شدت رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید نیز نقش مهمی در چگونگی اتمسفر اتاق خوابتان بازی می‌کند؛ هرچه از رنگ‌های تیره‌تری بهره بگیرید، اتاق حال و هوای عاشقانه‌تری پیدا می‌کند.

بیشتر بدانید دیوار دو رنگ: چند پیشنهاد ایده عالی برای داشتن دیوار دو رنگ

ترکیب رنگ خلاقانه برای دکوراسیون اتاق خواب کوچک و بزرگ
رنگ‌های قهوه‌ای و شکلاتی زمینه گرم و مجللی برای ترکیب رنگ در دکوراسیون اتاق خواب فراهم می‌کنند. در این اتاق خواب، مبلمان و کف چوبی تیره تضاد جالبی با گلبهی (که به عنوان رنگ سال ۲۰۱۹ نیز شناخته شد) ایجاد نموده‌اند. رنگ‌های خنثی کلاسیک مانند طوسی و بژ انتخاب خوبی برای دیوارها و فرش هستند.
  1. دنج و گرم و نرم

یک اتاق خواب دنج و خودمانی معمولا گرم و صمیمی به نظر می‌رسد و انگار با آغوشی پرشور و پراحساس شما را دربرمی‌گیرد. برای خلق چنین فضایی می‌بایست به سراغ رنگ‌های گرم بروید: زرد طلایی، نارنجی ملایم، قرمز کمرنگ، قهوه‌ای با سایه‌های زرد، رنگ‌های خنثی متمایل به عسلی و سایر رنگ‌های ملایم، گرم و اندکی کمرنگ (منظورمان رنگ‌های گچی نیست). رنگ‌های خودمانی معمولا تیره هستند یا ته‌رنگ متوسطی دارند. توجه داشته باشید که ته‌رنگ‌های شاد و پرجلوه، سایه‌های سرد و تیره و سپید خالص در این دسته از رنگ‌ها قرار نمی‌گیرند.

ترکیب رنگ در دکوراسیون
رنگ‌های گرم گزینه مناسبی برای خلق اتمسفری گرم، صمیمی و دعوت‌کننده برای اتاق خواب هستند. استفاده از المان‌های زرد، نارنجی و سرخ ملایم تضاد چشم‌نواز و دلپذیری بر روی زمینه‌های بژ، کرم و قهوه‌ای ایجاد می‌کند و از یکنواختی آنها می‌کاهد.
  1. ساده و آراسته

شاید شما هم از آن دسته از افرادی باشید که به سبک‌های مینیمال، ساده و آراسته گرایش دارند. سادگی اتاق خواب لزوما به معنای دلگیر و بی‌روح بودن آن نیست و می‌تواند جذابیت‌های خود را داشته باشد. یکی از نشانه‌های سبک مینیمالیسم (کمینه‌گرایی) بهره‌گیری از پالت رنگی محدود است: سایه‌های خاکستری یا سپید و رنگ‌های خنثی. این ترکیب رنگ در دکوراسیون معمولا بی‌آلایش، دلباز و آرام به نظر می‌رسد. با اینکه شاید بخواهید از چند ته‌رنگ دیگر در چیدمان وسایل خود استفاده کنید، به خاطر داشته باشید که این حس سادگی و پاکی در نتیجه نبود تضاد چشمگیر میان رنگ‌ها ایجاد شده است.

ترکیب رنگ خنثی و چیدمان مینیمال برای اتاق خواب
این ترکیب رنگ در دکوراسیون اتاق خواب نشان می‌دهد سبک امروزی و مینیمال در عین سادگی همچنان می‌تواند جذاب به نظر برسد. با اینکه رنگ‌های خنثی نقش اصلی و غالب را در این ترکیب‌بندی ایفا می‌کنند، نیکمت و پارکت چوبی قهوه‌ای رنگ و گیاهان سبز مکمل‌های هماهنگ و شاخصی در این اتاق خواب به شمار می‌روند.
  1. پیچیده و اعیانی

شاید خلق فضایی که حس پیچیدگی و پرمایگی را القا کند کار دشواری به نظر برسد؛ چرا که ایجاد ظاهری امروزی و معاصر که تابع مدهای زودگذر نباشد، به چیره‌دستی خاصی نیاز دارد. پالت رنگی شما برای این ترکیب رنگ در دکوراسیون می‌تواند بسیار متنوع باشد: انواع رنگ‌های تیره، خنثی و روشن یا آمیزه‌ای از رنگمایه‌های چشمگیر (البته شمار رنگ‌های انتخابی نباید زیاد باشد). به هر حال، این اتاق جای مناسبی برای بکارگیری رنگ‌های پاستلی و استفاده زیاد از سپید و رنگ‌های بسیار شاد نیست.

ترکیب رنگ در دکوراسیون
گرچه ترکیب رنگ در دکوراسیون این اتاق خواب به گونه‌ای است که رنگ‌های تیره نقش غالبی دارند، اما هم‌نشینی رنگ‌ها باید به نحوی باشد که فضا بیش از حد سنگین و خفه به نظر نرسد. استفاده محتاطانه از سپید و بهره‌گیری از تنالیته قهوه ای، طلایی و نقره‌ای به ایجاد اتمسفری پرمایه و باوقار کمک می‌کند.
خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

ترکیب رنگ در دکوراسیون نشیمن و پذیرایی

ترکیب رنگ در دکوراسیون نشیمن و پذیرایی صرفا به انتخاب رنگ دیوارها و مبلمان محدود نمی‌شود. برای دستیابی به یک ترکیب‌بندی چشم‌نواز باید به جزییاتی مثل رنگ، بافت و جنس پرده‌ها و چوب پرده، کوسن‌های چیده شده روی مبل، طرح فرش یا قالی، میزها و پاف‌های جلومبلی، لوستر و تابلوهای آویخته به دیوار نیز توجه داشته باشید و نقش مکمل آنها را در ایجاد تعادل بصری در فضا نادیده نگیرید. در این بخش به معرفی مواردی می‌پردازیم که می‌توانید از آنها برای انتخاب ترکیب رنگ در دکوراسیون نشیمن و پذیرایی منزلتان الهام بگیرید.

۱٫ کرم و قهوه‌ای: صمیمی و نوستالژیک

تصور کنید در چنین نشیمن خاطره‌انگیزی با تنالیته کرم و قهوه‌ای نشسته اید، چای یا قهوه می‌نوشید و رمان مورد علاقه‌تان را می‌خوانید. این پالت رنگی از رنگ‌های سرد خنثی یعنی قهوه‌ای تکفام، کرم و خاکستری تشکیل شده است. مبل قهوه‌ای تیره توسط کوسن‌های کرم و خاکستری مورد تاکید قرار گرفته است. فرش مخملی قهوه‌ای متمایل به زرد به کف فضا گرما می‌بخشد. رنگ خاکستری روشن دیوارها با المان‌های خاکستری هماهنگ است و اثر آرامبخشی بر فضای نشیمن یا پذیرایی دارد.

ترکیب رنگ در دکوراسیون
نشیمن و پذیرایی بخش‌های عمومی خانه هستند، پس برای انتخاب ترکیب رنگ در دکوراسیون این ریزفضاها بهتر است به مفهوم “کانون گرم خانه” توجه داشته باشیم. تنالیته قهوه‌ای و کرم گزینه کاربردی و مطمئنی در این زمینه به نظر می‌رسد.

۲٫ هارمونی زمین و آسمان

در این پالت جذاب قهوه‌ای، فیروزه‌ای و سپید نقش بارزی دارند و یادآور زمین و آسمان هستند. ته‌رنگ‌های تکفام قهوه‌ای و فیروزه‌ای حسی از هارمونی و هماهنگی ایجاد می‌کنند. سایه‌های گوناگون قهوه‌ای بر روی دیوارها و کف اتاق بر گرما و آرامش فضا می‌افزایند، در حالی که لوازم فیروزه‌ای رنگ و پرده‌های راه‌راه تلنگر ظریفی به جو آرام اتاق می‌زنند. کاناپه با روکش سپید غیر رسمی و راحت بوده و سبب ایجاد تعادل در طرح می‌گردد.

ترکیب رنگ در دکوراسیون
تابلوهای روی دیوار عموما سیاه و سفید هستند و در کنار مبلمان سپید رنگ در برقراری تعادل در همنشینی طیف‌های فیروزه‌ای و قهوه‌ای کمک می کنند.

۳٫ آرامش در شلوغی‌های شهر

این نشیمن و پذیرایی به عنوان پناهگاهی برای آسودن از زندگی پرهیاهوی شهری نمونه جالبی است که نشان می‌دهد چگونه می‌توانید با رنگ‌های تکفام در فضا هارمونی ایجاد کنید. این پالت رنگی بسیار ساده است: یک قالی و کاناپه عاجی رنگ، میزها و دیوارهای خاکستری مایل به قهوه‌ای و خرده‌ریزهای بنفش. با این حال، سه سایه از رنگ بنفش را در کوسن‌ها، تابلوی نقاشی، پرده‌ها و پایه چراغ‌ها می‌بینیم که این فضای هارمونیک را از یکنواختی و سادگی درآورده‌اند.

ترکیب رنگ در دکوراسیون
با توجه به کاربرد رنگ‌های تکفام و سادگی این پالت رنگی، می‌توانید با استفاده از بافت و الگوهای پیچیده در تابلوها، گلدان‌ها و سایر تزیینات به فضای نشیمن و پذیرایی تنوع ببخشید.

۴٫ باشکوه و مجلل

سایه‌های آبی کمرنگ، بژ و سپید شکوه و اصالت خاصی به این نشیمن و پذیرایی بخشیده‌اند. راز این سبک باشکوه در جزییات تجملی آن نهفته است: مبلمان مخملی و پرزدار، کوسن‌های نرم، میزهای آینه‌ای، فرش سپید رنگ و ریزه‌کاری‌های درخشان فلزی. آیا استفاده غالب از سایه‌های کمرنگ در ترکیب رنگ دکوراسیون نشیمن و پذیرایی فضا را سرد و رسمی نمی‌کند؟ پس باید فضا را با کفپوش یا پارکت قهوه‌ای سوخته و دیوارهای خاکستری مایل به قهوه‌ای گرم کنیم.

ترکیب رنگ در دکوراسیون
یکنواختی رنگ‌های خنثی و روشن را می‌توانید با چند المان تیره یا با رنگ‌های گرم اما ملایم تعدیل کنید. نور زرد رنگ چراغ به خوبی از سردی فضا می‌کاهد.

۵٫ شاداب و پرنشاط

برای رسیدن به این ترکیب رنگ در دکوراسیون نشیمن و پذیرایی به سراغ رنگ‌های پاییزی می‌رویم. نارنجی سیر و طلایی رنگ‌های مشابه و هماهنگی هستند، زیرا در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. برای بالا بردن حس هارمونی از دو سایه تکفام نارنجی و نارنجی متمایل به قهوه‌ای در کوسن‌ها و قالی بهره بگیرید. برای اینکه چشمتان از دیدن رنگ‌های سیر و پرجلوه خسته نشود، با انتخاب رنگ‌های خنثی برای مبل‌ها و میز میانی در فضا تعادل کنید.

ترکیب رنگ در دکوراسیون
میز با روکش چرمی قهوه‌ای سوخته که در وسط فضا قرار گرفته، تضاد چشمگیری با رنگ‌بندی پاییزی و مبلمان بژ ایجاد کرده است و نقش یک نقطه کانونی را بازی می‌کند.

۶٫ سبز: ژرف و باوقار

بهره‌گیری از سبز متمایل به خاکستری و قهوه‌ای سوخته در پالت رنگی حس متانت و برازندگی را برمی‌انگیزد. این ترکیب رنگ در دکوراسیون نشیمن و پذیرایی شامل ته‌رنگ‌های تکفام ملایم اما انرژی‌بخش از هر دو رنگ می‌شود. صندلی‌های سبز بیدی و دیوارهای سبز روشن تضاد چشم‌نوازی با میز قهوه‌ای سوخته دارند. از یک فرش بژ خنثی برای پوشاندن کف اتاق استفاده نمایید و با کوسن‌های گلدار بر جذابیت بصری فضا بیفزایید.

ترکیب رنگ در دکوراسیون
گلدان قهوه‌ای رنگ کنار شومینه و صندلی‌های کناری جلوه‌ای خاکی و زمینی به فضا داده‌اند. کلاف‌ها و پایه‌های چوبی تیره مبلمان به خوبی خود را در این پالت رنگی ملایم نشان می‌دهند.

۷٫ شیک و آلامد

این پالت رنگی ظاهری شیک و اعیانی به این اتاق می‌دهد. ته‌رنگ‌های شکلاتی و بژ بر روی دیوارها بر صمیمیت فضا می‌افزایند، در حالی که کوسن‌های صورتی و چراغ فرفورژه و میز طلایی نمایی پرزرق‌وبرق از آن به نمایش می‌گذارند. کوسن‌ها با طرح پلنگی و تابلوی سیاه و سپید روی دیوار نیز مکمل‌های خوبی برای این ترکیب رنگ در دکوراسیون نشیمن و پذیرایی هستند.

ترکیب رنگ در دکوراسیون
در این نوع ترکیب رنگ در دکوراسیون نشیمن و پذیرایی در استفاده از المان‌های طلایی زیاده‌روی نکنید، چرا که هارمونی و تعادل در همنشینی رنگ‌ها از بین می‌رود و فضا حالتی تصنعی به خود می‌گیرد.

۸ . تاریک و روشن

این اتاق نشیمن را می‌توانیم با سه واژه توصیف کنیم: صمیمی، امیدبخش و بی‌ریا. سایه‌های آرامبخش خاکستری در دیوارها، کف اتاق و قالی دیده می‌شوند و کاناپه دورنگ آبی تیره و سرمه‌ای با روانداز خز و کوسن‌های روشنتر برجسته شده است. گل‌ها و کوسن‌های صورتی تضاد جالبی با طیف خاکستری و آبی ایجاد کرده‌اند و میزهای سپید رنگ به عنوان نقاط کانونی این چیدمان عمل می‌نمایند.

ترکیب رنگ در دکوراسیون
دیوار خاکستری پس‌زمینه مناسبی برای نمایش این تضاد رنگی تیره و روشن فراهم کرده است. بسته به سلیقه شخصی می‌توانید از تابلوها و تصاویر سیاه و سپید روی دیوار نیز بهره بگیرید.

۹ . آرامش ساحلی: ماسه و دریا

این پالت رنگی می‌تواند یادآور تعطیلات تابستانی در یک ساحل ماسه‌ای آرام و آفتابی باشد: گستره‌ای هماهنگ از ته‌رنگ آبی بر روی دیوارها و پرده‌ها و مبلمان راحت. سایه‌های بژ خنثی در قالی، میز و مبلمان به خوبی با این جریان هماهنگ هستند و زمینه ملایمی برای المان‌های آبی رنگ فراهم می‌کنند. در تقابل با این رنگ‌های سرد و آرامبخش، صندلی‌های حصیری و قاب چوبی آینه آویخته بر روی دیوار گرمای دلچسبی به اتمسفر این نشیمن و پذیرایی می‌بخشند.

ترکیب رنگ در دکوراسیون
صندلی‌های حصیری و پارکت کف که بافت و رنگ طبیعی چوب را به نمایش می‌گذارند، به خوبی با سایه‌های سرد و خنثی آبی و بژ هماهنگ شده‌اند.

۱۰٫ سنتی و اصیل

اگر به استفاده از صنایع دستی و حال و هوای سنتی در چیدمان نشیمن و پذیرایی علاقه‌مندید یا دوست دارید ترکیب رنگ در دکوراسیون خانه‌تان حال هوایی قدیمی یا محلی داشته باشد، بد نیست به رنگ‌بندی المان‌ها و دست‌سازه های سنتی مانند انواع قالی، گلیم، جاجیم، لوازم حصیری و … نگاهی بیندازید. تنوع و همنشینی رنگ‌های متضاد و هارمونیک در طرح‌های سنتی و اصیل منبع خوبی برای ایده گرفتن در این زمینه به شمار می‌روند. در این چیدمان، طیف رنگ‌های قرمز، آبی و سپید غالب هستند. دیوارهای روشن و ساده، کتابخانه‌های چوبی با ته‌رنگ روشن و موکت کرم پس‌زمینه مناسبی برای این پالت رنگی جذاب و پرانرژی فراهم نموده‌اند.

ترکیب رنگ در دکوراسیون
ریتم تکرارشونده آبی سیر در سقف، تشکچه رویی تخت‌ها و فرش سنتی میان اتاق به همراه جهت‌گیری درست مبلمان پرسپکتیو جذاب و دعوت‌کننده‌ای ایجاد کرده‌اند.

۱۱٫ گرم و دوستانه

این ترکیب‌بندی با ظاهری قدیمی و اصیل و ته‌رنگ طلایی و زرد بسیار دعوت‌کننده است و فضای خوشایندی برای وقت گذراندن و گفتگو فراهم می‌کند. دیوارها ته‌رنگ طلایی روشن دارند و این سبب می‌شود اتاق دلباز و وسیع به نظر برسد. قالی راه‌راه ته‌رنگ‌های طلایی کاراملی، توپاز و گندمی را دربرمی‌گیرد. دو صندلی به رنگ قهوه‌ای تیره مانع یکنواختی ته‌رنگ‌های طلایی و زرد می‌شوند.

استفاده از رنگ‌های گرم در دکوراسیون داخلی منزل
رنگ تیره صندلی‌ها و تضادی که با ته‌رنگ‌های روشن پس‌زمینه خود دارند، سکون دلپذیری را ایجاد می‌کند، انگار صندلی‌ها شما را به نشستن در کنار شومینه دعوت می‌کنند.
تعمیرات مبلمان و سرویس خواب

تعمیرات مبلمان و سرویس‌خواب

  • تعمیر مبلمان اداری، راحتی، استیل، چرمی، پارچه ای و...
  • ساخت سرویس خواب، کمد، ویترین و تمامی منسوجات چوبی
  • تعمیر و تغییر مدل رویه مبلمان
  • رنگ کاری مبلمان و منسوجات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

ترکیب رنگ در دکوراسیون آشپزخانه

آشپزخانه جایی است که در آن آشپزی می‌کنیم، دور هم جمع می‌شویم، غذا می‌خوریم و معاشرت می‌کنیم. بنابراین آشپزخانه جایی است که علاوه بر جانمایی درست لوازم و استفاده مفید از فضا، ایجاد اتمسفری پویا و عملکردی و انتخاب ترکیب رنگ در دکوراسیون آن اهمیت پیدا می‌کند. در این بخش می‌خواهیم هفت ایده برای انتخاب پالت رنگی آشپزخانه با شما به اشتراک بگذاریم.

  1. پالت رنگی آشپزخانه را بر اساس ویژگی‌های محلی یا روستایی انتخاب نمایید

خانه‌ای را تصور کنید که در یک مزرعه روستایی، واحه‌ای کویری، کوهستان، جنگل یا کنار ساحل دریا ساخته شده است؛ بی‌تردید نقش کلیدی طبیعت و عناصر بومی را در ترکیب رنگ در دکوراسیون این خانه نمی‌توان انکار کرد. این پالت رنگی می‌تواند شامل طیف قهوه‌ای و کرم (چوب، کاهگل، ماسه ساحل)، بژ و خاکستری (سنگ)، آبی (دریا، رودخانه) و سبز (گیاهان) باشد.

ترکیب رنگ در دکوراسیون
این پالت رنگی پس‌زمینه مناسبی برای استفاده از المان‌های سنتی و طبیعی و صنایع دستی و بومی در چیدمان فراهم می‌کند و معمولا گرم‌تر، خودمانی‌تر و دعوت‌کننده‌تر از چیدمان‌های مدرن و مینیمال به نظر می‌رسد.
  1. رنگ‌ها را در جاهای غیرمنتظره بکار ببرید

برای انتخاب ترکیب رنگ در دکوراسیون آشپزخانه فکرتان را به دیوارها محدود نکنید. کاشی‌ها و سرامیک‌های رنگارنگ یا دو‌رنگ که از الگوی هندسی خاصی پیروی می‌کنند، می‌تواند حال و هوای آشپزخانه‌تان را دگرگون کند. با رنگ‌آمیزی کابینت‌های چوبی متناسب با رنگ‌بندی کف آشپزخانه می‌توانید تاثیر پالت رنگی انتخابی خود را دوچندان کنید. این پالت رنگی شامل دو یا سه سایه تیره و روشن یک رنگ (مثلا طوسی) به همراه سپید و سیاه می‌شود.

ترکیب رنگ در دکوراسیون
انتخاب رنگ‌های مکمل، شاد و تضاد تیره و روشن موجب می‌شود الگوی هندسی کفسازی شاخص‌تر شود. این تضاد میان رنگ تیره کابینت‌ها و دیوارهای سپید و روشن نیز دیده می‌شود.
  1. از رنگ‌ سپید و سبک مینیمال استفاده کنید

در سبک مینیمال به دنبال پیچیدگی و زرق‌وبرق نیستیم، به همین دلیل طیف سپید نقش اصلی را در این پالت رنگی کمینه‌گرا ایفا می‌کند. در واقع، سادگی و درخشندگی زمینه سپید موجب وحدت و پیوستگی دیوارها، سقف و کابینت‌ها می‌شود. لوازم خاکستری یا فلزی، مثل یک اجاق گاز یا یخچال استیل، به خوبی با این ترکیب رنگ هماهنگ می‌شوند و از یکنواختی طرح می‌کاهند. در چنین آشپزخانه‌ای بهتر است از متریال‌ها و روکش‌هایی استفاده کنید که نظافتشان راحت بوده و مقاومت خوبی در برابر سایش دارند، چرا که لکه‌ها و آلودگی‌ها پاکی و سادگی این ترکیب رنگ را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

ترکیب رنگ در دکوراسیون
جلوه‌های فلزی (رنگ نقره‌ای اجاق گاز استیل، رنگ مسی شیرآلات و دستگیره‌های طلایی) و کفپوش قهوه‌ای رنگ با طرح چوب سردی غالب طیف سپید را تعدیل می‌کنند.
  1. به تاثیر تضاد (کنتراست) رنگ‌ها توجه کنید

استفاده از رنگ‌های متضاد در ترکیب رنگ دکوراسیون آشپزخانه فضا را از حالت سکون خارج کرده و نشاط و حرارت خاصی به آن می‌بخشد. در این ترکیب‌بندی می‌توانید از دو رنگ متضاد در چرخه رنگ یا یک رنگ شاد و غالب و یک رنگ خنثی بهره بگیرید. با استفاده از روکش‌های براق می‌توانید تاثیر و جلوه تضاد رنگ‌ها را افزایش دهید.

ترکیب رنگ در دکوراسیون
در این پالت رنگی، قرمز و سپید تضاد چشمگیر و هیجان‌انگیزی ایجاد نموده‌اند. تضاد سایه‌های قرمز و آبی در کفپوش وینیلی راه‌راه هم بر پویایی و نشاط آشپزخانه افزوده است. نکته جالب دیگر این است که جهت الگوی راه‌راه کفپوش به گونه‌ای است که نگاه بیننده را به سمت این تضاد سرخ و سپید هدایت می‌کند.
  1. از نشانه‌های نوستالژیک، طرح‌های گلدار و رنگ‌های گچی (پاستلی) بهره بگیرید

آشپزخانه پر از بوها و مزه‌های خاطره‌انگیزی است که یادآور گرد هم آمدن اعضای خانواده برای صرف خوراک گرم یا عصرانه‌ای دلپذیر هستند. به همین دلیل، استفاده از رنگ‌های شاد و نشانه‌های نوستالژیک، مثل ظروف گل‌گلی، می‌تواند ایده جالبی برای انتخاب ترکیب رنگ در دکوراسیون آَشپزخانه باشد. البته استفاده افراطی از رنگ‌های شاد و سرزنده ممکن است حس بی‌نظمی و شلختگی را القا کند. پس از رنگ‌های گچی و سایه‌های خنثی برای ایجاد تعادل در طرح بهره بگیرید.

جذاب‌ترین تم رنگی آشپزخانه
کاغذ دیواری گلدار با گل‌های درشت حسی نوستالژیک، صمیمی و شاد در فضا ایجاد کرده است. برای پرهیز از شلوغی طرح، این کاغذ دیواری فقط روی یکی از دیوارها اجرا شده و مابقی دیوارها رنگی ساده، خنثی و روشن دارند. ظروف رنگارنگ داخل قفسه با تم رنگی کاغذ دیواری هماهنگ هستند و رنگ خنثی میز و صندلی‌ها تعادل خوبی در پالت رنگی آشپزخانه ایجاد نموده است.
  1. از خرده‌ریزها و لوازم رنگارنگ استفاده کنید

ترکیب رنگ در دکوراسیون آشپزخانه فقط تابع ظاهر دیوارها، کفسازی و کابینت‌ها نیست، پس به رنگ لوازمی که در آشپزخانه بکار می‌گیرید دقت کنید. خرده‌ریزهای آشپزخانه، از قوطی شکر و ادویه‌جات گرفته تا دستمال‌ها و ظروف، علاوه بر کاربردشان گزینه جالبی برای اعمال سلیقه شخصی شما و وارد کردن رنگ به آشپزخانه هستند؛ به ویژه اگر در آشپزخانه قفسه های دیواری باز، پگ بورد و کابینت‌های شیشه‌ای دارید که محتویاتشان همانند ویترین نمایان است.

ترکیب رنگ در دکوراسیون
ظروف سفالی رنگارنگ چیده شده روی قفسه دیواری رنگ را به آشپزخانه وارد کرده و حسی دکوراتیو و خودمانی ایجاد نموده‌اند. اجاق گاز و پرده زرشکی نیز تضاد خوبی با زمینه روشن کابینت‌ها و دیوارها دارند.
  1. یک رنگ شاخص برای آشپزخانه انتخاب کنید

این پالت رنگی بسته به سلیقه شما شامل یک رنگ یا تم رنگی شاخص به همراه رنگ متضاد آن یا سایه‌های تیره‌تر و روشن‌تر همان رنگ در چرخه رنگ است. ایجاد تضاد رنگی فضا را از حالت سکون و یکنواختی خارج کرده و حس نشاط و پویایی را در آن برمی‌انگیزد. در مقابل، استفاده از سایه‌های تیره و روشن یک رنگ در طرح بیشتر هارمونی و توازن را برجسته می‌سازد.

انتخاب بهترین رنگ برای طراحی داخلی آشپزخانه
تم رنگی اصلی در این آشپزخانه رنگ‌های زرد و قهوه‌ای را دربرمی‌گیرد. المان‌های سبز و سپید به همراه دیوار کاشی و سنگ کابینت بژ و خاکستری برای تاکید بر رنگ‌های اصلی این پالت بکار گرفته شده‌اند.
کاشی کاری و سرامیک کاری

کاشی‌کاری و سرامیک‌کاری

  • اجرای انواع خدمات کاشی کاری، سرامیک کاری و موزائیک کاری
  • کاشی کاری کف و دیوار آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام
  • سرامیک کاری دیوار و کف ساختمان، استخر
  • کف سازی و موزائیک کاری کف ساختمان، حیاط، پارکینگ
دریافت این خدمت از استادکار

سخن پایانی

ایده های بالا به شما کمک می‌کنند با قواعد ترکیب رنگ‌ در دکوراسیون آشنا شوید و بر اساس نیازها و سلایق خود دست به نوآوری بزنید. شما نیز از تجربه خود در این زمینه برایمان بنویسید. ضمنا اگر قصد دارید تغییراتی کوچک اما تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی خانه خود انجام دهید یا در میانه راه بازسازی و ساخت خانه خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به بازار آنلاین خدمات ساختمانی استادکار بزنید و از امکان بازدید و کارشناسی رایگان در زمینه‌های نقاشی ساختمان، نصب انواع کفپوش و موکت، کاشی‌کاری و سرامیک‌کاری، کابینت‌سازی، نماسازی و… بهره‌مند شوید.

منبع: thespruce | thespruce | homebnc | idealhome

7 نظرات
  1. مهدی می گوید

    مطالب و تصاویر بسیار عالی کارآمد و کامل و دقیق بودند ممنون.

    1. غزل کوچنانی می گوید

      مهدی جان از لطف و توجهت به این مطلب بسیار سپاسگزاریم.

  2. Z می گوید

    سلام
    خسته نباشید
    متشکرم ازمطالب مفیدوبلاگ.
    من میخوام تم پذیراییم روبه رنگ های سفیدلیمویی وآبی پاستیلی انتخاب کنم..
    توضیحی درباره این رنگ هادارید؟

    1. غزل کوچنانی می گوید

      سلام و روزتون بخیر دوست عزیز. خیلی خوشحالیم که این مطلب مورد توجه‌تون قرار گرفته.
      این پالت رنگی که برای اتاق پذیرایی‌ منزلتون در نظر دارید (سفید، زرد لیمویی و آبی پاستلی یا گچی) می‌تونه یادآور تم ساحلی باشه. این پالت رنگی دربرگیرنده یک رنگ سرد، یک رنگ گرم و یک رنگ خنثی است و به خوبی این امکان رو بهتون می‌ده که چیدمانی متعادل و بانشاط ایجاد کنید. پیشنهاد می‌کنم از رنگ آبی پاستلی برای مبلمان، از رنگ سفید برای دیوارها و سقف و از رنگ لیمویی برای پرده‌ها بهره بگیرید. برای پوشش کف می‌تونید به سراغ بژ، کرم، خاکستری یا خاکی روشن برید (البته اگر امکان تغییرش رو دارید). پرتوهای نوری که از بین این پرده‌های لیمویی وارد فضای داخل می‌شن، به اتمسفر پذیراییتون گرما و انرژی دلچسبی خواهند داد. نکته دیگه اینکه قالی و لوازم دکوری با سایه‌های روشن‌تر یا تیره‌تر همین پالت رنگی می‌تونن مکمل خوبی برای دکوراسیون پذیرایی خونه شما باشند.

  3. ali alabbas می گوید

    ممنونم از مقاله مفید شما.
    نور نیز در دکوراسیون بسیار مفید میباشد هیچ رنگی بدون نور معنا ندارد.

    1. غزل کوچنانی می گوید

      سلام و درود دوست عزیز. بله، به نکته ظریفی اشاره کردید. قطعا کیفیت نورپردازی در فضا و نحوه بهره‌گیری از نور طبیعی روز در چگونگی دیده شدن رنگ‌های دکوراسیون تاثیر بسزایی داره. ممنونم از توجه‌تون.

  4. حدیث می گوید

    چقد کامل بود مطالبتون خسته نباشید..من یه ساله وسایل خریدم و وسایلم ترکیبی از طوسی و یاسی هستش..ولی الان از وسایل حصیری و چوبی خوشم اومده دوس دارم تغییری بدم به دیزاینم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + 11 =